Foto
Foto
Foto
Foto
Over mijzelf
Ik ben Guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in duffel (belgie) en mijn beroep is geen ( invalide ).
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos & motors .
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Auto Nostalgie & Pin Ups
Welkom Bij Skodaman
26-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rover 3,5 Litre (P5B)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Rover 3,5 Litre (P5B)
Dat ook een olifant snel kan zijn, bewees Rover met zijn 'Three and a Half Litre'. De wagen had nu een moderne aluminium V8-motor die men bij General Motors ingekocht had en die onder andere in de Buick Special ingebouwd geweest was. Met deze kopklepper was de zware wagen - hij woog tenslotte 1734 kg en als coupé een paar kg minder - snel genoeg geworden om indruk te maken op het overige verkeer. De montage van Rostyle-wielen is wat overdreven. De verkoop van sedan en coupé liep ongeveer gelijk op. Restauratie van een P5B kan flink in de papieren lopen.
 
 
Soort: sedan en 4-deurs coupé Aantal cilinders: V8
Cilinderinhoud: 3528 Vermogen: 151/5000 - 161/5200
Topsnelheid: 190 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1967-1973 Productieaantallen: sedan: 11.501, coupé: 9.099
 

26-03-2007 om 11:00 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rover 3 Litre (P4)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Rover 3 Litre (P4)
Met de 'Three Litre' stapte Rover naar de duurdere klasse. Aan luxe kwam de auto niets te kort. De stoelen en banken waren in zorgvuldig handwerk met leer overtrokken en het dashboard was weer van hout. Nadat de wagen enige maanden in productie geweest was, werden er na juni 1959 schijfremmen bij de voorwielen gemonteerd en een jaar later was er stuurbekrachtiging. In 1962 kwam er ook een 'coupé' uitvoering, een vierdeurs wagen met een aflopend dak. Wederom solide auto's, maar zeer roestgevoelig.
 
 
Soort: sedan en 4-deurs coupé Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud: 2995 Vermogen: 117/4250-136/5000
Topsnelheid: 160-175 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1959-1967 Productieaantallen: 48.541
 

26-03-2007 om 10:58 geschreven door skodaman


25-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ac cobra
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Geschiedenis van de Cobra
1901 John Weller, een technicus gesteund door John Portwine, de succesvolle zakenman, start een kleine werkplaats in zuid Londen om auto's te bouwen.

1903 Een twee-cilinder 10 hp model en een vier-cilinder 20 hp model werden getoond op de British Motor Show. Op 6 juni rapporteerde Autocar, 'We foresee a brilliant future for the Weller car and its talented designer'.

1904 Het bedrijf, inmiddels bekend als Autocar & Accessories Limited, produceerde een commerciële auto bekend als 'Autocarrier'. Dit was een 5-6 hp lucht gekoelde één-cilinder drieslag bestelauto, welke succesvol bleek te zijn.

1905 De 'Autocarrier' vond direct een markt en werd een allerdaags gezicht. Het was deftig voor firma's zoals Maple & Co, Dickens & Jones en Goodyear Tyre Co om minstens één bestelauto te hebben. Er was een bedrijf dat meer dan 70 bestelauto's bezat.

1907 Een sedan uitvoering van de 'Autocarrier' werd gemaakt, bekend als de 'Sociable'. Het simpele en praktische design garandeerde de productie tot 1915. De afkorting 'AC' werd het eerst gebruikt en in november werd een nieuw bedrijf opgericht, namelijk: Autocarriers Limited. Dit bedrijf nam Autocar & Accessories over, maar nog steeds met Weller and Portwine als directie.

1910 Op 'Motor Cycling' in augustus liet men de 'Autocarrier' zien met aanpassingen voor militaire doeleinden. De 25ste Londen Cyclist Regiment was uitgerust met deze voertuigen. Maxim geweren werden gemonteerd op special carrosserie werk en ander Autocarriers werden speciaal aangepast om munitie te transporteren. De Autocarrier was gekozen door de militaire autoriteiten om zijn betrouwbaarheid, juiste performance en goed manoeuvreerbaar .

1911 Autocarriers Limited verhuisde naar een groter pand aan de Thames Ditton in Surrey en tegen die tijd had Weller AC's eerste productie vier-wiel auto ontworpen.

1914 Tijdens de Eerste Wereld oorlog hield AC's zich bezig met de productie van granaten en ontstekingen.

1918 De gehele productie startte met de twee-zitter, vier cilinder auto, welke werd verkocht voor £255. De auto's werden meteen een succes in wedstrijden, in officiële races zoals de Land's Enden door particulieren in bergbeklimmingen.

1921 In Londen's Regent Street werd een showroom en kantoor geopend. Coureur S. F. Edge kwam in de directie en Weller en Portwine traden terug. Edge werd voorzitter en AC Cars Limited was geformeerd. Er werden sportieve auto's geproduceerd, welke een verbazend wekkend performance bezaten en uitgevoerd in modieuze carrosseries in verschillende kleuren. Succes in verschillende klasse bewees de AC slogan: 'The First Light Six - and still the best'.

1922 Van alle AC's competitie successen waren zij speciaal trots dat zij 100 mile per uur konden rijden, met een speciale AC recordbreker met hun vier-cilinder, vier kleppen per cilinder motor. Mr J. A. Joyce reed de auto op Brooklands in November en verbrijzelde alle lichte auto's records, de snelste en laatste ronde maakte ze in 104.85 mph.

1928 Zeven modellen waren nu in de verkoop. Bestaande uit de Aceca twee-zitter coupé tot een lange wielbasis coachbuilt saloon. De output van de AC zes-cilinder motor verbeterde van 40 tot 56 hp. De AC Car Company was op dit moment een van Britse grootste automobiel fabrikanten.

1929 Door de wereldwijde economische recessie werden AC Cars Limited, samen met vele andere uit die periode vrijwillig geliquideerd.

1930 William A. E. Hurlock en zijn broer, Charles F. Hurlock, kochten de AC Car Company. Geen nieuwe auto's werden geproduceerd, maar service faciliteiten werden geboden. Druk van tevreden AC klanten overtuigde de nieuwe directie dat er een toekomst was voor een gelimiteerde productie van handgemaakte auto's voor een speciale markt. Gedurende de dertiger jaren, was de AC zes-cilinder motor een betrouwbare motor met geweldige resultaten in evenementen zoals de RAC en de Monte Carlo Rally . Met de showrooms op Park Lane te Londen was het bedrijf bloeiend en stabiel.

1945 Na de oorlog, gingen de gedachten weer uit naar auto's. Langzaam, na veel ontwikkeling en verbeteringen groeide de productie.

1950 Vijf auto's per week werden geproduceerd van het twee liter model, welke geleverd konden worden in verschillende modellen.

1953 De AC Ace, een open twee-zitter sport auto werd geproduceerd en al snel kreeg het opvolging onder de bestaande sportauto bezitters. Het was zeer succesvol in de British 'Club' racing, omdat het type door de privé eigenaar gebruikt kon worden om te racen, rally's te rijden en nog steeds geschikt was, voor dagelijks gebruik.

1954 De Aceca Coupé werd geïntroduceerd op de Londen Motor Show en ging het volgende jaar in productie.

1957 Le Mans Ace Bristol finishte als tiende overall. Inspanningen werden nooit alleen op auto's geconcentreerd en van de bekende blauwe invalide voertuigen werden er honderden geproduceerd in Thames Ditton, naast de high powered sport auto's.

1958 Le Mans - Speciale-carroserie Ace Bristol finishte als achste en een standaard versie werd negende.

1961 Carroll Shelby, een Texaanse ex-coureur , startte onderhandelingen met AC Cars en met de garantie van de Ford Motor Company, om een Big Ford V-acht motor in het huidige lichtgewicht AC Ace te bouwen. Gebouwd door AC Cars, het gecombineerde resultaat was de AC Cobra, één van de snelste en meest beestachtige sport auto's ooit geproduceerd.

1962 AC Cars productie concentreerde zich op het maken van de AC Cobra. Elke auto was handgebouwd in de fabriek Thames Ditton.

