Foto
Foto
Foto
Foto
Over mijzelf
Ik ben Guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in duffel (belgie) en mijn beroep is geen ( invalide ).
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos & motors .
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Auto Nostalgie & Pin Ups
Welkom Bij Skodaman
04-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.aston martin
Klik op de afbeelding om de link te volgen Aston Martin DB2
Dit is na de DB1 de tweede naoorlogse Aston Martin. De wagen werd aangedreven door een zescilinder motor die door de legendarische W.O. Bentley voor Lagonda ontworpen was. In 1949 kwam de DB2 uit als coupé en in 1950 als cabriolet. Al gauw volgden de Vantage-varianten die een sterkere motor hadden. Van de cabriolet zijn er 49 gebouwd. Vanaf 1952 is er een voorruit uit één stuk en een andere grille.
 
 
Soort: coupé en cabriolet Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud: 2580 Vermogen: 116/5000
Topsnelheid: 175-195 Chassis: buizenchassis
Productiejaar: 1949-1953 Productieaantallen: 411
 

04-03-2007 om 16:43 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.austin healey
Klik op de afbeelding om de link te volgen Austin-Healey 100/6
In 1956 kwam een geheel nieuwe Healey in de showrooms. De 100/6 had niet alleen een langere wielbasis en daarom meer ruimte in de wagen, maar ook een soepelere zescilinder motor, de BMC C-motor, en een vierversnellingsbak met overdrive. De oudere typen waren wat traag, maar die na 1957 geleverd zijn niet, dank zij de gemodificeerde cilinderkop. Vanaf '58 was er ook een pure tweezitter. Hoewel de 100/6 veel minder geproduceerd is dan zijn navolger met 3 liter, liggen die eerste zespitters een stuk lager in prijs.
 
 
Soort: cabriolet Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud: 2639 Vermogen: 102/4600-117/4750
Topsnelheid: 170-175 Chassis: afzonderlijk chassis
Productiejaar: 1956-1959 Productieaantallen: 14.436
 

04-03-2007 om 15:11 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.morris minor
Klik op de afbeelding om de link te volgen Morris Minor Saloon
Alec Issigonis was de ontwerper van een geheel nieuwe wagen, de Minor. Deze vierzitter nam het met veel succes op tegen de Volkswagen Kever, de Renault 4CV en de Citroën 2CV. Met zijn zelfdragende carrosserie, zijn onafhankelijke voorwielophanging en zijn moderne motor (na vier jaren kreeg hij kopkleppen) was de wagen up to date. Vanaf '50 was er een sedan. De Minor was bijna onverwoestbaar en bleef dan ook bijna 25 jaren in productie. De eerste typen (voor '50) hadden koplampen aan weerszijden van de grille.
 
 
Soort: coach en sedan Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 918, 803, 948 en 1098 Vermogen: 28/4400 tot 48/5100
Topsnelheid: 100-120 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1948-1971 Productieaantallen: 1.003.030
 

04-03-2007 om 11:19 geschreven door skodaman


03-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.talbot horizon
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Talbot Horizon
In de jaren zeventig kwam het merk Simca in grote problemen en ging het een fusie aan met het Amerikaanse merk Chrysler. De eerste Chrysler-Simca was de 1307/1308-serie. Dit was een sportief gelijnde en snelle, maar ook uitzonderlijk ruime en practische auto. In 1976 werdt dit model auto van het jaar. 
 
Na de 1301/1501 werd de Horizon gepresenteerd. Ook deze werd auto van het jaar.
De auto was zeer populair, mede omdat met de oude (destijds) typisch Franse kwaliteitsproblemen (de roestduivel en de startproblematiek) hard was afgerekend.
Het was een auto zonder veel problemen.behalve het grote roest probleem

 

03-03-2007 om 19:01 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.skoda fabia
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Škoda Fabia
De Škoda Fabia is een personenauto die in 2000 werd gelanceerd door het Tsjechische Škoda, dat deel uitmaakt van de Volkswagen-Groep.

De Fabia is een moderne kleine middenklasser, die zijn onderstel en veel andere techniek deelt met de Audi A2 en de Volkswagen Polo. De auto wordt geleverd als hatchback, sedan (Skoda Fabia Sedan) en break (Škoda Fabia Combi). Er zijn diverse benzine- en dieselmotoren leverbaar,  Het instapmodel in België (2005) is de First met 1.2-liter-motor. Deze kost ca € 7500, de aftrek van € 1000 korting inbegrepen.

In Groot-Brittannië is de auto al drie jaar op rij verkozen tot Best supermini door het blad What Car?

 

03-03-2007 om 17:03 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIAT 500 R
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Fiat 500 (1957-1975)

De massamotorisering van Italië begint in 1957 met de Fiat 500. Het vierzits autootje met de bijnaam ‘rugzakje’ is de opvolger van de beroemde Topolino. De luchtgekoelde motor is, net als bij de 600, achterin geplaatst en drijft de achterwielen aan. De wielophanging is rondom onafhankelijk, de vierversnellingsbak is op de vloer geplaatst.
De vroege versies hebben naar achteren scharnierende portieren. De tweecilinder met 479 cc perst er 13 pk uit bij 4.000 tpm. Later dat jaar neemt het vermogen toe tot 15 pk. Bijzonder is dat bij de basisversie (Economica) de ramen niet open kunnen. Wel heeft de 500 een canvas dak, dat naar achteren opgerold kan worden, voor de nodige frisse lucht. In 1960 verschijnt zelfs een stationversie, Giardiniera genaamd. Deze heeft een grotere wielbasis en een horizontaal geplaatste motor (onder de laadvloer).
De tevens in 1960 gepresenteerde 500D, de opvolger van de 500, beschikt over een sterkere motor van 499 cc, met 18 pk bij 4.400 tpm. In 1965 vervangt de 500F de 500D, met als belangrijkste verschil de nu naar voren scharnierende portieren, wat een verbetering van de veiligheid betekent. In 1972 verschijnt de laatste versie, de 500R, met andere wielen en een nieuwe motor van 594 cc, afkomstig van de Fiat 126. In de 500R levert de motor echter iets minder vermogen, namelijk 18 pk. Wanneer in 1975 het doek valt voor de 500, zijn er meer dan 3.678.000 exemplaren gebouwd. De Giardiniera wordt onder de merknaam Autobianchi nog verkocht tot 1977.
      

TECHNISCHE GEGEVENS
 type  R
 bouwjaren 1957-1957 1972-1975
 bouwwijze 2 cil.,lijn 2 cil.,lijn
 cilinderinhoud 479 cc 594 cc
 brandstof benzine benzine
 aandrijving achter achter
 vermogen 13 pk/4000 tpm 18 pk/4000 tpm
 koppel - -
 lengte 297 cm 297 cm
 breedte 132 cm 132 cm
 hoogte 132 cm 132 cm
 wielbasis - -
 massa 470 kg 509 kg
 topsnelheid - 95 km/h

03-03-2007 om 15:29 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vw polo
Klik op de afbeelding om de link te volgen

 VW Polo
De Polo begint zijn leven in 1974 als Audi 50 en was in feite bedoeld als opvolger van de kleinere NSU modellen. De Polo wordt in maart 1975 als kale uitvoering van deze Audi op de markt gebracht. Van meet af aan werden deze modellen op dezelfde productielijn gefabriceerd in Wolfsburg. De eerste jaren was er maar 1 model leverbaar in 2 uitvoeringen, De Polo N als instapversie en de Polo L als "Luxe" uitvoering met onder andere chromen sierlijsten. De in 1977 geïntroduceerde en op de Polo gebaseerde Volkswagen Derby is min of meer een Polo met kofferbak.

Er zijn vrijwel geen goede exemplaren meer bekend van de allereerste Polo's, door hun extreme roestgevoeligheid

De Volkswagen Polo is lange tijd het kleinste model van Volkswagen geweest Uiteindelijk had de Polo door zijn lage prijs meer succes dan de Audi 50 en na enkele jaren werd de productie van de Audi gestaakt, terwijl de Polo tot op de dag van vandaag in productie is en redelijk succesvol blijft verkopen.

03-03-2007 om 14:57 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.skoda 1000 mb
Klik op de afbeelding om de link te volgen  hier is hij dan de lang verwachte Skoda 1000 MB

Ik hoor het jullie al denken, waar blijf  ik met de Skoda tekeningen,
wel hier is er 1, later zullen er nog volgen.

De Skoda 1000 MB
De eerste prototypes van een compleet nieuw model werden
ontwikkeld in 1956,en werden in 1964 aan het publiek gepresenteerd
als de Skoda 1000 mb .
Voor de produktie van de 1000 mb werd in Mlada Boleslav, naast de oudefabriek , een geheel nieuwe produktie locatie gebouwd.

De nieuwe Skoda had een watergekoelde viercylinder motor met een inhoud van 988cc en een vermogen van 45pk .
De motor lag achterin de auto.

De Skoda 1000 MBG Sedan en de tweedeurs Skoda 1000 MBX
met twee carburateurs en 49pk waren varianten van het basismodel.

De "embees" werden continu verbeterd; in 1967 werden de Skoda 1100 MBX met een 1107cc motor toegevoegd aan het modellen gamma. 
  

03-03-2007 om 12:15 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fiat 850 spider
Klik op de afbeelding om de link te volgen Fiat 850 Spider
Gelijktijdig met de 850 coupé werd ook de open versie geïntroduceerd. Deze spider stamde van de tekentafels van Bertone die dan ook de carrosserieën mocht bouwen. Ook deze wagen kreeg in 1968 een sterkere motor en een kleine facelift die o.a. vertikale koplampen inhield. De chroomlijsten opzij van de wagen waren nu verdwenen en op de bumpers vond men rubber rozetten. Het wagentje was beslist snel te noemen. Er is door Bertone ook nog een hardtopversie gebouwd. Ook deze 850-telg is nog voor redelijke prijzen te koop.
 
 
Soort: cabriolet Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 843 en 903 Vermogen: 49/6400 en 52/6400
Topsnelheid: 135-145 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1965-1972 Productieaantallen: 124.600
 

03-03-2007 om 02:02 geschreven door skodaman


02-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.saab 96
Klik op de afbeelding om de link te volgen Saab 96 
Bij de constructie van de opvolger van de Saab 93 hadden de ingenieurs geen half werk verricht. De 96 had een grotere achterruit. Het dak was vlakker ontworpen, wat de hoofdruimte voor de achterpassagiers ten goede kwam en ook het dashboard was nieuw. Na enkele jaren kregen de Saabs een langere neus. De Saab Sport, ook wel GT 850 en later Monte Carlo genoemd, was voor de sportievere rijders. Vanaf 1967 heeft de wagen een viertakt V4 van Ford Keulen. In ons prijzenoverzicht zijn deze bedoeld. Tweetaktversies zijn duurder.
 
 
Soort: coach Aantal cilinders: 3 of V4
Cilinderinhoud: 841 of 1498 Vermogen: 38/4250 of 68/5500
Topsnelheid: 125-155 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1960-1980 Productieaantallen: 547.221
 

02-03-2007 om 23:11 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fiat 600
Klik op de afbeelding om de link te volgen Fiat 600
Op de tentoonstelling die in Genève in het voorjaar van 1955 zijn poorten opende, stond een geheel nieuwe Fiat, de 600. Een ruime maar toch kleine wagen. De wagen had zijn (lawaaiige) watergekoelde motor achterin. Dit werd één van de meest succesvolle Fiats, want toen de 600 in 1960 door de 600 D werd opgevolgd, had de fabriek er al bijna één miljoen stuks van verkocht. Vanaf '64 scharnieren de portieren aan de voorzijde. In Spanje bouwde men het model nog tot 1973 en in voormalig Joegoslavië tot 1986. Puristen kiezen uitsluitend voor de Fiat-versie.
 
