Alfa Romeo 155 V6 TI 1993 Om de 155 in te zetten in de touring kampioenschappen werd er een GTA (Gran Turismo Allegerita) versie gebouwd. De term GTA was niet nieuw en werd eerder gebruikt voor de sportieve versie van de Giulia. De GTA kreeg vierwielaandrijving en een tweeliter motor die met turbo zorgt voor een vermogen van 400 pk voor de raceversie en 180 pk voor de productieversie. Voor het DTM kampioenschap werd een V6 TI gebouwd. Tussen 1992 en 1994 won de 155 onder andere het Italiaanse Superturismo kampioenschap, het Britse Touring Car kampioenschap, het Duitse DTM en het Spaanse Touring Car kampioenschap.
Om in 1988 de 25e verjaardag van Lamborghini te vieren werd op basis van de QuattroValvole een laatste versie van de Countach ontwikkeld. De Countach werd iets minder agressief gemaakt en was beter geschikt voor alledaags gebruik.
De Lamborghini Countach speelde een belangrijke rol in de films The Cannonball Run 1, 2 en 3. De Countach was één van de auto's in het populaire racespel Test Drive (1987). ..
LP 500 S / LP 500 QuattroValvole Ondertussen had eeuwige rivaal Ferrari met de 512 BB hun nieuwe V12 op de markt gebracht, die sneller bleek te zijn dan de Countach. Als reactie hierop werd in 1982 de cilinderinhoud van de Countach vergroot naar de oorspronkelijke 5 liter (4754 cc). De naam veranderde van LP 400 S naar LP 500 S of in latere versies LP 5000 S. Het antwoord van Ferrari liet niet lang op zich wachten en in 1984 zag de Ferrari Testarossa het levenslicht. Een jaar later kwam Lamborghini op het autosalon van Genève met de Countach LP500 QuattroValvole, de laatste grote update van de wagen. De cilinderinhoud werd verder vergroot tot 5167 cc en de motor leverde een maximaal vermogen van 455 pk, ruimschoots boven de 390 pk van de Testarossa....
Lamborghini Miura 350GT 1968 De 350 GT bezat alles wat een Ferrari liefhebber wist te waarderen. een aluminium carrosserie met daaronder een 3463cc V12 motor met 270pk/6500tpm, vier nokkenassen, zes dubbele webers, een vijfbak, onafhankelijke vering rondom, vier schijfremmen en ( in de laatste 23 exemplaaren ) een 4.0-liter motor. Bertone heefd één Miura cabriolet gebouwd. hij beleefde zijn premiere in 1968 op de autotentoonstelling in Brussel.
Lamborghini Miura SV 1971 In 1971 volgde de laatste versie van de Miura met de P400 SV, waarbij de V voor veloce staat. De meest opvallende uiterlijke verschillen zijn het verdwijnen van de "wimpers" bij de koplampen en het verbreden van de wielkassen achteraan vanwege de nieuwe wielen met bredere Pirelli banden. Het vermogen van de motor werd verder opgedreven tot 385 pk.
Lamborghini Jota SVR 1972 In 1968 komd de lichtjes verbeterde Miura S en in 1971 is het de beurt aan de nog snellere Miura SV. Uiteindelijk zullen tussen 1966 en 1971 circa 750 exemplaren (alle versies) gebouwd worden. Eén daarvan, een bloedrode Lamborghini Miura P400, staat permanent tentoongesteld in de showroom van Lamborghini Brussels (Leuvensesteenweg, Sint-Stevens-Woluwe). Na uitdagende uitstappen, lange afstandsrally's en deelnames aan talloze meetings geniet deze Miura van een pensioen.
TECHNISCHE FICHE Lengte: 4.390 mm Breedte: 1.780 mm Hoogte: 1.100 mm Wielbasis: 2.505 mm Rijklaar gewicht: 1.305 kg Motor: 4.0 liter V12 benzine (350 pk) Versnellingsbak: 5 manueel Top: 260 km/u,0-100 km/u 5,5 s Aantal exemplaren Miura P400 (1966-1968): 474
Een van de bekendste Miura's is waarschijnlijk deze Jota, Bob Wallace was testrijder voor Lamborghini en had deze heel speciale Miura gebouwd in zijn vrije tijd, de Jota had de ultieme Lamborghini racewagen kunnen worden.
Maar Ferruccio Lamborghini geloofde niet in racen en bijgevolg werd de Jota nooit officiëel ingeschreven, en wanneer er financiële problemen opdoken voor Automobili Lamborghini SpA werd de Jota als eerste verkocht aan een rijke klant. Jammer genoeg was de Jota later betrokken in een voor de wagen fataal ongeluk waardoor de enige echte Jota niet meer bestaat alhoewel er verschillende replica's van gebouwd werden naderhand.
De Lamborghini Jota was gebaseerd op de Miura, maar zo'n beetje alles was aangepast of vervangen, een totaal nieuw koetswerk uit ultra licht Avional, een speciale race ophanging met enorme wielen en natuurlijk een motor met een totaal vermogen van 440 pk.
Motor V12 3929 cc Vermogen 440 pk bij 8500 omwentelingen Topsnelheid 320 km/u Acceleratie 0-100 Km/u 3,6 sec
Bouwjaar 1970 Type Tweedeurs coupe, tweezitter Aantallen 1 (en enkele SVJ's)
Ford Capri RS 3.100 1974 Dit was de wagen van Toine Hezemans in 1974 Jaap Kielman neemt nog regelmatig met zijn Ford Capri 3.100 deel aan races voor historische wagens.
Mitsubishi Galant GTO 1970 In 1969 verscheen de eerste generatie van de Galant als een compacte sedan. Die Galant was een trendsetter in Japan en hield de beste autotechnologie in die toen beschikbaar was.
Ik ben guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in Duffel (belgie) en mijn beroep is ( geen ) invalide.
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos.