Foto
Over mijzelf
Ik ben guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in duffel (belgie) en mijn beroep is invalide.
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 63 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos.
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
auto-nostalgie
vervolg van skodaman 3
 
29-09-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volvo P1800..1969

Volvo P1800..1969

De Volvo P1800 is een personenauto van de Zweedse autofabrikant Volvo. Tussen 1961 en 1972 werden van deze coupé 47.462 exemplaren gebouwd in diverse varianten.

Geschiedenis
Het model werd in 1961 ontworpen door de Zweedse ontwerper Pelle Petterson destijds werkzaam bij het Italiaanse carrosseriebedrijf Frua. Dit was het tweede model waarmee Volvo probeerde door te dringen in de sportwagenmarkt. Het eerste model, de P1900, was geen succes. Kwaliteitsproblemen werden die auto noodlottig, een fout die Volvo met de 1800 niet meer zou maken.

Voor P1800 werd gebruik gemaakt van onderdelen uit het succesvolle Volvo Amazon model. De motoren, versnellingsbakken en wielophanging van de P1800 waeen vrijwel ongewijzigd overgenomen van de Amazon. Dit maakte deze Volvo niet tot de snelste sportwagen in zijn klasse maar gaf hem wel de betrouwbaarheid van de Amazon.

Wegens de grote populariteit van de Amazon en de, niet geplande, voortzetting van de productie van de PV544 had Volvo zelf geen productiecapaciteit voor de P1800. Daarom werd de productie van de carrosserie uitbesteed aan Pressed Steel in Schotland. De montage zou geschieden bij Jensen in West Bromwich (Engeland).

De productie van de P1800 begon in 1961. Vanwege problemen bij de assemblage en kwaliteit van het lakwerk besloot Volvo het contract met Jensen te verbreken en de eindmontage zelf ter hand te nemen. De carrosserieproductie bleef vooralsnog bij Pressed Steel. De assemblage werd overgeheveld naar Volvo's eigen fabriek in Lundby (Göteborg). Aan de typeaanduiding werd de letter S van "Svenska" (Zweeds) toegevoegd. In de winter van 1968 verhuisde ook de productie van plaatwerk en carrosserieën van Pressed Steel naar Volvo's fabriek in Olofström. Vanaf 1969 wordt een injectiemotor met D-Jetronic benzine-inspuiting van Bosch ingebouwd en wordt de auto voortaan aangeduid als P1800 E.

In 1971 wordt de coupé opnieuw getekend door Jan Wilsgaard en als Volvo 1800 ES in productie genomen. Deze is maar twee jaar gemaakt (1972-73) in een oplage van 8077 stuks en veelal geëxporteerd naar de Verenigde Staten. Volvo liep met deze (CC=combi-coupé) carrosserievorm wel voorop. Elementen van deze styling zijn terug te vinden in de latere Volvo 480ES, getekend onder leiding van Rob Koch (voorheen werkzaam bij DAF en Volvo Car Nederland) Hoe tijdloos het ontwerp uit 1961 van Petterson en Wilsgaard is, blijkt uit het feit dat zelfs de in 2006 uitgebrachte Volvo C30 duidelijke stijlelementen heeft van de P1800(ES).

 



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail *
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



Foto

Foto

Foto

mijn andere blogs
  • skodaman
  • skodaman2
  • skodaman3
  • Skoda Nostalgie

  • Mijn favorieten
  • skodaclub
  • jensen owners belgium
  • austin eight

  • Zoeken in blog


    Gastenboek
  • Goedenavond Guy
  • dhr
  • fijn Weekend Skodaman
  • Dinicreatief
  • Groetjes aus Daisy Town

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


     



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!