Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
18-09-2007
Op. vervoer in Gent (50)
Door zwakke weggebruikers als daar zijn fietsers en voetgangers, wordt de tram wel eens als log en levensgevaarlijk beschouwd, vooral in de vele nauwe straatjes van de Gentse binnenstad, zoals de Korte Meer, de Geldmunt, de Sleepstraat, enz. Hier aan de hoek van de Kortrijksepoortstraat en de Laurent Delvauxstraat (kruising met de kleine ring richting Sint-Pietersstation) krijgt PCC 38 echter zware concurrentie van een drietal dikhuidige weggebruikers, waartegen hij zelf niet opgewassen is... (foto: EDK - 12 juli 1985)
*** AFLEVERING 5 (WEEK VAN 27 AUGUSTUS TOT 2 SEPTEMBER 2006) TERUG BESCHIKBAAR !!! =====================================
Deze maal hou ik het bij leuke of opmerkelijke foto's. De boog moet niet altijd gespannen staan ...
Drie-asser 329 in dienst op lijn 2 groet aan de terminus op het Maria-Hendrikaplein zo te zien met een brede glimlach een wachtende reizigster. Toegegeven, er heeft zich al vaak minder "aantrekkelijk" volk aangeboden... En het lijkt alsof het glimmende tramrijtuig ons in onvervalst tramgents aanspreekt: "Vwalla ! Da bennek neu gielemol !... Properkes gekuist en zier stipte reiskes. Moar nie veur t'ien of t'ander of veur den drol: mijne schuunste lach es altijd veur de meiskes..." (foto: Roger Temmerman - juni 1962)
De werkzaamheden voor de aanleg van een keerlus aan terminus "Moscou" begonnen op 12 mei 1974. Het bestaande kopspoor werd een eindje verlengd, om dan naar rechts af te buigen tot rakelings naast de berm van Moscouviaduct en de ringspoorweg. In de richting van de stad werd een tweede spoor aangelegd dat voorbij de overbodig geworden terugkeerwissel in het bestaande spoor uitliep. De lus werd op 10 juli in gebruik gesteld en zou 30 jaar dienst doen. (foto: Freddy Coussens)
Reeds bij de aanleg van het nieuwe wegdek onder de brug van de E-17 werd over een korte afstand een tweede spoor aangelegd. Dat bleef een paar jaar onbenut daar het nog niet op het net was aangesloten. In 1972 geschiedde tegelijk de verdubbeling in de Jozef Vervaenestraat en naast Moscouviaduct. Net voor het uiteinde van het aloude kopspoor kwam een overloopwissel in gebruik. (foto Freddy Coussens - 24 februari 1973)
Spoorwerken zijn in uitvoering in de Jozef Vervaenestraat wegens de aanlag van de E17 (1967-1969). Het nieuwe enkel spoor werd rechts van het oorspronkelijke aangelegd. Net voor de oprit naar Moscouviaduct werd via een korte, lichtjes afdalende bocht terug aangesloten op de oude bedding. In beeld: drie-asser 320. (foto EDK - 11 juni 1968)
In 1970 kwam ter hoogte van de Walstraat en Van Ooteghemstraat de brug van de E17 in gebruik. Even voordien werd deze opname gemaakt van Moscouviaduct, de ingekorte huizenrij links, het nog niet aangesloten tweede spoor en rijtuig 311 die de terminus zopas heeft verlaten. Drie-assers verzekerden de reizigersdienst op de lijn Moscou - Van Beverenplein tot en met 1 november 1971. (foto: Walter Gogaert)
Wegens rioleringswerken in de Ledebergstraat werd in 1962 een tramrijtuig enkele dagen geïsoleerd tussen de "Botermarkt" (Hundelgemsesteenweg) en de terminus "Moscou". Om het gedurig keren van de sleepbeugel te vermijden werd gekozen voor de oude twee-asser 182, die uitgerust was met een pantograaf. Destijds was nog voorzien in een halte op verzoek aan de oprit van Moscouviaduct. (foto EDK)
De haltepaal aan terminus "Moscou" werd onderaan in het wit geschilderd. "Laatste verwittiging" dus voor de wattman. Hij deed er goed aan daar te stoppen, want bij nacht en ontij was de kans op het breken van het lange-afstandsrecord niet zo ondenkbaar. Het enkel spoor eindigde bruusk enkele meters verder aan de overwelfde bedding van de Rietgracht, de natuurlijke grensscheiding tussen de gemeenten Ledeberg en Gentbrugge. Bij de besprekingen in 1930 voor de aanleg van de lijn wou Gentbrugge immers niet bijdragen in de onkosten voor het doortrekken tot aan de ringspoorweg. Een latere uitbreiding werd wegens de aanwezigheid van de twee overwegen aldaar nooit in het vooruitzicht gesteld. (foto : juli 1966)
Het woonhuis van de bloemisterij Ad. De Clercq - Van Ghyseghem, Gontrodestraat 105 (thans Jozef Vervaenestraat), voor de aanleg van Moscouviaduct. Van 1932 tot 1938 (!) vormde het tuinbouwbedrijf het middelpunt van een berucht dispuut tussen de ETG en de gemeentebesturen van Gentbrugge en Ledeberg over de tussenkomst in de onkosten voor de inrichting van een "pissijn" . De "vaudeville" begon met een schriftelijke klacht vanwege de bloemist over "de onwelvoeglijke vertoning van waterende trambedienden tegen de rijtuigen" of nog erger, "tegen de haag die daardoor een verschroeid karakter bekomt". De waterplaats werd reeds op 10 mei 1944 het slachtoffer van een bominslag op 10 mei 1944, waarna de besprekingen voor een viertal jaren herbegonnen... (foto C. Thornburn - september 1957)
Meer dan een half jaar denderden vrachtwagens zwaar beladen met zand over de kasseien van de Jozef Vervaenestraat. De putten die daardoor ontstonden zetten het contrast met de glooiing van de wat verderop in aanbouw zijnde Moscouviaduct extra in de verf... Op de foto is goed te zien dat ihet kunstwerk de voltooing nadert. Uiterst links zet drie-asser 302 onverstoord zijn slakkengangetje naar de terminus voort. (foto EDK - 27 augustus 1959)
Van Moscoubrug was in 1957 nog geen sprake. Het braakliggende terrein rechts werd vaak benut als kampeerplaats voor zigeuners, die in de buurt al gauw een slechte reputatie hadden. Achteraan rechts stonden net voor de bareel van de ringspoorweg nog een vijftal huizen. Op die plaats zou 17 jaar later de keerlus voor de PCC's worden aangelegd.
*** AFLEVERING 4 (WEEK VAN 20 TOT 26 AUGUSTUS 2006) TERUG BESCHIKBAAR !!!
Geboren en getogen in de Veldwijk op een boogscheut van terminus "Moscou" kan ik moeilijk het feit negeren dat op 5 september aanstaande de toenmalige lijn 1 precies 75 jaar bestaat. Enkele foto's van de terminus "Moscou"
Drie-asser 400 aan het uiteinde van het enkel spoor in de Jozef Vervaenestraat. De ontvanger heeft het keren van de sleepbeugel beëindigd en de rolfilm is aangepast voor een rit stadninwaarts naar MEDO aan de Palinghuizen. De rij woningen uiterst rechts bestaat nog. Het gedeelte voorbij de auto's moest verdwijnen voor de bouw van het E17-viaduct in 1968-1970. Van aan de terminus kon je de bocht zien ter hoogte van de Ploegstraat, waarin mijn geboortehuis staat. De woning links maakte deel uit van de bloemisterij De Clercq - Van Ghyseghem en werd gesloopt voor de aanleg in 1959-1960 van Moscouviaduct. (C. Thornburn - 24 september 1957)
Op de lijn Gent - Merelbeke zijn de gyrobussen sedert eind november van verleden jaar vervangen door gewone voertuigen. Deze maatregel diende genomen te worden ingevolge een defect aan alle drie de voertuigen, onder meer oververhitting van de gyro. Thans staat wel vast dat de werkingskosten van de bussen hoger zijn dan die van de gewone voertuigen. Daarenboven brengt het inleggen van bijzondere bussen op de gyrolijn bepaalde moeilijkheden met zich mee en verder is men ook gebonden aan de omloop. Alles laat dus voorzien dat de gyrobussen weinig of geen kans meer zullen hebben op bovenvermelde lijn.