1963 De AC Cobra wekte sensatie door over de snelweg M1 met 196 mph te racen en dit leidde tot vragen in het Parlement. Productie van de AC Cobra was nu 15 auto's per week. De AC dependance fabriek op Taggs Island, gesitueerd een halve mile van de AC Works, was volledig uitgerust voor het fabriceren van de gemotoriseerde invalide voertuigen voor het Ministerie van gezondheid. 1,200 invalide voertuigen werden geproduceerd.

1964 Als gevolg van de snelle rit over de M1, werd een 70 mph limiet ingevoerd. Twee AC Cobra's werden ingezet in de 24uurs van Le Mans en de AC deelneming was de eerste British auto die finishte. Ondertussen had de 427 AC Cobra zich onderscheiden door in het Guinness Book of Records te komen als snelste productie auto van de wereld, een titel die verschillende jaren werd gehouden.

1965 De AC Cobra wint de 'Sports Car World Championship'.

1967 AC Cars produceerde de 428, een zeven liter sport model met een carrosserie ontworpen door Frua of Turin. 29 open en 51 Fastback auto's werden geproduceerd tot in 1973.

1968 Tot op heden bestaat AC Cars nog steeds en produceert verschillende modellen.

 

Productiecijfers

Cobra Mk 1 (260): Februari 1962 tot begin 1963: 75 exemplaren, waarvan 14 in wedstrijdversie.

Cobra Mk II (289): Begin 1963 tot oktober 1964: 579 exemplaren, waarvan 64 in wedstrijdversie.

Cobra Mk III (427): oktober 1964 tot december 1966: 260 exemplaren,

25-03-2007 om 19:56 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ford woody
Klik op de afbeelding om de link te volgen

25-03-2007 om 19:52 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mercedes 300SE
Klik op de afbeelding om de link te volgen Mercedes 300SE Coupé & Cabriolet
Eén van de duurste Duitse auto's was de 300SE als coupé of cabriolet. Hij kostte ruim een vijfde meer dan de 220 in die uitvoering, hoewel hij dezelfde carrosserie had. Het grote verschil zat hem dus ook nu weer in de afwerking en in de techniek. De wagens hadden alle snufjes van de 300SE sedan mee gekregen: een aluminium motor, luchtvering, schijfremmen, en dergelijke. Er zijn er niet veel van verkocht en mooie cabrio's brengen inmiddels ruim een ton op.
 
 
Soort: coupé en cabriolet Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud: 2996 Vermogen: 170/5400
Topsnelheid: 195 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1962-1967 Productieaantallen: 3.127
 

25-03-2007 om 12:29 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mercedes 220
Klik op de afbeelding om de link te volgen Mercedes 220a, 220S & SE
In 1954 werd de Mercedes 220a voorgesteld. De wagen leek sprekend op de 180, maar had een iets langere motorkap waar nu een zescilinder onder stond. Om het prijsverschil verder te rechtvaardigen, had de 220a ook meer accessoires meegekregen. In 1956 verscheen de S-uitvoering en twee jaren later de SE met een benzine-inspuiting van Bosch. De 220-reeks bewees zich tijdens zijn loopbaan als een uiterst solide en aangenaam vervoermiddel en als klassieker voor regelmatig gebruik is deze Mercedes beslist geschikt. De SE-versies doen 25 procent meer in prijs.
 
 
Soort: sedan Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud: 2195 Vermogen: 85/4800, 100/4800 en 115/4800
Topsnelheid: 150-165 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1954-1956 en 1956-1959 Productieaantallen: 25.937, 55.279 en 1.974
 

25-03-2007 om 12:27 geschreven door skodaman


24-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Borgward Isabella
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Borgward Isabella
Op 12 juni 1954 presenteert Carl Borgward persoonlijk zijn meest succesvolle model: de nieuwe Hansa 1500, die we tegenwoordig als Isabella kennen. Over het totstandkomen van die naam doen verschillende verhalen de ronde. Ten tijde van de ontwikkeling van de nieuwe Hansa 1500 mocht uiteraard niets uitlekken naar de pers, en daarom zocht men een schuilnaam voor het project. Desgevraagd schijnt Carl Borgward toen gezegd te hebben: “Het maakt me niet uit welke naam je gebruikt, voor mijn part zet je d’r Isabella op.” Aldus geschiedde, en toen de auto voorgesteld werd, hield de pers in haar artikelen over de nieuweling veelal de naam Isabella aan.
De fabriek ontving daarop vele verzoeken om deze naam aan te houden in plaats van het saaie Hansa 1500. In augustus 1954 wordt inderdaad daartoe besloten. Volgens een ander, meer flatterend verhaal is de auto vernoemd naar de vrouw van Carl Borgward, Elisabeth; Isabella zou de Spaanse vertaling van haar naam zijn. De 4,40 meter lange Isabella is uitgerust met een 1.493 cc viercilinder die 60 pk levert, waarmee een topsnelheid van 135 km/h bereikt kan worden.
 
Carrera Panamericana
De Isabella komt precies op het goede moment, namelijk op het hoogtepunt van het zogenaamde ‘Wirtschaftswunder’. In het eerste halfjaar worden er ruim 11.000 van verkocht, een jaar na introductie hebben al 25.000 exemplaren de fabriek in Bremen verlaten. In de toerwagenklasse tot 1.600 cc wint coureur Adolf Brudes met zijn Isabella de beruchte Carrera Panamericana (een straatrace over 3.070 km) van 1954 met een gemiddelde snelheid van 113 km/h. In het daaropvolgende jaar worden op basis van de Isabella een Combi en een sportieve TS (Touring Sport) versie met 75 pk en een topsnelheid van 150 km/h voorgesteld.
In 1957 verschijnt de fraaie, en meest bekende, Isabella Coupé, eveneens met de 75 pk sterke 1,5 van de TS. Er worden een kleine 10.000 exemplaren van verkocht. Op basis van deze Coupé ontwikkelt carrosseriebouwer Deutsch in Keulen een fraaie Cabriolet, die met slechts 29 gebouwde exemplaren een echte rariteit vormt. In 1961 gaat Borgward failliet, waardoor er een abrupt einde komt aan de productie.
      

TECHNISCHE GEGEVENS
 type sedan TS sedan
 bouwjaren 1954-1961 1955-1961
 bouwwijze 4 cil.,lijn 4 cil.,lijn
 cilinderinhoud 1493 cc 1493 cc
 brandstof benzine benzine
 aandrijving achter achter
 vermogen 60 pk/4700 tpm 75 pk/5200 tpm
 koppel - 108
 lengte 439 cm 439 cm
 breedte 170 cm 170 cm
 hoogte 146 cm 146 cm 
 massa 1020 kg 1020 kg
 topsnelheid 135 km/h 150 km/h
 acceleratie 25 s 18 s 
  productieaantal 193.299 193.299

24-03-2007 om 18:07 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EC 73 ELIMINATOR
Klik op de afbeelding om de link te volgen

24-03-2007 om 18:04 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Mustang
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Ford Mustang uit 1967
Ford Mustang GT uit 2005De Ford Mustang is een van de meest in het oog springende modellen van het Amerikaanse autobedrijf Ford. Het eerste exemplaar rolde op 9 maart 1964 van de productieband en sindsdien zijn er zeer veel van verkocht. Wat de auto zo succesvol maakte, was zijn "sporty" look en zijn lage prijs: 2300 dollar. De Mustang word nu noch steeds geproduceerd en is in de VS nog steeds zeer populair. Dat komt omdat zijn prijs nog steeds, vergeleken met soortgelijke auto's, erg laag (20.000 dollar) is.

(het model uit 1964 werd van meet af aan als "1965 Mustang" verkocht)

24-03-2007 om 13:57 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ec 72 chevelle
Klik op de afbeelding om de link te volgen

24-03-2007 om 13:55 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ec 79 roadrunner
Klik op de afbeelding om de link te volgen

24-03-2007 om 13:53 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mercedes
Klik op de afbeelding om de link te volgen Mercedes 220a, 220S & SE
In 1954 werd de Mercedes 220a voorgesteld. De wagen leek sprekend op de 180, maar had een iets langere motorkap waar nu een zescilinder onder stond. Om het prijsverschil verder te rechtvaardigen, had de 220a ook meer accessoires meegekregen. In 1956 verscheen de S-uitvoering en twee jaren later de SE met een benzine-inspuiting van Bosch. De 220-reeks bewees zich tijdens zijn loopbaan als een uiterst solide en aangenaam vervoermiddel en als klassieker voor regelmatig gebruik is deze Mercedes beslist geschikt. De SE-versies doen 25 procent meer in prijs.
 
