Inhoud blog
  • Terug naar Amsterdam
  • Kopenhagen
  • Helsinki
  • Sint Petersbug
  • Sint Petersburg
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    REISKRIEBELS
    Leuke reisverhalen en tips
    15-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The Strip
    The Strip

    Las Vegas is dé gokstad van de VS, de place to be voor gokkers die van overal in de Verenigde Staten en ver daarbuiten hun geluk hier komen beproeven.
    Tientallen super-de-luxe hotels verdringen zich langs 'The Strip', de meer populaire naam voor de Las Vegas boulevard. Ze concurreren met elkaar om het grootste, het luxueuste, het meest opvallende, het felst verlichte gokpaleis te zijn.
    Zo krijg je een caleidoscoop van kleuren en vormen.



    Elk hotelcasino is gebouwd rond een bepaald thema. Een natuurgetrouw vrijheidsstandbeeld staat voor het 'New York-New York' hotel. In 'The Venetian' is het
    thema Venetië, het 'Luxor' hotel is opgetrokken in de vorm van een pyramide inclusief sfinx (met exact dezelfde afmetingen als de echte in Egypte). Als we voorbij hotel 'Paris' wandelen waan je je in de lichtstad mét eifeltoren en Arc de Triomph. In het beroemde 'Caesar's palace' is het alsof je in Rome bent ten tijde van de wreedaardige keizers. Het zijn maar enkele voorbeelden van de meest opzichtige casino's die de skyline van de gokstad sieren (of ontsieren).
    Een beetje overrompeld door de grote hotelcasino's staan er langs de strip ook vele 'Wedding Chapels
    ' waar mannen en vrouwen een ander soort gokje kunnen wagen : trouwen. De stad telt ongeveer 50 kapelletjes waar paren in het huwelijk kunnen treden, variërend van snelle inzegeningen zonder poespas tot overdadige spektakels. De 'mariage business' trekt elk jaar meer en meer mensen naar de gokstad.
    We eten een broodje in het Alladin hotel waar alles dan weer in het teken staat van het gekende sprookje. In een decor van kastelen en burchten zitten we op een koel terras binnen, al lijkt het alsof we onder een blauwe hemel zitten waarin witte wolkjes ronddrijven en vogels rondvliegen. Het oogt heel erg echt, het is wel decoratief, maar allemaal nep. En die altijd blauwe hemel heeft ook
    nog een andere reden. Je raakt daardoor makkelijk je tijdsbesef kwijt. Terwijl het buiten al donker is, is hier de hemel nog blauw en heb je nog al de tijd om nog een gokje te wagen en verder te spelen. Slim bekeken van de casino-eigenaars, niet?
    Overdag is de gokstad indrukwekkend, 's avonds baadt ze in een zee van neonlicht. Voor sommige hotels kan je een gratis openluchtspektakel bekijken. Aan 'The Mirage' is er een vu
    lkaanuitbarsting en voor het 'Belaggio' hotel, geïnspireerd op de Noord-Italiaanse stad, bewonderen we kunstig dansende fonteinen.
    De avond is nog jong, de stad bruist en vol ontzetting kijken we rond naar de gokwoede van sommige Amerikanen die hier dag én nacht handenvol dollars verspelen op de gokmachines.
    Heel even maken we ook de keerzijde van al deze glamour mee. Vlak voor onze neus, midden op de brede neonverlichte boulevard, krijgt een koppel (?) fikse ruzie met elkaar. De man slaat met geweld zijn vrouw tegen de grond. De vrouw blijft bloedend liggen , terwijl de man gewoon wegwandelt. Een massa mensen ziet het gebeuren maar niemand doet iets en wacht op de politie.
    Wij zoeken ons hotel op, want morgenvroeg beginnen we aan onze rondreis door de nationale parken.





    15-11-2008 om 00:00 geschreven door Jos Dom

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Las Vegas
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Las Vegas

    Zeer vroeg in de ochtend nemen we een taxi naar de luchthaven van San Francisco. Niettegenstaande het vroege uur is het al druk op de luchthaven.
    We checken in voor de korte vlucht naar Las Vegas. De veiligheidsagenten laten zich deze ochtend van hun ijverigste kant zien want zelden hebben we zo een strenge controle gehad van de bagage en van onszelf.
    Vanuit het vliegtuig maken we een mooie zonsopgang mee boven de Nevada woestijn. Middenin die woestijn ligt de gokstad Las Vegas, ook wel 'sin city' (stad der zonden) genoemd. Het is een grote, nog steeds groeiende stad, en duidelijk veel uitgebreider dan wat de doorsnee toerist van Las Vegas verwacht. Bijna iedereen kent slechts twee straten in de stad nl. Fremont street en de Las Vegas boulevard, veel beter gekend als 'The Strip'.
    Op de Mc Carran luchthaven staat onze huurwagen klaar. Een auto huren in de V.S. is een fluitje van een cent. De bediende van het autoverhuurbedrijf overhandigt de boorddocumenten en wenst ons een goeie reis. De huurwagens staan gerangschikt volgens model. We kunnen nog kiezen met welke kleur van wagen we de  komende weken zullen rondrijden. Onze huurwagen is nagelnieuw en heeft een automatische versnellingsbak. Da's even aanpassen.
    Het is maar enkele minuten rijden tot 'The Venetian', ons hotel aan 'The Strip'.
    The Venetian is een groot, héél erg groot casinohotel met maar liefst 4000 suitekamers en is een geamerikaniseerde kopie van de stad Venetië. Het San Marco plein met campanile, het dogenpaleis, de kanalen met gondels en gondeliers... je zou bijna denken dat we in Venetië aangekomen zijn.
    Bij het binnenrijden van het hotel negeren we een bord 'Valet parking', en dat hadden we beter niet gedaan. We parkeren onze wagen in de supergrote ondergrondse garage, zoeken de weg naar de receptie. Daarna vinden we met moeite onze huurwagen terug, laden de bagage uit en sleuren ze tot in de lobby van het hotel. Als we het bord 'Valet parking' wél hadden gevolgd, rij je tot vlak aan de ingang van het hotel, wordt de bagage door een bediende gedragen die ook je auto veilig weg zet. Je krijgt een kaartje en telkens je de auto nodig hebt wordt die voorgereden. Simpel en efficiënt, maar dat wisten we (nog) niet.
    Aan de receptie krijgen we een plan waarop een vriendelijke dame ons de weg toont naar de kamer.
    Alle wegen naar alle kamers lopen door de immens grote gokzaal (gambling hall), die gans de benedenverdieping van het hotel beslaat.
    We hebben ze niet getelt, maar honderden ratelende jackpots vullen de gokzaal, afgewisseld met roulettetafels en andere geldverslindende gokautomaten.
    We vinden onze zeer ruime kamer maar staan vlug terug beneden, razend benieuwd hoe ons de gekke stad Las Vegas zal bevallen.

    14-11-2008 om 00:00 geschreven door Jos Dom

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.San Francisco
    San Francisco

    San Francisco, ook wel 'the city by the bay' genoemd, is een mooie, bijna Europees aandoende stad. Het is een Amerikaanse grootstad op mensenmaat.
    San Francisco telt 'slechts' 800 000 inwoners en dat is weinig vergeleken met miljoenensteden als New York, Los Angeles of Chicago. Bovendien kan je er rustig  wandelen, zijn er weinig wolkenkrabbers en liggen de culturele trekpleisters van de stad nooit ver weg. Mocht je toch moe worden van al dat stappen, dan zijn er de pittoreske cable cars die je door de stad rijden.
    We besluiten een grote stadswandeling te maken. Een goed stadsplan zal ons zeker van pas komen.
    Op enkele honderden meter van het hotel stappen we onder de rijk versierde, traditionele jadegroene Chinese poort Chinatown binnen. Met meer dan honderdduizend inwoners is deze wijk de grootste Chinese gemeenschap buiten Azië.
    De 260 meter hoge Transamerica Pyramid, gebouwd in de vorm van een pyramide en voltooid in 1972 trekt onze aandacht. Het is de hoogste en meest opvallende wolkenkrabber in San Francisco.
    Een flinke wandeling verder komen we langs de cable car barn. Hier bekijken we de motoren, raderen en kabels in werking, die op ingenieuze wijze de kabeltrams op en af de soms steile hellingen van de stad laten rijden.
    Weer enkele kilometer verder komen we aan Alamo square. Hier staat de meest gefotografeerde, kleurrijke, victoriaanse huizenrij van San Francisco. Deze rij huizen worden ook wel 'the painted ladies' of 'postcard row' genoemd en staan inderdaad op vele prentkaarten afgebeeld. Vanop een bank aan het glooiende groene plein van Alamo square hebben we een groots uitzicht op de stad met in de achtergrond de wolkenkrabbers van het Financial District.
    Fisherman's Wharf is een ruim 1,5 kilometer lange promenade langs de baai.
    Aan pier 39, een loskade uit 1905, vestigden zich een hele kolonie Californische zeeleeuwen. Ze scharrelen rond op de steigers, kruipen over elkaar heen en plonzen in het water.
    Aan pier 41 kan je per veerboot naar Alcatraz Island. Op dit eiland staat een voormalig fort dat van 1934 tot 1963 dienst deed als zwaarbewaakte federale gevangenis, waar de onverbeterlijke misdadigers van het land opgesloten zaten. De beruchte gangster Al 'scarface' Capone bracht hier vijf jaar gevangenisstraf door.
    Langs Lombard street, de bochtigste straat ter wereld, komen we terug aan de baai. We genieten van een fraai uitzicht op de 'Golden Gate bridge', de  onovertroffen, beroemde oranjerode hangbrug. Wist je dat sinds de opening van de brug in 1937 permanent 25 schilders en staalarbeiders aan het werk zijn om de brug te onderhouden?
    's Avonds gaan we 'chinezen' in één van de vele restaurants in China town.
    Om ons stadsbezoek aan San Francisco mooi af te ronden zijn we op zoek naar een gezellige bar, liefst mét panoramisch uitzicht. Misschien kunnen we wel iets drinken op de hoogste verdieping van het St. Francis hotel. Een volledige glazen lift bevindt zich aan de buitengevel van het hotel. Mijn echtgenote echter heeft het niet zo begrepen op grote hoogtes, en dus stijgen onze vakantievrienden en ikzelf met een flinke vaart en met een raar buikgevoel naar de 32ste verdieping van het hotel. Er is geen bar te bekennen maar de rit met de glazen lift doen we nog enkele keren over, gewoon voor de fun.
    We hebben meer geluk in ons eigen hotel. In de bar op de 21ste verdieping bruist het van ambiance.
    Maar eigenlijk zitten we hier ook niet echt op onze plaats. In onze stapkledij mét fleece vallen we wel héél erg op, want in de poepchique zaak is iedereen in feestkledij. Mannen verschijnen in kostuum met hemd en das, vrouwen in strakke pakjes op naaldhakken en diensters in lange rok, maar met een split waar (bijna) geen eind schijnt aan te komen.
    We zullen toch maar naar de kamer gaan en dromen van al de mooie dingen die we tot nu toe al mochten meemaken.   








