Ik ben Guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in duffel (belgie) en mijn beroep is geen ( invalide ).
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos & motors .
Auto Nostalgie & Pin Ups
Welkom Bij Skodaman
09-04-2007
Ford Escort mk2 politie
Ford Escort Zo spraakmakend als de eerste generatie van Fords Escort was, werd de tweede generatie gebouwd van 1975 tot 1980 niet. Of dat te maken had met de wat tammere vormgeving of het feit dat de auto minder prijzen in de wacht sleepte in de race- en rallysport, is niet helemaal duidelijk. In tegenstelling tot de eerste Escort was deze auto niet in Engeland, maar in Duitsland ontwikkeld en daar werd ie dan ook gebouwd. Hij was vanaf januari 1975 leverbaar met een 1.297 cc en een 1.598 cc viercilinder die 73 dan wel 84 pk leverde, maar al twee maanden na de introductie op de salon van Frankfurt, stond er een snelle RS 1800-versie op de autosalon van Genève en weer even later volgde de RS 2000. Deze had weliswaar dezelfde viercilinder met 1.993 cc als zijn voorganger, maar leverde nu 110 in plaats van 100 pk. Aan het onderstel had men ook de nodige wijzigingen doorgevoerd en dus was het voor zijn tijd een serieus snelle auto. Rondom trof je stabilisatorstangen en vooraan schijfremmen. Natuurlijk was er - net als in het geval van de eerste serie - ook een versie tussenin die Mexico heette. Deze kwam met 95 pk sterke 1600 cc-motor.
09-04-2007 om 10:37
geschreven door skodaman
08-04-2007
de porsche 550 van james dean
De Porsche van James Dean James Byron Dean werd geboren op 8 februari 1931 in de Verenigde Staten was een Amerikaans acteur. Hij belichaamde de opstandige jeugd, onder meer in zijn bekendste film Rebel Without a Cause. Dean Overleed op 30 september 1955 met zijn porsche 550 spyder
Deze porsche is één van de zes in 1955 gebouwde officiële fabrieksracewagens.
Deans dood Dean was bevriend geraakt met Lance Reventlow, een multimiljonair die net als Dean dol was op auto's. Hij was een van de laatste mensen die Dean sprak toen de laatste met zijn monteur Rudolph Weutherich op weg was naar een autorace in Salinas, Californië. Enkele uren later kwam Dean om het leven in zijn Porsche 550 Spyder bij Cholame, Californië. Hij reed frontaal in op de auto van Donald Turnupseed, die de weg opreed. Weutherich werd uit de auto geslingerd en raakte gewond. Turnupseed kwam er met wat snijwonden en builen vanaf. Dean overleed kort na het ongeluk. Hij ligt begraven in het Park Cemetery in Fairmount.
Zijn uiterlijk, zeer korte carrière, levensstijl en de omstandigheden waaronder hij op zijn 24e overleed, maakten van Dean een cultfiguur.
08-04-2007 om 19:34
geschreven door skodaman
ford cortina mk1 politie
Ford Cortina De CORTINA was een apsolute hit. In 1963 werd de CORTINA GT met een 1.5 liter motor uit de CONSUL 315 gepresenteerd. Deze viercilindermotor was voorzien van een weber carburateur en had een vermogen van 84pk. Van het type CORTINA LOTUS met een cilinderkop met twee nokkenassen werden 7.333 exemplaren verkocht. En was ook een CORTINA STATIONCAR die ruimte gaf aan het hele gezin.
08-04-2007 om 13:15
geschreven door skodaman
Ford Cortina mk2 politie
Ford Cortina De Ford Cortina is een model van de autofabrikant Ford, in het bijzonder de Britse fabriek in Dagenham.
Het eerste model (MkI) werd in 1962 gepresenteerd en het laatste model (MkV) werd tot de introductie van de Ford Sierra in 1983 geproduceerd. Gedurende de productie van Cortina's besloot Ford de Britse en de continentaal-Europese modellen te verminderen. Daardoor werd de Cortina vanaf MkIII min of meer een Ford Taunus, zoals die in Keulen werd gemaakt door Ford.
Van het model zijn ook sportieve afgeleiden geproduceerd, zoals de GT en de Lotus Cortina, herkenbaar aan een groene band.
De naam komt van de wintersportplaats Cortina d'Ampezzo (zoals Ford later ook deed met de keuze voor Capri).
08-04-2007 om 13:11
geschreven door skodaman
Morris Minor POLITIE
Morris Minor 1000 De Morris Minor was een automodel van Morris en werd geproduceerd van 1948 tot 1971. Er werden er 1,6 miljoen van verkocht. De opvolger van de auto was de Mini. Er zijn verschillende soorten Minors gemaakt, de allereerste in 1948 was een 2-deurs personenauto, met de koplampen nog naast de gril, later is dit veranderd en zijn deze in de spatborden komen te zitten. Al snel kwam er ook een Tourer uit, in 1953 volgde de Traveller (houten achterkant), de Pick-up en de Van, 2 LCV's. Deze werden dan ook alleen maar als bedrijfswagens gebruikt.
08-04-2007 om 11:34
geschreven door skodaman
ford escort mk1 politie
Ford Escort MK1 In Groot-Brittannië werd de Escort geïntroduceerd als de opvolger van de Anglia. Het was een vrij conventionele auto voor die tijd, met een motor voorin die de achterwielen aandreef. Aanvankelijk werd de auto alleen verkocht als 2-deurs sedan, later kwam een stationwagen met drie deuren en een bestelwagen erbij. In 1969 werd een vierdeurs-versie voorgesteld. In die tijd waren er nog niet veel dieselmotoren in kleine gezinsauto's, en aanvankleijk was de Escort dan ook alleen maar in een 1,1 en een 1,3 liter versie verkrijgbaar. De Escort was een goede verkoper, zeker in Groot-Brittannië.
Later verscheen een 1300GT (Ook wel: Sport), die een snellere versie had van de 1.3 liter motor en een Weber carburateur. Een speciaal model enkel voor races en rallies was de Escort Twin Cam met een Lotus 1.6 liter motor met dubbele bovenliggende nokkenas. Deze auto zorgde voor veel succes in rallies en wordt gezien als de meest succesvolle rally-auto aller tijden.
Een speciale RS1600 en later zelfs RS2000-versie werd geïntroduceerd en zorgde voor een flink aantal race- en rallyoverwinningen.
08-04-2007 om 11:24
geschreven door skodaman
Ford Anglia 105E politie
Ford Anglia 105E De Engelse Ford Anglia 105E (voorzien van een 40 pk sterke 997 cm³ tellende 4-cilinder lijnmotor) werd in 1960 geïntroduceerd. De achterruit helt achterover; dit om een bevuilde ruit bij slecht weer te voorkomen!
08-04-2007 om 11:21
geschreven door skodaman
Austin Mini politie
Austin Mini In 1956 krijgt Sir Alec Issigonis van Austin/Morris opdracht, een klein model onder de Morris Minor te tekenen. De auto moet kleiner zijn dan de Minor, bij minimale exterieurmaten maximale ruimte bieden aan vier personen, betaalbaar zijn en een reeds bestaande BMC-motor gebruiken. De auto moet binnen drie jaar klaar zijn. Het project krijgt al snel vorm onder de codenaam ADO15 (waarbij ADO staat voor Austin Drawing Office). Issigonis besluit de auto te voorzien van voorwielaandrijving en een dwarsgeplaatste motor, met de versnellingsbak eronder geplaatst. Onder de krukas om precies te zijn, in een speciaal oliecarter. De wielen zijn ver op de hoeken van de auto geplaatst en worden slechts 10 inch groot; Dunlop ontwerpt speciaal voor deze nieuwe maat een passende band. Door al deze slimme constructiedetails biedt de kleine auto relatief veel binnenruimte. Het onderstel is al even revolutionair: de Hydralastic wielophanging met rubber elementen. Om kosten te sparen, krijgt de auto scharnieren aan de buitenzijde van de portieren. Onder het motorkapje komt een viercilinder van 848 cc te staan, die 34 pk levert. In juni 1959 begint de productie en in augustus van dat jaar vindt de officiële introductie plaats, als Austin Seven en Morris Mini Minor. In 1960 neemt de Mini voor het eerst deel aan de prestigieuze Rally Monte Carlo, met als resultaat een 23e plaats. In september 1961 zorgt John Cooper voor opwinding door de introductie van zijn snelle Mini Cooper, met een tot 997 cc vergrote motor, die het tot 55 pk schopt. In 1962 wordt de naam Seven vervangen door Mini. Pat Moss behaalt de eerste overwinning in een internationale rally (de Tulpenrally) voor de Mini Cooper. Voorjaar 1963 verschijnt de nog sterkere Mini Cooper S. Deze heeft een 1.071 cc viercilinder met 70 pk. In 1964 wint Paddy Hopkirk met een Mini Cooper voor het eerst de Rally Monte Carlo (de Mini wint ook in 1965 en 1967). De Cooper krijgt een 998 cc motor, de Cooper S biedt voortaan keuze uit een 970 cc en een 1.275 cc viercilinder in plaats van de 1.071 cc. In 1965 wordt een mijlpaal bereikt: er zijn al 1 miljoen Minis geproduceerd. In 1967 lost de Mk 2, met lichte aanpassingen aan het exterieur, de eerste serie Minis af. De Mini is ook als luxe Wolseley en in licentie door Innocenti in Italië gebouwd. Van de Austin Mini verscheen ook de Countryman, een stationwagonuitvoering. De Mini is in talloze varianten doorgebouwd tot 2000.
TECHNISCHE GEGEVENS type Mk 1 Cooper 997 Cooper S 1275 bouwjaren 1959-1967 1961-1964 1964-1971 bouwwijze 4 cil.,lijn 4 cil.,lijn 4 cil.,lijn cilinderinhoud 848 cc 997 cc 1275 cc brandstof benzine benzine benzine aandrijving voor voor voor vermogen 34 pk/5500 tpm 55 pk/6000 tpm 76 pk/5800 tpm koppel 60 Nm/2900 tpm 73 Nm/3600 tpm 96 Nm/3000 tpm lengte 305 cm 305 cm 305 cm breedte 141 cm 141 cm 141 cm hoogte 135 cm 135 cm 135 cm wielbasis 204 cm 204 cm 204 cm massa 640 kg 584 kg 650 kg topsnelheid 116 km/h 135 km/h 154 km/h acceleratie 25 s 17,5 s 11,5 s productieaantal - - 40153
08-04-2007 om 11:19
geschreven door skodaman
07-04-2007
Dodge Challenger R/T
Dodge Challenger R/T Op 27 augustus 1969 stelde Dodge zijn modellen voor 1970 voor. Nieuw voor 1970 was de Challenger die het moest opnemen tegen de Chevrolet Camaro en de Ford Mustang. Ook deze wagens waren zowel met een zes- als met een achtcilinder motor te koop en ze kwamen als coupé of als cabriolet uit de fabriek. Ook van de Challenger is er een R/T-versie, die echter matig verkocht. Dat juist deze wagens nu gezocht zijn, is wel duidelijk.
Soort: coupé en cabriolet Aantal cilinders: 6 en V8 Cilinderinhoud: 3682 en V8: 5210 tot 7206 Vermogen: 147/4000 en V8: 233-431/5000 Topsnelheid: 170-230 Chassis: zelfdragend Productiejaar: 1970 Productieaantallen: coupé: 18.868, cabriolet: 1.070
07-04-2007 om 16:38
geschreven door skodaman
de soto fireflite
De Soto Fireflite de fireflite werd in 1960 voor het laatst gebouwd . het model was leverbaar in drie uitvoeringen ,als vierdeurssedan,als vierdeurshardtop en als tweedeurscoupe de 5907cc V8 leverde 299pk/4600tpm in 1960 was de vierdeurs hardtop de duurste maar ook de minst geliefde De Soto. de fireflite had behoorlijk hoge vinnen achteraan
07-04-2007 om 16:36
geschreven door skodaman
Chevrolet Corvette C2
Chevrolet Corvette C2 Voor modeljaar 1963 presenteert Chevrolet in 1962 de tweede generatie van de Corvette, de Corvette Sting Ray (C2). De verse Vette heeft een nieuw uiterlijk gekregen, met een lagere neus en klapkoplampen, geïnspireerd op de uit 1959 stammende Chevrolet Sting Ray racer. GM-designchef Bill Mitchell en zijn assistent Larry Shinoda tekenen voor de vormgeving. Net als bij de voorganger is de carrosserie van glasfiber, om gewicht te besparen. Bijzonder voor een Amerikaanse auto is de onafhankelijke achterwielophanging. De klant heeft bij de introductie keuze uit een hele reeks V8-motoren van 5,4 liter. Het meest spectaculair is echter de in 1966 geïntroduceerde 427-uitvoering, met een 7-liter V8 die 425 pk levert. Daarmee sprint de Sting Ray in ongeveer 5 seconden naar de 100 km/h. De topsnelheid ligt op 245 km/h. De Sting Ray is ook als fraaie coupé leverbaar, met zogenaamd split window, waarbij de daklijn eindigt in een punt. Vanaf 1965 hebben de Corvettes standaard schijfremmen rondom. In 1968 volgt de derde generatie (C3), die bekend wordt onder de bijnaam Coca Cola bottle, vanwege de voluptueuze, getailleerde flanken. Van de C2 zijn dan 117.964 exemplaren van de band gerold (waarvan 45.546 coupés).
type Corvette C2 427 coupé bouwjaren 1966-1967 bouwwijze 8 cil.,V cilinderinhoud 6999 cc brandstof benzine aandrijving achter vermogen 425 lengte 445 cm breedte 177 cm hoogte 126 cm wielbasis 249 cm massa 1463 kg topsnelheid 245 km/h acceleratie 5 s
07-04-2007 om 09:17
geschreven door skodaman
skoda 110 R c oupe
Skoda 110R Coupe De Coupe uitvoering van Skoda ,de 110R zag er sneller uit dan hij was. hij haalde met moeite een top van 145km
De Skoda 110R is een sportuitvoering die als Skoda 110R in het oostblok meerdere rallys wist te winnen
07-04-2007 om 09:14
geschreven door skodaman
BMW Z3 Roadster
BMW Z3 Roadster De BMW Z3 Roadster is een roadster die door de Duitse fabrikant BMW werd gemaakt. Hij kwam in 1996 op de markt en kon uitgerust worden met een vierpitter 1.8i met een vermogen van 115 pk en een 1.9i die 140 pk uit zijn vier cilinders perst. In 1997 kwam er een zescilinder 2.8i met 192 pk, en een M-versie die uit zijn zes cilinders 321 pk won, om in 5,4 seconden van stilstand naar de 100 km/u te kunnen. In 1999 werden de motoren wat opgefrist, de 1.8 was nu goed voor 118 pk en de 2.8i voor 193 pk, en er kwam een instap-zescilinder 2.0i met 150 pk. In 2000 werden de 1.8 en de 1.9 samengenomen als een 1.9 met 118 pk, de 2.0 werd een 2.2 met 170 pk en er werd een 3.0-versie werd toegevoegd die 231 pk produceert. In 2001 zag een volgende M het levenslicht, de auto had 325 pk en deed er een seconde minder over om de 100 km/u te bereiken.
07-04-2007 om 00:21
geschreven door skodaman
06-04-2007
Chevrolet Camaro
Chevrolet Camaro RS & SS De Ford Mustang was een daverend succes, mede dank zij de vele motoropties die Ford bood. De nieuwe ponycar van Chevrolet, de Camaro, kon ook in verschillende staten van tuning besteld worden en het zijn de SS (Super Sport) en de RS (Rallye Sport) modellen die gezocht zijn. Na een spoiler- en painting-rage zien de ware liefhebbers deze wagens nu het liefst origineel. Sommige Camaro's zijn indertijd geleverd met zowel het SS- als het RS-pakket.
Soort: coupé en cabriolet Aantal cilinders: V8 Cilinderinhoud: 5737-6490 Vermogen: 255/4600 tot 375/4800 Topsnelheid: 190-210 Chassis: zelfdragend Productiejaar: 1967-1969 Productieaantallen: RS: 143.592, SS: 96.275
06-04-2007 om 22:08
geschreven door skodaman
Austin-Healey 3000
Austin-Healey 3000 Een cilinderinhoud van 2912 cm3 bracht de Austin-Healey 3000 de bijnaam 'Big Healey'. Deze wagen kwam in 1959 uit en had nu schijfremmen bij de voorwielen. De Mk II van 1961 had drie S.U.-carburateurs, acht pk's meer en een nieuwe versnellingsbak. De Mk III (foto) van 1963 had weer twee carburateurs maar wel bekrachtigde remmen. Tot 1968 bleef dit model in productie. Toen werd het voor de Engelsen te duur om de wagen nog aan de Amerikaanse eisen aan te passen en verdween de Healey van de productiebanden. De Mk III is de duurste.
SkodaOctavia In 1996 werd een gloednieuwe, eigentijdse gezinswagen onder de oude benaming Octavia gelanceerd. Deze auto heeft, buiten de naam, weinig gemeen met de oude Octavia. De auto is gebouwd op het chassis van de Audi A3 en is leverbaar als hatchback en stationwagon. Aangezien de Octavia I (pré-2004) nog voor de Oost-Europese markten gemaakt wordt, was deze ook in Belgie in een beperkt aantal modellen te bestellen, en alleen als Combi. De Octavia positioneert zich in het gamma tussen de kleinere koda Fabia en de luxewagen Skoda Superb.
In 2004 werd een nieuw model gelanceerd. De wagen kreeg een moderner uiterlijk en een rijkere uitrusting. De Octavia wordt geproduceerd in Mladá Boleslav
06-04-2007 om 11:37
geschreven door skodaman
ferrari colectie
Ferrari Ferrari is een exclusief Italiaans automerk gesticht door Enzo Ferrari. Het merk werd opgericht in 1947 en is gevestigd aan de Via Abetone Inferiore in Maranello, waar ook Galleria Ferrari, het Ferrarimuseum, is gelegen, 20 km ten zuiden van Modena. Ferrari is momenteel voor meer dan de helft in handen van de Agnelli-clan, ook de oprichters van FIAT. Ferrari produceert per jaar maximaal zo'n 4000 exclusieve sportwagens. Ferrari is nu een zeer waardevol bedrijf. Onlangs kochten de Verenigde Arabische Emiraten 5% belang in het bedrijf, voor een bedrag van
06-04-2007 om 11:33
geschreven door skodaman
chevy coupe
06-04-2007 om 09:36
geschreven door skodaman
05-04-2007
Alfa Romeo Giulia Sprint
Alfa Romeo Giulia Sprint GT Op basis van de Giulia Berlina uit 1962 ontwerpt Bertone voor Alfa Romeo een fraaie coupé: de Giulia Sprint GT 1600, die debuteert in 1963. Met zijn 106 pk leverende viercilinder is de Sprint GT 180 km/h snel. Dat er echter nog veel meer pks uit het blok te peuren zijn, bewijst Alfa Romeo in februari 1965 op onze eigen RAI met de snelle Giulia Sprint GTA. De Milanezen zijn vastberaden om met de GTA de hegemonie van de Lotus Cortina op de internationale circuits te doorbreken. De door Carlo Chiti (van Autodelta) ontwikkelde GTAs bleken in de daaropvolgende jaren zeer succesvol op het circuit. Voor de homologatie van de raceversie was vereist dat er tevens een straatversie van te koop zou komen. De nu in Amsterdam gepresenteerde straatversie draagt de naam GTA (Gran Turismo Alleggerita; dat laatste betekent lichtgewicht) niet voor niets: de carrosserie is van lichtmetaal, het geluidisolerend materiaal is weggelaten, de deurklinken zijn geminimaliseerd en in het interieur is alle overbodige ballast, zoals armsteunen en een dashboardkastje, overboord gegooid. Zo zakt het gewicht van 950 kg naar 745 kg. De doorontwikkelde 1600 ccm dubbelnokker levert een ontzagwekkende 115 - 170 pk (tegenover 106 pk voor de normale 1600). Andere weggebruikers kunnen aan de op de flanken geplaatste driehoekige stickers (met het groene klavertje vier) zien waardoor ze zojuist ingehaald zijn De GTA 1600 wordt in 1968 opgevolgd door de GTA 1300 Junior. Een andere zeldzame variant op de Sprint GT is de tussen 1964 en 1966 gebouwde GTC, een fraaie cabriolet, ontworpen door Touring. In de loop der jaren volgen vele varianten, waaronder de 1300 Junior, 1750 GTV en 2000 GTV. In 1974 valt het doek voor de Bertone en verschijnt de door Giugiaro ontworpen Alfetta GT als opvolger.