 
Soort: sedan Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud: 2195 Vermogen: 85/4800, 100/4800 en 115/4800
Topsnelheid: 150-165 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1954-1956 en 1956-1959 Productieaantallen: 25.937, 55.279 en 1.974
 

24-03-2007 om 00:37 geschreven door skodaman


23-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rover SD 1
Klik op de afbeelding om de link te volgen Rover SD 1 2600 & 3500
De opvolger van de P6 heeft dezelfde motor: de beproefde lichtmetalen V8. Een moderne carrosserie met vijfde deur geeft de nieuwe Rover een prima aanzien. Vanaf '77 is er een door Triumph ontwikkelde zescilinder verkrijgbaar. Er komen later ook nog een 2300-variant en zelfs 2000 vierpitters, plus een diesel. De SD staan voor Special Division. Deze Rover is helaas roestgevoelig, niet erg betrouwbaar in sommige uitvoeringen, maar beslist een youngtimer met toekomst. Het meest interessant zijn de Vanden Plas- en Vitesse-uitvoeringen.
 
 
Soort: sedan Aantal cilinders: 6 en V8
Cilinderinhoud: 2597 en 3528 Vermogen: 126/5000 en 157-193/5250
Topsnelheid: 175-215 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1976-1986 Productieaantallen: 76.182 en 113.966
 

23-03-2007 om 18:35 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Autobianchi A112
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Autobianchi A112
Als automerk bestond Autobianchi weliswaar al vanaf eind 20e eeuw (of eigenlijk toen nog als Bianchi), maar het merk verwierf eigenlijk de meeste faam met hun bijzondere carrosserievarianten van de Fiat 500 en 600. Ze bouwden prachtige coupeetjes, cabriolets, roadsters en zelfs kleine stationwagons op basis van de bekende Fiats Cinquecento en Seicento. In 1963 werd de firma zelfs overgenomen door Fiat, waarvoor het gewoon dergelijke varianten bleef maken. Toen de 500 niet meer gebouwd werd, besloot men daarom een nieuw model te ontwerpen. Het werd de kleine A112, die in samenwerking met Lancia werd ontwikkeld. De compacte A112 leek qua concept sterk op de Mini: de viercilinder die van de Fiat 850 afkomstig was zat dwars voorin en de wielen stonden op de hoeken van de carrosserie voor maximale binnenruimte. De A112 was er als Autobianchi met 903 cc- en als Abarth met 1.050 cc-motor. Die laatste had 70 pk aan vermogen waarmee het kleine autootje een top van 160 moest kunnen halen. Je herkende hem ook gelijk in je achteruitkijkspiegel, want de motorkap was matzwart gelakt en het Abarth-logo – de bekende schorpioen – was er royaal op aanwezig. De gewone A112 bleef haken bij 135 km/h, maar deed het verkooptechnisch zeker niet slecht. Vanaf 1969 was hij te koop en dat bleef hij maar liefst tot 1986. Tegen die tijd waren er meer dan een miljoen (1.254.178 zelfs) exemplaren gebouwd. Op basis van de Autobianchi A112 is trouwens een aantal bijzondere conceptcars verschenen van beroemde carrosseriers als Pininfarina en Bertone

23-03-2007 om 18:33 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BMW 507
Klik op de afbeelding om de link te volgen

