Er mogen dan nog dagelijks honderden Volkswagens Golf bijkomen; de oorspronkelijke Golf I van 1974 heeft inmiddels zijn klassiekerstatus verkregen. Dat heeft niet alleen met zijn leeftijd, maar ook met zijn tijdloze vorm te maken, van de hand van Giorgetto Giugiaro. Het Golf-verhaal begint trouwens al in 1967, als VW in samenwerking met Ferdinand Porsche een prototype maakt onder de codenaam EA 276. Die auto heeft een viercilinder uit de Kever voorin geplaatst. Pas later wordt ontwerper Giorgetto Giugiaro in het project betrokken. De eerste Volkswagen Golf is oorspronkelijk in drie versies leverbaar: de L, de S en de GS, met 1.100 of met 1.500 motor. Zeer modern voor hun tijd, want de viercilinder heeft bijvoorbeeld al een distributieriem in plaats van een -ketting en een cilinderkop van aluminium. De 110 pk sterke GTI-versie komt in 1976 en vormde de overtreffende trap. Hij ontstaat als technici van Volkswagen in hun vrije tijd experimenteren met een Golf met Audi 80-motor, een zelf ontwikkeld brandstofinjectiesysteem en brede wielen. De directie lijkt het een goed plan om de auto in productie te brengen, terwijl Sales en Marketing dat idee in eerste instantie niét zien zitten. In maart 1976 zijn al 500.000 Golfs gemaakt, amper zes maanden later staat de Golf-meter op een miljoen. Een nieuwe Golf I kopen kan trouwens tot 2003 nog in Zuid-Afrika, waar de auto sinds 1978 is gebouwd. Het model is daar altijd naast de opvolgende modellen te koop geweest, de laatste jaren onder de naam Chico. In de Verenigde Staten wordt de Golf verkocht als Rabbit. Dit omdat men bang is dat klanten denken dat er een directe link is met de Golf-sport.
VW Golf Gti 1 1976 I n 1976 op de Internationale persvoorstelling werd de VW Golf GTI voorgesteld in Frankfurt. Zijn 1,6 L-motor is goed voor een vermogen van 81 kW (110pk).
VW 1200 1963 Na de zomer van 1957 kwamen de Kevers met een grotere voor- en achterruit uit de fabriek. Twee jaren later werden zowel de voor- als de achteras gemodificeerd en in augustus 1960 leverde de motor 34 pk. De wagens die na augustus 1961 gemaakt werden, herkende men van buiten aan de grote achterlichten met het gedeelde glas. In augustus 1963 werd het stof-schuifdak vervangen door een stalen schuifdak. Talloze verbeteringen en veranderingen volgden. De typen vanaf '65 (met grotere ramen) zijn wat lager geprijsd.
Soort: coach Aantal cilinders: 4 Cilinderinhoud: 1192 Vermogen: 30/3600 en 34/3600 Topsnelheid: 115-120 Chassis: centrale buis Productiejaar: 1957-heden Productieaantallen: 19.145.000 (alle typen '57 tot '88)
NSU Quick 50cc 1962 In 1962 verscheen de Quick , een lichte 50cc motorfiets met tweetaktmotor . in 1966 was het gedaan met de productie van motorfietsen .
Vespa Primavera 125cc Dit type voertuig werd direct na de oorlog ontwikkeld, toen de Piaggio fabriek zijn productie van gevechtsvliegtuigen omschakelde naar civiele voertuigen. De «Scooter» werd in de loop der jaren geperfectioneerd en dit model verwierf in de jaren zestig een wereldwijde populariteit.
Victoria Bergmeister 1953 In 1951 lanceerde Victoria de geavanceerde V35 Bergmeister dit was een sierlijke motorfiets met een dwarsgeplaatste V-twin van 347cc en cardanaandrijving. de eerste kwamen in 1953 op de markt, samen met een serie ééncilinders en een nieuwe Scooter.
Jaguar E Typ Series 1 ..1961 Evenals de XK 120 bood de nieuwe Jaguar E-type veel auto voor zijn geld. hij koste in 1961 iets meer dan de helft van de goedkoopste Ferrari, maar slechts 10% minder dan de kleine Lotus Elite. de motor had nu 3.7-liter inhoud en een vermogen van 265pk/5500tpm. iets meer dan de helft van de gebouwde wagens had een cabrioletuitvoering. de motorkap van de wagen was de halve lengte van de wagen.
Bristol 401 1949 De Bristol 401 had een moderne carrosserie die in italie werd gebouwd de Bristol 402 waarvan er slechts 20 stuks zijn geproduceerd was alleen leverbaar als cabriolet in de 403 (281 stuks) was een tot 107pk opgevoerde motor geplaatst.
Alfa Romeo 6C 2500 Super Sport 1947 De zescilindermotor uit de 6C 2500 stamde direct af van de motoren die Alfa voor de oorlog in zijn racewagens bouwde. de motor had twee bovenliggende nokkenassen met een enkele of een driedubbele weber-carburateur. de motoren, ook in de personenwagens, leverden minstens 90pk/4600tpm. direct na de oorlog was de 6C 2500 Alfas enige personenauto. tussen 1939 en 1951 werden er 279 vijf- en 243 zevenpersoonsautos gemaakt de rest waren coupes en cabrioletsussen
Alfa Romeo Giulia ti super 1962 De 1290cc motor van de Giulietta werd opgeboord tot 1570cc. daarmee was de Giulia geboren. ook hiervan ontstond weer een hele reeks modellen, van racewagens tot gezinautos. de Giulia bood maar liefst plaats aan zes personen. de auto haalde een topsnelheid van 170km per uur en was vanaf 1964 uitgerust met schijfremmen.. de Giulia Super was een personenracewagen. zijn 1570cc motor leverde meer dan 100pk en zijn topsnelheid lag rond de 175km. tegenwoordig vormen deze wagens een eigen klasse waarin regelmatig wedstrijden worden gereden op het circuit van Zolder & Francorchamps.
Ik ben guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in Duffel (belgie) en mijn beroep is ( geen ) invalide.
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos.