Inhoud blog
  • Column 8 januari 2017
  • column
  • Column - 12 juni 2016
  • Valentijn
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    IRAN 1979
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Citroën C1  ( 8 maart 2012 ) 
    Rosetta's blog

    25-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kan in het goede ook kwaad zitten?

    In het westen is het oorzakelijke ,het scheidingsdenken sterk ontwikkeld geweest. We zijn ermee opgevoed.

    Nu echter komt men terug van het dualistisch denken evengoed filosofisch als antropologisch. Men  komt terug van goed en kwaad;van het licht en donker,van zondig en heilig,van geniaal en dom,van man en vrouw,van kortom al die tegenstellingen.

    Alsof in het goede geen kwaad zit en omgekeerd. Alsof in de man geen vrouw zit en in de vrouw geen man.

    Aristoteles zegt”je moet het hoogste bereiken .Zolang je dat niet bereikt hebt moet je altijd van oorzaak naar gevolg,steeds verder” Dat klinkt naar volmaaktheid en ik bèn niet volmaakt en ik kan me daarin aanvaarden. het kan zelfs een weg zijn naar een transformatie in mezelf.

    Herakleitos zegt iets anders nl.”niet zo bezig zijn met oorzaak en gevolg,zwart wit,duister en licht,maar openstaan voor het zo-zijn van de dingen,het leven zien zoals het is. Ik hoef niet volmaakt te zijn(wat een troost).Je ontdekt dat er meer in je zit dan wat de taal je toelaat er uit te halen.

    Het gaat er om aanvaard te worden zoals je bent,met wat je geworden bent en met wat je aan het worden bent. Dit noemt men een ontmoeting. En wat is aanvaarden? Bv. Ik geef mezelf de permissie om een non-conformist te zijn en accepteer dit ook van anderen.

    Het woordje “haereticos” betekent “hij die zelf kiest” de ketter die niet alles weggooit,maar alles op zijn eigen oorspronkelijke wijze probeert te verwerken om er in zijn leven iets probeert van te maken.

    Zo kun je to vrijheid komen,niet dat je  niet vrij zou zijn om je zin te doen,maar de vrijheid hebt om te kiezen,zelfs het onvermijdelijke.

    Soms zit de angst er in deze vrijheid niet te kunnen bereiken,verdragen,er niet te kunnen mee omgaan.

    Vrijheid is keuzes maken en in hoeverre is die keuze vrij?

    Sartre zegt :omdat mensen  kunnen en moeten kiezen en zich vrij voelen,zijn ze vrij.

    Spinoza stelt als iemand zich vrij waant,het nog niet zo is. Men kan zich vrij voelen zonder het te zijn. We zijn het echter niet omdat  elke keuze is bepaald door ervaringen, opvoeding, genen, herinneringen

    Wat heeft vrijheid  te maken met dualisme of liever  niet-dualisme, In het niet-dualisme besta je uit één stuk,ben je tegelijk goed en slecht. Je maakt één keuze , en maar éne en het is die keuze die uit één persoon komt en die persoon is één geheel met zichzelf,met het hoogste in zichzelf

    Een citaat van Romain Gary om te eindigen

    “niets is wit of zwart, het wit is vaak iets zwarts dat zich verbergt en het zwart is soms het wit dat zich heeft laten betrappen”

     Rosetta

     

     

    25-11-2009 om 00:00 geschreven door RosetteDemuyter  


    >> Reageer (0)
    17-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eric Oger in het filosofisch café Antwerpen
     

    17-11-2009 om 00:00 geschreven door RosetteDemuyter  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Iran-
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik was in Iran het beruchte jaar 1979...Khomeini juist aan de macht.
    Ik ging een paar keer per jaar naar Iran om inkopen te doen voor mijn zaak in "Perzische Tapijten".
    Maar in 1979 wachtte mij een verrassing...strenge controle op het vliegveld,mannen met geweren overal,na 21u verbod om nog op straat te gaan,hotels leeg,restauraints gesloten,geen alcool,geen coca cola.In de straten,gewapende en gemaskerde mannen. Ze schoten zo maar in de lucht om je angst aan te jagen.De,sfeer was beangstigend..Ik werd eens meegsleept in één van hun beruchte betogingen(die je nu ook ziet op tv).Toch nam ik en vliegtuig naar  Isphahan.Daar was het iets kalmer,maar oh zoveel vernietigd .De foto's zijn genomen in Isphahan.Gelukkig de mooie "blauwe" moskee was ongeschonden.(Die kun je zien op de foto).
    Je kunt je vragen stellen bij het regime van nu en dat van de Shah..wat was,is beter?

