Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
auto nostalgie
vervolg van skodaman2
 
 
 
  

26-07-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ferrari 250 Testa Rossa..1958
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ferrari 250 Testa Rossa..1958

26-07-2008 om 16:22 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ferrari 250 GTO..1960
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ferrari  250 GTO..1960

26-07-2008 om 16:21 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ferrari 250 GTO 1962
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ferrari 250 GTO 1962
 Ferrari en autosport zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Begin jaren zestig neemt Il Commendatore aan internationale Gran Turismo races deel met de 250 GT SWB (wat staat voor Short Wheel Base). Die auto is echter niet snel genoeg, wat voornamelijk aan de minder gunstige aërodynamica ligt, want de 3-liter V12 perst er in race-trim 280 pk uit. Tijd voor een snellere machine dus. Dat ligt echter minder eenvoudig dan men zou denken.
In 1962 vaardigt de FIA namelijk de regel uit, dat alle deelnemende auto’s in het GT-kampioenschap tevens als gewone productieauto leverbaar moeten zijn. Enzo Ferrari kan dus niet simpelweg een geheel nieuwe racewagen ontwikkelen, zonder er ook een serieproductiemodel van te ontwikkelen. Hij is echter niet voor één gat te vangen, dus verzint hij een list: op het chassis van de 250 GT SWB ontwikkelt hij in samenwerking met Giotto Bizzarrini een uiterst aërodynamische carrosserie, met een zo veel mogelijk dichte neus (met de drie kenmerkende, afsluitbare koelluchtopeningen) en een geïntegreerde spoilerrand aan de achterzijde. Zo ontstaat de fameuze 250 GTO, waarbij de O staat voor Omologato – gehomologeerd. En daarmee zijn meteen de bedoelingen met het model duidelijk: deelname aan het GT-kampioenschap.
De V12 met dry-sump-smering wordt voor het slopende gebruik op circuits opgevoerd tot 290 pk bij een onvoorstelbare 7.400 tpm. Daarmee is een topsnelheid van meer dan 250 km/h mogelijk; de acceleratie van 0 naar 100 is in ongeveer 6 seconden achter de rug. De GTO beschikt over een vijfversnellingsbak, zeer bijzonder in die dagen. De portierruiten bestaan slechts uit kunststof ruitjes, met schuifjes. Bumpers ontbreken volledig, net als geluidsisolatie in het interieur.
Omdat Ferrari claimt dat de GTO niets meer dan een variant op de SWB is, hoeft hij niet de voor de homologatie vereiste honderd straat-exemplaren te bouwen. Daarvoor offert hij zelfs de bij Ferrari-racers gebruikelijke, geheel onafhankelijke achterwielophanging op ten gunste van de simpeler achterasconstructie van de SWB. De laatste GTO’s (met een iets andere carrosserie en een sterkere V12 motor met 300 pk bij 7.700 tpm) worden in 1964 gebouwd, wat het totaal op 39 exemplaren brengt.
 

26-07-2008 om 09:42 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ferrari 275 GTB .. 1964
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ferrari 275 GTB .. 1964

26-07-2008 om 09:40 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ferrari..1971
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ferrari..1971

26-07-2008 om 09:39 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ferrari 512BB Nart.. 1983
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ferrari 512BB Nart.. 1983

26-07-2008 om 09:38 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ferrari F40 ..1987
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ferrari F40 ..1987

26-07-2008 om 09:37 geschreven door skodaman


25-07-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ferrari F1 F2007
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ferrari F1 F2007

25-07-2008 om 19:57 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ferrari-F1-2001
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ferrari-F1-2001

25-07-2008 om 19:56 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ferrari 360 BPO.. 2006
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ferrari 360 BPO.. 2006

25-07-2008 om 19:56 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ferrari 360 BPO 2006
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ferrari 360 BPO 2006

25-07-2008 om 19:55 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ferrari Challenge Stradale... 2004
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ferrari Challenge Stradale... 2004

25-07-2008 om 09:27 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ferrari F430 Challenge..2006
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ferrari  F430 Challenge..2006

25-07-2008 om 09:26 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mercedes Koenig 500 SL... 1990
Klik op de afbeelding om de link te volgen Mercedes Koenig 500 SL... 1990

25-07-2008 om 09:24 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mercedes 280 SL...1971
Klik op de afbeelding om de link te volgen Mercedes 280 SL...1971

25-07-2008 om 09:23 geschreven door skodaman


24-07-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fiat 500.. 1960
Klik op de afbeelding om de link te volgen Fiat 500.. 1960

24-07-2008 om 21:51 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mercedes 300 SL Roadster1960
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Mercedes 300 SL Roadster1960

De Mercedes 300 SL, beroemd om z'n vleugeldeuren, verscheen in een nieuwe uitvoering op het Autosalon van Genève in 1957. Het merk antwoordde op de vraag naar een snelle open sportwagen met een dakloze versie van de 300 SL. De roadster (W 198 II) volgde de 300 SL coupé op. Die werd van 1954 tot 1957 gebouwd. In vergelijking met z'n voorganger had het model een hertekende neus en grotere, verticaal georiënteerde lenzen. De aandrijflijn was eveneens aangepast, maar de belangrijkste aanpassing bestond uit een hertekend space-frame. Dat maakte lagere deurdrempels mogelijk voor de vooraan scharnierende portieren.

 

24-07-2008 om 21:49 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mercedes Benz 300 SL.. 1962
Klik op de afbeelding om de link te volgen Mercedes Benz 300 SL.. 1962

24-07-2008 om 21:47 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mercedes Benz 190SL...1957
Klik op de afbeelding om de link te volgen Mercedes Benz 190SL...1957

24-07-2008 om 21:46 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hispano Suiza H6C...1930
Klik op de afbeelding om de link te volgen Hispano Suiza H6C...1930

24-07-2008 om 07:47 geschreven door skodaman




Foto

mijn andere blogs
  • skodaman
  • skodaman2
  • skodaman4

  • Mijn favorieten
  • skodaclub
  • mg auto

  • Foto

    Zoeken in blog


    Over mijzelf
    Ik ben Guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
    Ik ben een man en woon in Duffel (Belgie) en mijn beroep is invalide.
    Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: autos .


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!