Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
auto nostalgie
vervolg van skodaman2
 
 
 
  

28-03-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VW Golf V5... 2002
Klik op de afbeelding om de link te volgen VW Golf  V5... 2002

28-03-2008 om 22:17 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fiat 128 3P Berlinetta 1978
Klik op de afbeelding om de link te volgen Fiat 128 3P Berlinetta 1978

28-03-2008 om 15:24 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alfa romeo 156 JTS.. 2004
Klik op de afbeelding om de link te volgen Alfa romeo 156 JTS.. 2004

28-03-2008 om 15:23 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Renault Clio V6 2004
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Renault Clio V6 2004

De Renault Clio is een compacte auto uit de economyklasse van de Franse autofabrikant Renault. De Clio is in 1990 geïntroduceerd als de opvolger van de Renault 5. De tweede generatie werd in 1998 gelanceerd, en de derde volgde in 2005. De Clio was erg belangrijk voor Renault dat in de jaren 1980 in zware financiële problemen kwam. Mede door het grote succes van dit model kwam het merk er weer bovenop. De Clio is als 3 of 5-deurs hatchback of in sommige landen als 4-deurs sedan verkrijgbaar.

De Clio viel vanaf de introductie vooral op door het bieden van veel comfort, een rijk uitrustingsniveau en luxe afwerking. Iets wat in die tijd behoorlijk ongewoon was voor de compacte klasse.

Mede hierdoor werd de Clio in 1991 verkozen tot auto van het jaar. Om dit te vieren heeft Renault een speciaal actiemodel uitgebracht. De "Clio S" Later is de derde generatie van de Clio in 2006 opnieuw auto van het jaar geworden.

Ook zijn er door de jaren heen veel sportieve versies van de Clio uitgebracht. Van de eerste generatie zijn dit de: Clio S, Clio RSI, Clio 16V en de zeldzame Clio Williams. Van de tweede generatie zijn dit de Clio RS-172 en later de RS-182 welke naast 10 pk extra aan vermogen wat lichter is gemaakt. Het topmodel was de Clio V6 met achterwielaandrijving. De sportieve versie van de huidige derde generatie is de Clio-Sport. Van dit model is ook een circuitversie leverbaar met fabrieks-af ingebouwde rolkooi. Deze heet de Renault Clio Sport F1 Team R27.

Met de Clio werd ook geraced, zoals in de Renault Clio Cup, de Renault Clio V6 Cup (Een speciale cup voor de Renault Clio V6) en in rallies met de Renault Clio Super 1600.

In Japan werd de Clio verkocht als Renault Lutecia. In sommige markten werd ook een sedan-versie verkocht met de namen Clio Symbol, Clio Sedan of met de naam Renault Thalia. In sommige Latijns-Amerikaanse landen werd die sedan ook verkocht als Nissan Platina.

 

28-03-2008 om 15:21 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Sierra RS Cosworth 1986
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Ford Sierra RS Cosworth 1986
Vaak brengt de noodzaak om een auto te homologeren voor een belangrijke raceklasse de mooiste staaltjes autotechniek naar voren. Dat is ook het geval bij de Ford Sierra RS Cosworth. De in 1986 verschenen wolf in wolfskleren baseert in principe op de Sierra XR4i. De alleen als driedeurs met grote achterklep leverbare ‘Cossie’ is meteen herkenbaar aan zijn wilde uiterlijk, met spoilers, skirts en vooral de mega-taartschep op de achtersteven. Neus en motorkap hebben extra luchtinlaten gekregen om een goede koeling van de ingewanden te waarborgen.
Onderhuids gaat het er namelijk al net zo wild aan toe: de 204 pk leverende tweeliter turbomotor met dubbele bovenliggende nokkenassen komt van de tekentafels van Cosworth, een bekende tuningfirma en motorenleverancier in de autosport. Daarmee haalt de achterwielaangedreven RS Cosworth een top van 230 km/h en zit hij in 6,8 seconden op de 100 km/h.
Ford moet vijfduizend exemplaren bouwen om te kunnen homologeren; de Sierra RS Cosworth blijkt uiteindelijk zo populair, dat meer dan zesduizend stuks de fabriek verlaten. Daarna volgde nog een serie van vijfhonderd exemplaren van de nog snellere RS500 (met 224 pk en een topsnelheid van 240 km/h). De Sierra RS Cosworth is slechts één jaar in productie.

