Opel Kadett C..1972 De Opel Kadett van de derde generatie had een compleet nieuwe carrosserie ten opzichte van zijn voorganger, al waren de overeenkomsten tussen de twee overduidelijk. Hij werd ietsjes langer en hoger wat vooral de binnenruimte ten goede kwam. De prijs in Nederland bedroeg 9.535 gulden in 1973 het jaar van introductie en de importeur verkocht ze als warme broodjes. Tegelijkertijd met de sedan werden ook de stationwagen (Caravan) en de Coupé in de showrooms van Opel geparkeerd. Die eerste was een echt pakezeltje; de tweede een zeer sportief ogend autootje die vooral voor de liefhebbers die zich net geen Manta konden veroorloven een schot in de roos moet zijn geweest. Technisch was de Kadett C overigens niet echt schokkend, want onderhuids waren de verschillen met de Kadett B gering. De viercilinder motoren kwamen met inhouden van 933 tot en met 1.979 cc en daarmee met vermogens die minstens zo ver uiteen liepen: van 40- tot en met 115 pk. Daarmee waren de lichtste motoren lichter en de zwaarste zwaarder dan bij zijn voorganger. De snelste uitvoering betrof de Kadett GT/E van 1977 die vreselijk goed scoorde in de rallysport, maar tamelijk zeldzaam was op straat. Logisch, want de prijs voor zon Kadett verdubbelde al snel ten opzichte van die van een gewone sedan met aanzienlijk nederiger vermogen. Ook de Kadett City werd een succes. Dit was de eerste hatchback-versie die Opel van dit model bouwde met een grote derde deur. Deze was vanaf 1975 te koop met als basis een 1.196 cc motor met 60 pk. De sedans, stationwagons en Citys met kun je nog altijd in het dagelijkse straatbeeld van Nederland vinden, de snellere coupés zijn allemaal al bij liefhebbers beland. Een mooie GT/E is in Duitsland inmiddels al een klein fortuin waard.
Opel Ascona A..1972.. Ten opzichte van de Opel Kadett B, die al vanaf 1965 meeloopt, is de nieuwe Opel Ascona in 1970 een stuk moderner. Hij staat weliswaar op hetzelfde onderstel als de Kadett, maar heeft een koets die meer van die tijd is en gebruikt bovendien de motor van de Opel Rekord: een 1.196 cc vierpitter als instapper (met 60 pk), een 1.584 cc-versie (met 79 pk) of het topmodel: de 1.897 cc-variant (90 pk). De Ascona werd met name in het leven geroepen om de concurrentie aan te gaan met de Ford Taunus. Net als de Kadett is hij er met twee als met vier deuren en al direct bij de introductie is er ook een stationwagon leverbaar. Tegen de Opel-traditie in, heet die auto dit keer geen Caravan, maar Voyage. Naast de Europese markt, waar Opel verreweg het meeste autos verkoopt, is de Voyage ook in de Verenigde Staten te koop, en aan die markt dankt hij dan ook zijn zijpanelen met houtprint, waarmee de meeste modellen zijn uitgerust. In 1974 verdwijnt de Voyage trouwens weer, om plaats te maken voor een iets eenvoudigere Ascona-station. Nu wel gewoon met de Caravan-aanduiding. In de productieperiode van vijf jaar (1970 1975) worden er een kleine 700.000 Asconas van de A-serie gemaakt. Vanwege de achterwielaandrijving is dit type Opel gewild onder mensen die van driften houden. Speciaal voor hen: vanaf augustus 1972 werden de autos standaard met een sperdifferentieel geleverd.
Ik ben Guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in Duffel (Belgie) en mijn beroep is invalide.
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 63 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: autos .