Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    18-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (63)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 6 september 1904  (Gazette van Gent)

    Het schijnt dat het bestuur van onze Gentse tramways uit niets anders dan Franskiljons samengesteld is !... In ieder rijtuig zijn er twee plakbrieven gehecht die veranderingen in de dienst melden welke in voege is getreden sedert 3 september.
    Welnu, deze plakbrieven zijn uitsluitend opgesteld in het Frans, want het schijnt dat de Vlamingen daar geen zaken mee hebben! Bericht aan wie het aangaat!

    Twee personen slaan een babbeltje op de Korenmarkt, waar een trolleytram van de lijn  naar de Sassepoort met nog neergehaalde stroomafnemer een korte pauze houdt.

    18-09-2007, 10:57 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (62)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 7 september 1898   (Gazette van Gent)

    De riggels voor het nieuwe tramnet met accumulators zijn reeds op verscheidene plaatsen gelegd. Het grootste gedeelte van Meulestede tot aan de Muidepoort is voltooid.
    Men is volop bezig aan het opbreken van de oude paardentramlijn Muide - Korenmarkt. Sedert de werklieden vrijdagmorgen 2 september aan de Muide begonnen zijn, is men reeds tot in de Sleepstraat gevorderd.
    Men is thans op de lijn van de Muide aangevangen met het leggen van de nieuwe op de plaats van de oude die werden uitgebroken. De dienst van de paardentram wordt nog voortgezet tot aan de kerk van het Heilig Kerst. Wanneer men niet meer tot daar zal kunnen rijden, zal de dienst gedaan worden met omnibussen.
    In de stapelplaats van de tram zijn er vier dergelijke rijtuigen uit Breda aangekomen, twee grote en twee kleine welke men aangeworven heeft om tijdelijk de dienst te doen in de wijken waar de oude banen van de tramway worden uitgebroken, vooraleer de nieuwe te kunnen leggen. Ze worden door twee paarden getrokken.
    De tramcompagnie heeft een paar open rijtuigen van de paardentram aan de nauwere spoorbanen doen aanpassen. Waar het mogelijk is wordt de tramdienst met paarden op de omgebouwde lijnen op die wijze hervat. Zondag zal men hiermee beginnen langs de Burgstraat naar de Brugsepoort en weldra ook van de Korenmarkt naar de Sassepoort.

    Een accumulatorentram van de lijn Korenmarkt - Sassepoort in de Geldmunt. De sporen links leiden naar de Burgstraat en het Rabot naar de Gasmeterlaan.

    18-09-2007, 10:55 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (61)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen *** AFLEVERING 6 (WEEK VAN 3 TOT 9 SEPTEMBER 2006) TERUG BESCHIKBAAR !!!
    =====================================

    5 september 1874  (Gazette van Gent)

    "De gazetten hebben ons schoon beetgenomen", horen we zeggen. "Ze kunnen niet anders dan liegen!" Deze lieve uitvallen en nog veel ergere hoorden wij over ons heen donderen.
    De inhuldiging van de tramway naar de Kortrijksepoort heeft niet kunnen plaatshebben, doordat de werken aan de Ketelbrug niet tijdig werden voltooid. Het is onze schuld niet dat degenen die met het werk gelast zijn dit niet konden voorzien.
    De talrijke wandelaars hebben niet alles verloren. Het aangekondigde concert heeft plaatsgehad en het weder was daarbij zeer schoon.
    Men zal nog eens naar het aangename voorgeborchte moeten terugkeren als die zo merkwaardige gebeurtenis voor goed zal geschieden. De Kortrijksepoort is buiten de wereld niet en men vindt er gelegenheid genoeg om er eens te vertoeven.
    De inhuldiging is nu bepaald vastgesteld op volgende zondag 6 september. Om 4 uur zal de maatschappij Grétry stoetsgewijs de tram tegemoet trekken en daarna een concert geven in de hof van de citadel.

