Avonturen op reis voor 't werk
Inhoud blog
  • Welkom op mijn Blog
  • Reizen Moskou Vodka Werken
  • Bloot achterwerk
  • Bedrijfsleider in Duitsland
  • Terroristen in Venezuela
  • Winter aan Noordpool -48eC
  • Een nachtje Stockholm
  • Cubaans eten 1973
  • Diamanten in Zuid Afrika
  • De Faroer eilanden, walvissenjacht
  • Mijn eerste reis naar de USA deel 1
  • Naar Amerika en terug deel 2
  • Zuid Afrika deel 1
  • Zuid Afrika deel 2 vervolg
  • Reizen Hongarije Budapest wateravonturen.
  • Die Hollanders en klaar komen
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Lotgevallen tijdens reizen en werkuren
    27-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terroristen in Venezuela

    Venezuela en terroristen, de kogels vliegen rond mijn oren    

     

    Over mijn andere reis naar Amerika in 1980 heb ik nog niets verteld. Ik deed tijdens die reis een ommetje naar Venezuela Caracas voor onze firma  en vertel hier de detail ervan de rest van de reis komt wel.

    Komende van San Francisco moest ik voor Gang Nail  (na zes uur vliegen) naar Miami waar onze hoofdzetel gevestigd was om in  Florida verschillende fabrieken te bezoeken onder andere in Jacksonville. Dit is de grootste stad van de USA wij zijn er op de autoweg 64 km lang door gereden en altijd dezelfde gemeente (op Belgisch niveau zijn wij door Branbant). Dit was een zuiver toeristisch bezoek. Daarna naar Fort Lautherdale ( in de omgeving van Cape Carnavaral) daar was de grootste fabriek van Gang Nail zij hadden daar 16 persen van 50 meter lang en maakte daar jaarlijks een half miljoen spanten voor de huisjes verkocht in de lokale supermarkten zoals dat ginder de gewoonte is.  Trouwens met de ramp in New Orleans ziet men overal de houten brokken verspreid liggen van de huizen. In Amerika is het hout bijna gratis en dus maakt men alles in hout. Als er een huis afbrand  dan komt men daarna (ironisch) met een vuilblik en borstel om de overgebleven nagels op te ruimen, van dit is het enigste wat overblijft. 

     

    Ik moest ook de lokale technische dienst van Miami bijstaan omdat daar iemand met ongeval maanden afwezig was en er toevallig veel werk was voor herstellingen.     

    Zo ben ik met een Amerikaan, Jerry heette hij, bij een klant, op twee uur vliegen, dus niet zo ver naar Venezuela geweest in  de hoofdstad Caracas  De firma noemde iets van Habitacion & Madeiras en nog een beetje bij in ‘t Spaans. 

    Wij waren al vroeg weg om zes uur met een kleine luchtvaart maatschappij. De Amerikanen noemde dit een “Zoeloe” flight  omdat deze maatschappij het niet zo nauw nam met vliegtuigonderhoud.  Iets meer dan twee uur later waren wij op de luchthaven Caracas . Wij  werden er opgewacht door de baas van de fabriek en reden onmiddellijk tot bij de fabriek in een buitenwijk van de stad. 

    Jerry was er al twee maal geweest. Wij demonteerde de machine en na controle was er een dichting nodig. Met de baas van de fabriek, om de weg te tonen, reden wij met zijn auto naar Caracas  centrum om een dichting te zoeken. Natuurlijk was er geen dichting met die maat. Maar de man van die winkel kende een adres waar men een dichting zou kunnen maken op enkele uren tijd (als men betaalde). Het was al bijna middag. 

    Wij  reden met het modeldichting naar het volgende adres en ja die man kon ons tegen 14 of 15 uur de dichting leveren. 

    Van onze wachttijd  maakten wij ook gebruik om in het centrum gaan te eten in de omgeving van die leverancier van de dichting. De baas trakteerde ons op een normaal maal met tortillas,  vlees en nog iets bij. Na het eten  waren wij nog te vroeg voor de dichting en wandelden in de stad een beetje rond kijken.   