type Sierra RS Cosworth 
bouwjaren 1986-1987
bouwwijze 4 cil.,lijn
cilinderinhoud 1993 cc
brandstof benzine
aandrijving achter
vermogen 204 pk/6000 tpm
koppel 277 Nm/4500 tpm
lengte 442 cm
breedte 172 cm
hoogte 142 cm
wielbasis 261 cm
massa 1220 kg
topsnelheid 230 km/h
acceleratie 6,8 s
productieaantal 6000

28-03-2008 om 15:18 geschreven door skodaman


27-03-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Sierra Cosworth 4x4...1991
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ford Sierra Cosworth 4x4...1991

27-03-2008 om 23:40 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Sierra Cosworth 4x4 1991
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ford Sierra Cosworth 4x4 1991

27-03-2008 om 23:39 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Escort Mk1 Mexico.. 1971
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ford Escort Mk1 Mexico.. 1971

27-03-2008 om 15:29 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ford Escort Mk1 Mexico 1971

27-03-2008 om 15:28 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BMW Z3 1996
Klik op de afbeelding om de link te volgen

BMW Z3  1996

De BMW Z3 is een model van BMW.
Dit model is ook gebruikt in de James Bond film GoldenEye uit 1995. Het sportwagentje kwam in 1996 als roadster op de markt.
In 1998 kwam er ook een coupéuitvoering van het wagentje.
De coupé werd in 2002 uit productie gehaald, de roadster een jaar later, en beide werden door de Z4 opgevolgd.

 

27-03-2008 om 15:27 geschreven door skodaman


26-03-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mazda MX5.. 2003
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Mazda  MX5.. 2003
Mazda MX-5 is een modellenserie van Mazda die onder meer voor de terugkeer van de open tweezitter zorgde.
Door de oliecrisis van 1973 waren auto's die primair voor het plezier gereden werden en die vaak wat minder praktisch waren uit de gratie van de kopers geraakt. Ook waren de klassieke Engelse tweezitters in deze klasse (de MGB en de Triumph Spitfire) inmiddels zwaar verouderd, technisch onbetrouwbaar en aan vervanging toe. Echter, de crisis zorgde dat geen enkele fabrikant nieuwe open tweezitters meer durfde te ontwikkelen.

In 1989 was de verrassing daarom groot toen Mazda een tweezitter produceerde: de MX-5. Het model was (en is tot op heden, 2008) de best verkochte open tweezitter ter wereld; op dit moment (januari 2008) zijn er ruim 840.000 exemplaren geproduceerd. Waarschijnlijk komt dit mede doordat Mazda heeft gekeken naar een oude goedlopende voorganger, de Lotus Elan uit 1963.

Het goed vormgegeven model, de ideale 50:50 gewichtsverhouding - dat in combinatie met de achterwielaandrijving zorgt voor een perfecte wegligging -, de betrouwbaarheid, de relatief lage prijs en de onderhoudskosten hebben van deze auto een topper gemaakt.
Er zijn tot op heden 3 modellen uitgebracht;

1989-1998 Mazda MX-5 NA (mark 1) -- Het model met klapbare koplampen; tot 1993 was uitsluitend een 1.6 motor verkrijgbaar, na 1993 kwam er ook een sterkere 1.8 liter beschikbaar;
1998-2005 Mazda MX-5 NB (mark 2) -- Belangrijkste wijziging was het verdwijnen van de klapbare koplampen; in 2001 kreeg het model een facelift en werd sindsdien ook de NB FL of Mark 2.5 genoemd, het model onderging enkele kleinere aanpassingen zoals gewijzigde koplampen, een middenconsole met cupholders en kofferverlichting.
2005-heden Mazda MX-5 NC (mark 3) -- Een vernieuwd model met een grote gelijkenis op de eerdere versies.
In Europa is de Mazda MX-5 bekend onder deze naam. In Noord Amerika heet hij t/m het NB-model Mazda Miata. Omdat de Miata veel uit de USA en Canada naar Europa is geïmporteerd komt men ook in Nederland zowel de MX-5 als de Miata tegen. Met ingang van het nieuwste model, de NC, heet de roadster nu ook in de Noord Amerika de MX-5.
In Japan, het land van herkomst, heet het model Eunos Roadster (Eunos is een aparte merknaam van Mazda).

