Een persoonlijke kijk van een neutrale (?) toeschouwer aangevuld met interessante analyses van anderen.
17-07-2011
Als dit waar is moeten we toch eens goed nadenken.
Als dit waar is moeten we toch eens
goed nadenken.
Dit bericht werd me door een vriend toegestuurd.
Afgelopen dagen is er veel te doen geweest rond de "solidariteit"
in België waar absoluut niet aan geraakt mag worden.
Het is algemeen gekend dat Wallonië op veel vlakken slechter presteert dan
Vlaanderen. Nu wou ik eens kijken hoe erg het daar gesteld is. Aangezien de
werkmens toch wel de drager is van de economie en de zogenaamde
"solidariteit" in ons land, leek het me wel leuk om eens wat cijfers
van werkloosheid op te zoeken.
Bijna iedereen weet dat er in Wallonië meer werkloosheid is dan in
Vlaanderen maar ik wou weten hoeveel precies.
De volgende cijfers kun je gewoon nagaan op Wikipedia, ze komen dus
niet van een politieke partij, pressiegroep of andere subjectieve bronnen. En
zeker niet van onze kleurvakbonden!!
Daar toch wel even wat commentaar op dat laatste cijfer, 18,66% in
Henegouwen?
Dat is het PS-bastion waar Keizer Elio de plak zwaait met 44% van de stemmen.
Ze mogen dan
wel le Parti Socialiste zijn, ik vind er alleszins niet veel sociaal aan om
bijna 1/5e van uw bevolking zonder werk te laten zitten.
Goed, u
zegt misschien: "Elio is wel niet de baas over heel Henegouwen".
Klopt als een bus maar de partij waar hij aan het hoofd staat heeft bijna een
absolute meerderheid in die provincie dus hij draagt zeker een grote
verantwoordelijkheid en als je dan kijkt waar Di Rupo wél de leiding heeft is
het nog erger.
Stad:
Bergen/Mons
Burgemeester: Elio Di Rupo
Werkloosheid: 20,60%
Deining rond de sluiting van 38 loketten van de NMBS.
Deining rond de sluiting
van 38 loketten van de NMBS.
Enkel dagen geleden las je in mijn blog een artikel
met de titel Een derde weg naast besparen en belasten - Re-engineering als alternatief voor besparen
en nieuwe belastingen van de hand van Noël Slangen.
Vandaag zien we een praktische toepassing van deze Re-engineering: het
sluiten van 38 loketten van de NMBS. De treintiketten kunnen in het vervolg via
automaten aangekocht worden.Met behulp van moderne hulpmiddelen levert men zo een bijna evenwaardige
dienstverlening, met een grote besparing tot gevolg.
Op basis van de reacties op deze maatregel heb ik de volgende bedenkingen.
Elk veranderingsproces, hoe evident ook, en hoe
noodzakelijk ook, stuit op weerstand.Las ik niet toevallig vandaag de volgende bewering: "Toegang tot informatie, snelheid van beslissen en grote bereidheid tot veranderen, zijn de sleutelelementen voor succes." Bereidheid tot verandering is dus een noodzakelijkheid. Als er dus weerstand is voor een veranderingsproces moet dit met argumenten onderbouwd worden.
Wij krijgen een déjà vu gevoel.Jaren geleden
hoorden wij hetzelfde toen de banksector massaal overschakelde op het gebruik
van automaten. Nu zijn we allen gelukkig omdat we niet meer gebonden zijn aan
de openingsuren van de banken en omdat we veel van onze bankzaken kunnen
regelen van achter onze computer.
Tenslotte stel ik vast dat de vakbonden nog steeds op
dezelfde steriele manier reageren als jaren geleden.
Dergelijke eenvoudige aanpassingen met besparingen zijn echter noodzakelijk om onze
sociale verplichtingen tegenover de zwaksten en over de generaties heen,
wellicht na te kunnen komen.
Een derde weg
naast besparen en belasten Re-engineering als alternatief voor besparen en nieuwe belastingen 12 juli 2011 door Noël Slangen
Moeten de belastingen naar omhoog of moet de overheid besparen? De
federale overheid is op zoek naar een bedrag tussen de 10 en 20 miljard euro.
Het debat verengt zich tot de vraag of dit moet gebeuren door besparen op de
overheid of door het invoeren van extra belastingen. Helaas ziet men hierbij
een belangrijke derde weg over het hoofd: het herdenken van processen.
Het herdenken van processen door ze van nul opnieuw te bedenken met de
technologie, de vernieuwingen en inzichten die vandaag bestaan is in de
bedrijfswereld een alsmaar populairder en zeer effectieve manier van besparen.
Overheden zijn vaak echter te log, besluitvorming te traag en vakbonden te
conservatief om mee in een zogenaamd re-engineering proces te stappen.
Uitgerekend Rudi Demotte gaf als minister van sociale zaken het
voorbeeld door niet zozeer te besparen op de kwaliteit van dienstverlening,
maar wel door mechanismen en werkingen in vraag te stellen. De uitdaging voor
de overheid bestaat er in om het herdenken van processen en re-engineering van
werkingen mogelijk te maken. Heel wat procedures kosten de overheid, de
bevolking en bedrijven veel geld, maar het is onmogelijk om ze te
vereenvoudigen of af te schaffen zonder ingrepen in het overheidspersoneel.
Vooral een toenemende flexibilisering van overheidscontracten is
hiervoor echter noodzakelijk. De mogelijkheden die nieuwe IT-toepassingen
bieden worden vandaag bijvoorbeeld onderbenut omdat de verhouding tussen
structurele kosten en investeringsbudgetten zoek is. Vooral de hoge personeelslasten
zorgen ervoor dat er geen middelen voor deze soort vernieuwingen voorhanden
zijn. Een ronduit kafkaiaanse situatie. Laat ons bovendien ook niet naïef zijn:
het herdenken van processen zorgt voor een meeruitgaven in overgangsfase. Maar
de besparingen op termijn zijn enorm.
Toen destijds het kijk- en luistergeld werd afgeschaft werd er door
bonden actie gevoerd tegen die afschaffing omdat de betrokken ambtenaren geen
job meer zouden hebben. De angst dat dit finaal zou leiden tot minder jobs of
minder overheidsverbonden jobs is echter fout. In de toekomst zal in zorg,
onderwijs en vorming een toenemende vraag naar mensen ontstaan. Het huidige
pakket van het soort diensten dat de overheid levert en het aantal mensen die
deze taken uitvoert zal zeker niet dalen. Of al deze mensen in overheidsdienst
moeten zijn is dan weer een ander debat.