    De paardentram van de lijn naar de Kortrijksepoort komt van het Gerechtshof en de Ketelbrug en bevindt zich nu in de Nederkouter.

    18-09-2007, 10:54 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (60)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De rechte is de kortste afstand tussen twee punten. Daar maakte de luchtleidingsploeg van de toenmalige M.I.V.G. geen uitzondering op.
    Vraag A van boven naar beneden: "Hangt het touwtje van het schietlood wel goed verticaal, Dré ?..."
    Antwoord B van beneden naar boven: "Kan niet correcter, Fons. Pal richting Australië !..."
    (foto: EDK - mei 1986)

    18-09-2007, 07:19 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (59)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De "pop-art" bij de Gentse trammaatschappij kende in september 1971 een ongekende bloei. Een close-up van de pas aangelegde "slalom" op lijn 21 ter hoogte van de E17-viaduct aan het Arsenaal. is daar een treffend voorbeeld van...
    Voordien kon Jan Modaal in Gentbrugge iets dergelijks enkel beleven op een attractie tijdens de jaarlijkse "Sinksenfoor"...
    Voorwaar geen sinecure om op een dergelijk circuit een dronken tramgeleider te onderscheiden van een plichtsbewuste geheelonthouder...
    (foto: EDK - 2 juni 1985)

    18-09-2007, 07:17 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (58)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vergis je niet!  PCC 41 (nog met de eerste versie wat de verlichting betreft) bevindt zich wel degelijk aan terminus "Moscou" , hier nog in de aloude toestand van de jaren dertig, met een enkel spoor dat eindigt aan de grensscheiding tussen Ledeberg en Gentbrugge.
    Voor de foto (en de grap) werd de rolfilm eventjes verzet op lijn 22 "Sint-Pietersstation - Gentbrugge Centrum", de "hype" in die dagen...
    (foto: Freddy Coussens - november 1973)

    18-09-2007, 07:15 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (56)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Graaf Filips van den Elzas wist verdraaid goed waar hij zijn kasteel moest neerpoten: op de hoek van de Geldmunt en de Burgstraat natuurlijk, waar je van alle faciliteiten qua openbaar vervoer kon genieten.
    De koene edelman trekt hier ten strijde tegen de snoodaards die in het oosten het Heilig Graf aan het molesteren waren.
    Met paardentram 4 schoot hij via de Veldstraat en de Kortrijksepoort al een flink eind op in zuidelijke richting...
    Een talentvol kwastwerker maakte er zelfs een afbeelding van. Of zou het dan uiteindelijk toch slechts gaan over een ludiek gewrocht van de actievoerders "Handen af van het Patershol" in 1977 ?

    18-09-2007, 07:14 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (55)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Close-up van een "stilleven" op het Maria-Hendrikaplein... Buschauffeur XX geniet zalig van een welverdiend maar kortstondig tukje achter (of in dit geval op) het stuur tussen twee reizen in. Op zijn voertuig loopt de publiciteit voor rerspectievelijk "Jonckheere", "Volvo" en "De Lijn" onverstoord verder.
    Hij weet dat  er weinig kans bestaat dat een al te ijverige controleur tegen het raam zal komen tikken om de rusttoestand "manu-militarie" op te heffen om hem diets te maken hoe laat het is.
    Kan ook niet, want wegens de aan gang zijnde torenwerken aan het Sint-Pietersstation is er nergens nog een "horloge" te bespeuren...
    (foto: EDK - 8 juni 2006)

    18-09-2007, 07:12 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (54)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Even ernstig nu!... Tijd voor een prangende quizvraag... Reed drie-asser 319 in de winter van 1986 effectief op de Zwitserse smalspoorbaan tussen Montreux en Château d'Oex?
    Diegenen onder u die een sterk vermoeden hebben dat dit onwaar is zitten er naast, vermits ze er absoluut zeker moeten van zijn dat het niet waar is en niet enkel een "sterk vermoeden"...
    Om een blijvend trauma aangaande deze fotocollage uit de wereld te helpen, deze kleine toelichting: desbetreffende drie-asser werd reeds in 1972 afgevoerd naar het bedrijf "Chimefer" in Adegem om er gesloopt te worden.
    (foto: EDK) 

