Ik ben guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in duffel (belgie) en mijn beroep is invalide.
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 63 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos.
auto-nostalgie
vervolg van skodaman 3
10-01-2009
PORSCHE 911 SC 1977
PORSCHE 911 SC 1977
In de zomer van 1977 had de klant de keuze uit twee 911-modellen: de SC en de hierboven besproken Turbo. De SC was 911 S met een 3-liter Carrera-motor en de wagen stond bij Porsche bekend als een 'afgeslankte Carrera'. In augustus '79 krijgt de wagen er 8 pk's bij en een jaar later nog een 16. Vanaf januari 1983 is er een cabrioletuitvoering in het programma. De opvolger van de SC is de 3.2-liter Carrera. Amerikaanse versies van de eerste SC-typen beschikken over 172 pk.
Aantal cilinders: 6 Cilinderinhoud in cm3: 2994 Vermogen in pk bij toeren/minuut: 180/5500- 204/5900 Topsnelheid in km/uur: 225-235 Carrosserie/Chassis: zelfdragend Uitvoering: coupé, largo en cabriolet 1'83) Productiejaren: 1978-1983 Productie-aantallen: ca. 29.000
In 1959 ontstond uit de 356A de 356B en men herkende dit model aan zijn hoger geplaatste bumpers en koplampen (wat een hoger benzineverbruik en een slechtere wegligging veroorzaakte). Ook binnen in de wagen zag men veranderingen, onder andere een nieuw, zwart stuurwiel. Naast de 1600 met 60 pk, `Porsche Dame' genaamd, verscheen de Super 90 die een nieuwe achterwielophanging had. Nieuw was ook het hardtop model dat bij Karmann in Osnabrück gebouwd werd. Vanaf 1961 was de achterruil groter en waren er Koni's.
Aantal cilinders: 4 Cilinderinhoud in cm3: 1582 Vermogen in pk bij toeren/minuut: 60/4500, 75/5000 en 90/5500 Topsnelheid in km/uur: 160-185 Carrosserie/Chassis: afzonderlijk chassis Uitvoering: coupé, cabriolet en roadster Productiejaren: 1959-1963 Productie-aantallen: 30.963
De Porsche 356 begon al gauw zijn triomftocht over de verschillende circuits. Ook bij de Carrera Panamericana had hij succes. Zoveel, dat de fabriek een type Porsche 'Carrera' doopte. Deze Carrera GS had een motor met 2x2 bovenliggende nokkenassen die aan gedreven werden door een koningsas. Dit juweeltje, een ontwerp van Dr. Ernst Fuhrmann, nam weinig ruimte in, kon zeer hoge toerentallen verdragen, maar was vreselijk duur in productie en onderhoud. Nu behore deze modellen tot de meest gezochte.
Aantal cilinders: 4 Cilinderinhoud in cm3: 1582 Vermogen in pk bij toeren/minuut: 60/4500 en 75/5000 Topsnelheid in km/uur: 160-175 Carrosserie/Chassis: afzonderlijk chassis Uitvoering: coupé, cabriolet en speedster Productiejaren: 1955-1959 Productie-aantallen: 21.045
Speciaal voor de Amerikaanse markt ontstond een goedkope uitvoering van de 356 cabriolet, de Speedster. De wagen was bestemd voor clubraces en bood nauwelijks enig com fort. De zijruitjes moesten in de portieren gestoken worden en de linnen kap bood minder bescherming dan een paraplu. De Speedster, nu een top-liefhebberstuk kon me alle mogelijke motoren geleverd worden. In 1958 werd het model vervangen door de Convertible D.
Aantal cilinders: 4 Cilinderinhoud in cm3: 1582 Vermogen in pk bij toeren/minuut: 60/4500 Topsnelheid in km/uur: 180 Carrosserie/Chassis: zelfdragend Uitvoering: cabriolet Productiejaren: 1955-1957
Toen de 2,5- en 3-liter coupés in 1975 uitgediend waren, introduceerde BMW in 1976 zijn 630-serie. De wagens waren met een leeggewicht van 1450 kg 50 kg zwaarder dan hun voorgangers, maar daar hadden de prestaties niet onder te lijden. Integendeel. De wegligging was veel verbeterd nadat de technici het chassis en de wielophangingen nog eens onder handen genomen hadden. De 630 en de 633 deelden de carrosserie, maar hadden verschillende motoren, de eerste met een dubbele Solex carburateur, de tweede met benzine-inspuiting van Bosch.
Aantal cilinders: 6 Cilinderinhoud in cm3: 2986 en 3210 Vermogen in pk bij toeren/minuut: 185/5800 en 200/5500 Topsnelheid in km/uur: 210 en 215 Carrosserie/Chassis: zelfdragend Uitvoering: coupé Productiejaren: 1976-1979 en 1976-1982 Productie-aantallen: 5.766 en 23.432