    17-11-2009 om 00:00 geschreven door RosetteDemuyter  


    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het Verlangen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Verlangen

     

    Heeft het “verlangen” wel dezelfde betekenis voor iedereen?

    Verwart men niet “verlangen” met “behoefte”?

    Een behoefte kun je invullen:eten als je honger hebt,een nieuwe auto kopen,een huis in Toscanie…Dit kun je ook verlangens(met een s)noemen.

    De term “verlangen”dewelke ik bedoel gaat over iets veel fundamenteler.

    Niets kan de mens zodanig bevredigen dat hij definitief bevrijd is van het verlangen naar iets nieuws.
    Het is een onstilbare dorst,en onrust,een dynamiek,een grenzeloos verlangen naar de “ander” in eerste instantie.

    Levina’s slagzin:”le désir de l’homme est le désir de l’autre”,zegt het.Je wilt verlangd worden door de andere terwijl je zèlf verlangt.

    Het verlangen valt nochtans niet samen met het gevoel. Men denkt vlug aan het woord “liefde” als men van verlangen spreekt.

    Het “verlangen” waar ik het over heb is onbewust en kan pas via omwegen ontdekt worden.

    Eigenlijk is de mens een wezen dat gedreven wordt door een onblusbaar verlangen maar niet weet naar wàt het verlangt. Dit dwingt hem zich naar anderen te wenden, te ontmoeten en een voorlopige identiteit op te bouwen. Maar er ontwerpt zich een leven van en reeks schijnbare toevallige factoren die het verlangen zullen opvullen,surrogaten:auto,grotere auto,villa,eten….

    De dynamiek van het echte “verlangen”houdt velerlei dingen in. Wat denkt  u dat een kunstenaar beweegt, die onblusbare drang altijd maar te creëren, te scheppen. Het tasten,het zoeken en nooit echt bevredigd zijn?

    Wat zei Eric Oger  enkele maanden terug?Het ging toen wel over het geluk, maar hij zei dat het zoeken belangrijker is dan het vinden.

    Sommigen verklaren het verlangen als een verlangen terug naar de moederschoot. Ik zou het niet weten,maar wie weet?

    Ik zou het geen “passion inutile” noemen à la Sartre want er zit te veel drijfkracht in het verlangen.

    Verlangen is een onstilbare honger van de geest, honger naar betekenis ,naar een waarheid,naar de kennis van het Ene Antwoord, het verlangen naar dat punt waarop de zin van het bestaan en het geluk elkaar “misschien” de hand reiken, samen hetzelfde betekenen.

    Indien u denkt niet te verlangen (in de betekenis waarover ik hier heb)wens ik u toe te verlangen naar dat “verlangen”.

    Een heel oude dichter (nu overleden) schreef eens:”What makes the engine go..desire,desire,desire..The longing for the dance”

    Het zoeken en uitstellen van ervaringen, het niet willen,kunnen grijpen. Verlangen en weer niet.Verlangen naar “iets”moet blijven , het doel mag niet bereikt worden.

    Een beetje mist? Dikke mist? maar mist moet er zijn.!
    !
    Rosetta

    17-11-2009 om 00:00 geschreven door RosetteDemuyter  


    >> Reageer (0)
    16-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nieuwe tekst

    Hier in “den Hopsack” zijn een aantal vrijwilligers actief,ook het team van het filosofisch café bestaat uit vrijwilligers.

    Onlangs kwam bij mij de vraag op”wat beweegt eigenlijk een vrijwilliger zich voor anderen in te zetten?”

    Is het om een zwart gat op te vullen,een leegte ? Doet hij het om een  bedankje te krijgen?Probeert hij zijn eigen problemen te vergeten?

    Er is echter geen fundamenteel antwoord,een antwoord dat geldt voor elke vrijwilliger.