 
Soort: coach Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 633 en 767 Vermogen: 22/4600 en 29/4800
Topsnelheid: 100 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1955-1969 Productieaantallen: 2.452.107
 

02-03-2007 om 13:44 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vw karmann
Klik op de afbeelding om de link te volgen VW Karmann-Ghia 
Het idee om het Kever-chassis van een speciale carrosserie te voorzien, was niet nieuw. Ook de Turijnse firma Ghia ontwierp een dergelijke wagen en toen Wilhelm Karmann hem onder ogen kreeg, was hij zo onder de indruk dat hij het Volkswagen-management wist te overtuigen de auto in serie te gaan bouwen. Karmann in Osnabrück bouwde de carrosserieën. Evenals de VW cabriolet werd ook dit model steeds technisch aangepast en verbeterd. De prijzen voor cabrio's liggen de helft hoger.
 
 
Soort: coupé en cabriolet Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 1192, 1285, 1493 en 1584 Vermogen: 34/3600-54/4000
Topsnelheid: 110-140 Chassis: centrale buis
Productiejaar: 1955-1974 Productieaantallen: 364.401 en 80.899
 

02-03-2007 om 09:51 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bmw 507 touring
Klik op de afbeelding om de link te volgen BMW 507
Het is vrijwel zeker dat BMW aan alle gebouwde 507's geld verloren heeft. Maar wat voor een auto! Weer was de wagen op de tekentafel van Graf Goertz ontstaan en weer was het gelukt een ongelooflijk mooie wagen te bouwen. In tegenstelling tot zijn grote concurrent, de Mercedes 300 SL, heeft de BMW ondanks zijn aluminium carrosserie geen grote racegeschiedenis geschreven. Wat de huidige prijzen betreft, kan deze snelle BMW aardig meekomen. Maar ook hier leidt de 300 SL nog steeds.
 
 
Soort: cabriolet en coupé Aantal cilinders: V8
Cilinderinhoud: 3168 Vermogen: 150/5000
Topsnelheid: 220 Chassis: aluminium/afzonderlijk chassis
Productiejaar: 1955-1959 Productieaantallen: 252
 

02-03-2007 om 09:48 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nsu prinz
Klik op de afbeelding om de link te volgen

NSU 1000 TT TTS

In 1965 verscheen de NSUprinz-gezinsauto,de 1000TT & de TTS-uitvoering.
dit waren wolven in schaapsvel,die het de concurentie op de circuits  behoorlijk moeilijk konden maken.
de motoren hadden inhouden varierend van 996 tot 1177cc en vermogens van 55 tot 70 pk.
maar het waren nog steeds vierpersoonsgezinsautos, die zeer sportief reden,maar er gewoon uitzagen,dit in tegenstelling tot de sport-prinz.

de TTS verscheen in 1967,was voor de 1.0-liter klasse gebouwd en had een motor met 996cc en 70pk/6200tpm. 

02-03-2007 om 00:00 geschreven door skodaman


01-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.opel rekord coupe
Klik op de afbeelding om de link te volgen Opel Rekord 
De opvolger van de Rekord P2, de Rekord A, was er niet groter, breder of hoger op geworden maar desondanks zag hij er wel plomper uit. Weer was er mechanisch niets veranderd en weer kon men de wagen in verschillende carrosserievarianten kopen. In de Rekord L en in de coupé leverde de motor weer 67 pk. Voor diegenen die graag een snellere Rekord hadden, ontstond in maart 1964 de Rekord 6 waarin men de motor van de Kapitän had gemonteerd. De firma Karl Deutsch in Keulen bouwde op basis van de coupé een cabriolet.
 
