De Bentley S die in 1955 uitkwam, had wel een moderne carrosserie, nieuwe wielophangingen en betere remmen dan zijn voorganger, maar nog dezelfde ouderwetse Rolls-Royce-motor waarin de inlaatkleppen kopkleppen en de uitlaatkleppen zijkleppen zijn. Na 1957 was de S ook met stuurbekrachtiging en een automatische bak leverbaar. Van de limousine - dus de S met langere wielbasis - zijn er niet meer dan enkele tientallen geleverd. Ook voor deze nobele Engelsman geldt: kijk uit voor roest.
Soort: sedan en limousine Aantal cilinders: 6 Cilinderinhoud: 4887 Vermogen: ±175 Topsnelheid: 162-170 Chassis: afzonderlijk chassis Productiejaar: 1955-1959 Productieaantallen: 3.107
Alfa Romeo 8C is een reeks sportwagens met 8 cilinders gebouwd in de jaren 30 door het Italiaanse automerk Alfa Romeo. In 2004 werd een concept wagen gebouwd met de naam 8C Competizione.
Tussen 1931 en 1934 werd de 8C 2300 motor gemaakt, ter vervanging van de succesvolle 6C 1750. De motor, ontworpen door Vittorio Jano, had 8 cilinders in lijn en een cilinderinhoud van 2336 cc. De motor werd zowel gebruikt in een spider met korte wielbasis,de Torpedo met lange wielbasis als een speciale eenzitter gebouwd voor Grand Prix racing. Een maximaal vermogen van 180 pk en een topsnelheid van 225 km/u werden uit deze 8 cilinder gehaald. Prestaties die van deze wagen de meest succesvolle racewagen uit zijn tijd maakte. De Alfa Romeo 8C 2300 won onder andere de Mille Miglia (1000 mijl), viermaal de 24 uur van Le Mans, de 24 uur van Spa-Francorchamps, ...
Bij de DS werd vanaf 1955 een hydraulisch systeem gebruikt voor vering, besturing, remmen en zelfs gangwissel en koppeling. Voor de aandrijfgroep werd een klassieke versnellingsbak toegepast die op vernuftige wijze hydraulisch werd bediend met een vederlicht werkende selecteurhendel. Er werd gebruik gemaakt van een gewone enkelvoudige droge plaatkoppeling maar ook die werd geheel automatisch bediend. Zo ging er geen motorvermogen verloren in een koppelomvormer. Naast deze oorspronkelijke versie met halfautomaat, de 'hydraulique' werd de DS vanaf het voorjaar van 1963 ook leverbaar met een mechanisch bediende versnellingsbak en koppeling, de 'mécanique'.
De belangrijkste technische eigenschappen van de DS waren de gelijktijdige toepassing van hydropneumatische vering, voorwielaandrijving, en schijfremmen. De opvallende carosserie is het gevolg van het zoeken naar een vorm die zo min mogelijk luchtweerstand en een stabiel weggedrag zou hebben. De gekozen druppelvorm leidde tot een brede vloeiende neus, aflopende daklijn en een grotere spoorbreedte voor dan achter. Het stabiele weggedrag werd daardoor bevorderd in combinatie met voorwielaandrijving, laag zwaartepunt, zeer lange wielbasis (3.125m) en een tamelijk extreme gewichtsverdeling: de asdruk vóór is twee maal zo groot als achter.
Toen in 1972 het Porsche bedrijf werd overgenomen door Ernst Fuhrmann werd gedacht dat met enkel de Porsche 911 het bedrijf geen hoog genoeg rendement zou krijgen en dat het model maar enkele jaren mee zou gaan. Er werd besloten om een goedkoper model voor de minder draagkrachtige mensen te maken.
De S-uitvoering van de 924, samen met het model 944, zorgde voor een financiële injectie in het Porschebedrijf dat het in die tijd moeilijk had.
De Nederlander Harm Lagaay was betrokken bij het ontwerp van de 924.
Samenwerking met Audi Porsche besloot naar Audi te stappen voor de ontwikkeling van de 924. Ze hadden eerder al succesvol samengewerkt met de Porsche 914, die half Audi, half Porsche was. Eerst ging de 924 samen met Volkswagen ontwikkeld worden, maar deze wilden dat de wagen hun embleem en naam ging dragen. Daar hoefde Porsche niets van te horen. In 1975 werd het contract met Audi gesloten om de wagen te bouwen in de bouwvallige NSU fabriek, in het noorden van Stuttgart.
Ik ben guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in Duffel (belgie) en mijn beroep is ( geen ) invalide.
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos.