Ik ben Ludo Geens
Ik ben een man en woon in Stekene (Belgiƫ) en mijn beroep is ex-magazijnier in de Antwerpse haven.
Ik ben geboren op 15/04/1947 en ben nu dus 78 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: varen in de zeeuwse delta, wadvaren, fotografie en camperreizen.
Bergumermeerkotter, thuishaven Burghsluis, Zeeland.
Zaterdag 13 apr. : bij het ontbijt moet de kachel aan !! het is koud buiten (stif koed) , 10°C en half bewolkt maar de wind is geluwd en blaast met 3 Bft uit het ZW. Om 9.15h komt Ad aan boord, onze havenmeester die door z'n bezigheid in de haven zelf weinig kan varen en dus deze gelegenheid aanpakt om mee te varen....eerst koffie, anders kun je met die Zeeuwen geen land bezeilen !! Om 9.40h vind ik het welletjes met dat geslurp en worden de lijnen losgegooid. We hebben het afgaande tij nog mee tot 12.20h dus dat moet nog lukken voor de vloed komt. We varen door de Schaar van Yerseke naar de verkeerspost Wemeldinge waar we ons melden en daarna door het hoofdvaarwater richting Kats en Zeelandbrug. Het is de eerste keer dat Sonja het eerste seizoensreisje meevaart. Eerder kwam ze altijd met de auto achter maar we hebben haar toch het liefst erbij !! Ik geef het stuurwiel over aan Ad, ondertussen komen er broodjes met ham en kaas op tafel en ....koffie !! In de Overloop van Zierikzee trekt de wind wat aan, we hebben wind tegen stroom en dus wat meer golfslag. Altijd gedonder hier voor Zierikzee !!! Ik zet het zeil bij zodat onze "Catharina" haar evenwicht terugvindt en wij weer rustig aan de koffie kunnen. Het is nu bijna laagwater en we komen in de beschutting van de immense Roggeplaat en een weldadig zonnetje verwarmt onze ruggen. De Plompe Toren komt in zicht, dan de rode koepel op de haven. Het is 12.30h als we Burghsluis binnenlopen en maken voor het eerst vast aan onze nieuwe zijsteiger. We zijn weer thuis.
Vrijdag 12 april : het is de dag dat ons scheepje weer in actie gaat komen !! Als we in Yerseke in de Julianahaven arriveren is het nog maar 08.30h en de "Catharina" hangt reeds in de banden....men laat er daar geen gras over groeien !! Als ze in het water ligt volgt altijd een spannend moment. Alle toevoerkranen gaan open....dan moet de motor lopen. De "Peer" geeft twee kleine kuchjes en schiet dan in actie, verlost uit zijn winterslaap. Ze loopt weer als een zonnetje terwijl het personeel van de werf goeddunkend toekijkt naar het koelwater dat naar buiten spuit. Ik controleer nog eventjes op eventuele lekken en dan gaat de mast terug omhoog, de club-en wadvaardersvlag in top....eindelijk !! We varen naar de hiernaast liggende Beatrixhaven en meren aan de passantensteiger. Vandaag blijven we hier liggen want het waait zowat de str... van de dijk. Morgen gaat de wind luwen en dan gaat het richting thuishaven.
Toen we eind januari besloten om een maand naar Spanje te reizen met de camper waren we er ons niet van bewust dat de winter hier in België nog zo hard zou toeslaan. Op onze heenweg kwamen we ook in Frankrijk de eerste sneeuw tegen in Briare en het was ijskoud....Tussen besneeuwde bermen reden we Spanje binnen en eens de Pyreneeën achter ons lagen was ze daar....de koperen ploert, Aurora, alsof ze ons achter de bergen opwachtte. Een verademing was het na die donkere dagen in Vlaanderenland. In Peniscola vonden we de zeer goed uitgeruste camping "Eden". Ook in Spanje is het weer minder dan andere jaren, zegt men. Dat neemt niet weg dat we in de loop van de dag 20°C halen maar 's morgens is het wel te fris om buiten te ontbijten, ook 's avonds is vanaf 17.00h het vet van de soep. Maar de zon schijnt elke dag, wat wil je nog meer in februari ? We zonnen op ons favoriete plekje aan het groene havenlicht op de pier van Peniscola, uit de wind. We blijven hier een tiental dagen, gaan naar de markt, fietsen veel, bezoeken de oude stad op de rots en eten pescadillo's (gefrituurde ansjovis) aan de haven.
Een zonnige winterdag in februari maar met een koude oostenwind. Rond de middag ga ik aan boord van het M.S. HERMES waarop mijn zoon Dieter schipper is. Hij wacht mij op voor de sluis van Kallo en heeft al drie bunkeringen achter de rug. Het wachten is op een zeeschip van de Grimaldi Lines die naar buiten moet geschut worden. Als die eenmaal in de sluis is gaan er nog 6 binnenvaartschepen bij waaronder de "HERMES" als laatste. Bij het uitvaren is er wel enige stuurmanskunst vereist omdat we de zeereus in de sluis met weinig ruimte moeten passeren. Op de Schelde is het wachten op groen licht voor de Van Cauwelaertsluis en dat zal nog een tijdje duren nu de Boudewijnsluis juist in onderhoud is. Voor mij is dat geen straf met de zon die schittert op het Scheldewater. Voor een beroepsschipper ligt dat anders want wachten is verloren tijd. Het loopt al tegen 17.00h als we het 4e Havendok binnenvaren. Hier ga ik van boord....het was weer eens plezant om mee te varen en bij te praten met liters koffie. Deze avond nog gaat de "HERMES" terug naar buiten en aan de Scheldekaaien liggen om morgen bij het krieken van de dag naar Rupelmonde te varen waar ze op de helling gaat om de herstelde kopschroef terug in te bouwen. Daarna zal het weer van de ene naar de andere bunkering gaan....goede vaart !!
We staan op om 07.30h en na het ontbijt in de ochtendschemer met Sonja naar de Julianahaven gevaren. Om O8.45h onder de kraan. De motor en het toilet worden gespoeld met zoet water en dan gaat ze op de kant om af te spuiten. Het is bijna middag als ze veilig en wel in de (verwarmde) loods staat. Opgelegd voor de winter. Gasflessen en noodvuurwerk gaan van boord: veiligheid !! Einde vaarseizoen 2012......laat nu koning winter maar komen!!
Terwijl onze kleinkinderen Hannelore en Lotte vakantie houden aan het strand van Renesse blijf ikzelf meestal aan boord om zomerwerk te verrichten zoals de relingen poetsen, de kuipvloer schuren met bruine zeep en de badkamervloer eens onder handen nemen. Uiteraard vergeten we ook niet de "steigerbabbel" met de buren, het zogezegde "ouweteuten", meestal vergezeld van een hapje en een drankje en het uitermate schitterende zomerweer leende zich hier dikwijls voor. De eerste avond toch met de fiets naar Renesse gereden waar er zes (!) kg mosselen wachten om gekuist en gespoeld te worden....gelukkig vind ik in Tom een handlanger. Het feestmaal laat niet lang op zich wachten....in de avondschemering zitten we met z'n allen knarsetandend naar Tia te kijken die met een sprong van 1,97 m onder de verwachtingen blijft. Toch is het voor ons een unieke sportvrouw !! Het is 23.00h als we de gordijntjes van de "Catharina" dichtschuiven.
Als Sonja naar het strand is, de dag is weer mediteraan, ben ik aan boord aan het klussen, regelmatig onderbroken door bezoek. Eerst zie ik Ad verschijnen, daarna komt ook ouwe Willem voor een praatje....en altijd moet er koffie bij !! In de namiddag doe ik nog een fietstochtje en maak 's avonds wat spaghetti voor mezelf.
Ik sta op om 08.30h maar voel me nog altijd niet lekker. De verkoudheid speelt me parten. De weergoden zijn nog altijd in een goede bui en blazen een zachte wind uit het oosten. In de voormiddag met Sonja, Lotte en Hannelore naar de Plompe Toren gereden voor het verhaal van de zeemeermin die door vissers gekaapt wordt. Zij is de vrouw van Neptunus die behoorlijk boos is en bezweert dat Koudekerke in de golven zal vergaan...."alleen de toren zal blijven staan" ! En zo geschiedde !! Daarna rijden we naar de Pannekoekmolen in Burgh. Als ik terug aan boord sta komen Dennis en z'n dochter Claire binnen met hun zeiljacht "Yoda". Ze hebben er een reis naar Duinkerke en Oostende opzitten en komen bij mij aan boord voor een pintje. Dennis doet weer lyrisch over de Belgische keuken, hoe goed je wel in Belgiƫ kunt eten en hoe verzorgd het allemaal op tafel wordt gebracht...de rest van de dag trekken we samen op en zitten meestal op het balkon van het havenkantoor waar we de totale controle over de haven hebben...genoeg om alle schepen van commentaar te voorzien !! 's Avonds speelt de interland Belgiƫ - Nederland waarbij onze noorderburen met 4-2 worden ingepakt..joehoe !!
