Een persoonlijke kijk van een neutrale (?) toeschouwer aangevuld met interessante analyses van anderen.
10-10-2011
Persmededeling n.a.v. het jubileumconcert van het GK SILVATICA BILZEN op 21-10-2011
Persmededeling n.a.v. het
jubileumconcert van het GK SILVATICA BILZEN
op 21-10-2011
Music is
Love het jubileumconcert van het Gemengd
Koor SILVATICA n.a.v. haar 55-jarig bestaan.
BILZEN Onder de titel Music is Love brengt het
55-jarig Gemengd Koor Silvatica uit Bilzen op vrijdag 21 oktober in de
Sint-Mauritiuskerk in Bilzen naast liederen van Vanstreels, Claesen, John Denver
ook hoogtepunten uit De Parelvissers van G. Bizet, de opera The Gondoliers
van Gilbert and Sullivan enHet Slavenkoor uit Nabucco van G. Verdi.
Het Gemengd Koor Silvatica werd
opgericht in 1956, en viert derhalve dit jaar haar 55-jarig bestaan. En zoals
het een koor past, doen zij dit met een jubileumconcert.
Het koor staat onder de muzikale
leiding van Lilit Sati, dirigente van Silvatica. Lilit is een uit Armenië
afkomstige Nederlandse sopraan (1983). Onlangs heeft ze de masteropleiding
afgerond aan het conservatorium van Maastricht, waarin zij zich specialiseerde
in oratorium en opera.
Lilit Sati: Dit concert staat in het teken van Music is love. Het
programma is dan ook rond dit thema opgebouwd. Zo brengen we prachtige liederen
uit De Parelvissers van Bizet, De Gondeliers van Gilbert and Sullivan en
Nabucco van Verdi.
Gerard Peeters, voorzitter van het GK Silvatica: Naast het GK Silvatica treedt die
avond ook het QuartettoVocale uit Maastricht op. Het kwartet bestaat uit
Marleen Everink sopraan, Bart Verhagen tenor, Lilit Sati sopraan en
Jeffrey Hendriks bas/bariton. Zij leerden elkaar kennen bij de Opera Comique
Maastricht en hun optreden bij ons is hun première. Koor en kwartet worden
muzikaal begeleid door Willy Appermont op piano en Zaruhi Badalyan op
dwarsfluit. De fluitiste is net als onze dirigente afkomstig uit Armenië.
Lea Maurissen, ondervoorzitster van het koor: Aansluitend is er voor iedereen een
gezellig samenzijn in Zaal Concordia op de markt in Bilzen. Het is een aangename
gelegenheid om na te praten met koorleden, solisten en begeleiders.
Kaarten voor dit concert kosten in
vvk 10 , aan de kassa 12 , en zijn te bekomen bij de penningmeester J. Geuten
0494 43 79 54 of bij de koorleden.
Op www.silvatica.be kan men
alle bijkomende informatie over ons koor vinden.
27.08.2011 - Open brief aan Wouter Beke, de voorzitter van de CD&V
27.08.2011 - Open brief aan Wouter Beke, de voorzitter van
de CD&V
Beste Wouter,
U had mij overtuigd,
U had mij terug vertrouwen gegeven in het realiseren van de Vlaamse
verzuchtingen door uw partij.
Ik had lang getwijfeld, mede door de breuklijnen die tot
uiting kwamen door uitspraken van een aantal van uw coryfeeën om enkel Eyskens met
naam te noemen. Ik vroeg me destijds af of ik de CD&V van jouw, Kris
Peeters, Johan Sauwens en Luc Martens moest geloven, of de CD&V van
Eyskens, Vanackere en Leteme.
Ik zag in uw interim-opdracht ook de enige mogelijkheid om
links en rechts te verzoenen, om PS en NVA te verzoenen, om Vlaanderen en Wallonië
tot een respectvol akkoord te bewegen. Ik geloofde in u, in het realiseren van
de terechte Vlaamse verzuchtingen en wat zeer belangrijk was, ik had vertrouwen
in u en uw partij. Ik geloofde er ook in dat de CD&V opnieuw de partij was
van jouw, Kris Peeters, Johan Sauwens en Luc Martens.
Toen Elio di Rupo uw interim-opdracht vakkundig had
neergesabeld, toen hij nadien erin slaagde verder te doen zonder de NVA, had ik
nog altijd voldoende vertrouwen in u. U bleef immers eisen dat eerst BHV op
basis van uw voorstellen die het preliminair akkoord hadden van de Wever en
eerst ook van EDR - zou worden
onderhandeld.
Helaas, u zit nog maar enkele dagen rond de tafel en BHV is
maar één van de gespreksonderwerpen. In niets blijkt dat de andere partijen
zijn ingegaan op uw voorafgaande eis.
Zij hebben wat ze moeten hebben, u rond hun tafel en tegelijkertijd de NVA niet
rond de tafel. Ze doen alsof er van een voorafgaande voorwaarde geen sprake
meer is. Het politieke spel is weer bezig.
Wilt u verder het opgebouwde vertrouwen behouden dan zal u trouwens meer moeten
doen dan enkel BHV zuiver splitsten. Zowel rechts als links Vlaanderen (cfr. het
achtste manifest van de Gravensteengroep)
hebben reeds aangegeven waar de aandachtspunten liggen.
Uiteraard zullen compromissen moeten gesloten worden, maar
het allerbelangrijkst is dat we op geen enkel punt een toegeving doen die niet op
een normale wijze omkeerbaar is. Vorige generatie politiekers hebben reeds
voldoende onomkeerbare grendels ingebouwd. Zijn het trouwens niet die grendels
die er voor zullen zorgen dat inde toekomst niets nog mogelijk is, behalve de splitsing
van België?
Beste voorzitter, beste Wouter
Waarom is de NVA zo groot geworden en de CD&V het kleine broertje?
Omdat de Vlamingen meer vertrouwen hebben in de NVA dan in uw partij als het
gaat om de verdediging van de Vlaamse belangen. Het ergste wat uw partij
opnieuw kan overkomen is dat het door u opgebouwde vertrouwen weer verloren
gaat. Dit kan enkel als de Vlamingen ervan overtuigd zijn dat de verdediging
van de Vlaamse belangen bij u in goede handen zijn, zo niet zult u nog meer
stemmers gaan verliezen aan de NVA.
Deze ochtend
vond ik volgende flyer in mijn brievenbus:
Groot helderziende medium PROFESSEUR SOMA
Lost uw problemen snel op,
zelfs de meest hopeloze gevallen
Terugkeer van geliefde, spel geluk,
klant aantrekking, impotentie,
bescherming, proces, ongekende ziekten
met aangeboren kracht voor een snel oplossing
Discretie gegarandeerd
100% tevreden 0489/67.47.90
Verplaatsing mogelijk bij uw huis
Daar word ik
nu niet goed van.
Dit moest verboden worden.
Bestaat hier een wet tegen?
Wikipedia omschrijft charlatan als
volgt: Een charlatan is een speciaal soort oplichter die
voorziet in zijn behoeften door systematisch mensen te bedriegen over zijn
afkomst, vaardigheden, intenties of prestaties. Een charlatan maakt gebruik van
zijn charme. Het woord wordt
ook wel gebruikt voor mensen die zonder zelf de bewuste intentie te hebben te
misleiden ideeën of denkbeelden presenteren die zij zelf voor waar houden maar
die de wetenschappelijke toets der kritiek niet kunnen weerstaan. In de
geneeskunde spreekt men dan vaak van kwakzalverij.
Terugbetaling medische kosten - besparing mogelijk ??
Terugbetaling medische kosten, besparing mogelijk ??
