Jaguar E Typ Series 1 ..1961 Evenals de XK 120 bood de nieuwe Jaguar E-type veel auto voor zijn geld. hij koste in 1961 iets meer dan de helft van de goedkoopste Ferrari, maar slechts 10% minder dan de kleine Lotus Elite. de motor had nu 3.7-liter inhoud en een vermogen van 265pk/5500tpm. iets meer dan de helft van de gebouwde wagens had een cabrioletuitvoering. de motorkap van de wagen was de halve lengte van de wagen.
Bristol 401 1949 De Bristol 401 had een moderne carrosserie die in italie werd gebouwd de Bristol 402 waarvan er slechts 20 stuks zijn geproduceerd was alleen leverbaar als cabriolet in de 403 (281 stuks) was een tot 107pk opgevoerde motor geplaatst.
Alfa Romeo 6C 2500 Super Sport 1947 De zescilindermotor uit de 6C 2500 stamde direct af van de motoren die Alfa voor de oorlog in zijn racewagens bouwde. de motor had twee bovenliggende nokkenassen met een enkele of een driedubbele weber-carburateur. de motoren, ook in de personenwagens, leverden minstens 90pk/4600tpm. direct na de oorlog was de 6C 2500 Alfas enige personenauto. tussen 1939 en 1951 werden er 279 vijf- en 243 zevenpersoonsautos gemaakt de rest waren coupes en cabrioletsussen
Alfa Romeo Giulia ti super 1962 De 1290cc motor van de Giulietta werd opgeboord tot 1570cc. daarmee was de Giulia geboren. ook hiervan ontstond weer een hele reeks modellen, van racewagens tot gezinautos. de Giulia bood maar liefst plaats aan zes personen. de auto haalde een topsnelheid van 170km per uur en was vanaf 1964 uitgerust met schijfremmen.. de Giulia Super was een personenracewagen. zijn 1570cc motor leverde meer dan 100pk en zijn topsnelheid lag rond de 175km. tegenwoordig vormen deze wagens een eigen klasse waarin regelmatig wedstrijden worden gereden op het circuit van Zolder & Francorchamps.
Alfa Romeo GTA 1963 In 1963 kregen de Giulias een geheel nieuwe carrosserie. bovendien werden er enkele nieuwe modellen aan het assortiment toegevoegd.: Sprint GT ( 1963-1977 , 223.858 stuks ),Sprint GTA ( 1966-1972, 942 stuks ) en Giulia TZ Zagato ( 1963-1966, 124 stuks ). alle typen werden voorzien van de betrouwbare viercilindermotor uit de oude Giulia, met dien verstande dat bij sommige types het vermogen was vergroot. de GTA had 133pk/6000tpm en de TZ zelfs 170pk/7500tpm onder de motorkap. de Giulia GTA was niets anders dan een erg lichte en snelle Sprint.
Alfasud 1972 Deze eerste kleine Alfa had een boxermotor met voorwielaandrijving . de motor had een cilinderinhoud van 1186,1286,1350 en 1490cc met een vermogen van 65 tot 95pk. voor iedereen dus wat wils! Giugiaros Italdesign ontwierp de body . de techniek was afkomstig van Hruska.. met de Alfasud bracht Alfa een massaproduct op de markt. er werden meer dan één miljoen autos van dit model verkocht de reden dat ze nog maar weinig worden gezien, is te wijten aan de slechte kwaliteit van het carrosseriestaal . de Alfasud werd bekend als een echte roestbak!.
Als afgeleide van de Alfa Romeo Alfetta Berlina verschijnt in 1974 geheel onverwacht de bijzonder gelijnde Alfetta GT ten tonele. Gebaseerd op het ingekorte onderstel van de Berlina, met de bekende transaxle-constructie, en een scherpe lijnvoering. Daarmee wijkt de Alfetta GT behoorlijk af van de aloude GTV. Het moderne design stamt van Giugiaro en niet, zoals bij de oude GTV, van Bertone. De ver naar achteren doorgetrokken daklijn moet voor meer hoofdruimte achterin zorgen. Het interieur is net als de buitenkant opvallend eigenzinnig: recht voor de bestuurder bevindt zich de toerenteller; de rest van het instrumentarium is in het midden van het dashboard geplaatst. Er wordt een klassiek houten stuurwiel gemonteerd. De 1,8-liter viercilinder levert 122 pk; vanaf 1976 wordt ook een tweeliter GTV(eloce) leverbaar met 130 pk, alsmede een 1,6 met 109 pk. In 1980 wordt de Alfetta GT gerestyled, met kunststof bumpers en een normaal, voor de bestuurder geplaatst instrumentarium. Een jaar later volgt de introductie van de sterkste GTV, voorzien van een 2,5-liter V6 met injectie, afkomstig uit de Alfa 6. Deze GTV 6 levert 160 pk. In 1986 wordt de produktie van de GTV 2.0 en GTV 6 2.5 gestaakt. De nieuwe GTV verschijnt pas in 1994.
