Inhoud blog
  • Terug naar Amsterdam
  • Kopenhagen
  • Helsinki
  • Sint Petersbug
  • Sint Petersburg
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    REISKRIEBELS
    Leuke reisverhalen en tips
    22-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Santorini
                                           Santorini

    Toch wel een fijn gevoel hoor! Terwijl je gelukzalig slaapt en de zachte deining amper voelt hebben we vannacht 249 kilometer of 135 zeemijl gevaren tussen Kusadasi en het Griekse eiland Santorini. Een eindje voor de kust van Fira, de hoofdstad van Santorini, gaan we voor anker. Zoals steeds kan je begeleid of individueel het eiland verkennen. Enkele jaren geleden waren we reeds op Santorini, dus trekken we er alleen op uit. Het wordt een prettig weerzien. Wanneer we het zelf wensen dalen we af naar dek 1 in de buik van het schip. Daar stappen we over in een tender. Tenders zijn kleine motorboten die een regelmatige pendel tussen het cruiseschip en de kade verzorgen, daar waar er onvoldoende diepgang is of de nodige faciliteiten ontbreken om de oceaanreus aan een kademuur aan te meren. Na slechts enkele minuten dobberen bereiken we het lieflijke haventje van Fira. 



    Santorini is het meest zuidelijk gelegen eiland van de Cycladen. Het hele eiland, in de vorm van een halve maan, is een enorme massa vulkanische lava. Bruinrode klippen rijzen hoog uit de zee op en Fira is gebouwd aan de rand van een steile rots, 260 meter boven de zeespiegel. Te voet, op de rug  van een ezel of met de kabelbaan bereik je vanuit de kleine haven Santorini's hoofdstad(je) Fira.
    Vroeger vroegen we ons wel eens af waar toch die mooie, typisch Griekse anzichtkaarten gefotografeerd zouden zijn. Nu weten we het zeker. Hier op Santorini, in de trotse stad Fira en in het een beetje verderop gelegen stadje Oia, zo pittoresk dat het weggelopen lijkt uit een reisfolder voor de Griekse eilanden. Dorpen met witte huizen, die zich krampachtig lijken vast te klampen aan de steile hellingen, kerkjes met felblauwe koepeldaken, hagelwitte terrasjes met kobaltblauwe vouwstoeltjes uitkijkend over een al even azuurblauwe zee, het is onvergetelijk mooi! Hier op Santorini kunnen we met onze kleine camera foto's nemen die kunnen wedijveren met de mooie prentkaarten.
    We maken een fikse wandeling door Fira. Trapjes op, trapjes af, een klokkentoren links, een verrassend doorkijkje, een poesje onder een tafeltje, een wijds zicht met ginder beneden de witte cruiseboot die mooi contrasteerd tegen de blauwe zee.... zoals op de prentkaarten, maar dan in het echt.
    Verschillende restaurants en tavernes hebben prachtige terrassen met adembenemende panorama's. In de adembenemende prijs van onze koffie met gebak is dat uitzicht blijkbaar bij ingerekend.
    Het is tijd om terug af te dalen en een tender voert ons tot bij de cruiseboot.
    Telkens we ergens aan wal zijn geweest en terug aan boord komen brengen we onze seapass in in een computer. De seapass bevat onze gegevens en een recente foto. Die foto en de inschepende passagier worden vergeleken. Een waterdicht systeem. We worden telkens alleen een beetje bruiner, zo lijkt.
    Om acht uur 's avonds vertrekken we uit Santorini. Terwijl een dieporanje zon langzaam ondergaat zijn we al op weg naar Korfoe, een ander Grieks eiland.

    22-11-2009 om 00:00 geschreven door Jos Dom

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kusadasi en Efeze
                                      Kusadasi en Efeze

    Mooi op tijd, precies op schema wordt 'The Splendour' deze morgen de haven van Kusadasi binnengeloodst. Kusadasi is een stad gelegen aan de Zuid-West kust van Turkije.
    We hebben ons ingeschreven voor de begeleide excursie naar de ruïnestad Efeze. Alle passagiers die een excursie boekten worden in kleine groepen verdeeld en naar de klaarstaande reisbussen op de kade begeleid. Het is een korte rit naar de vroegcristelijke stad Efeze. We krijgen er een deskundige rondleiding. Efeze beleefde een bloeitijd gedurende het Romeinse rijk. Het werd één van de belangrijkste steden van de opkomst van het cristendom. Apostel Johannes heeft hier gepredikt, volgens de overlevering zou de H. Maagd hier hebben gewoond na de kruisiging en in de bijbel vinden we geschriften terug van de apostel Paulus aan de cristenen van Efeze. In de derde eeuw begint het verval van de stad en tijdens de eerste jaren van het Osmaanse rijk raakt de stad in vergetelheid; verlaten en onbewoond verdwijnt ze bijna geheel. Rond 1869 werd begonnen met archeologische opgravingen. Nu kan de wereld opnieuw van de antieke schoonheid van de stad genieten. De bibliotheek van Celsus, de tempel van Hadrianus en het Romeinse theater zijn uitzonderlijk goed bewaard. Op het einde van de rondgang worden de cruisereizigers verrast op een stukje romeins theater, gladiatoren en zwaardvechters incluis.