Vandaag voor
jaarlijks nazicht en bloedonderzoek naar
de huisdokter geweest.
Telkens opnieuw vind ik het zo eigenaardig dat ik het volle bedrag dien te
betalen en dat ik dan naar het kantoor van de mutualiteit moet gaan om een deel
terug te krijgen.
Kan men het
niet zo regelen dat we enkel het remgeld betalen en dat de huisdokter de rest
rechtstreeks betaald krijgt van de één of andere instantie. Voor medicamenten
bestaat die regeling toch ook.
Soms hoor ik
dat dit gedaan wordt om de overconsumptie van het doktersbezoek tegen te gaan. Maar
is dat zo?
En als er
hier of daar al enige overconsumptie bestaat, dan lijkt het me, dat die toch
duur betaald wordt via de vergoedingen die de mutualiteiten krijgen om de terugbetalingen
te doen.
Is hier een besparing mogelijk, zonder dat er iemand nadeel aan
heeft (met uitzondering van de mutualiteiten)?
Zou de commissie die mutualiteiten krijgen de reden zijn waarom patiënten eerst de volle pot moeten betalen, en pas
in tweede instantie de terugbetaling?
Beste lezer, als u weet van een artikel waarin deze werkwijze geargumenteerd
wordt uitgelegd, laar het me dan weten?
Als dit waar is moeten we toch eens goed nadenken.
Als dit waar is moeten we toch eens
goed nadenken.
Dit bericht werd me door een vriend toegestuurd.
Afgelopen dagen is er veel te doen geweest rond de "solidariteit"
in België waar absoluut niet aan geraakt mag worden.
Het is algemeen gekend dat Wallonië op veel vlakken slechter presteert dan
Vlaanderen. Nu wou ik eens kijken hoe erg het daar gesteld is. Aangezien de
werkmens toch wel de drager is van de economie en de zogenaamde
"solidariteit" in ons land, leek het me wel leuk om eens wat cijfers
van werkloosheid op te zoeken.
Bijna iedereen weet dat er in Wallonië meer werkloosheid is dan in
Vlaanderen maar ik wou weten hoeveel precies.
De volgende cijfers kun je gewoon nagaan op Wikipedia, ze komen dus
niet van een politieke partij, pressiegroep of andere subjectieve bronnen. En
zeker niet van onze kleurvakbonden!!
Daar toch wel even wat commentaar op dat laatste cijfer, 18,66% in
Henegouwen?
Dat is het PS-bastion waar Keizer Elio de plak zwaait met 44% van de stemmen.
Ze mogen dan
wel le Parti Socialiste zijn, ik vind er alleszins niet veel sociaal aan om
bijna 1/5e van uw bevolking zonder werk te laten zitten.
Goed, u
zegt misschien: "Elio is wel niet de baas over heel Henegouwen".
Klopt als een bus maar de partij waar hij aan het hoofd staat heeft bijna een
absolute meerderheid in die provincie dus hij draagt zeker een grote
verantwoordelijkheid en als je dan kijkt waar Di Rupo wél de leiding heeft is
het nog erger.
Stad:
Bergen/Mons
Burgemeester: Elio Di Rupo
Werkloosheid: 20,60%
Deining rond de sluiting van 38 loketten van de NMBS.
Deining rond de sluiting
van 38 loketten van de NMBS.
Enkel dagen geleden las je in mijn blog een artikel
met de titel Een derde weg naast besparen en belasten - Re-engineering als alternatief voor besparen
en nieuwe belastingen van de hand van Noël Slangen.
Vandaag zien we een praktische toepassing van deze Re-engineering: het
sluiten van 38 loketten van de NMBS. De treintiketten kunnen in het vervolg via
automaten aangekocht worden.Met behulp van moderne hulpmiddelen levert men zo een bijna evenwaardige
dienstverlening, met een grote besparing tot gevolg.
Op basis van de reacties op deze maatregel heb ik de volgende bedenkingen.
Elk veranderingsproces, hoe evident ook, en hoe
noodzakelijk ook, stuit op weerstand.Las ik niet toevallig vandaag de volgende bewering: "Toegang tot informatie, snelheid van beslissen en grote bereidheid tot veranderen, zijn de sleutelelementen voor succes." Bereidheid tot verandering is dus een noodzakelijkheid. Als er dus weerstand is voor een veranderingsproces moet dit met argumenten onderbouwd worden.
Wij krijgen een déjà vu gevoel.Jaren geleden
hoorden wij hetzelfde toen de banksector massaal overschakelde op het gebruik
van automaten. Nu zijn we allen gelukkig omdat we niet meer gebonden zijn aan
de openingsuren van de banken en omdat we veel van onze bankzaken kunnen
regelen van achter onze computer.
Tenslotte stel ik vast dat de vakbonden nog steeds op
dezelfde steriele manier reageren als jaren geleden.
Dergelijke eenvoudige aanpassingen met besparingen zijn echter noodzakelijk om onze
sociale verplichtingen tegenover de zwaksten en over de generaties heen,
wellicht na te kunnen komen.
Een derde weg
naast besparen en belasten Re-engineering als alternatief voor besparen en nieuwe belastingen 12 juli 2011 door Noël Slangen
Moeten de belastingen naar omhoog of moet de overheid besparen? De
federale overheid is op zoek naar een bedrag tussen de 10 en 20 miljard euro.
Het debat verengt zich tot de vraag of dit moet gebeuren door besparen op de
overheid of door het invoeren van extra belastingen. Helaas ziet men hierbij
een belangrijke derde weg over het hoofd: het herdenken van processen.
Het herdenken van processen door ze van nul opnieuw te bedenken met de
technologie, de vernieuwingen en inzichten die vandaag bestaan is in de
bedrijfswereld een alsmaar populairder en zeer effectieve manier van besparen.
Overheden zijn vaak echter te log, besluitvorming te traag en vakbonden te
conservatief om mee in een zogenaamd re-engineering proces te stappen.
Uitgerekend Rudi Demotte gaf als minister van sociale zaken het
voorbeeld door niet zozeer te besparen op de kwaliteit van dienstverlening,
maar wel door mechanismen en werkingen in vraag te stellen. De uitdaging voor
de overheid bestaat er in om het herdenken van processen en re-engineering van
werkingen mogelijk te maken. Heel wat procedures kosten de overheid, de
bevolking en bedrijven veel geld, maar het is onmogelijk om ze te
vereenvoudigen of af te schaffen zonder ingrepen in het overheidspersoneel.
Vooral een toenemende flexibilisering van overheidscontracten is
hiervoor echter noodzakelijk. De mogelijkheden die nieuwe IT-toepassingen
bieden worden vandaag bijvoorbeeld onderbenut omdat de verhouding tussen
structurele kosten en investeringsbudgetten zoek is. Vooral de hoge personeelslasten
zorgen ervoor dat er geen middelen voor deze soort vernieuwingen voorhanden
zijn. Een ronduit kafkaiaanse situatie. Laat ons bovendien ook niet naïef zijn:
het herdenken van processen zorgt voor een meeruitgaven in overgangsfase. Maar
de besparingen op termijn zijn enorm.
Toen destijds het kijk- en luistergeld werd afgeschaft werd er door
bonden actie gevoerd tegen die afschaffing omdat de betrokken ambtenaren geen
job meer zouden hebben. De angst dat dit finaal zou leiden tot minder jobs of
minder overheidsverbonden jobs is echter fout. In de toekomst zal in zorg,
onderwijs en vorming een toenemende vraag naar mensen ontstaan. Het huidige
pakket van het soort diensten dat de overheid levert en het aantal mensen die
deze taken uitvoert zal zeker niet dalen. Of al deze mensen in overheidsdienst
moeten zijn is dan weer een ander debat.