Triumph TR7 / TR8
Na het verscheiden van de TR6 komt het betaalbare sportwagenmerk Triumph in 1975 met de geheel nieuw ontworpen TR7. De nieuweling is echter in eerste instantie uitsluitend voor de USA gedacht. Europa en zelfs Engeland zelf krijgt hem voorlopig niet. Het extravagante uiterlijk is uit het penseel van designer Harris Mann gevloeid, die tevens tekent voor de Austins Allegro en Princess. De TR7 werd oorspronkelijk als targa ontwikkeld (een populaire vorm in die dagen) maar de technische afdeling kreeg deze constructie niet in serieproductie, waardoor op het laatste moment besloten werd, er een Fixed Head Coupe van te maken. Met de ietwat buitenissige styling als gevolg. De TR7 wordt aangedreven door de tweeliter uit de Dolomite Sprint. In verband met de strenge Amerikaanse emissienormen liggen de prestaties wat lager dan bij de latere, Europese versie: de sprint van 0 100 km/h kost 11,8 seconden en de top ligt rond de 170 km/h (Europese versie: 9,5 s respectievelijk 175 km/h). Bijzonder zijn ook de elektromechanisch bediende klapkoplampen. Enige tijd later volgen nog een Convertible (1979) en een TR8, met Rover-V8 (1980). Helaas zal de TR7 niet de redding voor het Britse merk zijn: in 1981 loopt de laatste Triumph van de band, waarmee een definitief einde komt aan alweer een Britse autofabrikant met een rijke geschiedenis. Toch zijn in totaal nog 112.000 exemplaren van de TR7 gebouwd.
type TR7 / TR8 TR7 Fixed Head Coupe TR7 / TR8 TR8 Fixed Head Coupe bouwjaren 1975-1981 1980-1981 bouwwijze 4 cil.,lijn 8 cil.,V cilinderinhoud 1998 cc 3532 cc brandstof benzine benzine aandrijving achter achter vermogen 105 pk/5500 tpm 155 lengte 407 cm 407 cm breedte 168 cm 168 cm hoogte 127 cm 127 cm massa 1000 kg - topsnelheid 175 km/h 217 km/h acceleratie 9,5 s - productieaantal 112.000 410
14-05-2007 om 13:34
geschreven door skodaman
|