Facel Vega Facel Vega was een Franse luxeautomerk met Parijs als thuisbasis. FACEL (Forges et Ateliers de Construction d'Eure et de Loire), in 1938 opgericht door Jean Daninos, was een staalperserij die koetswerken leverde aan automerken als Delahaye, Panhard en Simca. In 1953 werd besloten auto's te gaan bouwen waarmee in 1954 werd begonnen. Na 1178 grote en een 1500 kleine auto's te hebben geproduceerd ging Facel in 1964 failliet.
Verschillende oorzaken hadden de vooroorlogse Franse luxeautomerken begin jaren 50 kreupel gemaakt. De bezetting, materiaaltekorten, een te kleine afzetmarkt en taksen op krachtige luxeauto's waren allen mede verantwoordelijk. Uiteindelijk werden in Frankrijk geen luxeauto's meer gemaakt. In 1953 kreeg Daninos het idee om zelf een nieuwe luxewagen te gaan bouwen. Dat was het begin van het automerk Facel Vega, waarbij de naam Vega een idee was van zijn broer Pierre Daninos.
In 1961 verscheen de Facel Vega II. Door het lagere gewicht van 1633 kg en de 390-pk motor was die nog sneller dan de toch al snelle I. De zaken gingen echter slecht en het bedrijf had vers geld nodig. Credit National was bereid tot een lening van 6 miljoen Franse frank op voorwaarde dat twee partners werden gevonden. Van de Franse overheid moest nog een derde partner worden gevonden. Daardoor werd Jean Daninos minderheidsaandeelhouder. Hij nam ontslag als algemeen directeur en werd nu technisch directeur. De nieuwe algemene directeur beloofde alle Facellia-klanten een nieuwe motor. Zo'n 300 gingen daarop in. Dit kostte niet alleen een pak geld maar kwam ook slecht over waardoor de verkoop in elkaar stortte en enorme verliezen werden geleden.
Credit National schrapte 2 miljoen van de beloofde lening en op de algemene aandeelhoudersvergadering van 10 juli 1962 werd besloten het faillissement aan te vragen. Jean Persin werd de nieuwe directeur en die probeerde samen met Daninos het bedrijf te redden. De verbeterde Facellia F2, de Facel Vega III en de Facel Vega 6 werden gelanceerd. Die krikten de verkoop weer op maar niet voldoende. In juli 1963 werd het bedrijf nog een jaar gegeven om er weer bovenop te komen. Dat lukte echter niet en op 31 oktober 1964 werd de productie stopgezet. Er waren in totaal nog geen drieduizend Facel Vega's gebouwd.
in een laatste en tevergeefse poging om te overleven ontwikkelde de fabriek de facel 3 eerst met een volvo motor en later toegerust met de zescilinder uit de austin healey de wagens waren nu van de kinderziekten genezen maar het herstel was te laat gekomen facel ging failiet in 1964
30-03-2007 om 16:00
geschreven door skodaman
|