Ik ben Ludo Geens
Ik ben een man en woon in Stekene (Belgiƫ) en mijn beroep is ex-magazijnier in de Antwerpse haven.
Ik ben geboren op 15/04/1947 en ben nu dus 78 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: varen in de zeeuwse delta, wadvaren, fotografie en camperreizen.
Bergumermeerkotter, thuishaven Burghsluis, Zeeland.
04-06-2014
NAAR COLIJNSPLAAT
30-31 mei - 1 juni 2014
BURGHSLUIS - COLIJNSPLAAT - BURGHSLUIS
Het is zonnig maar met een frisse noorderwind als we vrijdagmiddag aan boord komen. Het is zeer druk in de haven met dit Hemelvaartweek-end dus spring ik bij als ass. havenmeester van 15.00h tot 18.00h. Op het einde van de dag tellen we toch ong. 70 passanten !! Een overvolle haven.
Zaterdagmorgen: er blaast een zwak briesje uit het NNO 2 Bft, later NW 2 Bft. Het is zonnig en stil weer. We hebben in Colijnsplaat gereserveerd bij "Zeelandia" om met onze clubsecretaris Patricia en haar man Simon te dineren. Ze zijn al een dag eerder met hun "Golfinho" naar Colijn afgevaren. Het is laag water om 12.00h maar we maken al een uur eerder los vanwege de herrie van een grasmaaier op de dijk. Op de drooggevallen Roggeplaat zien we een jonge zeehond zich te goed doen aan de zon. We lopen Colijn binnen om 12.30h en 's namiddags maken we een wandeling in het zonnetje maar met ijskoude noorderwind. Het is 18.00h als P & S bij ons aan boord komen voor "den apéro". Cava en aardbeien, niet slecht om te beginnen, toch? Het wordt een zéér gezellige avond met deze twee wereldreizigers ...ook Feyenoord en Ajax komen aan bod!! We hebben alle vier de tarbot genomen met een goede Viognier wijn erbij. Super !!
Zondag: we hebben uitmuntend geslapen na een zéér stille nacht. Geen gefluit van de wind door het want, geen gekraak van lijnen of rammelende kettingen, geen gepiep van deinende steigers of "Catharina" die aan z'n lijnen rukt...nee, stilte, oorverdovende stilte; was het altijd maar zo. Het is gewoon een windstille morgen met hoge bewolking en uiteindelijk zon. Na het ontbijt is een controle van de machinekamer aan de orde maar daar is alles pico bello dus gooien we los om 10.15h om met de laatste ebstroom door de Overloop van Zierikzee terug naar Burghsluis te varen. Op de marifoon horen we Post Wemeldinge zeggen dat "de wind flauw en stil" is. De t° wijst in de zon 25°C en Sonja neemt een zonnebad op het achterdek. De "Golfinho" vaart richting Roompot in de hoop nog een zuchtje wind te vangen of te ankeren, ze zullen tegen de avond pas binnenlopen. Sonja en ik eten 's avonds nog op het terras van ons clubhuis, 't Oliegeultje, met schitterend weer en een prachtige zonsondergang...een mooie afsluiter van dit week-end.
Op 28 juni wordt door de commissie de eerste Burghsluise Regatta georganiseerd. Daarom vraag ik Ad aan boord om een testvaart uit te voeren. We hebben een tijdsopname nodig om de boeien H18 tot H16 te ronden en maken los met prachtig zomerweer, wind zuidoost 2-3 Bft. We komen uit op ong. vijftien minuten per ronde, stroom mee en stroom tegen. Een halfuurtje nadien zijn we terug in de haven en Ad blijft tot de middag a/b om een en ander door te spreken. Nadien halen we bij Sam Uil een vooraf bestelde kreeft af waar we even later lekker van zitten te smullen en met een glas wijn erbij in een weldoende zon kan de dag niet meer stuk.
Frank van de "Luna" komt nog op bezoek en ook Johan en Coote en Patricia met bedankingen voor het zéér geslaagde openings-weekend naar "Stalland". Dat doet deugd!
Morgen, ondanks het mooie weer, naar huis, want er is wat kinder-oppas en er zijn ook wat feestjes gepland (oooo jee !!) zoals samenkomst van de Belga's uit Spanje in Kapellen, een schoolfeestje van Simon en Thomas plus verjaardag en het lentefeest van Hannelore. Ook is er wat onderhoud nodig in onze tuin....hagen snoeien en het tuunhuus een opknapbeurt geven.