 

26-03-2008 om 18:00 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Seat Leon Cupra.. 2001
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Seat Leon Cupra.. 2001
De Seat Leon is een vijf-deurs hatchback van het automerk Seat die wordt gebouwd in de Seat-fabriek in Martorell, Spanje.
De eerste Leon werd gebouwd in 2000.
De wagen had hetzelfde onderstel als de Volkswagen Golf IV maar met een afstelling die meer op sportiviteit was gericht.
De Seat was toen verkrijgbaar met een 1.4, 1.6, 1.8 en 1.8 met turbo benzinemotor, of met dieselmotor: 1.9 SDI of TDI, waarbij de TDI eerst met twee en later met vier vermogens te verkrijgen

26-03-2008 om 17:57 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Seat Leon Cupra 2001
Klik op de afbeelding om de link te volgen Seat Leon Cupra 2001

26-03-2008 om 17:55 geschreven door skodaman


25-03-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alfa Romeo Nuova Super 1600
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Alfa Romeo Nuova Super 1600
Vanwege de wegenbelastingen - in Italië op basis van de cilinderinhoud - bracht Alfa Romeo de Giulia 1300 uit met een kleinere motor. Hij werd in 1964 in Monza voorgesteld en beschikte over een 78 pk sterke motor. De topsnelheid kwam op 155 km/u te liggen, niet veel lager dan de grotere versie. In totaal werden tot 1971 zo'n 30.000 exemplaren gemaakt. Vanaf 1966 werd van de Giulia 1300 ook de uiteindelijk zeer populaire TI (Turismo Internazionale) versie gemaakt met een topsnelheid van 160 km/u en in 1970 vervolledigde de beter uitgeruste Giulia 1300 Super het gamma. In 1974 kregen de Giulia en de Giulia 1300 een facelift met de Nuova Super 1600 en Nuova Super 1300.

 

25-03-2008 om 23:34 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vw Kever 1967
Klik op de afbeelding om de link te volgen Vw Kever 1967

25-03-2008 om 23:33 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Peugeot 205 Cabrio 1986
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Peugeot 205 Cabrio 1986

In 1986 kwam de Peugeot 205 Cabriolet op de markt.
Deze was leverbaar als 1.4 CT of als 1.6 CTi.

 

25-03-2008 om 23:30 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fiat Ritmo 1978
Klik op de afbeelding om de link te volgen Fiat Ritmo 1978

25-03-2008 om 10:03 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Subaru DL2 Sedan..1974
Klik op de afbeelding om de link te volgen Subaru DL2 Sedan..1974

25-03-2008 om 10:02 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Renault Alpine A310 V6.. 1981
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Renault Alpine A310 V6.. 1981

De A310 is de opvolger van de A110. Men is begonnen met de productie van de A310 in 1971. De productie van de A310 heeft 6 jaar parallel gelopen met de A110. De eerste types A310 waren uitgerust met met een 1600 cc 4 cilinder motor, deze motor was afkomstig uit de A110 1600. In 1976 heeft men de 4 cilinder motor vervangen door een 2700 cc V6 (PRV). Deze motor is in samenwerking met Volvo en Peugeot ontwikkeld. Porsche zou in eerste instantie deze motor ook gebruiken voor de in die tijd ontwikkelde  Porsche 944.

 

25-03-2008 om 10:00 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Renault Alpine A310 V6 1981
Klik op de afbeelding om de link te volgen Renault Alpine A310 V6 1981

25-03-2008 om 09:58 geschreven door skodaman




Foto

mijn andere blogs
  • skodaman
  • skodaman2
  • skodaman4

  • Mijn favorieten
  • skodaclub
  • mg auto

  • Foto

    Zoeken in blog


    Over mijzelf
    Ik ben Guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
    Ik ben een man en woon in Duffel (Belgie) en mijn beroep is invalide.
    Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: autos .


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!