Als we opstaan is het nog altijd zomer, zij het met mildere temperaturen van 23-25°C. Na de middag komen Ad en Jacqueline, Dennis en Anita en ook nog Jan aan boord. Lap, 't is weeral prijs !! Maar Dennis komt z'n schilderij afleveren, het is gewoonweg een schitterend stuk geworden. Hij heeft er tot 02.00h aan gewerkt !! En hij wil er nog niks voor ook...alleen onze vriendschap....is dat niet mooi, jongens !! Maar dat laten we niet zo, we verzinnen nog wel wat !!! Als 's avonds iedereen weg is, zitten we nog bewonderend naar het schilderij te kijken en we zijn het eens dat het dienblad nooit meer een dienblad zal zijn..... Morgen naar huis.......
Vr. 03 aug : gisteravond hebben we het tij al uitgerekend om nog voor het hoogwater in Antwerpen te zijn dus vertrekken we om 09.20 h naar het Kanaal v. N-Beveland en sluis Hansweert. De wind is nog altijd ZW maar afgezwakt tot 3 Bft en we worden op de Westerschelde gezet om 11.30h . Met de vloed halen we in het Zuidergat al bijna 7 Kn. en varen al vlug over de ondiepe Schaar van de Noord, langs het troosteloze Doel en aan de overkant Lillo. Ook de oude sluis van de vroegere marinebasis van Kallo wekt bij mij nostalgische gevoelens op...wat een mooie tijd beleefden we daar !! Aan boei 114 zijn we bij "Boomke" en hier wordt volgens oude traditie een borrel genomen. Deze gewoonte stemt uit de tijd van de grote zeilschepen waarbij de bemanning door de kapitein getrakteerd werd op een jeneverke voor de behouden thuiskomst....dat gebeurde bij boei 114-Boomke !! Er stond vroeger een eenzame boom op de dijk, een aanwijzing voor de kapitein voor z'n traktatie. Met de dijkverhoging verdween ook de boom maar het siert de Antwerpenaars dat er nu een nieuwe geplant is....godzijdank !!! Het wordt tijd om de Kattendijksluis op te roepen en we krijgen te horen dat er binnen een kwartier geopend zal worden. We schutten met zes andere yachten naar het Kattendijkdok en moeten dan drie kwartier wachten voor opening van de Londenbrug....tijd voor koffie en een praatje met de Nederlandse buren. Ondertussen heeft de havenmeester al poolshoogte komen nemen en we krijgen een goede ligplaats in het Willemdok aan de lange steiger. We zijn verrast door de vriendelijkheid van zowel sluismeester als havenmeester en we voelen ons hier direkt thuis !! Bravo Antwerpen !!
Wo. 08 aug. : zwaar bewolkt en motregen. Tijd om Antwerpen te verlaten. Omdat het tij ons niet uitkomt kiezen we ervoor om via de doorgaande route door de dokken naar Tholen te varen. We maken los om 09.50h en passeren de Londenbrug om 10.00h, de Siberiabrug om 10.20h en aan de Noordkasteelbrug wijst de peilschaal 6,5 m terwijl de kaart 7m aangeeft. Onze mast heeft een hoogte van 6,55m dus die wordt gestreken binnen 10 minuten. Geen meevaller in die klotsbak van dokken. We varen door het 5e Havendok, waar ik m'n oude werkterrein nog zie, door het Hansadok, Kanaaldok B1 en B2 naar de ingang van de Schelde-Rijnverbinding. Hier roepen we de havendienst op met vermelding van ons FD (financiele dienst) nummer en melden ons af op Kan. 2 . Weerom worden we zeer vriendelijk te woord gestaan en men wenst ons nog een goede vaart naar Tholen. Nogmaals, bravo Antwerpen !! Slecht zicht, regen en motregen....de Kreekraksluis komt in zicht en na een vlotte schutting maken we vast in Tholen terwijl het zonnetje weer door de wolken priemt en de mast, de fierheid van een schip, wordt weer gerecht.. We zitten zonder lucifers en we lopen ons te pletter om dit onmisbare kleinood te vinden...de C1000 brengt de oplossing waarna we op het terras van "The Sixties" vallen voor een verfrissing terwijl het weer zich herstelt. Pfff, wat is reizen vermoeiend !!