TECHNISCHE GEGEVENS type GT 1,6 GT 1,8 GTV 2,0 GTV 6 2,5 bouwjaren 1976-1980 1974-1976 1976-1986 1981-1986 bouwwijze 4 cil.,lijn 4 cil.,lijn 4 cil.,lijn 6 cil.,V cilinderinhoud 1570 cc 1779 cc 1962 cc 2492 cc brandstof benzine benzine benzine benzine aandrijving achter achter achter achter vermogen 109 pk/5600 tpm 122 pk/5500 tpm 130 pk/5400 tpm 160 pk/6000 tpm lengte 420 cm 420 cm 420 cm 426 cm breedte 166 cm 166 cm 166 cm 166 cm hoogte 133 cm 133 cm 133 cm 133 cm wielbasis - - - - massa 1040 kg 1050 kg 1080 kg 1210 kg topsnelheid 180 km/h 180 km/h 195 km/h 210 km/h acceleratie 9,9 s 9,8 s 9,7 s 8,3 s productieaantal 16.923 21.948 74.816 21.695
Alfa Romeo tz2 1965 De fraai gelijnde Alfa Romeo Guilia TZ reed op Le Mans in 1964 en 1965. De van een 1.6 liter motor voorziene Alfa's reden in de lichtste GT-klasse. De TZ2 was een door Carlo Chiti ontwikkelde lichtgewicht versie van de bestaande TZ1. O.a. door gebruik te maken van een glasvezel carosserie was de TZ2 100 kg lichter dan zijn voorganger. In 1964 reden er drie TZ1's ingezet door het privéteam Scuderia Saint Ambroeus, het volgende jaar kwamen er drie TZ2's aan de start die werden ingeste door Autodelta S.P.A. Helaas vielen alle drie de fabrieksauto's en ook de privé ingeschreven auto uit. Deze #42 werd o.a. gereden door een zekere Giacomo Russo die echetr was ingeschreven onder de schuilnaam "Geki".
Alfa Romeo 33.3 1971 Een jaar vol sterke emoties. Het duo De Adamich-Pescarolo wint de 1000 km van Brands Hatch, een wedstrijd voor de Wereldbeker Constructeurs, met de 33/3 liter. Ze laten het peloton Porsches en Ferrari's achter zich. Vaccarella en Hezemans winnen de Targa Florio vóór de andere 33/3 van De Adamich en Van Lennep. En tijdens de 6 uur van Watkins Glen (USA) finisht de 33/3 van De Adamich en Peterson als eerste - in de gietende regen en alweer vóór Porsche en Ferrari.
Alfa Romeo 33.3 turbo 1977 1977 brengt een intens race-seizoen en een magisch moment voor Alfa en Autodelta. De Alfa "33 SC 12" rijdt acht races voor het kampioenschap en wint ze allemaal. Voor de tweede keer wordt hij Wereldkampioen bij de Constructeurs. De twaalfcilinder boxer draait nu mee in de Formule 1, waar hij Jack Brabham de vijfde plaats bij de Constructeurs bezorgt. Alfa breekt bovendien een hele resem records : een gemiddelde van 144,225 km/u op het Paul Ricard-circuit, en gemiddeld 203,820 op het circuit van Salzburg.
Opel Neander 1929 in het Duitse Russelheim gevestigde Opel maakte niet alleen autos, maar in verschillende periodes ook motorfietsen. de eerste modellen hadden ééncilindermotoren . van 1922 tot en met 1924 bouwde het bedrijf complete machines met 148cc motoren met tweeversnellingsbak. het daaropvolgende jaar werd een 498cc-ééncilindermotor gebouwd. in 1929 kwam een nieuw model uit met de naam Opel Neander. dit was de laatste motorfiets die Opel zou bouwen.
Reliant Regal MK4 1958 in tegenstelling tot de Duitse dwergautos had de Regal een viercilinder viertaktmotor. in de eerste serie was de 748cc motor van Austin Seven ingebouwd, waarmee de wagen een topsnelheid kon bereiken van meer dan 100km. Reliant heeft in totaal meer dan 100.000 van deze driewielers gebouwd. ook vandaag de dag komt men ze nog regelmatig tegen.
Facel Vega Facel6 1964 in een laatste poging om te overleven, ontwikkelde de fabriek de Facel 3 & Facel 6 eerst met een Volvo en later met een Austin Healey motor in de Facel. de wagens waren nu van de kinderziekten genezen, maar het herstel was te laat.
Ik ben guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in Duffel (belgie) en mijn beroep is ( geen ) invalide.
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos.