Ik ben V200 of Vee 200. Vroeger was ik Pee Acht, maar tijden veranderen. De stoomlocomotief P8 “qualmt” rustig verder. Nu is het tijd voor de meest beroemde Duitse diesellocomotief, de V200 ook gekend onder serienummer 220. Ikzelf ben geboren in 1953. Net in dat jaar werd de V200 voor de eerste maal op de rails gezet. Toeval of niet, maar het “Wirtschaftswunder” heeft zich in dat jaar duidelijk gemanifesteerd. Na de 2e wereldoorlog werd het locomotievenpark gemoderniseerd. Duitsland ontwikkelde zijn machtige diesellocomotief V200, een staaltje van “Deutsche Gründlichkeit”. Prestige werd afgedwongen tijdens de wederopbouw in de naoorlogse periode. De dieselhydraulische machine werd uitgerust met twee Mercedes-Maybach motoren van elk 12 cylinders, 2200 Pferdestärke. Voor de stoomverwarming van de reizigersrijtuigen werd een stevige dieselverwarmingsketel gebruikt. De machine werd in gans Duitsland ingezet tot de meeste hoofdlijnen met elektrische bovenleidingen uitgerust waren in 1984. Nog enkele machines zijn rijvaardig, maar een aantal staan te glimmen in musea. Op mijn modelbaan, schaal 1/87, rijdt de 220060 rond. Het catalogusnummer 3021 is het meest gekende model van Märklin sedert vele jaren. Mijn model werd omgebouwd voor digitaal bedrijf en is een van mijn sterkste machines, robuust en veelzijdig. Het machientje gaat mee op reis en zal op vele foto’s verschijnen. Op die manier blijft het “Wirtschaftswunder” actueler dan ooit. Maar misschien is de ode aan de V200 niet aan jou besteed. Binnen ruim een week vertrekken we naar Frankrijk, richting Bourgondië. Waar we terecht komen, weten we nog niet, al hebben we wat ideeën. We blijven eerst een paar nachtjes in Lorraine, in Verdun staan. Het wordt een historisch treffen met de verschrikkelijke wereldoorlog 14-18.
19-03-2016, 11:59 geschreven door Vee 200
|