    Emmanuel Levinas geeft misschien een gedeeltelijk antwoord.

    Bij Levinas gaat het om een “appel à l’autre” Die “appel”(beroep doen op  is ongeveer de vertaling)door de behoeftige,de weerloze is geen eis. Bij Levinas besta je maar doordat de “andere” je ziet en zo beroep doet op de andere zijn gelaat(dat is eigenlijk fenomenologie)

    De “goede Samaritaan” antwoordde aan de oproep van de gekwetste. Maar was er alleen maar dàt, het helpen,of ging het ook om een goed gevoel op te roepen bij zichzelf?

    Ieder  gelaat doet een “appel” op zelfoverstijging. Ieder “ander” die geen bedreiging of agressie vertoont in zijn gelaat is een vraag naar mijn zorg. Hij doet een oproep om mijn grenzen open te stellen.

    Door hem te tonen in zijn kwetsbaarheid doet hij een “appel” op mij om uit zijn beslotenheid te geraken.

    Hetzelfde van het gelaat kan gezegd worden van het woord . Zelfoverstijging is luisteren naar het verlangen van de andere tot contact.

    Ontmoeting gebeurt op voet van gelijkheid en evenwaardigheid.

    Ontmoeting tussen mensen is veel meer ,het is de ontmoeting met de mensheid en de mensheid is de “andere”

    Maar nog niet is er het antwoord dat ik zoek. Ik mis toch wederkerigheid.

    Bij Levinas gaat het niet ècht om wederkerigheid?

    Dan kom ik bij Paul Ricoeur.

    Hier is de “andere” niet de eiser maar de lijdende.

    Hier “geef” ik mijn mede-voelen, mede-lijden. De “andere” is de ontvanger

    In het ware meevoelen word ik geraakt door al wat de lijdende mij teruggeeft.

    De ongelijkheid wordt opgegeven door de wederkerigheid,de uitwisseling. Je kijkt in een spiegel,je lijdt mee ,je wordt herinnerd aan je eigen kwetsbaarheid en sterfelijkheid.

    De ontvanger geeft verantwoordelijkheid doordat ik de superioriteit erken van het aansporen tot rechtvaardig handelen.

    Hier is dus wèl wederkerigheid,gelijkheid.

    Ik ben niet beter dan  de andere. Ik ben een ander tussen de anderen.

    Is dit een antwoord op de vraag:waarom die zogezegde belangloze inzet van de vrijwilliger?

    Om over na te denken toch?

     

     

    Rosetta

    De teksten die u kunt lezen zijn "columns" die opgesteld zijn door mij en dewelke ik voorlees in ons filosofisch  café in Antwerpen.
    Elke 2de zondag van de maand heeft er een filosofisch dialoog plaats in "den Hopsack",Grote Pieter Potstraat,24,Antwerpen;Voor meer détails kijk op
    www.filosofisch-cafe.be
    Iedereer is welkom,er is geen voorkennis nodig .Iedereen doet mee .Het café zèlf is heel gezellig en er wordt dikwijls nog veel nagepraat.Kom maar eens kijken..


    16-11-2009 om 00:00 geschreven door RosetteDemuyter  


    >> Reageer (0)
    15-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boottocht met Koen
     

    15-11-2009 om 00:00 geschreven door RosetteDemuyter  


    >> Reageer (2)


    Archief per week
  • 02/01-08/01 2017
  • 05/09-11/09 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 06/04-12/04 2015
  • 12/05-18/05 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 25/11-01/12 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 01/08-07/08 2011
  • 01/11-07/11 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Foto

    Ik ben Rosetta Demuyter
    Ik ben een vrouw en woon in Antwerpen  ik ben gepensioneerd.
    Mijn hobby's zijn: zeilen ,kunst ,filosofie.



    Foto

    Foto

    Veere de Yachthaven .
    Mijn favorieten
  • willy's blog
  • filosofisch café Antwerpen

  • Foto

    Kristof Van Rossem,filosoof .Ontspanning met accordeon in den Hopsack


    Foto

    Jean Paul oudste zoon .' 6.12.09 '
    Foto

    Stephane 06.12.09 ( Jongste zoon)




    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!