    Terug in Kusadasi  sluit deze excursie af in een onvermijdelijke tapijtenzaak. Mierzoete Turkse koekjes en kleine tasjes sterke koffie waar je je lepeltje kunt in rechtzetten worden ons aangeboden.
    Tientallen tapijten, karpetten en lopers in levendige kleuren en gedurfde dessins worden voor onze voeten uitgerold. Het zijn mooie, kunstige vloerkleden maar voor de arbeidsters die hier werken is het weken, soms maanden hard labeur. We houden het snel voor bekeken en lopen nog even door de winkelstraten van Kusadasi. Turkse mannen, modieus gekleed in hemd en das spreken ons aan in vloeiend Nederlands, soms zelfs met een Antwerps of Limburgs accent. Ze proberen ons 'echte' Turkse tapijten en 'echte' lederen jassen te verkopen.

    Op een zonnig terras met zicht op de haven ronden we het bezoek aan Kusadasi af. Vandaag liggen hier vier cruiseschepen zusterlijk naast elkaar. Wij dachten dat 'The Splendour' groot en luxueus was! Dat is ook zo, maar vlak naast onze boot heeft zich de 'Ruby Princess' aangemeerd. Ook in cruiseboten is er blijkbaar een overtreffende trap; groot, groter, grootst, dat bewijst deze reus van een oceaancruiser wel! En dat het nog groter kan... jawel! De Royal Caribbean line pakt in november 2009 uit met 'The Oasis of the seas', op dit ogenblik het grootste cruiseschip ter wereld!  Op de nagelnieuwe boot die einde 2009 zijn maidentrip maakt is er plaats voor 6200 passagiers en meer dan 2000 bemanningsleden. Een varende stad!
    Om 18 uur zetten we koers naar de Griekse eilanden.
    Als we 's avonds laat nog een frisse neus halen op het buitendek is men druk in de weer om een middernachtelijke barbecue te openen. Onvoorstelbaar!  Het mag toch niet gebeuren dat er iemand met nog een klein beetje honger in bed zou moeten kruipen!


    20-11-2009 om 00:00 geschreven door Jos Dom

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De andere kant van de medaille
                         De andere kant van de medaille


    Het is onze eerste cruise en we zijn wel onder de indruk van het ganse gebeuren.
    We kunnen (nog) geen rederijen vergelijken maar de Royal Caribbean line voert luxe en efficiëntie voor haar gasten wel hoog in het vaandel.
    Nieuwgierig als we zijn willen we toch meer weten over het wel en wee aan boord.
    Regelmatig maken we een praatje met het vriendelijke personeel. Ze zijn blijgezind en zitten vol werklust. Een Turkse man, gehuwd en vader van twee kinderen is blij en fier want hij heeft een kontrakt van 6 maanden weten te versieren aan boord van dit schip. Dat is bijna heel de periode dat 'The Spendour of the seas' de ene na de andere cruise maakt in de Middenlandse zee. Begin december maakt de cruiseboot de grote oversteek en in onze wintermaanden vinden we het schip terug in de Zuid-Amerikaanse wateren. Een Braziliaanse jongen legt uit: " het overgrote deel van het personeel werkt 7 dagen op 7, ongeveer 12 uur per dag. Door een gunstige evaluatie van de passagiers kunnen we enkele uren of een halve dag vrij verdienen. 's Avonds laat, in onze kajuiten op deck 0, daar waar de glamour en glitter verdwenen is, durven de gemoederen  na een dag hard labeur wel eens verhit raken. Maar nooit voor lang. 's Morgens vroeg is alles weer opgeklaard en zetten we onze breedste glimlach op voor weer een schitterende cruisedag".
    Flexibel zijn hoort ook bij de job. Onze vriendelijke ober dient 's avonds de borden op, bij het ontbijt vinden we hem aan de koffie automaten en overdag helpt hij mee aan de voorbereidingen in de inmense keuken. Het loon is ondermaats maar dat wordt een beetje goedgemaakt door de gegeerde fooien die op het einde van elke cruise  gegeven worden door de passagiers. En dan is het personeel dat in onmiddellijk contact komt met de passagiers nog het gelukkigst, zo bedenken we. In de catacomben van de boot, daar waar zich de machinekamers en de wasserij bevinden wordt de klok rond bed-en tafellinnen gewassen en gestreken. Geen jobke om jaloers op te zijn, zo lijkt ons. Het is uiteraard niet toegestaan dat passagiers hier komen, maar op een film van de rederij wordt ook het zware werk benedendeks getoond.
    Evenmin toegankelijk voor nieuwsgierige ogen is 'de brug', het zenuwcentrum van de boot. Sinds de aanslagen van september 2001 in New-York is dit deel van het schip strikt voorbehouden terrein voor de stuurlui en de kapitein.
    We horen kapitein Tommy Nyseter wel dagelijks door de microfoon. Hij vertelt ons de  huidige vaarroute en maakt het mooie weer.