BMW 507
 Het noodlijdende BMW hinkt in de jaren ’50 op twee gedachten. Enerzijds presenteren de Beiers de meest luxueuze limousines en sportwagens, die met hun sterke zes- en zelfs achtcilinders voor de meeste mensen in het Europa van na WOII onbetaalbaar zijn. Anderzijds komt men tot het besef dat deze politiek niet winstgevend is; er moet op korte termijn een compacte, betaalbare auto komen voor de op gang komende massamotorisering van het publiek.
Zo kan het gebeuren, dat in 1955 zowel de Isetta als de 507 het levenslicht zien. In New York presenteert industrieel vormgever Albrecht Graf von Goertz zijn beeldschone, in opdracht van BMW ontworpen 507. De roadster met lange motorkap, compacte afmetingen en elegante lijnen is gebaseerd op de 502 limousine en maakt gebruik van diens 3,2-liter lichtmetalen V8 (de eerste ter wereld, tevens de eerste Duitse V8 van na WOII), voor de 507 echter opgevoerd tot 150 pk. Afhankelijk van de eindoverbrenging haalt de roadster daarmee 220 km/h. Met DM 26.500,- (plus DM 1.500,- voor de hardtop) is de 507 echter een echte droomauto, alleen weggelegd voor de rijken der aarde, waaronder Elvis Presley, die er ook één koopt. Tussen 1956 (het eerste productiejaar) en 1959 worden er slechts 254 exemplaren gebouwd, waarvan twee met een speciale carrosserie van Loewy en Michelotti.

Elvis was ooit één van de gelukkige eigenaren van een BMW 507.

type 507 
bouwjaren 1956-1959
bouwwijze 8 cil.,V
cilinderinhoud 3168 cc
brandstof benzine
aandrijving achter
vermogen 150 pk/5000 tpm
koppel -
lengte 440 cm
breedte 165 cm
hoogte 120 cm
wielbasis -
massa 1315 kg
topsnelheid 220 km/h
acceleratie 9,4 s
productieaantal 254 
 

23-03-2007 om 15:52 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BMW 328
Klik op de afbeelding om de link te volgen

 BMW 328
Het beroemdste BMW-model uit de jaren dertig was de 328. De 328 was een echte sportauto die, hoewel hij ook voor alledaags gebruik geschikt was, veel bekendheid verwierf in rally's en races. In juni 1936 verscheen de BMW 328 met coureur Ernst Henne aan de start van de Eifelrace op de Nürburgring. Ernst Henne won de race met een gemiddelde snelheid van 101 km/uur. Hierna volgden nog vele overwinningen, waaronder de Mille Miglia en de 24-uursrace van Le Mans. De 328 werd voortgedreven door een 2.0-liter motor. De koplampen waren in de spatborden ingebouwd en de in die tijd gebruikelijke treeplanken ontbraken. De BMW 328 haalde een topsnelheid van 150 km/uur.

De BMW 328 is een sportwagen, door BMW gemaakt tussen 1936 en 1940. Het ontwerp is bedacht en uitgevoerd door Fritz Fiedler. Het model won veel wedstrijden in die tijd, waaronder de Mille Miglia van 1938 en ook de RAC Rally in 1939. Bij de 24 uur van Le Mans van 1939 kwam hij als 5e over de streep en won in zijn klasse.

23-03-2007 om 15:49 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BMW 326
Klik op de afbeelding om de link te volgen

BMW 326
in 1936 betrad BMW het marktsegment van de grote automobielen met de sportieve BMW 326. Met de 326 wilde BMW de concurrentie met Mercedes-Benz aangaan. Dit lukte uitstekend: Tussen 1936 en 1941 werden meer dan 15.000 exemplaren verkocht. De zescilindermotor van de BMW 326 had een inhoud van 1971 cc. De 327 was een sportieve uitvoering van dit model. De 327 kreeg dezelfde motor, maar in dit model leverde de zescilinder 55 in plaats van 50 pk. De grootste BMW's uit de jaren dertig waren de 321 en de 335. Deze luxueuze auto's hadden een lengte van respectievelijk 450 en 484 cm.

 

23-03-2007 om 15:45 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Buick
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Buick
Buick is een automerk uit de Verenigde Staten dat in 1903 werd opgericht. Het merk is eigendom van het General Motors-concern en produceert auto's in de VS, Canada en China. De afzetmarkten zijn Noord-Amerika, China, Israël en Taiwan. Buick is gepositioneerd als een lager luxemerk, te vergelijken met de Zweedse divisie Saab. De naam wordt uitgesproken als Bjoewik.


