HERINRICHTING INDUSTRIEZONE ZAUBEEK KOMT DICHTERBIJ
Schepen Sophie Delaere : ‘De verkeersveilige herinrichting van de industriezone Zaubeek komt dichterbij’.
De gemeenteraad van Zulte heeft gisteravond het bestek voor de werken goedgekeurd. Dit project gebeurt in samenwerking met de stad Waregem, de gemeente Kruishoutem, watermaatschappij TMVW en streekontwikkelingsintercommunale Veneco². De werken starten in het najaar van 2014 en worden gesubsidieerd door de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) en het Agentschap Economie.
Het gemeentebestuur van Zulte investeert in de verkeersveilige heraanleg van weginfrastructuur, met bijzondere aandacht voor de zwakke weggebruiker. Zo ook in de industriezone langs de Karreweg, die zich ook uitstrekt over het grondgebied van buurgemeenten Kruishoutem en Waregem.
Uitgangspunten van het project zijn :
- De creatie van een verkeersveilige fietsverbinding van 2,8km doorheen de industriezone langs de Karreweg, alsook richting Waregem via de Leenstraat richting Gentse Heerweg en richting Kruishoutem via een doorsteek tussen twee bedrijfsterreinen.
o Dit via
- enerzijds een afgescheiden dubbelrichtingsfietspad langs één kant van de Karreweg, tussen Leenbeekstraat en Gentse Heerweg,
- anderzijds een enkelrichtingsfietspad langs beide kanten van de Karreweg tussen Leenbeekstraat en Oudenaardestraat en tussen de Karreweg en het bestaande fietspad in de Waalstraat;
o Deze fietsverbinding sluit aan op bestaande fietsinfrastructuur langs de Oudenaardestraat en Waalstraat;
- Het optimaliseren en uitbreiden van het gescheiden rioleringsstelsel in functie van de afkoppeling van de vuilwaterlozing in de Zaubeek door de geplande aanleg van een Aquafincollector in de Houtstraat;
- Het verfraaien en uniformiseren van het openbaar domein in de industriezone;
- Het herstellen van gebroken betonvakken in de Karreweg en heraanleg van het wegdek in gedeelte van de Leenstraat waar de riolering in de weg wordt aangelegd.
Schepen Sophie Delaere deelt tevens mee dat de aanleg van het fietspad zal resulteren in een wijziging van de voorrangsregeling ter hoogte van Houtstraat, Blauwdreef, Zaubeekstraat, Waalstraat, Oude Waalstraat en Leenstraat. De Karreweg wordt hoofdweg en de voorrang van rechts regel wordt afgeschaft.
Het Zultse aandeel bedraagt 1.161.092,24 euro waarvoor 681.572,83 euro subsidie van het Agentschap Economie wordt verkregen. TMVW investeert voor Zulte en Kruishoutem samen 1.281.874,07 euro, grotendeels gesubsidieerd door de VMM.
De werken starten in het najaar van 2014 en hebben een uitvoeringstermijn van 160 werkdagen.
|