Onderweg valt mijn oog op een afgeknakte boom aan de rand van een beekje. Het werk van een bever. De sporen van de scherpe snijtanden zijn duidelijk waarneembaar.
Het weer is schitterend. We varen de haven uit en zijn toch nog verrast door de frisse oostenwind. Via de Amer en de Spjkerboor varen we tot in de jachthaven "Vissershang" in Hank. Het is een mooi en rustig haventje, midden in de Biesbosch. Het gezellige café is nog gesloten. We eten dan maar aan boord.
Met een paar vrienden maken we er een mooi dagje uit van. Er is wel veel wind maar de zon schijnt de ganse dag. We varen de Amer op, bezoeken de drie jachthavens van Drimmelen en brengen een kort bezoekje aan Geertruidenberg.
Alle houtwerk, binnen en buiten, moet een nieuw laagje vernis krijgen. Alles wordt lichtjes geschuurd en krijgt al een eerste laagje vernis. Het is zonnig en er is niet teveel wind; we gaan dus ook maar een uurtje varen.
Het is eindelijk nog eens een mooie, zonnige dag. We vertrekken vroeg naar de Lage Zwaluwe om het interieur, de ramen, gangboord etc, een goed onder handen te nemen. We moeten eerst onze boot aan de juist zijde van de stijger leggen en maken van de gelegenheid gebruik om even een tochtje te maken tot op de Amer. Nadien hebben we alles goed gepoetst. de boot ziet er al mooi uit. We liggen voorlopig nog alleen aan onze stijger.
De boot is gisteren terug in het water gelaten. Vandaag heb ik al een afspraak met de monteur van de firma Oome uit Drimmelen. Hij komt de motor een kleien onderhoudsbeurt geven. Brandstoffilter en impeller worden vervangen; de rest nagekeken. Na een goed uurtje werk kan de motor proefdraaien. Alles lijkt in orde.
De tweede laag antifouling is nu aangebracht. De romp en het onderwaterschip zijn nu klaar: de boot mag terug in het water. Wat mij betreft is er geen haast bij. Het is ijskoud en het sneeuwt.
De romp verder gepolijst en vervolgens een beschermende waslaag aanbrengen. Weer een vermoeiende dag, maar het resultaat mag gezien worden. De boot glanst als een spiegel.
De boot is nu op de kar gezet, dit om mij de mogelijkheid te geven om antifouling aan te brengen op de plaatsen, waar de boot op de houten blokken rustte.
Nu kan ik eindelijk beginnen met het polijsten van de romp. Ik werk de ganse dag door en stop pas rond 18.00; ik kan de zware polijstmachine bijna niet meer optillen.
De primer is goed droog. Henk en ik kruipen onder de boot en beginnen met het aanbrengen van de antifouling, een aangroeiwerende verf. Dank zij Henk is dit klusje ook al vlug geklaard.
Het is zo ver. Henk opgepikt in Bergen op Zoom, de verf opgehaald en dan naar de Lage Zwaluwe gereden. Een paar uurtjes later staat het onderwaterschip al te glimmen in de nieuwe primer.
De winter is voorbij. Het wordt hoog tijd om de boot te voorzien van een nieuwe laag antifouling en om de romp te polijsten en in de was te zetten. Even raad gevraagd aan Henk "Blue Bayou"; die was onmiddellijk bereid om even te gaan kijken wat er juist moest gebeuren. De benodigde primer en antifouling werd besteld.
Even gaan kijken naar de boot. Hij staat weer gestald in de loods, vlak bij onze ligplaats. Ik heb de tent helemaal afgeschrobt en een dekzeil over de boot gelegd. De boot is weer door Yanmar specialist Oome uit Drimmelen winterklaar gemaakt.
Vandaag wordt de boot uit het water gehaald en gestald in de loods vlakbij onze ligplaats. De winter kan beginnen. En nu maar weer aftellen tot maart!!!