Inhoud blog
  • De wetten zijn er voor de mens, de mens niet voor de wetten.
  • geweten (Het groeiend)
  • Rationele en emotionele kennis.
  • Hogerente / lage rente
  • Alternatief voor kapitalisme
  • Mensenrechten
  • Progressisme en Conservatisme
  • Het geweten 14.9.11
  • Atheïsme
  • DEP VI. Milieu (volledig)
  • DEP V. Buitenlandse zaken, 3 Europa en de wereld, (4 Diplomatie)
  • DEP V. Buitenlandse zaken, Nota vooraf (nota 3)
  • DEP V. Buitenlandse zaken, 1 Congo, 2 Immigratie
  • DEP V. Buitenlandse zaken, Nota vooraf
  • DEP. IV Financiën, 2. Interne Hervormingen, 3. Internat. acties
  • DEP. IV, Financiën, Inl, 1. Zes mogelijkheden om de staatskas te spijzen
  • DEP III. Justitie, 5, Enkele specifieke problemen, A-E.
  • DEP III. Justitie, 4. De Rechters (audit)
  • DEP III Justitie, 3 Aanpassingen wetgeving A en B
  • DEP III. Justitie, 2. Preventie, A en B
  • DEP III. Justitie. 1. Strafbeleid. A en B
  • DEP III . Justitie, 'Vooraf'
  • DEP II,2. Bevordering van de economie
  • DEP II, 4. Maatregelen ter ondersteuning van de E.
  • DEP II, Ec., 3. Economische 'stop'
  • DEP II. Economie1. Armoedebestrijding
  • DEP A De Naam
  • Van Chaos tot Harmonie. Inhoudsopgave
  • Van Chaos.. III. De Maatschappij, 6. 'Wereldregering'
  • Van Chaos.. III. De Maatschappij, 5. Globalisme en 'anders-globalisme".
  • Van Chaos.. III. De Maatschappij, 4. Democratie
  • Van Chaos.., III De Maatschappij, 3. Liberalisme en Socialisme
  • Van Chaos.., III. De Maatschappij, 2. Verschillen in rijkdom
  • Van Chaos..., III De Maatschappij, Inleiding
  • De onvrijheid.
  • De Vrijheid.
  • Van chaos...III. De Maatschappij, 1. Eigendomsrecht
  • Van chaos...II. De Mens, 8. De zin vh leven en 'het geluk'.
  • Van chaos... II De Mens, 4.Het geweten, 5. Kunst, schoonheid, waarheid, 6. De liefde, 7. Het kwaad
  • Van chaos... II. De Mens, 1 Het zelfbewustzijn, 2 de vrijheid en 3 verantwoordelijkheid
  • VAN CHAOS TOT HARMONIE I. De evolutie van het universum tot vandaag
  • De wetten zijn er voor de mensen...
  • Het schreiende kind
  • Naitre, enfanter, mourir...
  • Schuld en verantwoordelijkheid
  • Wij willen toch allemaal de sukkelaars helpen...
  • EIGENDOMSRECHT
  • 'Vrijheid'
  • Wereldregering
  • Islam-scholen ?...
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Laatste commentaren
  • Democratie (Huysmans)
        op DEP V. Buitenlandse zaken, Nota vooraf (nota 3)
  • democratie (Fredje)
        op DEP V. Buitenlandse zaken, Nota vooraf (nota 3)
  • Milieu (Fredje)
        op DEP VI. Milieu (volledig)
  • Vraag (Huysmans)
        op DEP III. Justitie, 5, Enkele specifieke problemen, A-E.
  • Is een truck als zovele anderen , ze moeten toch aan het werk blijven hé (sloefke)
        op DEP III. Justitie, 5, Enkele specifieke problemen, A-E.
  • Lieve groetjes van uit De Klinge (Lana & Pip)
        op DEP III. Justitie, 4. De Rechters (audit)
  • De zin van het bestaan (Jos Hostens)
        op De zin van het bestaan
  • Archief
  • Alle berichten
    Hufo

    13-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rationele en emotionele kennis.

    Dat nu eens het ene dan weer het andere overbeklemtoond wordt, wie zal het betwisten, wie zal 'scheidsrechter' spelen ?

    Het komt er zeker niet op aan het ene tegen het andere uit te spelen of op te zetten.

    Ik heb hier altijd nogal de klemtoon gelegd op de rationele intelligentie, omdat die het denken betreft en wij hier in ' Vrij.....Denken' zitten.
    Ik heb wel herhaaldelijk beklemtoond dat de gevoelens in het algemeen en de emotionele 'kennis' niet alleen in de tijd eerst komen. Ze gaat altijd vooraf aan de uitdrukkelijk rationele kennis. Maar ze is bovendien een 'inclusieve' kennis : een kennis die alles tegelijk ziet en inschat terwijl het denken eerder 'stelselmatig' en (bijgevolg) stap voor stap functioneert.

    Daarmee kom ik niet terug op mijn stelling dat de rationele kennis ergens een eindpunt is van die e. kennis. Wanneer we iets 'met de rede' begrijpen, kunnen verwoorden, kunnen weergeven in eenzinnige, altijd en door iedereen (in principe) op dezelfde manier te verstane bewoordingen, dàn pas hebben we een eindpunt bereikt. Maar de rede is vaak niet in staat om al wat de e. kennis ziet, ervaart, onder woorden te brengen.

    Daarmee is nog maar eens gezegd dat de twee elkander aanvullen en elkander nodig hebben.

    Ufo


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)


    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!