Bent u klaar om mij even -nu ja, even, ... misschien ook iets langer- te volgen?
Ik ben geobsedeerd door het parkeerprobleem en de verstikkende gevolgen ervan. Onze stad gaat eraan ten onder, maar niet alléén 'onze' stad.
En ... er is schijnbaar niemand die het ziet -of wil zien!!!-.
Hoe het zover is kunnen komen met mij, leest u verder in de tekst.
Ik ga u begeleiden door de lijdensweg die ik heb doorlopen om te komen tot enig inzicht in dit torenhoge en toch laag-bij-de-grondse, probleem.
Ik ben eens gaan kijken op http://www.wegcode.be en ik sta versteld van het ingewikkelde boeltje dat men daarvan heeft gemaakt !!!
|
Titel I: Inleidende bepalingen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Titel II: Regels voor het gebruik van de openbare weg |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Titel III: Verkeerstekens |
|
|
|
|
|
|
Titel IV: Technische voorschriften |
|
|
|
|
|
|
Titel V: Opheffing, overgangsbepalingen en inwerkingtreding |
|
|
|
|
|
Hier is een deel tekst verdwenen maar het is ook wel mogelijk dat ik deze zelf heb verwijderd.
Om uw interesse voor de wegcode wat aan te scherpen wil ik toch een stukje verwijderde tekst terug produceren.
Ik heb er geleerd dat jaagpaden er zijn voor paarden die er op schepen jagen en dat ze bij de invulling van die verantwoordelijke job tegen de richting in, -aan de verkeerde kant van de weg-, mogen lopen.
En ik dacht altijd dat de eerste wet van ons burgerlijk wetboek was/is dat alle Belgen gelijk zijn voor de wet.
Advocaat Celis -waarvan ik ooit les heb gekregen- zei er dadelijk bij Maar sommige Belgen zijn gelijker dan andere!
Ik moet toegeven dat ik nooit echt heb begrepen wat hij bedoelde met die uitdrukking maar ze is mij wel reeds veertig jaar bijgebleven.
Zou hij, aan die paarden gedacht hebben, toen hij dat zei,?
Natuurlijk weet ik wel dat zoiets groeit.
Ik heb het nu weer over de ingewikkeldheid van de wegcode, ... dat had u wel al begrepen?
Met het verlopen van de tijd ontdekt men -zelfs zonder dat men daar echt naar op zoek gaat- waar er aanvullingen en verduidelijkingen moeten aangebracht worden. En na verloop van tijd krijg je dan zoiets -dat iedere weggebruiker wordt verondersteld te kennen- maar waar specialisten zonder ernstige voorstudie, vaak, dadelijk geen uitspraak over kunnen/willen doen.
En wanneer die specialist dat dan wel blijkt te kunnen, bedenk dan toch dat de wet niet gemaakt is voor de specialist .... alléén !
Ik zie op die site ook dat iedereen zijn inbreng kan hebben via een forum. Ik ga dat onthouden ... mogelijk voor later!
Onze loodgieterszaak kreeg van tijd tot tijd controles van fiscale overheden en zo kwam men eens bij ons de overdrachttaks -zo heette dat in de tijd voor de BTW- controleren. Die controleur heeft bij ons een heel boekje nota's genomen van dingen die hij later op kantoor moest nakijken omdat hij de verschillende tarieven die toepasselijk waren in verschillende situaties onmogelijk allemaal uit het hoofd leren kon.
Ik wil maar zeggen dat het niet alleen de wegcode is die in de loop van de tijd is verworden tot een bijna onontwarbaar kluwen.
Daarom ook dat men op een bepaald ogenblik heeft beslist -Europees heeft beslist- om die ingewikkelde overdrachttaksen af te schaffen en om ze te vervangen door een heel ander systeem nl. de belasting op de toegevoegde waarde, afgekort BTW.
Die BTW is ondertussen ook alweer een kluwen geworden met vele en grote verschillen tussen de EU landen en met overal veel uitzonderingen, dit terwijl eenvormigheid en eenvoud aanvankelijk de basisprincipes waren.
Daar gaat het hier niet over maar het komt mij wel van pas om op te merken dat ook de wegcode mogelijk aan zo'n drastische wijziging toe is, liefst een Europese wijziging, ... vanzelfsprekend.
|