Ferrari 250 GTE 1960 Tot in de jaren zestig was Ferrari steeds tevreden geweest met productieaantallen die tussen de 100 en 300 lagen. Voor een 2+2 was dus wel degelijk belangstelling!
Ferrari 250 gt lusso Berlinetta 1962 Voor diegenen die graag een snelle SWB Berlinetta wilden, maar toch iets meer comfort verwachten, werd de 250GT Lusso Berlinetta ontworpen. Zijn 2953cc V12 motor leverde 240pk/7500tpm. Dit was voldoende voor een top van 220km
De FB was 140mm langer dan de FC en ook zwaarder. Het vermogen van de 2,26 l 6-in-lijn Grey Motor steeg licht, maar de prestaties van de auto gingen toch iets achteruit. De FB kreeg een Amerikaans geïnspireerd dashboard, een groter glasoppervlak, een langere en lagere motorkap en een paar nieuwe opties op de optielijst. De Specials kregen ook meer chroom.
Er stonden deze keer zes modellen in de catalogus. De Business Sedan was geschrapt. Intussen was ook concurrentie op komst voor Holden, dat nog steeds ijzersterk stond in Australië. Twee weken na de FB-serie lanceerde Ford Australië haar XK Falcon.
In totaal werden 174.747 Holdens uit de FB-serie geproduceerd. Daarvan waren 161.939 exemplaren voor de Australische markt bestemd. 3256 stuks werden geëxporteerd en 9552 stuks gingen als Complete Knocked Down kit het land uit. De FB werd gebouwd tot mei 1961.
Midden 1956 introduceerde Holden de volledig hertekende FE-serie. Bijna een jaar later, in 1957, volgde de eerste stationwagen van het merk. Deze variant kwam er van de Standard en van de Special. In 1958 volgde de FC-facelift waarbij de Sedan en de Station Sedan tegelijk geïntroduceerd werden.
Jaguar Xke 1961 Na dertien jaar had Jaguar behoefte aan een nieuwe, moderne sportwagen. In maart 1961 kwam men fantastisch voor de dag met de nieuwe E-Type op de autotentoonstelling van Genève.
Verbazingwekkend, net als de nieuwe motorfiets, was de nieuwe auto van Jawa. De Jawa Minor II, net als de Springer tijdens de oorlog ontworpen, was gereed in de herfst van 1945 en ging het volgende jaar in produktie. Het chassis was zelfdragend en had onafhankelijke voorwielophanging met dwarsgeplaatste bladveren. Het motorblok was een watergekoelde 2 takt twin met omkeerspoeling, inhoud van 615 cc (70 x 80) 20 pk (14,7 kW) bij 3500 t.p.m., kompressieverhouding 6 : 1. Deze keer was het motorblok in de lengte geplaatst voor de vooras en dreef natuurlijk de voorwielen aan. De karburateur was een Solex 30 AHR, starten ging middels een startmotor. De motor had een enkelvoudige droge platenkoppeling en een 4 versnellingsbak met de versnellingspook in het dashboard. Verder was de auto uitgerust met hydraulische remmen. De brandstof was mengsmering, in een verhouding van 1 : 30. Lengte van 4000 mm, breedte 1400 mm, hoogte 1485 mm en een grondspeling van 175 mm. De gebruikte bandenmaat was 5.00 - 16. De Minor woog 690 kg, de max. snelheid was 90 km/u en het brandstofverbruik 7,5-8,5 l/100 km. Opvallend was de gestroomlijnde 4 zitter karrosserie met 2 deuren in de basis uitvoering. De ontwerper was Zdenek Kejval, later hoofd van de technologische afdeling van Skoda, Mlada Boleslav.
In 1961 wordt de Simca 1000 geïntroduceerd, een functioneel vierdeurs blokkendoosje met een nieuw ontwikkelde motor van 944 cc achterin. De Simca 1000 wordt een groot succes en blijft maar liefst 17 jaar in productie. Er worden ruim 1,9 miljoen exemplaren van gemaakt. De Simca 1000 kent eigenlijk twee levens. Oorspronkelijk is het vooral een eenvoudige kleine gezinsauto, die veel te bieden heeft voor een bescheiden prijs. Maar vanaf 1970 wordt de 1000 in de diverse Rallye-uitvoeringen (met 1118 en 1294 cc) vooral populair bij sportieve automobilisten en coureurs die voor weinig geld veel pk's en een uitstekende handelbaarheid tot hun beschikking krijgen. De Simca's Rallye 1, 2 en 3 oogsten veel succes op vele circuits en zijn jarenlang heersers in hun klasse. In Frankrijk wordt het Simca Racing Team (SRT) opgericht, dat voor wel 10.000 jonge coureurs de weg opent naar het circuit.
Oldsmobile Super 88 Convertible 1957 In 1954 zijn er in Amerika nog geen 200.000 cabriolets gemaakt. Dat is slechts 3 procent van de gehele productie. De Super 88 met zijn panoramische voorruit is een van de snelste open Olds tot dan toe. Maar omdat cabrio's niet langer 'in' zijn, koopt de klant liever de Holiday-coupé met bijna dezelfde lijnen maar dan gesloten. Op één convertible werden zeven hardtop coupés verkocht. Die zeldzaamheid maakt ze tegenwoordig echter niet duur, want een open auto is per definitie duurder.
Op 12 september 1963 werd door Porsche het model 901 voor het eerst getoond aan het publiek op de autosalon van Frankfurt. Het nummer moest echter worden veranderd omdat Peugeot het merkrecht claimde op alle automodelnummers bestaande uit drie cijfers met een nul in het midden. Gekozen werd toen voor 911. De Porsche 911 kwam in 1964 op de markt met een 2.0 liter luchtgekoelde 6 cilinder motor die achterin was geplaatst en 130 PK leverde. Hiermee kon de 911 in 8,9 seconden optrekken van 0 tot 100 km/u.
Met een historie die terugvoert tot 1872, is Panhard een van de oudste autofabrikanten in de wereld. In 1955 gaat het de Franse fabrikant niet meer voor de wind, en wordt overgenomen door Citroën. Het model Dyna stamt nog van net voor die tijd, maar wordt in 1959 stevig gefacelift en nu verkocht onder de naam PL17. Boven de koplampen zijn sierlijke aluminium strips gemonteerd die net voor de voordeuren stoppen en de grille is gereduceerd tot een dun streepje tussen de koplampen. De luchtgekoelde tweecilinder boxermotor die zich onder de volledig naar boven scharnierende voorzijde bevindt, stamt nog van de eerste Dyna (van 1940), maar is nog steeds modern in 1959: de 848 cc had cilinderkoppen van aluminium en leverde 42 of 50 pk. Net zoals de Dyna die aan de PL17 voorafging heeft ook deze een bank vooraan en een dashboard met veel meters en klokjes. Panhard gebruikt al heel vroeg moderne materialen zoals kunststof en vinyl. Vanaf 1960 is er de luxe en snellere PL17 Tigre die 60 pk leverde bij 5.800 toeren per minuut en tot een topsnelheid van 135 km/h in staat is. In datzelfde jaar verscheen ook een cabriolet-uitvoering. Zelfs in die hoedanigheid was het nog altijd een auto waarin vier personen plus bagage in alle comfort pasten. Van de cabriolet zijn er in drie jaar tijd maar een slordige 600 exemplaren gemaakt en dat maakt hem nu gezocht. In totaal bouwde Panhard van 1959 tot en met 1965 zon 130.000 PL17s. Twee jaar later verdween het merk voorgoed als personenautofabrikant.
De uit de jaren vijftig stammende Triumph TR3A kampt met een tanende belangstelling van het koperspubliek. Debet is vooral het wat gedateerde uiterlijk, dus huurt Triumph de Italiaanse ontwerper Giovanni Michelotti in om een geheel nieuwe body voor de TR3A te tekenen. Het resultaat is de TR4, die in 1962 debuteert. De nieuwe, elegant gesneden jas betekent het einde voor de traditionele, laag uitgesneden roadsterdeurtjes; ook de voorruit staat nu vast. Binnenin is de TR4 een flink stuk ruimer en comfortabeler geworden dan zijn voorganger. Het kokerbalkenchassis en de sterke 2,2-liter viercilinder met 100 pk zijn gebleven. Nieuw is de gesynchroniseerde vierversnellingsbak. In 1965 verschijnt de iets sterkere TR4A, met een nieuwe achterwielophanging die tevens wordt gebruikt in de Triumph 2000. In 1967 lost de TR5 met een 2,5-liter zescilinder van 150 pk de TR4A af.
type TR4 bouwjaren 1962-1965 bouwwijze 4 cil.,lijn cilinderinhoud 2138 cc brandstof benzine aandrijving achter vermogen 100 pk/4600 tpm koppel 172 Nm/3350 tpm lengte 396 cm breedte 146 cm hoogte 127 cm wielbasis 224 cm massa 960 kg topsnelheid 165 km/h acceleratie 11 s
De Wartburg Sport 313 Hardtop Coupé is zeldzaam. In de periode tussen 1957 en 1960 werden slechts 469 exemplaren gebouwd. De topsnelheid is 140 kilometer per uur en hij trekt op van 0 tot 100 in 26 seconden.
Ik ben guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in Duffel (belgie) en mijn beroep is ( geen ) invalide.
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos.