Fiat Panda 1000 CL 1989 De Panda was bedoeld als kleine, moderne, eenvoudige en functionele auto. Het in 1980 geïntroduceerde model werd gekenmerkt door het hoekige ontwerp van de hand van Giorgetto Giugiaro. Dit ontwerp lag ook aan de basis van de latere Fiat Uno. Het functionele aspect van de auto kwam tot uiting in de achterbank, waarvan een bed kon worden gemaakt en die volledig uitneembaar was. Zo kon ook de voorzetelbekleding en de stoffen dashboardbekleding verwijderd worden om te wassen. De Panda kon besteld worden met een stoffen roldak dat over de gehele daklengte liep.
Buiten serieproductie om had een (vermoedelijk) Franse carrossier het idee een cabrio-model te fabriceren. Deze vrij zeldzame panda kreeg de naam "Cabrioni". De aanpassingen zijn zeer eenvoudig: het dak werd samen met de achterste raamstijlen en de helft van het kofferdeksel gewoon weggeslepen. Deze onderdelen werden vervangen door een simpel mechanisme met een dakje uit "vrachtwagenzeil". Om het geheel zijn stijfheid te laten behouden monteerde men een metalen rolbeugel.
Technisch werden vele onderdelen geleend van de bestaande modellenlijn. De luchtgekoelde 652 cc 2-in-lijnmotor kwam van de Fiat 127 en in sommige landen ook van de Fiat 126. Deze gaf de auto een topsnelheid van 125 km/u. De achterwielophanging was met bladveren zeer eenvoudig uitgevoerd. In 1983 werd een Panda met vierwielaandrijving ontwikkeld. Deze Panda Super kreeg naast 4x4 ook een volledig radiatorrooster in plaats van een half (zie foto) en het nieuwe logo met de vijf schuine strepen (/////). Deze versie bleek populair in het landelijke Italië, waar de wegen vaak slecht zijn.
08-04-2008 om 23:38
geschreven door skodaman
|