REGENBOOG BIJ BURGHSLUIS
DE "SFAEREN" VAN HENK BROKHOFF
EEN (BELGISCHE) GAFFELKOTTER VOOR BURGHSLUIS
OOSTERSCHELDEKREEFT !!!____
ZIT TE WACHTEN OP DE RESTJES....
AALSCHOLVER MET PALING .....DE WINNAAR: AALSCHOLVER !!
17-18 mei: Door het in stand roepen van een activiteits-en feestcommissie, waarvan Sonja en ik lid zijn, is de 1e Burghsluise openingstocht een feit !! Onze "Catharina" zal fungeren als commandoschip en daarom is er bij ons aan boord een korte briefing voor vertrek naar St. Annaland, een tocht van 16,5 mijl. Deelnemende schepen zijn de "Ron-nic", de "Golfinho" , de "Spirit of Burgh" , de "Marquito", de "Veronier II" en natuurlijk wijzelf. De haven van St. Annaland is op de hoogte van onze komst, er is ligplaats voorzien. Bij aankomst is er een borreluurtje voorzien bij ons aan boord en om 19.00h is er een tafel voor 12 pers. besteld in rest. "Havenzicht" in 't durp!!
Alle lijnen gaan los om 13.00h, enkel de "Marquito" vertrekt 'n kwartier vroeger vanwege z'n lichte éénpitter motortje....het scheepje is 54 jaar oud, zo ook de motor maar het dokkert dapper voort!! Het weer is schitterend, alleen ...voor de zeilers staat er geen zuchtje wind maar ondanks dat wordt het een prachtige tocht door Hammen, Keeten en Mastgat. Wijzelf arriveren in "Stalland" om 16.00h en een half uurtje later het éénpittertje van Hans en Lisette. De vier anderen lopen binnen rond half zes en een kwartier later is iedereen present voor de borrel. Het is al half acht als we aanschuiven voor de maaltijd en het wordt een héél gezellige avond met lekker eten, goede wijn en vriendelijke bediening. Als ik vertel dat ik zelfs op de Dode Zee niet blijf drijven zijn de lachsalvo's niet meer te stoppen en slaat de fantasie op hol...lachtranen rollen over sommige wangen. Perfect...plezier komt soms vanzelf !!
Op de "Golfinho" wordt nog een laatste borrel genomen tot het uur van de spoken ons naar bed leidt. Onder een prachtige sterrenhemel slaapt iedereen als een roos, het is bladstil in de haven.
Na de gebruikelijke ochtendrituelen maken we, wéér in een schitterende zon, als laatste los om 10.30h. Het is eb tot 13.00h, de wind oostzuidoost 2 Bft. We varen langs de droogvallende platen van de Krabbenkreek naar het diepere water van Mastgat en Keeten waar we de rest van het flottielje passeren en foto's maken. In de Hammen lopen we als laatse de "Spirit of Burgh" voorbij. Terug in de thuishaven kijken we hoe het flottielje binnenloopt met prachtig zomerweer...... t° in de zon : 33°C !!
Ons eerste plan, een paar dagen naar Middelburg varen, valt letterlijk in het water. De enige dag met fatsoenlijk weer en weinig wind is de maandag zelf, de rest van de week is het huilen met de pet op. ; wind uit het zuidwesten en dan ligt de vaargeul onder Burghsluis, de Hammen, aan lagerwal. Zoals we al eens eerder schreven, aan ontberingen hebben we geen boodschap meer, dus wordt het een korte tocht naar Zierikzee. De wind staat uit het ZO 3 Bft en wordt later zelfs Z 2 Bft. Onze havenmeester scharrelt wat rond op z'n schip naast ons en we vragen of hij zin heeft in een tochtje samen met ons. Twee keer hoef ik dat niet te vragen...zodoende maken we los om 14.00h om van de pas opkomende vloed te profiteren. De zon is van de partij en de t° wijst zowaar 18° C. De geul van ZZ varen we in om 15.10h en even later meren we aan de steiger van de bruine vloot. We verwittigen de havenmeester dat we enkel een boodschap moeten doen bij Bouwman en binnen het uur weer weg zijn, zodoende hebben we nog wat tijd voor een terrasje in een weldadige zon.
