Cadillac Sedan- en Coupe de Ville, Biarritz
Meer dan welke Amerikaan dan ook, is de Cadillac Coupe de Ville van 1959 een stijlicoon. Chroompartijen werden nooit uitbundiger, staartvinnen werden nooit groter dan op dit model (ze brachten de achterkant van de auto op een enorme 107 centimeter hoogte). Daarmee is dit waarschijnlijk voor de meeste liefhebbers de ultieme Cadillac en daarmee misschien wel de ultieme Amerikaanse auto. Naast de Coupe de Ville waren er ook twee sedan-versies (de gewone en de achtzitter limousine Fleetwood) en natuurlijk een cabriolet: de Eldorado Biarritz. Ondanks zijn uiterlijk dat afkomstig lijkt uit een toekomstvisioen, waren deze Cadillacs onderhuids nog erg jaren vijftig Amerikaans. Onder de motorkap bevindt zich een V8 met een inhoud van 390 kubieke inch (6,3-liter) die goed is voor een slordige 325 pk (top: 180 km/h). Om het ruim twee ton wegende gevaarte te keren heb je echter een freeway nodig van een baan of acht. Luxe en comfort was er gelukkig ten overvloede. Wat te denken van vederlichte stuur- en rembekrachtiging anno 1959? Elektrisch bediende ruiten, stoelen en kofferdeksel waren tegen meerprijs leverbaar, alsmede een elektronisch oog dat het grootlicht dimde zodra er een tegenligger aankwam. De Coupe de Villes waren overigens de laatste Caddies die door de beroemde ontwerper Harvey Earl waren getekend. Na deze laatste uitspatting werd het snel soberder. De kleur roze wordt vaak in één adem genoemd met dit model. Dat heeft ie met name te danken aan de film Pink Cadillac met Clint Eastwood. Naast die film speelde de auto een rol in talloze andere Hollywood-producties.
12-06-2007 om 12:57
geschreven door skodaman
|