nieuwsgierigheidjes
Inhoud blog
  • Ongelooflijk sterke verhalen !..........raar..........maar waar? van overal en nergens ( 2)
  • Ongelooflijk sterke verhalen !..........raar..........maar waar? van overal en nergens ( 1)
  • gelukkigheidjes
  • slimmerickje
  • slimmerickje
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    04-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klasse ! verhalen Londen de school 3
    Mijn eerste Engelse klas vervolg

    Ik denk,dat ik het het eerste jaar vooral dankzij de positieve kinderen en ouders heb volgehouden.
    Al dat nieuwe en dus onbekende maakte mij toch wel aan het twijfelen.
    Er was geen vast lesrooster en de leermiddelen waren niet echt modern, voor zover aanwezig.
    Dat kwam ook omdat er nog geen Nationaal Leerplan was,toen ik begon.
    Tot dan was dat door de regeringen over gelaten aan de gemeentebesturen, afdeling onderwijs,die het wer gedelegeerd hadden aan de scholen,met hun besturen,waarin de kerk en vakbonden min of meer bepaalden wat er in de scholen gebeurde.
     Hierdoor waren de verschillen tusen de scholen heel groot.
    Ik geloof dat het bij ons nog wel redelijk was,wat de verdeling van de invloed van de kerk en vakbonden betreft.
    Er waren ook scholen waar de vakbonden bepaalden wat er wel en niet gebeurde en waar het idee overheerste dat het kind en zijn/haar achtergrond en eigen taal belangrijk waren,eigenlijk belangrijker dan het leren van de taal  Engels etc.
     Het kind mocht eigenlijk niet gecorrigeerd worden,want dat zou ten koste gaan van de eigen cultuur,oorspronkelijkheid.
    Het gevolg van die gedachten is geweest dat een grote groep kinderen in klas 6 jarenlang nog niet voldoende Engels kon lezen en schrijven.
    Dat was ook een van de grootste redenen dat de regering Thatcher en later Major het National Curricculum invoerde.
    Dat was een Leerplan waarin voor elk vak uitgebreid werd verteld wat de kinderen in welk jaar op welk niveau moesten weten,begrijpen,kunnen.
    Ik heb de introductie daarvan later  mee mogen maken en heb daar veel van geleerd,mede omdat er tegelijk ook goede leermiddelen kwamen.
    Toen ik in 1989 begon was dat plan  nog in voorbereiding,zij het bijna klaar.
    Er was bij een eerder hoofd wel een Leerplan geweest maar dat was door het vorige,inmiddels zieke hoofd aan de kant geschoven.
    Ik had het eerste jaar alle vrijheid wat betreft lesgeven en de te behandelen leerstof.
    Er is nooit iemand zoals een inspecteur geweest om te kijken en beoordelen hoe het ging.
    Ik vond die vrijheid,het niet op de vingers gekeken worden ook wel lekker hoor.
    Mijn geluk was ook dat de kinderen dus een jaar weinig tot niets gedaan hadden en alles wat ik deed nieuw voor hen was,waardoor ze echt heel leergierig waren.
    Grootste probleem was dat er zelfs voor taal geen werk/instructieboeken waren!
    Dat kwam,zo werd mij verteld,omdat taal altijd geintegreerd was in de projecten..
    Zo was er bv het project "veiligheid"geweest.
    Dan werden er linken gelegd naar de diverse vakken.
    Wat taal betreft moesten er dan woorden geleerd worden over dit thema en verhalen geschreven en gespeeld.
    In dat eerste jaar waren er mede doordat het hoofd ziek was geen projecten meer.
    Ik herinner mij dat we toen wel veel opstellen schreven en toneel speelden.
    Er waren vrij veel die daar de grootste problemen mee hadden,vooral wat betreft de spelling ,maar ook het beschrijven van wat ze gedaan haden en het gebruiken van hun fantasie verliep moeilijk.
    Als je de kindeen vroeg wat ze in een wekend of vakantie gedaan hadden konden vceel weinig bedenken,laat staan opschrijven.
    Ik miste toen wel gewone taalboeken met simpele spellings-en grammaticaoefeningen.
    Ook,vooral voor mezelf.
    Lezen werd er elke dag en half uur gedaan direkt na de middagpauze.
    De kinderen hadden allemaal een boek op hun eigen niveau,wat ze ook dagelijks meenamen naar huis,zodat de ouders thuis ook met hen konden lezen.
    Er ging een soort foldertje mee heen en weer waar we zowel ouders als leerkrachten de vorderingen bijhielden,als we een kind hoorden lezen.
    Er waren ouders die dit dagelijks deden en dat kon je ook merken aan de vorderingen van de kinderen.
    Juist de kinderen die hulp nodig hadden,kregen dit thuis weinig of niet.
    Sommigen raakten ook de boeken,onderweg of thuis kwijt.....
    Tijdens dat leeshalfuurtje hielp er in de klas ook en zg dinnerlady.
    Die ging tusssen de middag met de klas eten en kwam dan nog een uurtje meelezen.
    Ik had mrs Dibly een oudere aardige weduwe.
    Zij was wel lief maar had wel eens problemen met enkele van mijn "lievelingen"
    Dan kwam ze scheldend terug met de klas en het kostte enige tijd en moeite om iedereen rustig aan het lezen te krijgen.
    Voor rekenen haden de kinderen folders waar ze in konden schrijven.
    Hierbij ging het vooral om het cijferwerk en meten etc.
    Iedereen werkte dus individueel op eigen niveau.
    Er waren naast deze "boekjes"ook dikkere boeken met  opdrachten,"problemsolving"die ze in schriften moesten uitwerken.
    Ik deed af en toe ook wel wat klassikale dingen,zoals het lokaal meten en plattegronden maken etc.
    De kinderen bewaarden de schriften,pennen etc in een vak,dat niet onder de eigen tafel kwam maar in een kast werd geschoven.
    Het halen en terugbrengen van materiaal vergde veel organisatie.....omdat de kinderen dan gauw afgeleid en geirriteerd raakten..
    Er waren toen ik begon nog geen computers in de klas en van de ene tv in school werd nauwelijks gebruik gemaakt.
    Elke morgen was ook samenkomst."Assembly"zoals dat in elke school gebeurt.
    In mijn eerste jaar werden de jongsten infants en oudsten juniors vanaf year 3 nog gesplitst.
    Het hoofd eerst Zosia,later Wijnne deed dit meestal,soms afgewisseld door het adjuncthoofd,dat was eerst een onderwijzer later Zosia.
    Woensdags moesten we met zijn allen naar de kerk,Saint Peters,vlakbij school waar de pastor een kort dienstje hield.
     Een klein deel van de kinderen en ouders hoorden nog wel bij de kerk en gingen er ook redelijk getrouw heen.
    Ik weet nog dat ik als ik zondags wel eens naar die kerk ging ,ik soms ook kinderen als misdienaars zag functioneren.
    Een ander deel had nog wel wat vage bindingen met de kerk en ging "wel eens"
    De meesten gingen niet meer,al zag je ze wel met de jaarlijkse kerstzangdienst "Carol Serevice"van school in de kerk.
    Dinsdags deden wij beurtelings en Assembly voor de bovenbouw.
    Ik mocht ongeveer een keer per maand een optreden verzorgen.
    Dat betekende een verhaaltje vertellen en wat zingen.
    Wij gingen twee keer per week gymnastieken,"ijs en weder diende"want er was bij school geen gymzaal en dus moest dat op het plein...
    Er was ook bijna geen gymmateriaal, een paar rackets,springtouwen,slagplanken,hoepels, tennisballen en voetballen.
    Het betekende dat ik op het ene plein met een deel van de klas en Gordon de concierge voetbalde en de rest deed rounders op het andere plein met Eileen de klassenassistente...
    Pas in mijn derde jaar kwam er in de gerenoveerde school een grote hal.die als aula,eetzaal en gymzaal diende.
    Die renovatie betekende trouwens ook dat er toiletten in school kwamen.
    Daarvoor waren de wc's in een groezelig ruineachtig gebouwtje op het plein naast school........
    In mijn tweede jaar moest de school zelfs een paar dagen dicht omdat die wc's tijdens een kort wintertje bevroren waren!
    De meeste kinderen aten tussen de middag op school,hun eigen meeebrachte packed lunch,of schooldinners,soms gratis soms tegen betaling.
    Dat eerste jaar en ook het tweede trouwens,aten de kinderen in een gebouwtje tien minuten lopen van school.
    Ze werden door een dinnerlady heen en terug begeleid.
     In de zaal konden twee klassen tegelijk eten.Het was een soort lopende bandwerk,"bord pakken,in een rij naar een soort loket lopen,laten opscheppen,door twee andere dinnerladies, zitten gaan, eten en bij de deur wachten tot iedereen klaar was en dan samen terug.
    Ik at regelmatig  een  schooldinner mee.
    Dit kostte mij 1/2 pound per maaltijd.
    Ach het was niet geweldig,maar ook niet erg slecht hoor.
    Er zaten trouwens wel heel vaak witte bonen in tomatensaus bij...
    Ik heb de kinderen ook heel weinig horen klagen.
    Voor sommigen weet ik was het de warme maaltijd die ze thuis niet kregen,dus ook in het weekend niet.
    Meestal was dat patat...
    Er waren ook een paar die soms 's morgens nog niets gegeten hadden.
    Leuk was wel dat we ook 's middags nog een kleine pauze hadden van kwart voor drie tot drie uur.
    Dat is in mijn derde jaar veranderd,omdat we anders te weinig lesuren maakten.
    Tijdens de pauze mocht je officieel als je pleindienst had niet roken.
    Ik deed dat stiekum wel,hoewel stiekum.de kinderen wisten het,maar zeiden er niets van.
    Collega David deed het ook stiekum........
    Ik moest een keer op het plein zijn, Wynne,het  hoofd ook
    David had pleindienst...........Wynne en ik  zagen opeens rook uit zijn jaszak komen en David slaande bewegingen maken.
    Na de pauze was het nog een halfuurtje,waarbij we wat kletsten etc "on  the carpet"
    Hierna ging iedereen, meestal tevreden naar huis.




    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per week
  • 12/03-18/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!
    bekijk het maar
    Een interessant adres?
    Dit is wat men noemt een vrije tekst : 

                                                             "Utferswanmuobarfoemoyijsto"
     
    Daar wilde ik het dan ook maar bij laten
    Ik hoop dat ik niemand gekwetst heb ?

    Hoewel............?

    Dan kan die gekwetste wat mij betreft ook  "de liophtderwsazotskijzels" krijgen 

    Lijkt mij wel duidelijk.

    Trouwens, een goed lezer heeft genoeg aan  

                "DE KIJZELS.." !!

                                                                

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!