Als we op de terugweg zijn naar Burghsluis valt de wind helemaal weg en krijgen we eventjes een zomerse toestand. Terug in onze thuishaven is het nog lekker genieten in de avondzon. We installeren later de TV maar het zaakje activeren heeft heel wat voeten in de aarde...van KPN daar wordt je simpel van zegt Sonja !! Toch lukt het ons even later en kunnen we morgen naar "Borgen" kijken.
Zoals voorspeld gaat het 's anderendaags mis, vooral met de wind die aantrekt tot 5-6 Bft uit het ZW. De enige, veilige en knusse plek is dan de haven, daarbuiten rollen de golven over de zandplaten in de geul van de Hammen en spatten uiteen tegen de dijk onder de Plompe Toren. Toch komt weer de zon die ons stuurhuis verwarmt maar de wind geeft niet af.
We rijden met de auto naar Middelburg om te winkelen....ik vind ook weer een mooi boek in "De Drukkerij" waar men ook lekkere salades serveert. Terug in Burghsluis maak ik nog enkele foto's van de dijkversterking. Ook van de Muraltmuurtjes wat verderop want ik vrees dat als de dijk wordt verhoogd deze nostalgische muurtjes helemaal zullen verdwijnen. Ze zijn zo eigen geworden aan het Zeeuwse landschap dat ze niet mogen verdwijnen maar men verzekert mij dat ze na de werken netjes teruggeplaatst worden ....Nederlandse degelijkheid !!
In 1903 kwam ing. De Muralt bij het Waterschap Schouwen en ontwikkelde een goedkoop alternatief voor dijkverhogingen nl. de zgn. "Muraltmuurtjes". Tussen 1906 en 1935 werd ong. 120 km dijk in Zeeland voorzien van deze ca. 1m hoge betonnen muurtjes.
Woensdag: de wind huilt door de haven, geschavielde lijnen worden vervangen en bijgelegd, masten zwiepen over en weer en toch trekt rond 9.00h de hemel open zodat de zon weer weldadig schijnt, de hele dag.
Donderdag: nu gaat het helemaal mis met het weer....wind, zware bewolking en ja, hoor, tegen de middag de regen erbij. Terwijl Sonja nog eens naar Middelburg rijdt, krijg ik in het havenkantoor mijn eerste les over het computersysteem van het havengebeuren.
De dijkwerken aan de havenkant moeten eind mei voorbij zijn maar zoals ze er nu voorstaan zijn ze wel drie weken voor op het schema dus hier zo goed als klaar !! Ook niet zo verwonderlijk omdat er wordt gewerkt van 07.00h tot 20.30h en dat alles zonder dat de haven er veel hinder van heeft...respect !! Morgen nog een vergadering in het havenkantoor en dan naar huis want er komt nog meer slecht weer, écht slecht weer!!
Ik ben al om 07.00h uit de veren om koffie te zetten. Achter bedampte ruiten, want het is buiten nog zeer fris, zitten we samen te ontbijten. De zon laat zich al zien als Sonja om 08.10h met de auto naar Burghsluis rijdt om Ad op te halen die zoals naar jaarlijkse gewoonte de eerste tocht meevaart. Een bereidwillig clublid, Dave, brengt hen met onze auto naar Yerseke, zo kan Sonja nu ook eens meevaren in plaats van chauffeur te spelen. Met spanning heb ik ondertussen naar het weerbericht geluisterd en dat klinkt zo: HW te Wemeldinge om 07.00h, LW om 13.05h, de wind is NO 3 Bft, later 4-5 Bft. Hieruit begrijpen we dat we niet moeten talmen want voorlopig zit er een dipje in de wind en we hebben nog drie uren het afgaande tij mee naar Burghsluis.
We vertrekken om 10.15h, het is winderig maar zonnig, half bewolkt en kiezen voor de route door het Brabantsch Vaarwater richting Zeelandbrug. Op deze Paaszaterdag hebben we weinig omzien naar beroepsvaart maar op de kop van de Galgeplaat zien we wel 25 zeehonden liggen inclusief jongen. Er is er wel één bij die opvalt door zijn grootte, jongens, wat een kanjer !!!