type Giulia Sprint GT 1600 Giulia Sprint GTC Giulia Sprint GTA 1600 bouwjaren 1963-1966 1964-1966 1965-1967 bouwwijze 4 cil.,lijn 4 cil.,lijn 4 cil.,lijn cilinderinhoud 1570 cc 1570 cc 1570 cc brandstof benzine benzine benzine aandrijving achter achter achter vermogen 106 pk/6000 tpm 106 pk/6000 tpm 115 pk/6000 tpm massa 1000 kg 1000 kg 745 kg topsnelheid 180 km/h 180 km/h 185 km/h productieaantal 21850 1.000 493 type Giulia Sprint 1750 GT Veloce Giulia Sprint 2000 GT Veloce bouwjaren 1967-1972 1971-1976 bouwwijze 4 cil.,lijn 4 cil.,lijn cilinderinhoud 1779 cc 1962 cc brandstof benzine benzine aandrijving achter achter vermogen 118 pk/5500 tpm 132 pk/5500 tpm massa 1040 kg 990 kg topsnelheid 190 km/h 195 km/h productieaantal 44.276 37.921
05-04-2007 om 21:36
geschreven door skodaman
Aston Martin DB4
Aston Martin DB4 In 1958 introduceert Aston Martin de DB4, met een carrosserie, ontworpen door Touring uit Milaan volgens het superleggera constructieprincipe (Italiaans voor superlicht). Onder de motorkap zorgt een zes-in-lijn met 240 pk bij 5.500 tpm voor aansprekende prestaties. Directeur David Brown geeft zijn technici opdracht, een nog snellere versie te ontwikkelen. In 1959 verschijnt dan ook de DB4 GT. Het prototype van de GT won in handen van Stirling Moss zijn eerste race en zette meteen een nieuw ronderecord op het circuit van Silverstone. Chassis en wielbasis van de GT zijn korter dan dat van de normale DB4. Ook is de GT ruim 80 kg lichter. Zijn 3,7-liter zescilinder levert dankzij enkele aanpassingen 302 pk bij 6.000 tpm. De achterbank ontbreekt bij de GT; dat scheelt bagageruimte, want onder het kofferdeksel is slechts plaats voor een grote brandstoftank en het reservewiel. In 1960 wordt op de London Motor Show de DB4 GT Zagato getoond, met een speciale koets van Zagato (door Ercole Spada). Zijn motor is nog eens onder handen genomen, waardoor hij nu 314 pk bij 6.000 tpm levert. De GT Zagato weegt fors minder dan de standaard DB4. Tussen 1961 en 1963 worden slechts 19 exemplaren van deze begerenswaardige Aston Martin gebouwd. In totaal werden tot 1963 97 DB4 GTs gebouwd, waarvan 78 met de Touring Superleggera koets en 19 met een carrosserie van Zagato. Van de standaard DB4 werden tussen 1958 en 1963 1185 exemplaren gebouwd. In 1964 evolueert de DB4 tot DB5 en verwerft door zijn optreden als vervoermiddel voor 007 wereldfaam.
type DB4 DB4 GT DB4 GT Zagato bouwjaren 1958-1963 1959-1963 1960-1963 bouwwijze 6 cil.,lijn 6 cil.,lijn 6 cil.,lijn cilinderinhoud 3670 cc 3670 cc 3670 cc brandstof benzine benzine benzine aandrijving achter achter achter vermogen 240 pk/5500 tpm 302 pk/6000 tpm 314 pk/6000 tpm lengte 448 cm 435 cm 427 cm breedte 167 cm 167 cm 156 cm hoogte 132 cm 132 cm 127 cm massa 1308 kg 1227 kg - topsnelheid 227 km/h 245 km/h 246 km/h productieaantal 1185 78