Foto
Foto
Foto
Foto
Over mijzelf
Ik ben Guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in duffel (belgie) en mijn beroep is geen ( invalide ).
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos & motors .
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Auto Nostalgie & Pin Ups
Welkom Bij Skodaman
11-05-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ford type t
Klik op de afbeelding om de link te volgen

11-05-2007 om 18:45 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.raf type 25
Klik op de afbeelding om de link te volgen

11-05-2007 om 18:44 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opel Blitz
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Opel Blitz

Na een prijsvraag in Duitsland kwam de naam "Blitz" als 1e prijs voor de nieuwe serie vrachtwagens uit de bus. Deze ontwikkeling was niet alleen belangrijk als bron voor het huidige Opel logo. Opel had al een zeer goede naam als vrachtwagen leverancier. De introductie van 1937 was de vonk voor nog veel meer. Beginnend met 3 lijnen: de 1,5 ton, de 3 ton en het buschassis, die nog een hoop gemeenschappelijk hadden, ging de productie door tot ver in de 50-er jaren. De na-oorlogse successen van Mercedes Benz zijn er een gevolg van, en een deel van de ontwikkeling van de omnibus zoals wij die nu kennen is er door gestart.

De productie van (vracht)voertuigen werd vanaf 1933 sterk in de gaten gehouden en gekanaliseerd. Opel gold als Duits bedrijf. Ondanks dat het een onderdeel was van het General Motors concern. Ondanks dat het internationaal onderdelen kocht. Ford Keulen bijvoorbeeld moest bewijzen dat het Duits was. De concern top daar moest zich in alle bochten wringen om te bewijzen dat 98% van alles in Duitsland werd gemaakt. Belangrijk? Ja. In de groei van de economie in Duitsland waren de staat en het leger een van de belangrijkste klanten. De bakker en de slager mochten alleen leveren als ze "Deutsches Erzeugnis" reden. Ook was er een subsidie op een aantal types auto's. Ze werden goedkoper, maar konden in tijd van crisis door het leger worden gevorderd. Opel Blitz was favoriet.

De 1,5 tonner
Als licht en multifunctioneel platform voor van alles was deze gewichtsklasse al veel eerder dan 1937 in 1 ton en 1,5 ton's uitvoering zeer populair. 1937 gaaf ook deze blitz een modern en flitsend voorkomen. Met laadbak, in bestelauto vorm, als brandweerauto. Alle vormen zijn bekend. Een eenvoudige standaard benzine motor uit de personenwagen serie maakte dat de techniek al betrouwbaar was en dat de prestaties goed waren. Tot ver in de 2e wereldoorlog zijn er tienduizenden gemaakt. Vanaf 1946 werden er al weer duizenden gebouwd. Pas in 1952 werd een opvolger geintroduceerd.

De 3 tonner
Met 70.000 4x2 exemplaren en 25.000 4x4 is de Opel Blitz 3-tonner één van de belangrijkste transportfactoren op de weg in de hele productie periode. Na de introductie in 1937 is er nauwelijks iets aan veranderd. Het aantal wielmoeren (van 6 naar 8) en een ander type aandrijfas. De combinatie van de 6 cilinder in lijn benzinemoter. (Die ook in de Opel Admiraal, de grootste personenwagen zat) En een lichte stevige constructie speelde alle concurentie in dit segment zo goed als van de kaart. Door het Schell programma waarin het aantal types in iedere klasse werd vermindert verdwenen de meeste concurenten. Mercedes Benz moest in plaats van zijn eigen 3-tonner de Blitz in licentie gaan maken. Toen in 1944 de Opel productielijn in Russelsheim bij een bombardement ongeveer met de grond gelijk werd gemaakt, was Daimler-Benz de enige plaats waar de Blitz werden gebouwd. Het verschil was het typeplaatje: Daimler-Benz noemde hem DB 701 en het ontbreken van het Blitz logo. Kort na de 2e wereld ging de productie er nog jaren verder. Uiteindelijk heeft Mercedes kort daarna een eigen ontwikkelde 3-tonner uitgebracht die een rechtstreekse afstameling is van de Blitz.

 De Bus
In 1937 werd een speciaal verlaagd chassis uitgebracht. Het verlaagde zwaartepunt, en de hoge draaglast maakte een groot verschil. Het aantal kilo's per passagier zakte dramatisch. Vele busbouwers bouwden er de mooiste bussen op. Deze ontwikkeling zette zich bij alle producenten van chassis door. Het was een logische ontwikkeling, maar Opel had voor de oorlog een marktaandeel van (naar schatting) meer dan 50%.

11-05-2007 om 09:40 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.daf torpedo
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Daf Torpedo  wegtransport’
DAF kwam in 1957 met een nieuwe serie zware truckchassis, de 2000-reeks, op de markt en in hetzelfde jaar werd voor bepaalde marktsegmenten ook een torpedofront geïntroduceerd. Een jaar later werd de bouw van eigen assen ter hand genomen, waarvoor later, halverwege de jaren zestig, in het Belgische Oevel, nabij Westerlo, een compleet nieuwe fabriek werd geïnstalleerd, waar ook de cabines gebouwd werden en nog altijd worden. In 1962 presenteerde DAF de Eurotrailer, een zelfdragende, aluminium oplegger. In hetzelfde jaar werd de transportwereld verrast met de compleet nieuwe DAF 2600. Met een compacte bouw voor zo veel mogelijk laadlengte, was DAF erin geslaagd een moderne cabine te bouwen, die ook als slaapcabine kon worden uitgevoerd. ‘De moeder van het internationale wegtransport’, werd de 2600 ook wel genoemd. DAF zette met deze truck voor jaren de toon als het ging om chauffeurscomfort. In juli 1964 werd het 50.000-ste truck-chassis afgeleverd. Een jaar later nam oprichter Huub van Doorne afscheid van ‘zijn’ bedrijf, dat toen, sinds de oprichting, al meer dan 100 patenten op zijn naam had staan.         

In relatief korte tijd had het bedrijf zich ontwikkeld van een fabrikant die veel inkocht en alleen de chassis zelf bouwde, tot een complete automobielfabriek. Tot een fabrikant die op de RAI van 1958 zelfs ook nog haar eerste personenauto introduceerde, de DAF 600 met een revolutionaire, volautomatische aandrijving, de Variomatic. Later volgden onder andere de 33, 44, 55 en 66 met diezelfde bijzondere aandrijving. Volvo nam overigens in 1972 een minderheidsbelang in DAF’s personenwagendivisie en verwierf enkele jaren later (1975) het volledige eigendom. In totaal produceerde DAF zo’n 820.000 personenauto’s.

 

11-05-2007 om 09:36 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

DAF  
vrachtwagenDAF, afkorting van van Doorne's Automobiel Fabriek, was een auto- en is een vrachtautofabrikant, opgericht door Hub van Doorne. In 1932 begon hij de van Doorne's Aanhangwagen Fabriek. Vanaf 1938 bouwt DAF voertuigen; in 1938 werd een prototype van een amfibisch voertuig gepresenteerd, met vierwielbesturing[1]. In 1949 begon Hub samen met zijn jongere broer Wim de Automobiel Fabriek die zich toelegde op de productie van vrachtwagens. In 1953 wilde men ook personenauto's gaan maken. In februari 1958 rolde de eerste DAF met tweecilinder viertaktmotor en variomatic versnellingsbak van de band.

In 1975 werd de personenauto-tak van DAF verkocht aan het Zweedse Volvo.

De vrachtwagendivisie bleef zelfstandig en nam in 1987 de vrachtwagendivisie van British Leyland over. In 1993 echter ging DAF failliet, maar werd in afgeslankte vorm doorgestart als DAF Trucks N.V.. In 1996 werd het bedrijf overgenomen door het Amerikaanse Paccar.

Vrachtauto's

Eerste modellen
Hoewel voor de oorlog al voorzichtig met trucks op basis van Ford begonnen werd, werd pas na de oorlog werkelijk een eigen vrachtwagenproductie opgezet. Men begon met de DAF A30, DAF A50 en de bestelwagen DAF A10. De eerste trucks waren uitgerust met Leyland en Perkins-motoren.

In 1963 verbaasde DAF de wereld met de DAF 2600, de eerste moderne truck, die alle op dat moment in productie zijnde trucks vooroorlogs deed lijken. In 1968 werd een kantelcabine geïntroduceerd. Deze cabine was zo bijzonder omdat men door het bouwdoossysteem met een beperkt aantal componenten een groot aantal verschillende cabines kon bouwen, van lichte distributietrucks tot internationale transporttrucks.

De jaren 70 werd ingegaan met goede moed: op dat moment dacht men dat het grootste probleem het vinden van goed gekwalificeerd personeel was. Er braken moeilijke tijden aan voor DAF en de personenwagendivisie werd overgedragen aan Volvo. De truckproductie bleef echter en DAF werd opgenomen in International Harvester. IH had ook Atkinson en Pegaso onder haar vleugels. Het uitblijven van investeringen onder IH deed DAF besluiten uit de combinatie te stappen.

 

11-05-2007 om 09:33 geschreven door skodaman


10-05-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bussing 8000 S13
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Bussing 8000 S13 

de Büssing 8000 S13 truck met Hanomag aanhanger  is een goed voorbeeld van de eerste generatie zware trucks die in Duitse na WO II werd geproduceerd. Zowel het model als de motorisering steunden nog sterk op vooroorlogse ontwerpen.

 

10-05-2007 om 15:09 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Iveco Magirus Deutz
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Magirus-Deutz

Magirus-Deutz brandweertruck met luchtgekoelde Deutz dieselMagirus-Deutz was een Duitse fabrikant van brandweermaterieel en vrachtauto's.

tlf16-1

Onderdeel van het concern Klöckner-Humboldt-Deutz was het min of meer een directe afstammeling van het bedrijf opgericht door Nicolaus Otto.

tlf16-3

Magirus is legendarisch geworden als fabrikant van allerhande brandweermaterieel, met name de autoladders zijn wereldwijd bekend. Later werden ook met Deutz luchtgekoelde motoren uitgeruste vrachtwagens geproduceerd. Fameus zijn de rundhaubers en eckhaubers die men door het karakteristieke geluid van de luchtgekoelde Deutz Dieselmotor al van verre kon horen aankomen.

Magirus is in 1975 opgegaan in Iveco. De Deutz motorenfabriek werd afgestoten en ging zelfstandig als Deutz AG verder.

Magirus bestaat binnen het Iveco concern nog als fabrikant van brandweervoertuigen.

 

10-05-2007 om 15:06 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Krupp Titan SWL 80
Klik op de afbeelding om de link te volgen

 Krupp Titan SWL 80 

In oktober 1950 werd de Krupp Titan SWL 80 voor het eerst aan het publiek gepresenteerd. In de uitvoering als platte vrachtwagen van 8 ton bood de SWL 80 in zijn royale cabine ruimte aan 4 personen. Onder de fraai gevormde motorkap, die sterk leek op die van een Amerikaanse auto, leverde de 6-cilin der 2-takt dieselmotor een vermogen van 210 pk. 

10-05-2007 om 15:00 geschreven door skodaman


09-05-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ferguson to 1951
Klik op de afbeelding om de link te volgen de ferguson tractor
de fergie is een TO, een acroniem van Tractor Overseas.
het model werd in Detroit in de VS gebouwd  hij had een motor van 2213cc.
 

09-05-2007 om 19:01 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.R 27 hanomag
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Technische gegevens R 27 RC:
Motor Gewicht Afmetingen (in mm) Versnellingen* Bandenmaten
Type: D 21 eigengewicht: 1675 KG Lengte: 3230 1: 3,7 KM/H Voor: 5,00 - 16 AS
Cylinders: 3 - Breedte: 2040/2300* 2: 5,0 KM/H Achter: 9 - 42 AS
Pk: 27 - Hoogte: 1760 3: 6,3 KM/H -
- - Spoorbreedte: 1250/2060* 4: 11,6 KM/H -
- - Wielbasis: 2130 5: 18,3 KM/H -
- - - R: ?? KM/H -

*In spoorbreedte verstelbaar.
Extra's leverbaar op de Hanomag R 27 RC:
Voorlader, Hydraulische hefinrichting (3 punts ophanging), Maaibalk (met de hand of hydraulisch te heffen), Spoorbreedte verstelbare vooras, Gatenbalk, Gewichten (voor), Schijfvelgen (achter), Achterlichten, Dorspoelie (zij), Cabine, "Gepolster" zitting, Kruipversnellingen, Handrem.

09-05-2007 om 18:52 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.R 16 hanomag
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Technische gegevens R 16 A/B
Motor Gewicht Afmetingen (in mm) Versnellingen Bandenmaten
Type: D 14 eigengewicht: 1170 KG Lengte: 2680 1: A: 3,7/ B: 3,5 KM/H R 16 A Voor: 4,50 - 16
Cylinders: 2 - Breedte: 1470/1690* 2: A: 4,75/ B: 4,5 KM/H R 16 A Achter: 7 - 36
Pk: 16 - Hoogte: A: 1650/ B: 1590 3: A: 6,4/ B: 6,1 KM/H R 16 B Voor: 4,50 - 1t
- - Spoorbreedte (voor): 1250/1375/1500* 4: A: 11,6/ B: 11,1 KM/H R 16 B Achter: 7 - 30
- - Spoorbreedte (achter): 1250/1375/1500* 5: A: 19,1/ B: 18,1 KM/H -
- - Wielbasis: 1600 R: A: 3,1/ B: 3,0 KM/H -

*) In spoorbreedte verstelbaar.
Extra's leverbaar op de Hanomag R 16 A/B 1951 - 1953:
Elekstrische startmotor, Kruipgang, Dynamo, Dorspoelie (zij of achter), Maaibalk, Cabine, Bijrijderszit op het spatbord, "Gepolster" zitting, Hydraulische hefinrichting, Voorlader, Lier, Voorspatborden, Geveerde vooras, Differentieelslot, Trek - en Duwhaak, Aanbouwwerktuigen.
Extra's leverbaar op de Hanomag R 16 A/B 1953 - 1957:
Antislip, Hydraulische hefinrichting, Gewichten (voor), Vaste velgend, Gecombineerde dorspoelie en maaibalk aandrijving, Maaibalk, Voorspatborden, Cabine, Dubbele zit op het spatbord, Kruipgang, Banden 8 - 32 AS; 10 - 28 AS; 10 - 24 AS.

09-05-2007 om 18:51 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.hanomag c 220
Klik op de afbeelding om de link te volgen

hanomag
de hanomag was gevestigd in hanover.het bedrijf begon al in 1835 met de bouw van zware machines en maakte eerst stoomlocomotieven,vervolgens schepen en later vrachtwagens.
na de eeuwwisseling nam de mechanisatie in de landbouw een hoge vlucht.er kwamen allerlei zelfdragende machines voor het trekken van agrarische werktuigen beschikbaar.

aan het einde van de tweede weereldoorlog waren alle fabrieken van het bedrijf platgebombardeerd door de geallieerden.ze waren echter spoedig weer in bedrijf en de betrouwbare R40 en RL20 werden opnieuw massaal geproduceerd.eind jaren veertig en begin jaren vijftig volgde de introductie van de R16 en R45,samen met de rupstrekker K55.vervolgens rolde in 1954 het 100.000st exemplaar van de montageband.

in 1961 werd het bedrijf onderdeel van het reinstalconcern en in 1964 verschenen nieuwe viertaktmodellen,de 300,400,500 en de 600 series
met als vlaggenschip de nieuwe 800.
de zaken gingen echter niet goed en de tractorfabriek in argentinie werd aan massey-ferguson verkocht.

09-05-2007 om 12:32 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.hanomag r 45
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Technische gegevens R 45
Motor Gewicht Afmetingen (in mm) Versnellingen Bandenmaten
Type: D 57 eigengewicht: 3220 KG Lengte: 3535 1: 3,5 KM/H Voor: 6,50 - 20 AS
Cylinders: 4 - Breedte: 1780/1820* 2: 5,0 KM/H Achter: 13 - 30 of 12,75 - 28 AS
Pk: 45 - Hoogte: 1750 3: 6,6 KM/H -
- - Spoorbreedte (voor): 1380 4: 9,8 KM/H -
- - Wielbasis: 2080 5: 17,3 KM/H -
- - - R: 2,7 KM/H -

*Afhankelijk van de bandenmaten 12,75 - 28 of 13 - 30.
Extra's leverbaar op de Hanomag R 45 A/AE:
Hydraulische voorlader, Dorspoelie, Lier (trekkracht: 3500 KG), Ruit, Gesloten cabine, "Gepolster" zitting, Achterlichten, 25 KM/H versnellingsbak, Luchtremmen, Gatenbalk, Uitlaat naar onder, Hydraulische hefcylinder voor aanhangwerktuigen.

09-05-2007 om 12:30 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.hanomag r 420
Klik op de afbeelding om de link te volgen

09-05-2007 om 12:28 geschreven door skodaman


08-05-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ronald Ratzenberger
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ronald Ratzenberger
Tijdens de Grand Prix van San Marino in 1994 verloren in hetzelfde weekeinde zowel Ayerton Senna als Ronald Ratzenberger het leven. De Oostenrijker Ratzenberger crashte dodelijk in de Villeneuve-bocht tijdens de training op het circuit van Imola.
 
1941
de fatale crash

Nadat de voorvleugel afbrak van zijn bolide vloog hij met ruim 250 kilometer per uur tegen een muur. Het was zijn eerste formule 1-seizoen.

crash9 roland ratsenberger  imola 1994
Ronald Ratzenberger dood in zijn wagen

Na de crash was de bolide helemaal uit elkaar gehaald. Zelfs de motor lag volledig bloot. Ratzenberger was de eerste coureur die stierf in de Formule 1 sinds 1986.
ratzenberger_08
hier word Ronald Ratzenberger weggedragen
De beelden na de crash laten zien hoe Ayerton Senna geschrokken zijn hoofd wegdraait. "Dit is niet goed, niet goed", aldus Senna. Twee dagen later overleed hij ook.

65541 tom pryce
Ronald Ratzenberger

08-05-2007 om 18:45 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fiat 8 vz 1952
Klik op de afbeelding om de link te volgen

08-05-2007 om 14:11 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ferrari 166 MM
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Ferrari 166 MM

  Motor type 1995cc, 12 cylinders, 24 kleppen
Vermogen 140 PK bij 6600 toeren/min.
Versnelling 5 bak, handgeschakeld.
Gewicht 800 kilo.
Topsnelheid 201 kilometer per uur
0-100 Km/uur 10 seconden
 

08-05-2007 om 14:09 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alfa Romeo 159
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Formule 1/1951
 
De Alfa Romeo 159 waarmee Fangio het wereldkampioenschap won.De Formule 1 van 1951 was het 2e FIA Formula One World Championship en begon op 27 mei. Het seizoen eindigde op 28 oktober na zeven Grand Prix races en de Indianapolis 500.

In 1951 was er alleen een kampioenschap voor piloten.

De maximale cilinderinhoud bedroeg 4500cc voor atmosferische motoren en 1500cc voor motoren met druklading.

Alleen de beste 4 resultaten telden mee voor het kampioenschap. Punten tussen haakjes betreffen het totaal aantal punten over alle wedstrijden behaald (bruto aantal).

Puntensysteem:

1e plaats: 8 pnt
2e plaats: 6 pnt
3e plaats: 4 pnt
4e plaats: 3 pnt
5e plaats: 2 pnt
snelste ronde: 1 pnt
Bij gedeelde auto's in een race werden de punten gelijk verdeeld.
Bij gelijke tijden van de snelste ronde werd het punt gedeeld.

 

08-05-2007 om 14:08 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda 973 Tereinvoertuig
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda 973 Tereinvoertuig

in 1953 brachten de legers van het warschau pakt een tender uit voor een licht tereinvoertuig voor het leger.
de skoda 973 ( 4x4 ), met de bijnaam babet ( na een musicalfilm waarin de auto voorkwam ), slaagde met vlag en wimpel voor de tests van het leger
het beklimmen van geulen en het rijden door Tjechische moder en Oost-Duits zand.
de firma begon met de voorbereidingen voor massaproductie,maar moscou besloot dat de Gaz/uaz in productie zouden worden genomen ondanks het feit dat ze slechter presteerden in ruig terein ,waar gebleken was dat ze logger en langzaamer waren .
van 1952 tot 1956 werden meer dan 30 exemplaren gebouwd van met canvas overtrokken staf-en verbindingsvoertuigen,met permanente achterwielaandrijving en voorwielaandrijving als optie.

