mijn andere blogs
  • historicmotorraces
  • oudecrossmotoren
  • oudecrossmotoren2
  • oudecrossmotoren3
  • klik ook eens op deze blogs
  • crossertje
  • historicrally
  • wip ook eens binnen bij mijn andere blogs en mijn favorieten
    Inhoud blog
  • aankondiging
  • Rover 3500 rally
  • Hella verstralers
  • Rallyuitrusting
  • Rover 2000 TC (rally)
  • Rover 3500 cc
  • Rover 2000 TC (eigenaardigheden)
  • Rover 2000 TC 1973
  • Vauxhall Viva 1968 of 69
  • MGC 3000 cc
  • MGB (de voorkant)
  • MGB 1800 roadster
  • Willy's en Ford jeep
  • Ford legerjeep
  • Ford ( Willy's) Jeep
  • panhard CD (Bouillon)
  • Panhard CD GT
  • Panhard 24CT
  • Panhard 24CT Hans Konings
  • superia 50 cc
  • Escort 1100 (de echte)
  • Ford Escort 1100
  • Manuel (Manu) Maes
  • peugeot 404
  • de heilige Christoffel
  • einde van de PL 17
  • panhard pl 17
  • de boot
  • FN lateral 1938
  • foto's
  • Sarolea kletskop
  • Novy 200 cc
  • Sarolea Regina
  • motorfiets
  • 50 frank
  • John Claes/Eric Kemel/Eric Traen
  • de brom-fiets
  • triumph T100
  • fietsje
  • intro
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    wilwikeramiek
    blog.seniorennet.be/wilwike
    etienne willems
    motoren en auto's
    01-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Novy 200 cc
    hoe de Novy, gekocht met het geleende geld, in mijn leven kwam heb je in een vorig verhaaltje reeds uitgebreid kunnen lezen.

    daarom zal ik me hier beperken tot wat info ivm het merk Novy en wat achtergrond informatie.

    Hilaire Lannoy en zoon uit Kortrijk (België) vervaardigden vanaf  1931 motorfietsen van het merk Novy met Engelse Villiers motoren.

    vanaf 1952 produceerden ze ook lichte motorfietsen met 100, 125 of 200 cc motoren die  voorzien waren van achterwielophanging, de motor die ik kocht in de Donckerstraat te Gistel was een 200 cc met 3 vitessen, de vitessen konden met de voet geschakeld worden.

    mijn motor was voorzien van een duozadel dat er waarschijnlijk achteraf op was geplaatst.

    het was een vinnig motortje, en het was achteraf gezien, de idiale "machine" voor een beginneling.
     
    stevig was het ook, want ik ben er toch ettelijke keren mee tegen de vlakte gegaan en bijna altijd kon er verder worden gereden zonder dat ik mijn toen nog prille technische talenten moest aanwenden.

    die Villiersmotoren waren 2 takters (dus olie bij de benzine aub) en hadden reeds een spoelontsteking  ipv de vroegere magneto's die bijna op alle motoren stonden die voor 1940 werden gebouwd.

    de motor en de "boite" of versnellingsbak vormden één geheel met elkaar, (de mensen spraken toen een aardig woordje Frans, als het over techniek ging, zo hadden ze het altijd over een boite, soupappen,  bougie's, mahieu's, amortiseur, echappement,  villebriquin, culasse, piston, bièle , pinions,  en zo zijn er nog wel een paar, ja het was  als jonge gast niet gemakkelijk om al dat Frans te begrijpen.)

    maar terug naar de techniek, dus de boite vormde een geheel met de motor zodat de primaire ketting altijd de juiste spanning had en dus nooit hoefde bijgesteld worden.

    dit soort motoren werden vaak gebruikt om naar het werk te tuffen en als de eigenaar wat meer geld verdiende dan kocht hij meestal een auto en de motor belande in het kotje of schuurtje en meestal legde men er nog een deken over, alsof ze hem nog wat wilden koesteren voor bewezen diensten.  

    mijn Novy stierf, na een motordefekt, een roemrijk einde bij de oudijzerhandelaar die er zelfs geen frank meer voor over had.
       
    een echte foto van mijn machien heb ik niet zodat ik terug beroep doe op een vervangfotootje.

    volgende keer een kort en verhaaltje over de Sarolea Vedette die ik van André de garagist cadeau kreeg 

    tot de volgende keer



     copyright etienne willems


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (1)

    29-12-2010
    novy
    Hallo Etienne Kun jij me mischien helpen,een nieuw lid heeft een Novy met 250cc JLO motor gekocht en kan nergen een chasis nummer vinden (waarschijnlijk uitgevijld, want de papieren staan op een ander merk) enig idee hoe die chasis nrs in elkaar zayen? Mvg Leon, en...beste wensen vor 2011

    29-12-2010 om 14:09 geschreven door leon




    Archief per week
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    voor up to date nieuws in verband met het "historic rally" gebeuren klik op de "historicrally" blog
    Mijn favorieten
  • historicrally


  • Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!