Ook bij de Overloop van Zierikzee hebben we kalm vaarwater en als we in de geul van de Hammen zijn zien we al de Plompe Toren van het verdronken dorp Koudekerke. We lopen onze haven binnen om 12.40h na een vlotte overtocht: 7,1 Kn bij 1800 toeren.
Dan is er apéro aan boord met Ad, Willem, Anton en Sonja....allée daar gaan we weer !!! In de namiddag krijgen we aantrekkende wind (zoals voorspeld) maar véél zon zodat het nog heerlijk toeven is in de kuip. 's Avonds eten we tarbot in "t Oliegeultje" .Zeer druk....terug aan boord om 21.00h. Het tiende vaarseizoen is begonnen
Vrijdag, 18 april : er staat een koude wind recht uit het noorden, 4 Bft als Sonja en ik aankomen in de visserijhaven van Yerseke waar ons scheepje weer kennis zal maken met het zilte water. Het is nog maar 08.30h wanneer de "Catharina" al in de riemen hangt en even later drijft ze weer. Dan komt het spannende moment van de motorstart. Gaat onze "Peer" kuren verkopen of ontwaakt hij zonder aarzeling uit zijn winterslaap?? Als ik kontakt maak schiet hij onmiddellijk in aktie...dat geeft ons beiden weer een ontspannen gevoel....wat ben je toch een betrouwbaar stuk ijzer, Peer !! Vervolgens gaan alle buitenboordkranen open, de watertank wordt gevuld, de pomp van het toilet doet het weer, de bilge staat droog en tussen de buien door wordt de mast gezet en het zeiltje bevestigd.
Om 10.00h varen we naar de naastliggende Beatrixhaven waar schepen die gekraand zijn een nacht gratis kunnen blijven liggen. 's Middags eten we bij P. van Oost en vullen de dag met de auto naar Zierikzee. Als we terug aan boord komen moet de kachel al aan. Morgen de overtocht naar Burghsluis, we hopen op wat beter weer....
11 APRIL : vandaag naar de loods geweest om de laatste hand te leggen aan onze "Catharina" . Dat is niet van een leien dakje gelopen want ik was de week begonnen met vervelende rugpijn. In het besef dat ik een drietal uren onder het schip moest werken, had ik het al enkele dagen uitgesteld maar met het vooruitzicht op de tewaterlating volgende week moest het nu wel gebeuren. Er moest nog een tweede laag antifouling op het onderwaterschip en dat is goed gelukt, zij het dat ik er vroeger twee uurtjes over deed, nu zijn dat er drieenhalf. Een beetje op de tanden bijten en zorgen dat niemand je hoort kreunen en zuchten. Maar het eindresultaat telt: ze ligt er weer prachtig bij, klaar om aan een nieuw vaarseizoen te beginnen. Deze zomer zullen we via Vlissingen, Breskens naar Zeebrugge varen om daar de vlootdagen (5-6 juli) mee te maken om daarna via Brugge, Gent en Terneuzen terug naar de Oosterschelde te varen. Ondertussen maken we weer plannen om volgend jaar naar.....Berlijn of Hamburg te varen. Een goede voorbereiding is hier altijd op zijn plaats.
Verleden week aan boord geweest bij zoon Dieter, schipper op het gloednieuwe M.T.S. Martinique. Het stuurhuis en de machinekamer zijn imponerend, het leefgedeelte en kombuis zeer modern en mooi ingericht. Alles werkt computergestuurd en kan van bij de stuurstand bediend worden, een stuurstand die we bijna vergelijken met de cockpit van een vliegtuig. De electriciteitskasten in de machinekamer zijn dan ook ;navenant; !! Bijzonder aan dit schip is de voortstuwing ;er kan gevaren worden op diesel of op elektromotor of in combinatie. Het schip meet 85m, is 9,60m breed en met een laadvermogen van 1620 ton is het een compacte bunkertanker voor een groot vaargebied. In de machinekamer staat de Mitsubishi hoofdmotor die 640 PK geeft bij 1600t/min. met een Masson keerkoppeling en daarachter een 300 PK Baumuller DST2 elektromotor waar de schroefas doorheen loopt.
We wensen het M.T.S. MARTINIQUE en zijn bemanning een goede vaart !!
