Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
auto nostalgie
vervolg van skodaman2
 
 
 
  

12-08-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Peugeot 203 Cabriolet.. 1954
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Peugeot 203 Cabriolet.. 1954
De motor van de Peugeot 203 was een plaatje.
Hij had een boring-slagverhouding van 75x73 en halfbolvormige verbrandingsruimten in de aluminium cilinderkop.

In Frankrijk noemde men de cabrio-limousine 'decouvrable'.
De zijkanten van de wagen bleven staan, maar het gehele dak was van linnen.

In 1950 was de Peugeot ook als stationcar leverbaar.
De wagen had een 20cm langere wielbasis dan de limousine.

12-08-2008 om 09:24 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Peugeot 203 Cabriolet 1954..
Klik op de afbeelding om de link te volgen Peugeot 203 Cabriolet 1954..

12-08-2008 om 09:22 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Peugeot 203 Cabriolet 1954
Klik op de afbeelding om de link te volgen Peugeot 203 Cabriolet 1954

12-08-2008 om 09:21 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Peugeot 202 Cabrio 1939
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Peugeot 202 Cabrio 1939
De Peugeot 202 stond nog op een echt chassis, maar had wel onafhankelijk geveerde voorwielen en een 1133cc viercilinder kopklepmotor met 30pk/4000tpm.
De Peugeot 202 was al van kilometers afstand te herkennen aan zijn koplampen die naast elkaar achter de grill stonden.

12-08-2008 om 09:20 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Peugeot 402 Eclipse 1938..
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Peugeot 402 Eclipse 1938..
In de Peugeot 402 uit 1938 was een viercilinderkopklepper met een cilinderinhoud van 1758cc geplaatst.

12-08-2008 om 09:18 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Peugeot 402 Eclipse 1938
Klik op de afbeelding om de link te volgen Peugeot 402 Eclipse 1938

12-08-2008 om 09:15 geschreven door skodaman


11-08-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tatraplan t 600 ..1949
Klik op de afbeelding om de link te volgen Tatraplan t 600 ..1949
De eenvoudige uitvoering van de grote Tatra.
 De Tatraplan 600 werd aangedreven door een viercilindr boxermotor met een inhoud van 1950cc en een vermogen van 52pk/4000tpm

11-08-2008 om 08:04 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tatra 75 ..1938
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Tatra 75 ..1938

In 1934 kwam er een grotere en luxueuzere versie van de Tatra 57 uit, de Tatra 75. Het was de eerste wagen met de nieuwe modelvoering van Tatra. Een auto met rondom onafhankelijke wielophanging, een heel goede tandheugel stuurinrichting, een luchtgekoelde boxermotor, hydraulische remmen en een vierversnellingsbak was in die dagen echt een bijzonderheid. Opvallende eigenschappen van deze auto zijn de prima wegligging en de perfecte besturing. Ook remmen doet de wagen heel goed. Als je enigszins op de hoogte bent met de kwaliteiten van de gemiddelde auto uit 1934, weet je dat de T75 met kop en schouders boven zijn tijdgenoten uitstak.

11-08-2008 om 07:58 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tatra 52... 1934
Klik op de afbeelding om de link te volgen Tatra 52... 1934
Van de Tatra 52 zijn tussen 1930 en 1938  in totaal 1.687 stuks verkocht.
De luchtgekoelde motor had een inhoud van 1910cc.

11-08-2008 om 07:55 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tatra 31.. 1927
Klik op de afbeelding om de link te volgen Tatra 31.. 1927

11-08-2008 om 07:50 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tatra 11.. 1925
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Tatra 11... 1925

De Tatra 11 werd voor het eerst op 28 april 1923 op det 15e Praagse Autosalon getoond. Het werd gekarakteriseerd door de, voor de reeds bekende typische Tatra-onderstel - centrale buis konstruktie, en de luchtgekoelde motor,  strak naar de voorkant en het differentiaal met onafhankelijk swingend achteras verbindingen aan de buis. 