    18-09-2007, 07:10 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (52)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een kat op het spoor van lijn 1 ter hoogte van de Roodborstjesstraat in Wondelgem, wellicht op jacht naar roodborstjes, die dan vogels voor de kat zijn...
    Volgens de hardnekkigste tramhaters gaat het hier gewoon over de zoveelste ontevreden reiziger die zijn kat heeft gestuurd...
     Laat-middeleeuwers zullen er dan weer een naderend onheil in zien, een spectaculaire ontsporing of zo, maar misschien is het beest enkel op zoek naar een laat fuifnummer die met een kater zit...
    (foto: EDK - september 1985)

    18-09-2007, 07:08 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (12 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (51)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Er zijn nog behulpzame individuen in Gent, maar ze lopen niet allemaal rond. Sommige staan hoog en droog bovenaan één of ander kantorencomplex.
    Neem nu het provinciegebouw op de hoek van de Vlaanderenstraat en het Wilsonplein., waar enkele bronzen body-builders het menselijk gewriemel beneden met lede ogen aanschouwen. Waarom hen dan ook niet af en toe eens een handje toesteken?  En ze beginnen met het verzekeren van de goede loop van een PCC-pantograaf tegen de bovenleiding...
    (foto EDK - 3 juli 2006)
     

    18-09-2007, 07:05 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (50)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Door zwakke weggebruikers als daar zijn fietsers en voetgangers, wordt de tram wel eens als log en levensgevaarlijk beschouwd, vooral in de vele nauwe straatjes van de Gentse binnenstad, zoals de Korte Meer, de Geldmunt, de Sleepstraat, enz.
    Hier aan de hoek van de Kortrijksepoortstraat en de Laurent Delvauxstraat (kruising met de kleine ring richting Sint-Pietersstation) krijgt PCC 38 echter zware concurrentie van een drietal dikhuidige weggebruikers, waartegen hij zelf niet opgewassen is...
    (foto: EDK - 12 juli 1985)

    18-09-2007, 07:04 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (49)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen *** AFLEVERING 5 (WEEK VAN 27 AUGUSTUS TOT 2 SEPTEMBER 2006) TERUG BESCHIKBAAR !!!
    =====================================

    Deze maal hou ik het bij leuke of opmerkelijke foto's. De boog moet niet altijd gespannen staan ...

    Drie-asser 329 in dienst op lijn 2 groet aan de terminus op het Maria-Hendrikaplein zo te zien met een brede glimlach een wachtende reizigster. Toegegeven, er heeft zich al vaak minder "aantrekkelijk" volk aangeboden...
    En het lijkt alsof het glimmende tramrijtuig ons in onvervalst tramgents aanspreekt: "Vwalla ! Da bennek neu gielemol !... Properkes gekuist en zier stipte reiskes.
    Moar nie veur t'ien of t'ander of veur den drol: mijne schuunste lach es altijd veur de meiskes..."
    (foto: Roger Temmerman - juni 1962)

     

    18-09-2007, 07:01 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    17-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (46)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De werkzaamheden voor de aanleg van een keerlus aan terminus "Moscou" begonnen op 12 mei 1974. Het bestaande kopspoor werd een eindje verlengd, om dan naar rechts af te buigen tot rakelings naast de berm van Moscouviaduct en de ringspoorweg.
    In de richting van de stad werd een tweede spoor aangelegd dat voorbij de overbodig geworden terugkeerwissel in het bestaande spoor uitliep.
    De lus werd op 10 juli in gebruik gesteld en zou 30 jaar dienst doen. (foto: Freddy Coussens)

    17-09-2007, 20:35 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (45)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Reeds bij de aanleg van het nieuwe wegdek onder de brug van de E-17  werd over een korte afstand een tweede spoor aangelegd. Dat bleef een paar jaar onbenut daar het nog niet op het net was aangesloten. 
    In 1972 geschiedde tegelijk de verdubbeling in de Jozef Vervaenestraat en naast Moscouviaduct. Net voor het uiteinde van het aloude kopspoor kwam een overloopwissel in gebruik. (foto Freddy Coussens - 24 februari 1973)

    17-09-2007, 20:34 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    16-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (43)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Spoorwerken zijn in uitvoering in de Jozef Vervaenestraat wegens de aanlag van de E17 (1967-1969). Het nieuwe enkel spoor werd rechts van het oorspronkelijke aangelegd. Net voor de oprit naar Moscouviaduct werd via een korte, lichtjes afdalende bocht terug aangesloten op de oude bedding. In beeld: drie-asser 320. (foto EDK - 11 juni 1968)

    16-09-2007, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (44)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In 1970 kwam ter hoogte van de Walstraat en Van Ooteghemstraat de brug van de E17 in gebruik. Even voordien werd deze opname gemaakt van Moscouviaduct, de ingekorte huizenrij links, het nog niet aangesloten tweede spoor en rijtuig 311 die de terminus zopas heeft verlaten.
    Drie-assers verzekerden de reizigersdienst op de lijn Moscou - Van Beverenplein tot en met 1 november 1971. (foto: Walter Gogaert)

    16-09-2007, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    15-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (41)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wegens rioleringswerken in de Ledebergstraat werd in 1962 een tramrijtuig  enkele dagen geïsoleerd tussen de "Botermarkt" (Hundelgemsesteenweg) en de terminus "Moscou".
    Om het gedurig keren van de sleepbeugel te vermijden werd gekozen voor de oude twee-asser 182, die uitgerust was met een pantograaf. Destijds was nog voorzien in een halte op verzoek aan de oprit van Moscouviaduct. (foto EDK)

    15-09-2007, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (42)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De haltepaal aan terminus "Moscou" werd onderaan in het wit geschilderd. "Laatste verwittiging" dus voor de wattman. Hij deed er goed aan daar te stoppen, want bij nacht en ontij was de kans op het breken van het lange-afstandsrecord  niet zo ondenkbaar.
    Het enkel spoor eindigde bruusk enkele meters verder aan de overwelfde bedding van de Rietgracht, de natuurlijke grensscheiding tussen de gemeenten Ledeberg en Gentbrugge.
    Bij de besprekingen in 1930 voor de aanleg van de lijn wou Gentbrugge immers niet bijdragen in de onkosten voor het doortrekken tot aan de ringspoorweg. Een latere uitbreiding werd wegens de aanwezigheid van de twee overwegen aldaar nooit in het vooruitzicht gesteld. (foto : juli 1966)

    15-09-2007, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    14-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (39)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het woonhuis van de bloemisterij Ad. De Clercq - Van Ghyseghem, Gontrodestraat 105 (thans Jozef Vervaenestraat), voor de aanleg van Moscouviaduct.
    Van 1932 tot 1938 (!) vormde het tuinbouwbedrijf het middelpunt van een berucht dispuut tussen de ETG en de gemeentebesturen van Gentbrugge en Ledeberg over de tussenkomst in de onkosten voor de inrichting van een "pissijn" . De "vaudeville" begon met een schriftelijke klacht vanwege de bloemist over "de onwelvoeglijke vertoning van waterende trambedienden tegen de rijtuigen"  of nog erger, "tegen de haag die daardoor een verschroeid karakter bekomt".
    De waterplaats werd reeds op 10 mei 1944 het slachtoffer van een bominslag op 10 mei 1944, waarna de besprekingen voor een viertal jaren herbegonnen... (foto C. Thornburn - september 1957)

    14-09-2007, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (4 Stemmen)
    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!