xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />VAN CHAOS TOT HARMONIE
II. De mens
De evolutie van de mens, van eencellig wezen naar de uiterst complexe samenstelling mens, is voldoende bekend en we mogen er hier wel van uit gaan zonder de hypothese van de schepping te behandelen.
De mens is echter zo n belangrijk wezen in het heelal, dat we zeker speciale aandacht aan hem moeten wijden.
1. Het zelfbewustzijn.
Inderdaad, in de mens is voor het eerst het zelfbewustzijn ontwaakt. Andere wezens hebben ook een min of meer ontwikkelde intelligentie, maar zelfs bij de aap wordt nog niet van zelfbewustzijn gesproken (al kunnen ze ook vreemd zitten denken wanneer men ze gade slaat !). Het is in elk geval duidelijk dat er nog een groot verschil bestaat tussen de intelligentie van dieren en die van mensen.
2. De Vrijheid.
Een tweede onderscheid met dieren zou de vrijheid zijn. Die ligt de laatste tijd echter serieus onder vuur. Verschillende filosofen ontkennen het bestaan van de vrijheid gewoon en houden het hooguit bij een maximale autonomie, die echter ook, in lagere gradaties, bij dieren bestaat. Ik sluit mij aan bij deze overtuiging.
Hoe werkt die zogen. (on)vrijheid dan ?
Als een mens een handeling verricht wordt hij wellicht door honderde veschillende stimuli gestuurd (wij zijn ons meestal maar bewust van enkele, en ons bewustzijn kiest er, meestal achteraf, de edelste uit), hij doet het omdat hij niet anders kan. Ook al heeft men de indruk zélf te beslissen, in feite worden wij gestuurd. Onze beslissingen hebben dus geen moreel xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />goede of slecht eigenschap, maar ze kunnen wel verkeerd of juist zijn : verkeerd is dan : niet in overeenstemming met in ons ingebouwde streven naar harmonie. Juist is net het omgekeerde : wél in de richting van de harmonie. De intelligente energie levert dus IN ons een voortdurende strijd met de dissonantie (met het kwaad), zoals ze die al miljarden jaren levert in de opbouw van het heelal, in het vormen (door evolutie) van de mens. Een juiste handeling zal ons een bevredigingsgevoel geven (dat heb ik goed gedaan), groter naarmate de handeling belangrijker was. Een verkeerde daad daarentegen wringt altijd min of meer. En leidt bij een zware fout (een moord bv) tot wroeging : een onverklaarbaar gevoel van ontevredenheid met onszelf (lees Misdaad en straf, Schuld en boete, van Dostojewski).
Het immorele genot bij verkeerde daden is als het ware de tegenhanger van dit geluksgevoel, het kan wel zeer hevig zijn, maar gaat altijd gepaard met een wrange bijsmaak. Bestaat een gelukkige misdadiger ? Een gelukkige dwingeland ? Een gelukkige verkrachter ? Zelfs een gelukkige miljardair wanneer hij naast zijn eigen miljarden niet kan bogen op veel welzijn dat door hem bewerkstelligd werd ? Er zijn wel zogezegd in weelde zwemmende bon vivants en profiteurs, maar zijn zij echt gelukkig ? Ik kan het me niet voorstellen. Waar gebeuren de meeste zelfmoorden ?....
3. Verantwoordelijkheid
Wie vrijheid zegt, zegt verantwoordelijkheid, wie de vrijheid uitschakelt, schakelt ook de verantwoordelijkheid uit : geen verantwoordelijkheid zonder vrijheid. En ook dat neem ik er bij.
Maar als men dààr van uitgaat, dan is er geen reden meer om mensen te straffen voor zogen. misdaden.
En inderdaad : straffen als een soort wraak van de benadeelde enkeling of gemeenschap heeft geen zin. Losbandigheid dan maar ? Anarchie ? Leef er maar op los, straffeloosheid ? Ook niet.
Wat dan wél ?
Een misdaad is in deze visie niet goed gepraat : de misdaad gaat in tegen de streving naar harmonie, is een dissonant, is dus verkeerd en moet bijgevolg bestreden worden. Maar bestrijden is iets anders dan bestraffen.
Deze andere aanpak werd beschreven in Vrijheid en verantwoordelijkheid, de inleiding tot het hoofdstuk Justitie, in DEP, het vierde deel van Van chaos tot harmonie
|