 
Soort: coach, sedan, stationcar, coupé en cabriolet Aantal cilinders: 4 en 6
Cilinderinhoud: 1488, 1680 en 2605 Vermogen: 55/4500-100/4600
Topsnelheid: 130-170 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1963-1965 Productieaantallen: 864.197
 

01-03-2007 om 23:57 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mercedes 300 sl coupe
Klik op de afbeelding om de link te volgen Mercedes 300 SL Coupé
Onder de naoorlogse droomauto's neemt de 300 SL een eerste plaats in. Deze wagen was een directe afstammeling van de raceauto waarmee races zoals de zware Carrera Panamericana gereden waren. Hij verleende zijn eigenaar het image 'boven Jan' te zijn en kostte niet veel minder dan een kleine bungalow. Van de 1.400 gebouwde coupés waren er 29 met een aluminium carrosserie en dat juist deze nu onbetaalbaar zijn, moge duidelijk zijn. 
 
Soort: coupé Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud: 2996 Vermogen: 215/5800
Topsnelheid: 220-250 Chassis: buizenchassis
Productiejaar: 1954-1957 Productieaantallen: 1.400
 

01-03-2007 om 17:32 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mercedes 300 sl
Klik op de afbeelding om de link te volgen

01-03-2007 om 17:26 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIAT 1800 SEDAN
Klik op de afbeelding om de link te volgen

FIAT 1800 SEDAN SPECIAL





interieur

 TYPE:
 1800 Special
 Motor aantal cilinders:
 6 
 inhoud in cc
 1795
 boring x slag in mm
 72 x 73,5
 SAE pk
 85
 Din pk
 75
compressie
 8,8 : 1
koppel onderstelw ielbasis in mtr
 2,65 
spoorbreedte voor
 1,34
 spoorbreedte achter
 1,307
 remmen voor
 trommels
 remmen achter
 trommels
  topsnelheid
 140
 

01-03-2007 om 12:05 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.volvo pv 544
Klik op de afbeelding om de link te volgen Volvo PV 544
In 1958 loste de PV 544 zijn voorganger af. Hij bood nu ruimte aan vijf personen, had een nieuw dashboard en een voorruit die uit één stuk glas bestond. Voor 1961 werden er belangrijke modificaties aangebracht, want toen kregen de wagens - ze hadden bewezen ook als rally-auto heel goed bruikbaar te zijn - een nieuwe motor en een 12 i.p.v. 6-volts installatie. De B 18-motor had nu vijf hoofdlagers, terwijl de B-16 er maar drie gehad had. De 544 heeft bewezen een uiterst robuuste wagen te zijn die erg lang mee kan gaan, net als zijn voorganger.
 
 
Soort: coach Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 1580 en 1780 Vermogen: 60/4500 tot 95/5600
Topsnelheid: 145-160 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1958-1965 Productieaantallen: 246.995
 

01-03-2007 om 10:04 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.simca vedette
Klik op de afbeelding om de link te volgen Simca Vedette
In 1954 kon Simca de Franse Ford-fabriek overnemen en in dat pakket zat ook de Ford Vedette, een ruime vierdeurs wagen die gedeeltelijk in Detroit ontworpen was. Simca bouwde de auto verder onder namen als Trianon, Versailles, Beaulieu, Chambord en Marly. De wagen was groot genoeg voor een flinke familie. Jammer was dat de motor met zijn zijkleppen vrij ouderwets was. Er kwam ook een Ariane uit, die dezelfde carrosserie had van de overige ex-Fords maar naar keuze de viercilindermotor van de Aronde P60 of de V8. Zeer roestgevoelige auto's.
 
 
Soort: sedan en stationcar Aantal cilinders: V8
Cilinderinhoud: 2351 Vermogen: 80/4400-84/4800
Topsnelheid: 140 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1955-1961 Productieaantallen: 166.895
 

01-03-2007 om 09:59 geschreven door skodaman




vervolg op skodaman2
  • skodaman2

  • Come And See On skodaman2
  • skodaman2

  • kom ook eens kijken op skodaman2
  • skodaman2

  • Zoeken in blog


    Categorieën


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!