Na de Tweede Wereldoorlog
Op 2 februari 1942 schakelden Buicks fabrieken over op de oorlogsproductie voor de Tweede Wereldoorlog. Het bedrijf maakte onder andere vliegtuigmotoren en M18 Hellcat tankjagers.

Na de Tweede Wereldoorlog volgden economische hoogdagen. In 1950 was de verkoop tot 550.000 eenheden gestegen en in 1955 verder tot 745.000. In 1948 werd de eerste Dynaflow-automatische versnellingsbak geïntroduceerd op de Roadmaster en in 1953 volgde een V8 met drukvoeding. In 1949 verschenen ook Buick's bekende patrijspoorten in de flanken.

Tegen het einde van de jaren 1950 zorgden een ongeliefde stijl, technische problemen en een economische neergang ervoor dat Buick sterk achteruitging.

23-03-2007 om 08:44 geschreven door skodaman


22-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AMC Pacer
Klik op de afbeelding om de link te volgen

AMC Pacer
Amerikanen moesten er maar eens aan wennen dat hun auto’s niet meer altijd de zuipende zwaargewichten moesten zijn zoals die al decennia lang in de VS werden gebouwd, zo meende de directie van de American Motors Company eind jaren zestig. Zodoende waren ze al in 1970 met de compacte AMC Gremlin gekomen, en in 1975 kwam daar de Pacer bij. Het was een merkwaardig gevormde auto, temeer omdat hij weliswaar de lengte van een Europese auto had, maar de breedte van een onvervalste Amerikaan. Ook heel apart is het feit dat het linker- en rechterportier qua lengte niet gelijk zijn. Rechts is de deur zo’n tien centimeter langer, waardoor het in- en uitstappen achterin vanaf die kant gemakkelijker moet zijn. Onder de motorkap trof je in eerste instantie twee verschillende zescilinders (van 3.901 en 4.235 cc), maar vanaf 1978 kon je ook kiezen voor een V8 met een inhoud van 4.981 cc. Een jaar na de introductie kwam er trouwens ook een stationversie van de Pacer uit, maar echt veel ruimer was die niet. In totaal bouwde AMC 280.859 Pacers, een stevig aantal voor de – voor Amerikaanse begrippen – relatief kleine autofabrikant AMC. In 1987 ging het merk niettemin ten onder. De Pacer beleeft de laatste jaren echter weer een opmars, vooral onder jongeren en dat heeft ‘ie vooral te danken aan een niet onverdienstelijke bijrol in de film ‘Wayne’s World’. Trouwens: Van Kooten en de Bie gebruikten de Pacer ook ooit voor misschien wel een van hun allerbeste filmpjes: als trekauto voor het aanhangwagentje van Jacobse en Van Es die tuinen winterklaar komen maken.

22-03-2007 om 22:02 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SKODA 1200,1201 & 1202
Klik op de afbeelding om de link te volgen

SKODA 1200,1201 & 1202
In 1952 kwam de Skoda 1200 op de markt. De Skoda 1200 die de 1100 opvolgde, viel op door zijn 'ronde' carrosserie. Hoeken had de wagen niet, alles was even rond, en men vond het prachtig. De motor was afgeleid van die uit de 1102 maar had nu een cylinderinhoud van 1221cc. De carrosserie was nu geheel van staal (in de 1101/1102 serie werd ook hout gebruikt), wat een grotere serieproductie mogelijk maakte. De Skoda 1200 werd daarna al snel ook in andere carrosserievarianten aangeboden, zoals bestel, station, en ambulance. Het model bleef in productie tot 1956, de stationcar werd zelfs nog tot in 1970 gemaakt. Ondanks het in de praktijk erg ruime, betrouwbare en economische wagens waren, bleef hun succes vrijwel tot Tsjechoslovakije beperkt.

22-03-2007 om 12:41 geschreven door skodaman




vervolg op skodaman2
  • skodaman2

  • Come And See On skodaman2
  • skodaman2

  • kom ook eens kijken op skodaman2
  • skodaman2

  • Zoeken in blog


    Categorieën


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!