Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
auto nostalgie
vervolg van skodaman2
 
 
 
  

14-03-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Matra Simca Rancho 1978
Klik op de afbeelding om de link te volgen

 Matra Simca Rancho 1978
Matra introduceerde in 1977 voor het eerst een niet-sportwagenmodel: de Matra-Simca Rancho. De Rancho is gebouwd op basis van de Simca 1100 Fourgonette pick-up, met een met kunststof aangepaste carrosserie. In feite is de Rancho een voorloper van de latere SUV modellen, want hoewel de auto er als een stoere terreinwagen uit zag, had deze slechts voorwielaandrijving en een relatief kleine 1442cc motor. Deze auto is in Nederland ook wel bekend van de jeugdserie Bassie en Adriaan.

De Rancho werd in aanvankelijk in 1 uitvoering geleverd, met de 80 pk sterke 1442cc motor van de Simca 1308, wat de Rancho een topsnelheid van 145 km/h geeft. Vanaf 1979 kon op verzoek een motor met lagere compressie worden geleverd, die iets minder vermogen leverde, maar op benzine met een lager octaangetal kon lopen. Vanaf 1980 kwam daar de luxere uitvoering Rancho X bij, die onder andere lichtmetalen velgen en getint glas had. Daarnaast werd in 1980 de Rancho Grand Raid geïntroduceerd, die standaard over extra bodembescherming, een elektrische lier, richtlichten en 'Bab-Terre' terreinbanden beschikte. Ook veranderde, net als bij de Bagheera, in 1980 de merknaam van Matra-Simca in Talbot-Matra.

 

14-03-2008 om 00:02 geschreven door skodaman


13-03-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kaiser Jeep Wagoneer 1962..
Klik op de afbeelding om de link te volgen Kaiser Jeep Wagoneer 1962..
Over de oorsprong van de Sports Utility Vehicle wordt nogal eens gewichtig gedaan. Was het de Range Rover van 1970 die het genre deed ontstaan, of toch niet? De fans van Amerikaanse auto’s vinden van niet, want Jeep kwam al zeven jaar eerder – in 1963 dus – met hun Wagoneer. Het was een soort kruising tussen een stationwagon en een Jeep, en verkrijgbaar met twee- en vierwielaandrijving. De Wagoneer werd ontworpen door Brooks Stevens die ook voor het ontwerp van de klassieke Harley-Davidson stond en later de Excalibur Motorcar Company stichtte, een fabrikant van moderne replica’s van de Mercedes SSK.
De Wagoneer ontstond toen de Jeep-naam nog in handen was van autofabrikant Kaiser, maar in 1970 ging Jeep over naar AMC (American Motors Corporation) dat weer later opging in Chrysler en inmiddels toehoort aan het DaimlerChrysler-concern. In eerste instantie was de Wagoneer leverbaar met twee en met vier deuren, vanaf 1968 alleen nog maar als vierdeurs. De vroege modellen hadden altijd een zescilinder, maar van 1966 tot en met 1969 kon de Wagoneer ook met twee verschillende V8-motoren worden geleverd: eentje met een inhoud van 4.982 of 6.571 cc. Dit laatste model werd Super Wagoneer genoemd en was voor zijn tijd bijzonder luxe uitgevoerd, onder meer met stuur- en rembekrachtiging, airconditioning, getint glas en een multi-verstelbaar stuurwiel. Onder de leiding van AMC kwam de tweedeursversie terug in 1974, maar die kreeg toen wel een andere naam: Cherokee.
Ondertussen werd de Wagoneer steeds luxer en duurder. De Wagoneer Limited van 1978 kwam met alle mogelijke (elektrische) extra’s, maar was met een nieuwprijs van 10.500 dollar ongekend duur. Deze auto werd gekenmerkt door zijn nephouten zijpanelen aan de buitenkant. De zescilinder keert in de jaren tachtig terug en in 1984 krijgt de auto een nieuwe naam: Grand Wagoneer. Die blijft tot 1991 in productie.

13-03-2008 om 23:58 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kaiser Jeep Wagoneer 1962
Klik op de afbeelding om de link te volgen Kaiser Jeep Wagoneer 1962

13-03-2008 om 23:57 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mercury Turnpike 1957
Klik op de afbeelding om de link te volgen Mercury Turnpike 1957

13-03-2008 om 13:51 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Borgward Hansa 1500 1949
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Borgward Hansa 1500 1949
De Borgward Hansa 1500 (1949) was de eerste echt nieuwe
Duitse personenauto van na de Tweede Wereldoorlog
De modern ogende 1500 was al snel in carrosserievormen verkrijgbaar: als twee- en vierdeurs sedan en vierpersoons cabriolet.
 In 1950 kwam daar nog de 2+2 sportcabriolet bij.
Deze leverde dankzij twee carburateurs en een hogere compressieverhouding 66 pk en een topsnelheid van 150 km/h.
 De Hansa verkocht direct redelijk.

 

13-03-2008 om 13:50 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chrysler Imperial 1952
Klik op de afbeelding om de link te volgen Chrysler Imperial 1952

13-03-2008 om 13:48 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chevrolet Impala 1960
Klik op de afbeelding om de link te volgen Chevrolet Impala  1960

13-03-2008 om 13:47 geschreven door skodaman


12-03-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mustang Fastback 1967
Klik op de afbeelding om de link te volgen Mustang Fastback 1967

12-03-2008 om 22:57 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mustang Shelby GT 500 1967
Klik op de afbeelding om de link te volgen Mustang Shelby GT 500 1967

12-03-2008 om 22:56 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford GT40 1966
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ford GT40 1966

12-03-2008 om 17:40 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ferrari 360 Modena 2002
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ferrari 360 Modena 2002

12-03-2008 om 17:39 geschreven door skodaman


11-03-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda Felicia 1994
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda Felicia 1994

11-03-2008 om 23:48 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BRM P160 F1 1971
Klik op de afbeelding om de link te volgen BRM P160 F1 1971

11-03-2008 om 23:44 geschreven door skodaman


10-03-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Thunderbird 1960
Klik op de afbeelding om de link te volgen


Ford Thunderbird 1960

10-03-2008 om 22:20 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thunderbird 1961
Klik op de afbeelding om de link te volgen Thunderbird 1961

10-03-2008 om 22:18 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thunderbird 1962
Klik op de afbeelding om de link te volgen Thunderbird 1962

10-03-2008 om 22:17 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thunderbird 1963
Klik op de afbeelding om de link te volgen Thunderbird 1963

10-03-2008 om 22:16 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cadillac Fleetwood 1970
Klik op de afbeelding om de link te volgen Cadillac Fleetwood 1970

10-03-2008 om 11:18 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cadillac fleetwood 1970
Klik op de afbeelding om de link te volgen Cadillac fleetwood 1970

10-03-2008 om 11:17 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dodge A100 1966
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dodge A100 1966
De Dodge A Series was een compact model pick-up en bestelwagen van het Amerikaanse automerk Dodge uit de jaren 1960. De A Series werd van 1964 tot 1970 gebouwd. In Canada werd het model verkocht onder de merknaam Fargo. De A-100 had een korte wielbasis van 2,286 meter. Vanaf 1967 werd ook een verlengde variant met een wielbasis van 2,743 meter (108 inch) verkocht die A-108 heette. Die A-108 kende veel succes bij kampeerwagenbouwers. Verder waren er ook de modellen A-200 en A-300 met een grotere capaciteit. De A Series had een middengeplaatste moter met achterwielaandrijving. De motor was tussen de bestuurder een de voorpassagier geplaatst. Het waren vooral de bestelwagenversies van de A Series die goed verkochten. Ondanks dat de A Series later op de markt kwam dan de concurrentie domineerde het model de Amerikaanse markt gedurende twee decennia. Dat succes was vooral te danken aan de goede uitrusting en krachtige motoren van de A Series.

 

10-03-2008 om 11:16 geschreven door skodaman




Foto

mijn andere blogs
  • skodaman
  • skodaman2
  • skodaman4

  • Mijn favorieten
  • skodaclub
  • mg auto

  • Foto

    Zoeken in blog


    Over mijzelf
    Ik ben Guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
    Ik ben een man en woon in Duffel (Belgie) en mijn beroep is invalide.
    Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: autos .


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!