    Wij waren op het einde van een brede laan Avenidas Norte (nog een nummer bij). 

    Toen begonnen ze plots, ik veronderstel terroristen,  te schieten van rakketak, rakketakketak. Wij doken met zen drieën op onze buik in de diepe inham van de deur van een privé woning en de rakketak ging nog enkele schoten verder. Toen na enkele tijd alles er kalm uitzag en de politie en ’t leger aankwamen. Vertelde Jerry de Amerikaan dat hij iets gevoeld had aan zijn voet. Bij nader kijken stak er een kogel opzij in de hiel van zijn schoen. 

    Wij beklaagden ons al het etentje in deze wijk. Iedereen was gelukkig dat het niet erger was.

    Met de baas als tolk  tussen leger en politie vroeg men of wij klacht wilden neerleggen, maar dan moesten wij ook nog langer in  dit onveilig gebied blijven. En klacht tegen wie?, de lokale bevolking was het gewoon dat er af en toe geschoten werd 

    Wij waren eigenlijk van begin af van plan om daar één nacht te blijven om de machine de volgende dag volledig te testen en af te regelen, maar na het ophalen van de nieuwe dichting zijn  wij bliksemsnel naar de fabriek gegaan. Wij hebben direct onze onvoorziene terugvlucht laten boeken nog voor die avond rond 21 uur met het laatste vliegtuig terug naar Miami.

    Wij hebben daarna dit dichting geplaatst en met veel geluk ging alles van de eerste maal  en rond 18 uur zat onze dagtaak erop. Dan heeft de baas ons terug naar de luchthaven gebracht   Wij zijn de zelfde avond met het laatste vliegtuig van 21 uur nog terug naar Miami vertokken.

    En om middernacht waren wij terug in Miami ik in het Hotel waar mijn kamer van de nacht ervoor nog beschikbaar was. Anders was het zoeken!!

     

    Victor 10

          

     

    27-08-2005, 14:36 Geschreven door victor 10
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    26-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winter aan Noordpool -48eC

    Winternacht in Lapland, boven de Noordpool cirkel, dat is koud  

     

    Op 4 januari 1974 moest ik naar Zweden  om een machine te installeren. Men had mijn verwittigd, pakt iets warm mee want het is er koud. Ik had dan toch maar een dikke vest gaan kopen, en zag later dat dit onvoldoende was. 

    De vlucht vertrok op een zondag van uit Zaventem naar Kopenhagen een SAS vlucht met verbinding naar Stockholm. Daar moest ik een vliegtuigje  (20 plaatsen)  (met schroeven veel lawaai) nemen een soort omnibus om van Stockholm naar het hoge Noorden Lapland te vliegen. De verbindingvlucht ging van Stockholm Arlanda over Sundsvall,  Umea, Skelefta en Lulea boven aan de Baltische zee als eindbestemming. Vandaar zou ik de volgende dag verder reizen met de auto, boven de noordpoolcirkel. 

    Daar waar in de zomer de middernachtzon schijnt en in de winter de winternacht is. Dan is het in de regio theoretisch drie weken donker rond 21 december. Daarna schemert het tot enkele uren licht  van 11 uur tot 13 uur  daarna terug donker.    


    Tot Stockholm was de temperatuur draaglijk ( -4°C)  en was er sneeuw met mate, alles was vrijgemaakt van sneeuw en ijs waar het moest.  

    Om mijn weg te vervolgen moest ik een omnibus vlucht nemen die eerst Sundsvall aandeed, daar was alles al  wit en het vroor er – 10 graden. Vervolgens landden wij in Umea daar was de landingsbaan één dikke ijslaag en alles wit van de sneeuw zo ver men kon zien  in het donker! De volgende halte was Skeleftea, en daarna Lulea. Van uit het vliegtuig kon men de witte bevroren Baltische zee zien in donker.  Te Lulea moest ik overnachten omdat het vliegtuig daar zijn eindstop had rond 23 uur.

    In het vliegtuig vroeg men of ik een taxi wou bestellen, daar ik de reden van de taxi niet kende heb ik dit niet gedaan. Eens geland in die kleine luchthaven  ging iedereen naar zijn taxi.  Ik verwachtte dat iemand mijn zou komen afhalen, maar tevergeefs. Daar de luchthaven achter mij sloot stond in daar om 23 uur 30 op de straat in het donker voor de luchthaven met mijn valies in de hand, het vroor – 15° C. Iedereen was weg, de luchthaven leeg. Toen ik het laatste lichtje zag uitgaan in de luchthaven begon ik onraad te ruiken. De laatste man, een veiligheidsagent  kwam buiten en ik rende naar hem naartoe. Deze gewillige nachtwaker heeft mij dan met zijn auto 12 km verder naar mijn hotel gebracht in In Lulea waar voor ik hem nu nog dank. De volgende dag is men mij met een wagen komen afhalen  om acht uur. De ochtendtemperatuur aan de kust was gedaald tot –20°C. De man die mij met de auto kwam afhalen moest mij 300 km verder brengen bij mijn klant. Wij verlieten de stad Lulea en kwamen op de boerenbuiten in volle sneeuw en ijs. Wij moesten dan Noordwaarts van Lulea naar Boden,  Jokkmokk (op de poolcirkel) , Malmberger en tenslotte Avakko in de bergen nabijna Kiruna boven de noordpoolcirkel.

    De verwarming in de auto stond op maximum. De zijruiten van de auto waren en bleven bevroren. De verwarming kon die niet ontdooien.  

    Op de baan was de sneeuw niet geruimd en er was spoorvorming in de sneeuw. De man reed 100 tot 110 km/uur  in de sneeuw tot ik hem wees op deze gevaarlijke toestand. Hij draaide zijn stuur links en rechts,  wij waren als op de rails van de trein  wij volgden de baan. Aan elk kruispunt was de sneeuw geruimd om de mogelijk te hebben naar links of rechts af te slaan. Wij moesten over bergen en daar daalde temperatuur  tot meer dan -50° C.
    In een bos belandden wij in een kudde van zo’n 150  elanden  die tergend traag de weg overstaken  dit duurde meer dan een half uur eer wij terug verder konden. De elanden overleven in de winter door boomschors te eten.
    Iets na de 
    middag waren wij ter plaatse in de fabriek. Het was een caravan- en zwerfwagenfabriek.  Na een kort bezoek aan de fabriek bracht men mij naar het hotel. Toen zag ik de thermometer aan het hotel (in de zon) middagtemperatuur – 25 °C. Om 13 uur 30 begon het  al donker te worden. Eigenlijk was het nooit  heel klaar geweest, maar schemer.

    Ik was boven poolcirkel en daar heeft men de middernachtzon in de zomer en de lange winternacht het is daar zes weken duister en rond 21 december is het zelfs 2 à 3 weken donker.

    Toen ik daar was, werd het klaar rond elf uur om beginnen te schemeren rond 13 u. Dat was ook nog afhankelijk van de zon of wolken  in de bergen die dit fenomeen beïnvloeden of verergerden.  Er lag overal van 1,20 m tot 2 m sneeuw. Het hotel lag naast een bevroren  brede rivier of meer? die een grote sneeuwvlakte vormde.                   

    De mannen van de fabriek vroegen hoe ik  van het hotel naar de fabriek en terug zou gaan dat was zo een 500 meter. Ik zei direct met een taxi. Dan zijn ze mij maar alle dagen komen halen en terug brengen, fabriek – hotel. 

    In het hotel, tegen de kou lopen de buizen van de verwarming onder het bed door. Ik ben dat niet gewoon en ging de radiatorknop een beetje dicht draaien. Maar niet helemaal, uit angst dat de radiator zou bevriezen. Rechts van het raam was er een klein smal raampje met vliegengaas ervoor ik had dit ook een beetje geopend  om de kamer af te koelen. Maar de koude tocht die binnen kwam ging langs de thermostatische radiatorknop eronder en de verwarming gaf nog meer. De volgende morgen informeerde ik naar de minimum temperatuur voor die nacht het was  min  -48°. Ik had geluk enkele dagen tevoren was het nog enkele graden kouder geweest vertelde men.   

    De zondag erna was ik in het hotel aan het niksken en door het venster te kijken. Ik merkte daar een soort parkingmeters op aan de parking van het hotel en vond dit eigenaardig dan men moest betalen om daar te parkeren. Even later kwam er iemand toe.  Ik zag dat hij van uit de auto een draad uithaalde een de stekker in de "parkingmeter" stak.  Ik vroeg aan de baas van het hotel wat de reden was. Als uw auto zelfs benzine een nacht buiten staat aan – 48° dan start hij niet. De auto's zijn er zo gebouwd dat in de motor een weerstand zit en een water circulatiepomp die de motor warm houd, daarom moet met op een parking waar men zijn auto lang in de kou laat staan telkens de stekker in steken.  De baas van het hotel met baard ging elke zondag een uurtje lopen met winterjas aan. Toen hij terug kwam was zijn snor en baard helemaal wit bevroren van zijn adem. Toen dit binnen ontdooide liep alles er zo maar af.  

    De meeste mensen hebben daar ook een skidoo noemen zij dat dit is zoals een Scooter maar met rupsketting achteraan. Men kan er mee over berg en dal, men moet zelf de wegen niet volgen, kan er mee over 't meer als het bevroren is. De kleine wegen zijn niet vrijgemaakt  en dan is dit vervoermiddel ideaal.    

    Nu een beetje over de leefgewoonten aan de noord pool van die tijd

    Iedere lokale bewoner of familie had een  persoonlijke radio verbinding zo een walkie talkie (nog met de lange antenne).

    Als men bij iemand moet zijn een straat verder dan belt of klop men niet men valt met de deur in huis, want het is veel te koud om voor de deur te wachten.

    's Avonds is er in het dorp een Taxi  die boodschappen doet. Met de radio telefoneert men naar de taxi en die gaat sigaretten, chips, bier en andere zaken kopen de mensen blijven binnen als het zo koud is. Ik moet eerlijk zeggen ik ben daar de zondag gaan wandelen toch wel 50 meter en ik heb mij terug naar het hotel gehaast.
    In de fabriek kreeg ik hulp toegewezen van 2 jonge gasten. De verwarming stond op  25°C  het was in die tijd dat het bij ons mode was dat de vrouwen met bloes toegeknoopt  vooraan en de buik bloot Zo waren zij aan 't werk en buiten  max –25°C    

    Om mijn bezig te houden vroeg één van die twee of ik die avond niet mee naar de cinema wilde. Het was de film Emanuelle II die ik daar gezien heb aan 48 ° onder nul.

     

    Ze vertelden mij enkele later dagen dat zijn vrouw haar verjaardag had en nodigden mij uit. Ik had een fles wisky op de luchthaven gekocht  en die avond plaatste ik die nog volle fles op de tafel. De man de vrouw en de bijslaper hebben die fles wisky in de kortst mogelijke tijd geledigd. Zij zijn in hun bed gekropen, en ik ben daar maar in 't salon blijven zitten tot de eerste wakker werk en mijn terug naar het hotel bracht.

    De volgende dag waren mijn helpers afwezig, ziek van de drank en ik kon alleen mijn plan trekken voor de twee volgende dagen.

    De machine en de installatie waren op tijd klaar. Nu had de klant de gelegenheid om speciale aanpassingsstukken te maken om de machine volledig te testen. Daar dit een tijdje ging duren

    Dus ben ik na twee weken huiswaarts gevlogen zonder problemen en kwam toe in de koude Belgische winter  het was nul graden.  

    Tot daar mijn diepvriesavonturen
    Victor 10         

    26-08-2005, 00:00 Geschreven door victor 10
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    Archief per week
  • 27/11-03/12 2006
  • 17/10-23/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!