Ik ben guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in duffel (belgie) en mijn beroep is invalide.
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 63 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos.
De Volvo Amazon (officieel Volvo P 120, P 130 en P 220-serie) is een personenauto die van 1956 tot 1970 werd geproduceerd door Volvo Car Corporation. Hij staat bekend als erg betrouwbaar en sterk. Van de 297.000 exemplaren die in Zweden werden verkocht zijn er nog 35.000 geregistreerd, en men vermoedt dat er nog 15.000 dagelijks worden gebruikt.
Geschiedenis De Volvo Amazon werd ontworpen door Jan Wilsgaard. Hij was bedoeld als opvolger van de populaire Volvo PV 444, maar bleek daarvoor te duur. De PV 444 had een reputatie als goedkope "volksauto" en werd daarom vervangen door de PV 544. In oktober 1965 zou echter alsnog een "uitgeklede versie" van de Amazon verschijnen, de Favoriet, die de PV-serie verving. Vanaf 1961 werden mechanische delen van de Amazon, zoals motor, versnellingsbak en assen alsmede een gemodificeerde bodemplaat gebruikt voor het sportmodel van Volvo, de Volvo P1800.
De productie van de Amazon werd stopgezet in 1970. Er waren toen 667.347 exemplaren gebouwd. Het model werd opgevolgd door de Volvo 140 serie.
Volvo gebruikte op de Zweedse thuismarkt aanvankelijk de aanduiding Amason en wilde de exportversie Amazon noemen. Omdat de Duitse bromfietsenfabrikant Kreidler de naam Amazone al had geregistreerd, mocht Volvo de naam buiten Scandinavië niet gebruiken. Daarom werd een van het interne nummer afgeleid typenummer gebruikt (121,122S, 123 GT). Na verloop van jaren verwaterde dit en gebruikte men overal de populaire benaming Amazon. In de volksmond wordt vaak de naam Amazone gebruikt, maar de officiële naam is zonder de "e".
De Bandini was een Italiaans automerk dat werd opgericht door Ilario Bandini. Het werd opgericht in 1946 en opgeheven in 1992.
Het merk Bandini heeft verschillende auto's gebouwd, sinds 1947 zijn er ongeveer 73 stuks geproduceerd. De meeste van deze wagens waren kleine racewagens die direct na de oorlog zeer geliefd waren. Het merk Bandini produceerde niet alleen racewagens, maar ook sportcoupé's en toersportwagens.Hieronder een lijst met twee wagens:
Bandini bialbero Bandini 750
Motoren Bandini gebruikte vooral opgevoerde Fiat-motoren, maar hij heeft zelf ook heel wat motoren gemaakt op de basis van de Amerikaanse Crosley-motor. Deze viercilinder was in die tijd, van 1947 tot 1952, alles behalve een ouderwetse motor. Hij had een bovenliggende nokkenas die door een staande as werd voortgedreven. Bandini heeft enkele van deze motoren voorzien van een zelfgemaakte cilinderkop met 2 nokkenassen en een andere krukas, die ook zelf gemaakt werd. Vanaf het moment dat de middenmotor in de mode kwam, was Bandini één van de eerste automerken die ze op deze manier bouwden. Ze werden dan gebruikt in spiders en in coupés, maar ook in wagens voor het circuit of voor de sportieve zondagsrijder.
Glorietijd In de vroege jaren vijftig bevond de fabriek zich in een glorietijd. Op dat moment werkten er 15 monteurs en produceerde men 1 auto per maand. In 1960 kwam het zelfs zo ver dat Bandini zijn eigen motoren in 7 verschillende uitvoeringen uitbracht met een cilinderinhoud tussen 750 en 1300 cc.
Mini is de naam van een bekende kleine auto die tussen 1959 en 2000 werd geproduceerd. Het was een revolutionaire en karaktervolle kleine auto die was ontworpen voor de British Motor Corporation (BMC) door Alec Issigonis (1906-1988) en gemaakt in Birmingham. Dit was de eerste auto ter wereld waarbij gebruik gemaakt werd van een dwarsgeplaatste motor gecombineerd met voorwielaandrijving, een concept dat tegenwoordig veelvuldig wordt toegepast.
In 2001 presenteerde fabrikant BMW, die inmiddels eigenaar was van de merkrechten, een nieuwe MINI ("new MINI"). In 2007 is er een opvolger van de New MINI op de markt gekomen, dit keer ook met een Stationwagon-uitvoering met karakteristieke dubbele achterdeuren, die de naam Clubman heeft gekregen.
Henry Surtees is overleden na bizar ongeluk in Formule 2
|
Henry Surtees, zoon van John Surtees (wereldkampioen F1 in 1964), is vandaag overleden tijdens een race op Brands Hatch. De jonge Britse coureur vloog van de baan, nadat een los wiel van de eerder gecrashte Jack Clarke op zijn hoofd terecht was gekomen. Zeer onwaarschijnlijk en erg triest
Surtees was direct bewusteloos en werd naar het Royal London Hospital vervoerd, het mocht echter niet baten. Hij is 18 jaar geworden.