Een gyrobus aan de laadmast "Bergstraat" tijdens de inhuldigingsrit op 11 september 1956.
Het tramrijtuig van lijn 8 dat zondagavond de laatste rit verzekerde naar De Sterre is op een twintigtal meter van zijn eindpunt uit de sporen gelopen en gekanteld, met het ongelukkig gevolg dat twee reizigers die op het platform hadden plaats genomen, onder het rijtuig verpletterd werden. Aan Gent-Sint-Pieters werden drie reizigers opgeladen. De rit geschiedde in normale omstandigheden en niets liet het tragisch einde ervan vermoeden. Plots, ter hoogte van café De Prins, liep het rijtuig in de zeer scherpe bocht uit de sporen, volgde de richting van de Kortrijksesteenweg, ontwortelde een aldaar staande boom en kantelde op zijn rechterzijde, om tenslotte nog een zevental meter over de straatstenen te glijden. Uit het voertuig dat over de ganse breedte van de steenweg lag stegen hulpkreten op. Buren en verbruikers in de nabijgelegen herbergen daagden spoedig op en wisten langs de bovenkant van het rijtuig de geleider, de ontvanger en een passagierster in veiligheid te brengen. De trambedienden hadden geen letsel bekomen. Slechter was het gesteld met twee andere reizigers. Ofwel werden zij ten gevolge van de wiegende beweging van het rijtuig er uitgeworpen, ofwel waren zij door schrik bevangen er afgesprongen op het ogenblik dat het logge gevaarte langs hun kant oversloeg. Ze zaten beiden gekneld tussen het koetswerk en de straatstenen en gaven geen teken van leven meer. Aangaande de oorzaak van dit tragisch ongeval worden allerlei veronderstellingen in het midden gebracht. Ooggetuigen beweerden dat de geleider met een te hoge snelheid de bocht heeft willen nemen, anderen zijn van mening dat de slechte staat van de sporen aanleiding heeft gegeven tot het jammerlijk gebeuren. De tramgeleider Karel Caus beweert dat de remmen weigerden te werken. Na een langdurig verhoor werd hij onder aanhoudingsmandaat gesteld. Men zal moeten wachten tot de deskundigen zich na een nauwkeurig onderzoek in de stelplaats zullen kunnen uitspreken.
"Een indrukwekkende foto van het tramrijtuig" (Het Volk).
De Bezettende Overheid deelt ons mee dat de leden van het N.S.K.K. (Nationalsozialistischen Kraftfahrkorps) in uniform, zonder beperking recht hebben op het kosteloos vervoer per buurtspoorweg en per autobus, welke ook hun nationaliteit is. Dit geldt eveneens voor de leden van de Organisation Todt. De leden van deze laatste organisatie dragen allen hetzelfde uniform in khakikleur en zijn te herkennen aan de armband met hakenkruis en opschrift. De leden van de afdeling Vlaamsche Fabriekwacht hebben tot nog toe geen recht op het kosteloos vervoer bekomen, zelfs indien zij een armband met het opschrift Wehrmacht dragen. Gelieve bovenstaande onderrichtingen aan het belanghebbend personeel ter kennis te brengen.
Een tram van lijn 3 in de Belfortstraat als decor voor een militaire parade aan het Gentse stadhuis.
Bij de aankomst van een reizigerstrein gebeurt het zeer dikwijls dat de standplaats van de tramlijnen voor de Sint-Pietersstatie door een wachtende menigte overrompeld wordt. Dan ontstaat er meestal een gedrang om op de nog in gang zijnde trams te stappen, alvorens de aangebrachte reizigers afgestegen zijn. Het gebeurde reeds menigmaal dat personen hun valiezen reeds op het platform plaatsen en zo de weg nog meer versperden. De tramontvanger heeft nu het recht bekomen, in te gaan tegen de personen die zo handelen. Tegen deze onduldbare handelswijze moesten reeds eerder maatregelen getroffen zijn geweest !
Een drie-asser van de eerste reeks (302-315) in dienst op lijn 4 aan de halte op het Maria-Hendrikaplein.
Aan de spoorwegovergang op de Meulesteedsesteenweg is een tramrijtuig van lijn 6 tegen de bareel gereden toen die onverwachts werd neergelaten. De geleider deed alle mogelijke pogingen om tijdig te stoppen maar het lukte niet. Het snelle sluiten van de bareel was het gevolg van de voorbeeldige opmerkzaamheid van de overwegwachter, die plotseling een onaangekondigde locomotief zag naderen. De schade aan het tramrijtuig was gering.
Op 7 juli had de inhuldiging plaats van de stoomtramlijn Bassevelde - Oosteeklo - Ertvelde - Kluizen - Evergem - Wondelgem. De reisafstand bedraagt 15 kilometer. De pachtende maatschappij is de Société Anonyme de Transports Urbains et Vicinaux, tevens uitbaatster van de buurtlijnen naar Oostakker-Zaffelare, Wetteren-Hamme en Lochristi. Het betreft hier nog slechts het eerste deel van de lijn Gent-Rabot - Bassevelde. (*volledig in gebruik op 8 december) Gisteren om 13 uur werd te Evergem de stoomtram feestelijk ingehuldigd met volksspelen, een feestmaal in het gemeentehuis voor de notabelen en een optocht, gevolgd door een concert op de kiosk van het dorpsplein door de verenigingen Ste-Cecilia en Flora, de fanfare van Wippelgem en de zangvereniging van Doornzele.
Aankomst van de stoomtram op het dorpsplein van Ertvelde.
***AFLEVERING 3 (WEEK VAN 13 TOT19 AUGUSTUS 2006) TERUG BESCHIKBAAR !!!
17 augustus 1898 (Gazette van Gent)
Het baart verwondering dat zo langs alle kanten eindjes spoorbaan worden gelegd voor de elektrische tram en men niets afwerkt. Nochtans zou men reeds een groot deel van de vergunning in werking kunnen stellen, bijvoorbeeld de lijn van de Zuidstatie naar de Heuvelpoort, die nu eindigt aan het begin van de Hofbouwlaan. Nabij de Belvédère aan de Parklaan (* te situeren op de hoek van de Emiel Clauslaan en de Krijgslaan) begint de lijn die de statie Gent-Sint-Pieters (* toen nog een houten gebouw aan de Parkplaats) naar de Korenmarkt gaat. Welnu, indien men de korte lijn tussen de Belvédère en het begin van de Hofbouwlaan voltooit, zou men een gemengde dienst kunnen inrichten en de nieuwe rijtuigen, die zonder de accumulatoren niet al te zwaar zijn, door paarden doen trekken. Met een overstapje op de Kortrijksesteenweg in de oude paardentrams zou men dit belangrijk deel onmiddellijk in voege kunnen brengen. (* toch moest geduld worden geoefend tot 2 februari 1899 vooraleer de elektrische lijn Sint-Jacobs - Gent-Zuid - Heuvelpoort - Sint-Pieters - Korenmarkt in gebruik werd gesteld)
Een accutram op de Hofbouwlaan, ter hoogte van de normaalschool.
Een eeuw verschil, verenigd op één en dezelfde foto !!... Zonder de teletijdmachine van professor Barabas lukte dit uiteraard niet. Zo ben je hier getuige van een ontmoeting tussen een accumulatorentram uit 1899 en een "Hermelijn" uit 2000 aan de Vleeshuisbrug !
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________