    13-11-2008 om 00:00 geschreven door Jos Dom

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De cable cars
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De cable cars in San Francisco

    San Francisco zonder cable cars is ondenkbaar. Het is dan ook geen toeval dat de cable car het enige geklasseerde monument op wielen ter wereld is.
    De oude kabeltrammetjes die de steile straten van San Francisco op en af rijden, zijn een uniek en bijzonder populair vervoersmiddel. Ze zijn in 1869 ontworpen door Andrew Smith Hallidie, een Engels ingenieur. De eerste tocht met een cable car vond op 2 augustus 1873 met groot succes plaats. In 1880 waren er al acht cable car routes in gebruik met een gezamelijke lengte van 175 kilometer. Daarvan zijn er nu nog drie routes over. Het heeft echter maar een haar gescheeld of ook deze laatste trammetjes zouden zijn vervangen door moderne autobussen. De inwoners van San Francisco hebben echter stormachtig geprotesteerd en de toekomst van dit populaire vervoersmiddel is gelukkig verzekerd.
    Er zijn nu nog drie lijnen die van zes uur 's morgens tot middernacht rijden:
    De Powell & Mason line, de Powell & Hyde line en de California line. De meest spectaculaire is de Powell & Hyde line die door de steilste en bochtigste straten van de stad rijdt.
    Cable cars hebben geen motor, maar zijn wel uitgerust met maar liefst vier verschillende remsystemen. Dat is bepaald geen luxe, want ze rijden vaak over zeer steile straten. Ze worden door een indrukwekkend en ingenieus stelsel van stalen kabels in het wegdek, de heuvels van de stad op en af getrokken.
    Onderaan de tram bevindt zich een haak (grip). De 'gripman' bediend deze haak en grijpt de vier centimeter dikke stalen kabel die in een sleuf in het wegdek loopt. Zo worden de trams op hellingen van soms wel 21% getrokken.
    De trammetjes zijn open, hebben ongeveer 30 zitplaatsen en nog eens dubbel zoveel staanplaatsen (de treeplanken meegerekend) en gaan met een constante snelheid van 15 kilometer per uur.
    Het controlecentrum en centrale van de cable cars is gekend als 'The cable car barn and powerhouse' en kan vrij bezocht worden. Bezoekers kunnen het interessante voortbewegingsmechanisme gratis gadeslaan.
    Aan het kruispunt van Powell met Market street ligt de 'cable car turntable', een draaischijf om de trams, die zich slechts in één richting kunnen voortbewegen, te keren.
    Deze installatie maakt het mogelijk dat de bestuurder schijnbaar moeiteloos de zes ton zware tram met de hand 180 graden keert voor de volgende rit.

    10-11-2008 om 12:23 geschreven door Jos Dom

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (2)


    Archief per week
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008

    Welkom op mijn blog!
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.




    Over mijzelf
    Ik ben Jos Dom, en gebruik soms ook wel de schuilnaam jodo.
    Ik ben een man en woon in Edegem (Belgie) en mijn beroep is gepensioneerd.
    Ik ben geboren op 14/04/1948 en ben nu dus 76 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Reizen.

    Foto

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!