DECEMBER 2013 Nu ons scheepje veilig staat gestald in de loods te Yerseke bezoek ik haar elke maand een keer om wat winterwerk uit te voeren. Dat begint meestal met wat rondjes draaien om te zien wat er allemaal moet/kan gebeuren. Of beter gezegd: “werk zoeken” !! Dit jaar stond ik er van versteld hoe goed ze onze zomerreis naar de wadden heeft doorstaan. Enkel de romp verdient een goede poetsbeurt. Daarvoor had ik in het najaar een goede raad gekregen van een passant in onze haven: inwrijven met WC-eend en goed naspoelen met water….toen ik zijn eigen schip zag was ik direkt overtuigd. Ik ben er dus mee aan de slag gegaan en het resultaat was verbluffend. Waar ik andere jaren alle moeite had om het hardnekkige vuil met een zeepsopje eraf te krijgen kwam nu alle vuil er meteen af. Maar… nog eens: direkt en goed naspoelen en niet op verchroomde vlakken of buizen werken. WC-eend is een ontkalker en ontvetter op basis van zoutzuur dus eigenlijk een gemeen goedje(handschoenen gebruiken) dat direkt moet nagespoeld worden (ik deed het 3x). Een slechte werkwijze is: eerst de hele romp inwrijven en dan afspoelen. Beter is het stuk bij stuk te doen. De romp van de “Catharina” is nu glanzend nieuw. Nochtans had ze deze zomer verschillende soorten water bevaren zoals de Grote Rivieren, de Amsterdamse grachten en het IJ , het IJsselmeer en de Waddenzee. Uiteindelijk resulteert dat tot een vettige filmlaag op de romp maar nu zijn we uit de mizerie met WC-eend en ….nog goedkoop ook!!! Gebruik nooit dit produkt in het boordtoilet, dit om beschadiging van de pomp te voorkomen. Hier is zachte zeep beter op z’n plaats.
We komen aan boord op maandag 21 okt. En het weer is niet om over naar huis te schrijven….wind, véél wind: 6 Bft uit het zuidwesten, slechter kan men niet treffen voor een overtocht naar Yerseke. We hebben echter nog een nacht en een voormiddag te goed vooraleer we vertrekken maar rustig slapen doe ik niet door de wind die fluitend door het want jaagt. De volgende morgen brengt ons een oranje ochtendzon maar nog altijd veel wind, zij het nu uit het zuiden ! Volgens het weerbericht van Post Wemeldinge zal de wind later doordraaien naar het zuidoosten en milderen tot 4-5 Bft….juist wat we nodig hebben voor een mooie overtocht: wind en golfslag op de kop !!
Zoals afgesproken komt Ad om 11.00 h aan boord om mee over te varen; dat is een jaarlijkse gewoonte geworden. Kunnen we onderweg wat bijpraten terwijl Sonja ons in Yerseke opwacht met de auto.
Het is 11.30 h als we de haven verlaten en op open water gaat direkt het zeil omhoog en dat loopt mooi. “Catharina” ploegt op en neer over de golven en we krijgen zelfs geen boegwater over dek. Het zeil heeft weinig nut aangezien we pal tegen wind koersen maar het eens lekker laten uitwaaien vooraleer het in de zeilzak verdwijnt heeft toch ook z’n nut. Vanaf de Zeelandbrug koersen we recht op Kats en ondertussen is het laagwater geworden ( 12.05 h) zodat we al eventjes de stroom meekrijgen….eerst nog flauw maar later méér en méér. We passeren de Zandkreek en Goese Sas en roepen Post Wemeldinge op voor een veilige oversteek van de verkeersroute.
We lopen Yerseke binnen om 14.45 h en dan moet er gekuist worden…de motor en generator worden gespoeld met zoet water en ook in het toilet wordt zoet water gepompt. De drinkwatertank gaat leeg en gasflessen gaan van boord. Als laatste wordt de mast gestreken en om 16.15 h wordt de “Catharina” gekraand en verdwijnt in de loods voor de komende winter, veilig en wel gestald voor de komende ongure weersomstandigheden.
Wijzelf sluiten samen met Ad het seizoen af met een etentje bij Piet van Oost. Rest ons nog de “Captain’s Dinner” met de club aan boord van de “ Onrust”…
Do 5 en vr 6 sept 2013 BURGHSLUIS - ZIERIKZEE - BURGHSLUIS Als we donderdagmorgen met de auto onderweg zijn naar de haven, krijgen we telefoon van een ex-collega van Sonja dat ze met hun zeilschip de "Mieke" onderweg zijn van Vlissingen naar Zierikzee en vragen of we elkaar daar kunnen ontmoeten. Dat zien wij wel zitten; eerst denken we aan de auto, dan aan de fietsen maar als we het getijdenboekje raadplegen wordt het toch de "Catharina" . Inderdaad, het tij zit volledig mee en we zullen eerst in ZZ arriveren omdat de "Mieke" nog moet versassen in de Roompotsluis. Zo gaan bij ons de lijnen los om 12.15h en profiteren van de vloed door de Hammen. Precies anderhalf uur later maken we vast in ZZ aan de langssteiger en het is 15.30h als Rudi en Katrien binnenlopen. Het is een hartelijk weerzien.....weeral een tijdje geleden .....ze brengen zowaar champagne mee aan boord, ja wadde !!! Later bekijken we nog hun schip en drinken nog een pint a/b en 's avonds gaan we samen gezellig mosselen eten in "de Proeverij" vroeger "de Drie Moriaantjes". Het is een super mooie, warme zomeravond op het terras in het centrum van Zierikzee. Om 22.00h nemen we afscheid van elkaar want de "Mieke" wil vroeg vertrekken om het goede tij mee te pikken op de Westerschelde naar Antwerpen. Ja, scheepsvolk leeft en slaapt op het ritme van het getij !! Vr 6 sept. : als ik 's morgens om 07.00h eens door het raam kijk is de "Mieke" al verdwenen, wij kunnen nog een uurtje pitten maar ook bij ons gaan de lijnen los om 08.55h. Het is LW te Zierikzee om 10.45h dus varen we met de laatste eb, 1780 toeren/ 6,5Kn terug naar Burghsluis. Er zit wat hoge bewolking maar er is ook zon en een zacht zuidwestenwindje 2-3 Bft. De ochtendzon strooit zilver op de slikken van de droogvallende Roggeplaat...is dit een van de laatste zomerdagen ?? Waarschijnlijk wel want de veertiendaagse voorspelling ziet er niet best uit. Daarom sturen we ons schip achteruit in de box om haar tegen de heersende westenwinden en regen te beschermen. Met ons twee pakken we haar aan met zoet water en zeep en ook de reling krijgt een poetsbeurt. Zaterdag wordt nog een mooie dag om aan boord te blijven maar vanaf zondagmiddag gaat het mis....de wind draait naar west en dan weten wij het wel...tijd om naar huis te rijden!! Nog een laatste tocht naar de winterberging wacht de "Catharina", eind oktober.
16 AUG 2013 : BURGHSLUIS - NEELTJE JANS - BURGHSLUIS
Terwijl het om 11.02h hoogwater is te Zierikzee verlaten we Burghsluis om 10.30h met de laatste vloed door de Hammen en een zuidwestenwind 3-4 Bft. De zon is van de partij maar er is ook hoge bewolking. Rond kentering varen we door het Vaarwater van de Roompot en zetten het zeil bij in de Groot Vuilbaard. Bij de Stormvloedkering pikken we het geultje op naar de Betonhaven ofwel Neeltje Jans. Bij aankomst is het dan 12.45h. We halen 4kg mosselen bij de vernieuwde winkel van het mossel- en visbedrijf "Neeltje Jans" . 2 kg voor ons en 2kg voor onze havenmeester !! Na het middageten vertrekken we terug naar Burghsluis om 13.50h, tegenstroom door de Vuilbaard bij een noordwester 4-5 Bft dus weer gaat het zeil omhoog en legt de "Catharina" stabiel op haar koers naar Burghsluis. We meren aan om 16.15h en 's avonds is het....mosselfeest !!!!
Nog voor het ontbijt gaan we eerst diesel bijtanken (81L), kwestie van de eerste te zijn aan de pomp. Door het aquaduct van Enkhuizen komen we op het Markermeer, gelukkig staat er iets meer wind zodat de gevreesde muggen wegblijven. De wind is NO 2-4 Bft en geeft vervelende golfjes in de zij zodat het zeil gehesen wordt. We zetten weer een koers uit op het Paard van Marken en al varende kuist Sonja het hele voor-en achterdek. Het is toch bijna middag vooraleer het Paard in zicht komt. Om 12.45h zijn we op het Buiten IJ en om 13.00h aan de wachtsteiger voor de Oranjesluizen. Daar gebeurt het onheil....bij het aanmeren, Sonja heeft haar bolder al te pakken, kan ik niet goed bij de achterste bolder en stap van boord met m'n lijn. Ik misreken m'n stap en val half op de steiger, half in 't water...hoe stom kun je zijn : eerste les : nooit van boord stappen bij het aanmeren. Het resultaat is geweldig : geschaafde elleboog, rechterheup bezeerd en lendenpijn aan de andere kant. Terwijl iemand anders onze lijn vasthoudt kan Sonja mij op het droge trekken. De adrenaline giert door m'n lijf.....vlug andere kleren aan en m'n bloedende elleboog laten verzorgen, de sluisdeuren kunnen immers elk moment opengaan. Terwijl we in de sluis varen verbijt ik de pijn, nadien is het nog 10 min. varen naar de Sixhaven waar we een box toegewezen krijgen. Eens we vastliggen begin ik helemaal te verkrampen en kan geen voet meer verzetten...ontzettende rugpijn !! Zo kunnen we niet verder, we zullen "Catharina" hier moeten achterlaten 18 juli : ik heb een vreselijke nacht achter de rug, de pijn is niet meer te harden. Sonja belt Ad op die onmiddellijk in onze auto springt en ons komt ophalen. Ondertussen versiert Sonja een rolstoel bij een andere watersporter want de 300m naar de uitgang van de haven kan ik onmogelijk overbruggen. Het is nog maar 12.30h als Ad arriveert, hij eet een boterham mee, me ondertussen uitscheldend voor stomme kl....., loopt alle lijnen na, doet de zeilen voor de ramen, helpt me in de rolstoel en zegt dat hij mij nu wel lekker in het water zou kunnen kieperen. Wat een geweldige vriend heb ik toch !! In Burgh-Haamstede aangekomen duwt hij mij wat pijnstillers in de keel, schenkt koffie met koeken en als Sonja mij een uur later huiswaarts voert, voel ik mij al een stukje opgeknapt al loop ik nog wel als een wrak. Het steekt me wel dat we ons bootje nu voor enkele weken moeten achterlaten maar ik moet eerst van die rugpijn vanaf.
Zo 30 juni : Den Helder is een goede uitvalshaven voor Texel en dat was ons plan !! Eerst maar eens naar Texel, daarna pas is Terschelling aan de beurt. Het is een mooie dag, zeg maar stralend !! De wind is wat geluwd, ZZW 4 Bft. Het is nu vloed op de Texelstroom, het wad loopt langzaam vol dus: we gaan !! Als we de Zeedoksluis gepasseerd zijn roepen we de verkeerspost Den Helder ( Kan. 62 ) op voor permissie tot doorvaart en opgave van bestemming...in een Marinehaven moet alles volgens de regels gaan !! We volgen de groene tonnenlijn over de Texelstroom en kunnen nu zien hoe hard het stroomt, we lopen 8,3 Kn bij 1600 toeren en reeds na drie kwartier lopen we de haven van Oudeschild aan. We versieren een goede ligplaats en blijven hier 2 dagen. Met de fiets naar Oosterend, daar proeven we van de Texelse Skuumkoppe, het lokale bier dat zijn naam dankt aan het witte "skuum" op de ruige zee ; een bier met een romige smaak, een heerlijke dorstlesser !! Ma 1 juli : bewolkt maar droog, 16Ā°C, wind: W 4 Bft, later afnemend. Ideaal om te fietsen. We kopen vis in Den Burg en rijden naar de zelfpluktuin in De Koog. Het woord zegt het zelf : zelf uw aardbeien plukken en je betaalt per gewicht...We bezoeken het juttersmuseum "Flora" ....het zit barstensvol aangespoelde spullen, we zien er een mooie film en maken een praatje met jutter Jan Uitgeest. Terug aan boord luisteren we naar het weerbericht...veelbelovend voor een overtocht naar....TERSCHELLING !!