De Tatra 11 was een grote verrassing voor de experts en een ware revolutie op auto gebied.  Het was een klein, goedkoop en bijna onverwoestbare auto. De meeste auto's hadden drie versnellingen buiten op de bestuurders kant, Tatra 11 al had vier versnellingen met de hefboom gelijk boven aan de versnelling.  Remmen op de voorwielen ontbraken, deze werden geïntroduceerd met de opvolger, de

11-08-2008 om 07:47 geschreven door skodaman


10-08-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Panhard PL17 1960
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Panhard PL17 1960

Met een historie die terugvoert tot 1872, is Panhard een van de oudste autofabrikanten in de wereld. In 1955 gaat het de Franse fabrikant niet meer voor de wind, en wordt overgenomen door Citroën. Het model Dyna stamt nog van net voor die tijd, maar wordt in 1959 stevig gefacelift en nu verkocht onder de naam PL17. Boven de koplampen zijn sierlijke aluminium strips gemonteerd die net voor de voordeuren stoppen en de grille is gereduceerd tot een dun streepje tussen de koplampen. De luchtgekoelde tweecilinder boxermotor die zich onder de volledig naar boven scharnierende voorzijde bevindt, stamt nog van de eerste Dyna (van 1940), maar is nog steeds modern in 1959: de 848 cc had cilinderkoppen van aluminium en leverde 42 of 50 pk.
Net zoals de Dyna die aan de PL17 voorafging heeft ook deze een bank vooraan en een dashboard met veel meters en klokjes. Panhard gebruikt al heel vroeg moderne materialen zoals kunststof en vinyl. Vanaf 1960 is er de luxe en snellere PL17 ‘Tigre’ die 60 pk leverde bij 5.800 toeren per minuut en tot een topsnelheid van 135 km/h in staat is. In datzelfde jaar verscheen ook een cabriolet-uitvoering. Zelfs in die hoedanigheid was het nog altijd een auto waarin vier personen plus bagage in alle comfort pasten. Van de cabriolet zijn er in drie jaar tijd maar een slordige 600 exemplaren gemaakt en dat maakt hem nu gezocht. In totaal bouwde Panhard van 1959 tot en met 1965 zo’n 130.000 PL17’s. Twee jaar later verdween het merk voorgoed als personenautofabrikant.

10-08-2008 om 09:58 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Panhard Dyna Z 1954
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Panhard Dyna Z 1954
Het verschil tussen de Dyna en zijn opvolger was groot. De eerste was nog een brave gezinsauto geweest, maar de Dyna 54 - ook wel Dyna Z - leek wel van een andere planeet. De carrosserie was aerodynamisch gevormd en in de wagen zelf vond men nylon en plastic. De auto had voor een doorlopende bank zodat 5 tot 6 personen gemakkelijk plaats hadden. Onder de motorkap bevond zich weer een luchtgekoelde boxer motor die, vooral in zijn Tigre-uitvoering, voor veel rijplezier zorgde. De Dyna 58 had stalen plaatwerkdelen. 
 
Soort: sedan, stationcar en cabriolet Aantal cilinders: 2
Cilinderinhoud: 850 Vermogen: 35/5000, 42/5750 en 50/5750
Topsnelheid: 120-150 Chassis: platformchassis
Productiejaar: 1954-1959 Productieaantallen: 141.316
 

10-08-2008 om 09:57 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Panhard Dyna X... 1952.
Klik op de afbeelding om de link te volgen Panhard Dyna X... 1952.

10-08-2008 om 09:55 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Panhard Dyna X... 1952
Klik op de afbeelding om de link te volgen Panhard Dyna X... 1952

10-08-2008 om 09:54 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Panhard Dyna Junior Cabrio 1953.
Klik op de afbeelding om de link te volgen Panhard Dyna Junior Cabrio 1953.

10-08-2008 om 09:53 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Panhard Dyna Junior Cabrio 1953
Klik op de afbeelding om de link te volgen Panhard Dyna Junior Cabrio 1953

10-08-2008 om 09:52 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Panhard Dyna Junior Cabrio 1952
Klik op de afbeelding om de link te volgen Panhard Dyna Junior Cabrio 1952

10-08-2008 om 09:51 geschreven door skodaman


09-08-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Renault R25 2005
Klik op de afbeelding om de link te volgen Renault R25 2005

09-08-2008 om 15:37 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sauber Petronas C20 2001
Klik op de afbeelding om de link te volgen Sauber Petronas C20 2001

09-08-2008 om 15:36 geschreven door skodaman




Foto

mijn andere blogs
  • skodaman
  • skodaman2
  • skodaman4

  • Mijn favorieten
  • skodaclub
  • mg auto

  • Foto

    Zoeken in blog


    Over mijzelf
    Ik ben Guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
    Ik ben een man en woon in Duffel (Belgie) en mijn beroep is invalide.
    Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: autos .


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!