Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
AUTOMOBILE

21-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.alfa romeo

Alfa Romeo is in 1910 ontstaan uit SAID, de Italiaanse vestiging van het Franse automerk Darracq. Het bedrijf kreeg eerst de naam ALFA (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili), tot het werd overgenomen door Nicola Romeo

In 1906 werd de Società Anonima Italiana Darracq (SAID) in Italië opgericht door de Fransman Alexandre Darracq. Darracq dacht dat de Italiaanse automarkt, die op dat moment nog in de kinderschoenen stond in vergelijking met Duitsland en Frankrijk, rijp was voor zijn oudere en kleine modellen. SAID werd door hem gestart als onderdeel van zijn reeds bestaande Franse autofabriek (Darracq).

Alhoewel zijn gedachte de Italiaanse markt te veroveren met oudere en kleine modellen vanuit het perspectief van de econoom slim was, was Darracq niet succesvol met SAID. Zijn eerste twee modellen voor de Italiaanse markt waren motorisch te zwak voor de op dat moment slechte en steile Italiaanse wegen. SAID kon niet concurreren met de wagens die in Italië geïmporteerd werden.

Ondanks het naderende einde voor SAID was Darracq niet bereid betere modelontwerpen door te sluizen naar zijn Italiaanse bedrijf. In 1909 werd Darraq uitgekocht door de bedrijfsleider van de Italiaanse vestiging, Ugo Stella. Deze huurde Giuseppe Merosi in om nieuwe modellen te ontwikkelen die daadwerkelijk geschikt zouden zijn voor de Italiaanse markt. De associatie met de slechte modellen van Darracq werd verbroken door vanaf 24 juni 1910 een nieuwe naam voor de onderneming te voeren, Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, kortweg ALFA. De eerste echte Alfa was de 24 HP, met 4084 cc, vier cilinders en 42 paardenkrachten. Dit was viermaal de kracht van het grootste Darracqmodel, dat hij moest vervangen.

Rond 1916, tijdens de Eerste Wereldoorlog, verkocht het laatste Darracqfamilielid zijn aandelen aan de bank. Deze wist ze door te verkopen aan een pomp- en compressorfabrikantNicola Romeo. Romeo was succesvol met het fabriceren voor de oorlogsindustrie en had nieuwe fabrieksruimte nodig. Hij was, als mijnbouwkundige, geen liefhebber van automobielen. Romeo kocht voor zijn doel de overige aandeelhouders van Alfa volledig uit en kreeg zo het volledige bedrijf in handen. Hij begon de fabrieken te gebruiken om tractoren, vliegtuigmotoren en spoorwegmaterieel te fabriceren. Hoeveel er ook gefabriceerd werd, auto's rolden er niet meer van de band gedurende de oorlogsjaren. Tijdens deze jaren noemde Romeo de onderneming zelfs naar zichzelf.

Na de oorlog in 1918 stortte de oorlogsindustrie in. Nicola Romeo was een vaardig ondernemer en zag de kans om alsnog auto's te gaan produceren. De onderneming werd opnieuw hernoemd. De naam Romeo voor de wagens zou weinig betekenen buiten de mijnbouwwereld, waar Nicola Romeo tot de oorlog succesvol in was. Nicola wilde echter nog steeds zijn naam verbonden zien met het bedrijf en wilde niet gewoon de vooroorlogse naam ALFA gebruiken. Het compromis luidde "Alfa Romeo".

Om het nieuwe merk bekendheid te geven begon Alfa Romeo deel te nemen aan de diverse races die in Italië werden gehouden, en men wist hier de nodige successen mee te boeken en daadwerkelijk naamsbekendheid op te bouwen. De verkopen stegen gestaag. Rond 1925 werd Merosi als technisch hoofd opgevolgd door Vittorio Jano. Jano verliet voor zijn aanstelling het raceteam van FIAT. In die tijd was Enzo Ferrari het hoofd van het raceteam van Alfa Romeo (na ook veel races voor Alfa Romeo te hebben gereden) en Ferrari was ervoor verantwoordelijk Jano zover te krijgen FIAT te verlaten om voor Alfa Romeo te komen werken. Jano construeerde meteen de legendarische P2, een auto die zeven jaar lang de grand-prixwedstrijden zou domineren. In 1932 werd de P2 opgevolgd door de Tipo B, een wagen die gedurende twee jaar elke Grand Prix won waaraan hij deelnam. In 1933 dreigde Alfa Romeo failliet te gaan, maar de Italiaanse regering bracht redding en het IRI (Instituut voor Industriële Wederopbouw) werd eigenaar van het bedrijf. Meteen trok Alfa Romeo zich terug uit alle competities en het racen met Alfa's werd overgelaten aan Scuderia Ferrari. Tijdens de tweede helft van de jaren '30 gaat het Alfa Romeo voor de wind, en in 1938 wordt Alfa Corse opgericht om de controle over de racedivisie weer naar Alfa Romeo zelf te brengen.








Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail *
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



Foto

Zoeken in blog


Inhoud blog
  • 2020
  • 2020
  • 2020
  • 2020
  • mclaren
  • mclaren
  • maserati
  • maserati
  • lykan
  • lykan
  • lexus
  • lexus
  • lamborghini
  • lamborghini
  • ktm
  • ktm
  • koenigsegg
  • koenigsegg
  • jaguar
  • jaguar
  • hennessey
  • hennessey
  • gumpert
  • gumpert
  • NOBLE
  • FORD
  • FORD
  • FERRARI
  • FERRARI
  • FERRARI
  • DONKERVOORT
  • DODGE
  • DODGE
  • DODGE
  • DODGE
  • CATERHAM
  • CAPARO
  • BUGATTI
  • BUGATTI
  • BRISTOL
  • BMW
  • BMW
  • BMW
  • BMW
  • AUDI R8 - TT
  • AUDI R8 - TT
  • AUDI R8 - TT
  • AUDI R8 - TT
  • AUDI R8 - TT
  • AUDI R8 - TT
  • supercars aston martin
  • supercars aston martin
  • supercars aston martin
  • supercars aston martin
  • supercars aston martin
  • supercars aston martin
  • BMW-bavaria
  • BMW-bavaria
  • BMW-bavaria
  • BMW-bavaria
  • BMW-bavaria
  • BMW-bavaria
  • BMW-bavaria
  • BMW-bavaria
  • BMW-bavaria
  • BMW-bavaria
  • BMW-bavaria
  • BMW-bavaria
  • BMW-bavaria
  • BMW-bavaria
  • BMW-bavaria
  • BMW-bavaria
  • BMW-bavaria
  • BMW-bavaria
  • BMW-bavaria
  • 2018-01
  • 2018-01
  • 2018-1
  • 2018-01
  • 2018
  • 2018
  • 2018
  • 2018
  • 2018
  • 2018
  • fijne feesten
  • de feestwagens
  • aan u de keuze
  • aan u de keuze
  • aan u de keuze
  • aan u de keuze
  • aan u de keuze
  • aan u de keuze
  • aan u de keuze
  • nieuwtjes
  • aan u de keuze
  • bugatti
  • bugatti
  • bugatti
  • bugatti
  • bugatti
  • bugatti
  • bugatti
  • bugatti
  • bugatti
  • bugatti
  • film BUGATTI
  • aston martin
  • aston martin
  • aston martin
  • aston martin
  • aston martin
  • aston martin
  • aston martin
  • aston martin
  • aston martin
  • aston martin
  • aston martin
  • film aston martin - James Bond
  • alfa romeo
  • alfa romeo
  • alfa romeo
  • alfa romeo
  • alfa romeo
  • alfa romeo
  • alfa romeo
  • alfa romeo
  • alfa romeo
  • alfa romeo
  • alfa romeo
  • film alfa romeo
  • UNLIMITED IS THE SPEED OF TIME
  • UNLIMITED IS THE SPEED OF TIME
  • UNLIMITED IS THE SPEED OF TIME
  • UNLIMITED IS THE SPEED OF TIME
  • UNLIMITED IS THE SPEED OF TIME
  • UNLIMITED IS THE SPEED OF TIME
  • UNLIMITED IS THE SPEED OF TIME
  • 2015
  • 2015
  • 2014
  • 2014
  • 2013
  • 2013
  • 2012
  • 2012
  • 2011
  • 2011
  • 2011
  • BMW
  • BMW
  • BMW
  • BMW
  • BMW
  • BMW
  • BMW
  • BMW
  • BMW
  • BMW
  • 2010
  • 2010
  • 2010
  • 2009
  • 2009
  • 2009
  • DE VIER RINGEN
  • 2008
  • 2008
  • 2008
  • audi
  • audi
  • audi
  • audi
  • audi
  • audi
  • audi
  • audi
  • WANDERER
  • NSU
  • HORCH
  • DKW
  • AUTO UNION
  • 2007
  • 2007
  • 2007
  • 2006
  • 2006
  • 2006
  • 2006
  • 2005
  • 2005
  • 2005
  • 2004
  • 2004
  • 2004
  • 2003
  • 2003
  • 2002
  • 2002
  • 2001


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!