llllll

ze waren voorzien van 1491cc 4 cilindermotor 52pk bij 4200t/p min, en 90km/u,een vierversnellingsbak met synschronisatie van de derde en vierde versnelling,een tussenbak en een hulpversnellingsbak.
de differentielen met een mechanische kogelvergrendeling zijn een Tsjechisch patent.
het differentieel achterin heeft cardanremmen .
de wielen waren onafhankelijk opgehangen aan een trapeziumvormige torsiestaaf.
de auto was 350cm lang , 424 breed, 452cm hoog, hij woog 1190kg, het laadvermogen was 500kg, hij had een bodemspeling van38cm,een waaddiepte van 60cm, een klimhoek van 100% en vrijloophoeken van 55°& 55°.

jjjjj

08-05-2007 om 14:05 geschreven door skodaman


06-05-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jaguar D-type Le Mans 1957
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Jaguar D-type Le Mans 1957

Bijtend, ratelend als een mechanische klinkhamer die met onstuitbare kracht en energie roodgloeiende nagels in de stalen beplating van een oceaanreus ramt. Anders kun je het motorgeluid bijna niet beschrijven. Angstaanjagend, maar tegelijkertijd ook vertrouwenwekkend. Hij laat je niet gaan, hij zal je naar de overwinning brengen, koste wat het kost. Als jij hem óók maar geeft wat je in je hebt. Man en machine moeten één zijn.

De Jaguar D-type, en met name het zeldzame type met de langere neus, heeft derhalve anno nu een plaats veroverd in de top-20 van meest kostbare klassieke automobielen ter wereld. Om een lang verhaal kort te maken: deze specifieke auto vertegenwoordigt een waarde van vierenhalf à vijf miljoen euro.

De welvingen, heel gewoon voor racers uit die dagen, maar nergens zo mooi als bij de D-type. De man achter dit lijnenspel heette Malcolm Sayer. Niet bekend bij het grote publiek, maar niettemin geestelijk vader van de vormgeving van een van de mooiste auto’s aller tijden, de Jaguar E-type.

Die vin! Intrigerend, verfraaiend, bijna erotiserend zelfs. Onbedoeld. Vorm volgt namelijk functie. Esthetica was nooit een issue bij de D-type, hij was alleen maar gemaakt om hard te gaan. De vin was noodzaak om de stabiliteit te waarborgen, met name op de rechte stukken. Hij zat er niet voor ‘het mooi’. Voor de race-Jaguars liet Sayer louter aërodynamische principes aan het woord. Trends, emotie en mode bleven aan de zijlijn. Dat de D-type toch een prachtige auto werd, is alleen maar meegenomen. Feitelijk is de auto nooit ontworpen, hij is slechts gebouwd.

De Jaguars kregen zware klappen van de achtcilinder Mercedessen SLRA propos remmen: als een huis. Precies zoals verwacht, want dat was Jaguars geheime wapen op Le Mans destijds: servobekrachtigde (Dunlop-)schijven rondom. Later afremmen voor de bocht dus, sneller de bocht uit en daarmee telkens opnieuw kleine puntjes pakken om de grote winst binnen te halen. Het was niet het enige. De Jaguars waren ook behoorlijk betrouwbaar: van groot belang in een endurance race als ‘Le Mans’. Dat bleek met name in 1957.

Twee jaar daarvoor behaalde de 'works' D-type van Mike Hawthorn en debutant Ivor Bueb de Le Mans-zege, zij het een wrange. De Jaguars kregen zware klappen van de achtcilinder Mercedessen SLR, maar halverwege de race crashte de Mercedes van Pierre Levegh op het rechte stuk en kwam in het publiek terecht. Ruim tachtig mensen, onder wie Levegh zelf, vonden de dood. De race ging door, maar nog voor de race was afgelopen, haalde Mercedes-Benz echter zijn auto’s binnen en trok zich terug uit de racerij.

In 1956 won Jaguar opnieuw, zij het niet met de fabrieksauto’s. De D-type van een Schots privé-team, de Ecurie Ecosse van ondernemer David Murray, ging met de eer strijken. Het jaar daarop verschenen er liefst vijf D-types aan de start, al waren het geen works-auto’s. De Jaguar-fabriek had zich eind 1956 eveneens teruggetrokken uit de racerij omdat alle beschikbare mankracht ingezet moest worden voor de ontwikkeling van een productieauto

06-05-2007 om 22:04 geschreven door skodaman




vervolg op skodaman2
  • skodaman2

  • Come And See On skodaman2
  • skodaman2

  • kom ook eens kijken op skodaman2
  • skodaman2

  • Zoeken in blog


    Categorieën


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!