Met een historie die terugvoert tot 1872, is Panhard een van de oudste autofabrikanten in de wereld. In 1955 gaat het de Franse fabrikant niet meer voor de wind, en wordt overgenomen door Citroën. Het model Dyna stamt nog van net voor die tijd, maar wordt in 1959 stevig gefacelift en nu verkocht onder de naam PL17. Boven de koplampen zijn sierlijke aluminium strips gemonteerd die net voor de voordeuren stoppen en de grille is gereduceerd tot een dun streepje tussen de koplampen. De luchtgekoelde tweecilinder boxermotor die zich onder de volledig naar boven scharnierende voorzijde bevindt, stamt nog van de eerste Dyna (van 1940), maar is nog steeds modern in 1959: de 848 cc had cilinderkoppen van aluminium en leverde 42 of 50 pk. Net zoals de Dyna die aan de PL17 voorafging heeft ook deze een bank vooraan en een dashboard met veel meters en klokjes. Panhard gebruikt al heel vroeg moderne materialen zoals kunststof en vinyl. Vanaf 1960 is er de luxe en snellere PL17 Tigre die 60 pk leverde bij 5.800 toeren per minuut en tot een topsnelheid van 135 km/h in staat is. In datzelfde jaar verscheen ook een cabriolet-uitvoering. Zelfs in die hoedanigheid was het nog altijd een auto waarin vier personen plus bagage in alle comfort pasten. Van de cabriolet zijn er in drie jaar tijd maar een slordige 600 exemplaren gemaakt en dat maakt hem nu gezocht. In totaal bouwde Panhard van 1959 tot en met 1965 zon 130.000 PL17s. Twee jaar later verdween het merk voorgoed als personenautofabrikant.
De uit de jaren vijftig stammende Triumph TR3A kampt met een tanende belangstelling van het koperspubliek. Debet is vooral het wat gedateerde uiterlijk, dus huurt Triumph de Italiaanse ontwerper Giovanni Michelotti in om een geheel nieuwe body voor de TR3A te tekenen. Het resultaat is de TR4, die in 1962 debuteert. De nieuwe, elegant gesneden jas betekent het einde voor de traditionele, laag uitgesneden roadsterdeurtjes; ook de voorruit staat nu vast. Binnenin is de TR4 een flink stuk ruimer en comfortabeler geworden dan zijn voorganger. Het kokerbalkenchassis en de sterke 2,2-liter viercilinder met 100 pk zijn gebleven. Nieuw is de gesynchroniseerde vierversnellingsbak. In 1965 verschijnt de iets sterkere TR4A, met een nieuwe achterwielophanging die tevens wordt gebruikt in de Triumph 2000. In 1967 lost de TR5 met een 2,5-liter zescilinder van 150 pk de TR4A af.
type TR4 bouwjaren 1962-1965 bouwwijze 4 cil.,lijn cilinderinhoud 2138 cc brandstof benzine aandrijving achter vermogen 100 pk/4600 tpm koppel 172 Nm/3350 tpm lengte 396 cm breedte 146 cm hoogte 127 cm wielbasis 224 cm massa 960 kg topsnelheid 165 km/h acceleratie 11 s
De Wartburg Sport 313 Hardtop Coupé is zeldzaam. In de periode tussen 1957 en 1960 werden slechts 469 exemplaren gebouwd. De topsnelheid is 140 kilometer per uur en hij trekt op van 0 tot 100 in 26 seconden.
Fiat 850 Spider 1972 Gelijktijdig met de 850 coupé werd ook de open versie geïntroduceerd. Deze spider stamde van de tekentafels van Bertone die dan ook de carrosserieën mocht bouwen. Ook deze wagen kreeg in 1968 een sterkere motor en een kleine facelift die o.a. vertikale koplampen inhield. De chroomlijsten opzij van de wagen waren nu verdwenen en op de bumpers vond men rubber rozetten. Het wagentje was beslist snel te noemen. Er is door Bertone ook nog een hardtopversie gebouwd. Ook deze 850-telg is nog voor redelijke prijzen te koop.
Soort: cabriolet Aantal cilinders: 4 Cilinderinhoud: 843 en 903 Vermogen: 49/6400 en 52/6400 Topsnelheid: 135-145 Chassis: zelfdragend Productiejaar: 1965-1972 Productieaantallen: 124.600
Honda N360 1967 motor: 598 cc 2 cilinder luchtgekoeld viertakt motor met bovenliggende nokkenas en 4 ongechynchroniseerde versnellingen vooruit en een achteruit, voorwielaandrijving.
prestatie: 45 pk bij 6000 omw/min topsnelheid 130 km/u
Het verhaal gaat dat dit een Zagato ontwerp is en dat Honda dit zonder vermelding hiervan deze auto in 1970 in produktie heeft genomen, oficieel alleen in Italie / Frankrijk en Engeland geimporteerd
technisch gelijk aan de N modellen maar al wel enkele verbeteringen die overeen komen met de eerste Civic
motor: 598 cc 2 cilinder luchtgekoelde viertaktmotor met bovenliggende nokkenas en 4 ongechynchroniseerde versnellingen vooruit en een achteruit, voorwielaandrijving
prestatie: 40 pk bij 6000 onw/min topsnelheid 120 km/u
Aston Martin DB5 1963 De mooiste van alle DB's? Misschien wel. De DB5 werd door James Bond wereldberoemd en hoewel de schietstoel en aanverwante zaken niet tot de standaarduitrusting behoorden, was de wagen heel luxueus uitgevoerd. Er was ook een cabriolet, de Volante, en een Vantage die over een sterkere motor beschikte. Deze DB5 is een uiterst gewild raspaard en de prijzen die ervoor betaald worden liegen er niet om. De oudere typen hebben altijd een handgeschakelde versnellingsbak. Exemplaren met een automaat doen tien procent minder in prijs.
Soort: coupé en cabriolet Aantal cilinders: 6 Cilinderinhoud: 3995 Vermogen: 282/5500 en 314/5750 Topsnelheid: 233 en 260 Chassis: aluminium/platformchassis Productiejaar: 1963-1965 Productieaantallen: 898 en 123
De Ferrari 125 S is de allereerste Ferrari en debuteerde in 1947. Al snel volgde de eerste raceoverwinning, het begin van een lange reeks triomfen. Ferrari heeft in de loop der jaren onder andere de volgende overwinningen op zijn naam staan: stratenraces als de Mille Miglia en Targa Florio, langeafstandsraces als Le Mans en natuurlijk de Formule 1. In de grandprix behaalde Ferrari sinds 1951 meer overwinningen dan ieder ander team.
Motor type 1497cc, 12 cylinders, 24 kleppen; Vermogen 118 PK bij 6800 toeren/min; Versnelling 5 bak, handgeschakeld; Gewicht 750 kilo; Topsnelheid 155 kilometer per uur; 0-100 Km/uur 8 seconden.
In 1955 kwam de Giulietta Saloon in omloop, een sportieve sedan die niet overdreven duur was. Het werd een wagen die praktisch was voor alledaags gebruik, maar de eigenschappen van een sportieve coupé behield. In oktober 1955 werd de Giulietta Spider voorgesteld, een cabriolet gebaseerd op de Giulietta Sprint maar met een kortere wielbasis.
MGA Roadster 1957 Syd Enevers meesterlijke constructie had een moeilijke geboorte, Leonard Lord, een echte Austin-man en sinds de oprichting van BMC de grote baas, heeft de productie lang weten tegen te houden. Het is er, gelukkig voor zo veel fans, toch van gekomen want met de MGA begon een nieuw tijdperk in de geschiedenis van de sportwagen. Deze wagen biedt het oprechte sportieve gevoel van een Engelse roadster. Wie dat spartaanse niet belieft, kan beter een B kopen. Voor wie dat wel wil maar dan met vast dak, is er de coupé-versie van de A.
Soort: cabriolet Aantal cilinders: 4 Cilinderinhoud: 1489, 1588 en 1622 Vermogen: 68/5500, 72/5600 en 90/5500 Topsnelheid: 155-165 Chassis: afzonderlijk chassis Productiejaar: 1955-1959, 1959-1961 en 1961-1962 Productieaantallen: 58.750, 31.501 en 8.719 (incl. coupés)
Hoe kon MG een sportwagen bouwen met een zelfdragende carrosserie, met een ruim interieur en dan nog met draairaampjes in de echte portieren? De Amerikanen voor wie de wagen hoofdzakelijk bestemd was, stoorde het minder en ze kochten de auto volop, zelfs in 1980 nog toen de B hoog op zijn wielen stond, omgeven door lelijke zwarte bumpers, die nodig waren om aan de eisen van Washington te kunnen voldoen. Die modellen met rubber bumpers brengen tegenwoordig een kwart minder op dan de chroom-typen (vermelde prijzen). Door import uit de VS staan er nu veel te koop.
Ik ben guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in Duffel (belgie) en mijn beroep is ( geen ) invalide.
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos.