Saint Peters Primary Church School in de wijk Walworth hoorde bij de parochie Southwark in Zuid Londen,"under the Thames" dus. De school was eind negentiende eeuw door de kerk gesticht en dat was aan het gebouw nog duidelijk te zien. Ik vond het Victoriaanse gebouw,toen ik het voor het eerst zag,september 1989 naargeestig en dat kwam vooral ook door de grote dreigende donkerglasachtige getraliede ramen. "Dus dit moest zijn,wat ik dacht dat ik gewild had?" Een maand eerder was ik een van de ruim 90 "dutch teachers"die aangenomen waren door de Inner London Education Authority,het grote bestuur van de Londense scholen. Ik was begin augustus afgekomen op een voorlichtingsdag in Amsterdam en een week later,na een kort gesprek benoemd door afgevaardigden van de ILEA. De sollicitatie was soepel verlopen en mijn eventuele twijfels over mijn taalvaardigheid verminderden wat toen een medesollicitante bij het invullen van wat papieren hulp nodig had omdat ze de engelse vragen niet begreep. Een week voor een soort bijenkomst,was ik al in Londen om woonruimte te zoeken. Dit lukte na een dag verschillende adressen bekeken te hebben.Het werd een kleine kamer met gebruik van een keukenhoekje. Het adres was met de bus niet zo ver van school en ik was dan ook blij,dat dat geregeld was. De school had 5 lokalen verdeeld over 2 etages,met daartussen een stafroom en kantoren. Er waren wel,net als in Nederland vroeger,6 klassen,dit betekende dat klas 4 eigenlijk opgesplitst was.De helft zat bij klas 5 en een kleiner deel bij 3,mijn klas.
Er waren dan ook 5 teachers. David,een man van midden 50 en al jaren op school,had de receptionclass,de jongsten. Klas 2 had (last van) ene Vince,een onduidelijk figuur,die aan zijn tweede jaar bezig was. Ik zei de gek mocht dus klas 3 en een stukje van 4 begeleiden. Zosia Gorzales een vrouw van Poolse ouders maar al hier opgegroeid,had eigenlijk 4 en 5,maar omdat Barbara "headmistress"overspannen was,was Zosia tijdelijk "acting head"was dus zonder klas en hadden die een invaller Frank Humpfries. Klas 6 had ene Helen,die na haar studie in Australie 2 jaar in Europa was. De schoolkeeper/concierge was Gordon,wat zijn taken naast het pleinvegen en met een schoonmaakster Kim,schoonhouden van de lokalen was, is mij nooit helemaal duidelijk geworden. Hij zat meestal in zijn hokje wat te lezen. Als wij tijdens de gymles,die op het plein moesten plaatsvinden gingen voetballen deed hij graag mee. Edith,een aardige oudere vrouw,was administratrice en secretaresse. Verder waren er nog twee klasseassistentes,Eileen,een soort manusje van alles en Jossie. Tenslotte waren er ook de dinnnerladies. De kinderen aten bijna allemaal op school,maar dit moest in een klein gebouwtje een paar minuten lopen en zij haalden de klassen,begeleidden hen bij het eten en brachten ze terug. Omdat het van 1 tot half 2 reading time,stil lezen was,was er ook per klas een dinnerlady die met kinderen las.
De eerste week,dat ik daar was,waren de kinderen nog op vakantie en kon ik dus lekker wat voorbereiden. Dat was wel lekker,maar het probleem was,dat ik nog geen idee had wat er moest gebeuren. Het onderwijs in Engeland,London,dus ook op onze school was in 1989 duidelijk in een overgangsfase. Er was duidelijk verschil van inzicht geweest tussen de rechtse conservatieve regering Thatcher en de locale linkse Labour gemeentebesturen en vakbonden in steden als bv Londen. Die "local authorities" hadden veel vrijheid gehad en nog meer genomen. Dat betekende ook dat scholen en leerkrachten alle vrijheid hadden. Hetr betekende ook,dat het kind en zijn/haar afkomst,milieu en taal centraal stond. Op zich een prima gedachte,maar dat was mi.wel wat doorgeslagen. Het kwam er op veel scholen op neer,dat je het kind vooral niet teveel moest leren,corrigeren want dat ging ten koste van het "eigen" van elk kind.Het moest het vooral zelf (willen)ontdekken. Hetr gevolg was,dat uit onderzoeken was gebleken dat een groot deel van de schoolverlaters onvoldoende kunnen lezen,schrijven,rekenen. De regering Thatcher en later Major had dan ook ingegrepen en een National Curriculum ingevoerd voor alle scholen van lagere t/m middelbare. Dit gaf precies aan,wat de kinderen elk jaar per vak moesten leren,weten,kunnen.begrijpen. Dat gaf uiteraard eerst heel veel protesten,mede omdat er later ook testen werden ingevoerd. Er was echter ook heel veel informatie,begeleiding. Het was voor mij natuurlijk ook ideaal om zo kennis te maken met de leerstof. Ik kom daar nog op terug. Toen ik in 1989 begon moest ook bij ons nog dat National Curriculum nog ingevoerd worden en dus ook de nieuwe leermiddelen. Er waren in mijn lokaak heel weinig leesboeken en geen taalboeken. Het vorige hoofd ene mr Dibbley was nog een ouderwetse schoolmeester geweest maar met het nieuwe hoofd Barbara werd ook het ":samen ontdekken" ingevoerd. Wat dat betekende heb ik het eerste jaar niet kunnen ontdekken. Voor rekenen was wel een methode,maar ieder kind volgde in eigen tempo de leerweg.