    18-11-2009 om 00:00 geschreven door Jos Dom

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.op zee
                                   Op Zee

    Vervelen zullen we ons deze dag op zee zeker niet doen. Er zijn voldoende mogelijkheden aan boord om je te ontspannnen. Er is een groot buiten- en binnenzwembad, een spa, een bibliotheek, een klimmuur, een looppiste en een minigolf parcours. Je kan eten, drinken, ijsjes likken à volonté, vrolijke orkestjes houden er op, verschillende plaatsen, de sfeer in en spelen ten dans. De koks demonstreren het kunstig in figuren snijden van groenten en fruit. De kameroversten leren aan en geven uitleg over de handdoeken die elke avond opnieuw leuk geplooid in de vorm van een sierlijke zwaan of gek aapje op het bed gedresseerd worden. Als ik dat thuis wil nadoen om mijn echtgenote eens te verrassen lijkt mijn sierlijke zwaan nog het meest op een..... opgerolde handdoek! De meeste gasten maken er vandaag een luie dag van.
    Vanavond is het kapiteinsavond. Er wordt gevraagd je een beetje feestelijk op te smukken.... en kijk eens aan... iedereen staat 's avonds te blinken in hun beste pak en mooiste cocktailjurk. De heren kunnen zich eventueel aan boord een gehuurde smoking laten aanpassen. In een grote zaal staat de kapitein, ook al op zijn paasbest, met veel gouden sterren en strepen op zijn sneeuwwit uniform, klaar om de handjes te schudden van de gasten. In een lange rij schuift iedereen geduldig aan tot het hun beurt is. Het hele gedoe heeft naar ons gevoel een hoog sinterklaasgehalte. Als kind gingen we ook naar de heilige man, werd er een foto genomen en vroeg hij of we wel braaf geweest waren. De oude, heilige man met lange, witte baard is nu een 34 jarige vlotte kerel uit Noorwegen en gezagvoerder over dit cruiseschip. Zijn vraag is nu of we het naar onze zin hebben en uit welk land we komen.
    Na het handengeschud heet de kapitein ons welkom aan boord en stelt hij de hogere officieren voor. Enkele markante cijfers die ons uit zijn verwelkoming  bij bleven zijn dat er 720 man bemanning is, gerekruteerd van over gans de wereld. De meeste bemanningsleden komen uit Midden-en Zuid-Amerika, de thuisbasis van de Royal Caribbean line. Ook personeel uit Azië en Europa maken deel uit van het mondiale gezelschap.
    We zijn op deze cruise met welgeteld 1972 opvarenden van maar liefst 55  verschillende nationaliteiten. Amerikanen en Canadezen zijn in de meerderheid, een heleboel Italianen, 16 Nederlanders, 4 Belgen en 1 Keniaan.
    Later die avond lopen we voorbij de fotostudio aan boord. Honderden, nee, duizenden grote kwaliteitsfoto's staan er te wachten op gewillige kopers: foto's van bij het inschepen, bij het aan wal gaan in Dubrovnik, bij de kapitein, als showkoppel voor een kunstzinnige achtergrond. Steeds weer staan er fotografen klaar om de passagiers op 'duur' fotopapier vast te leggen.
    Het verrukkelijke avondmaal wordt ons geserveerd door hoofdkelner Jelena uit Lithouwen en kelner Yucel uit Turkije. Ze beginnen hun dagelijkse klanten al te kennen en vertellen graag over hun wedervaren aan boord.
    In het theater treden deze avond 'The Rat Pack' op, een meer dan geslaagde imitatie van het beroemde crooner-trio: Dean Martin, Frank Sinatra en Sammy Davis Jr.
    En de boot....... hij cruisde voort. 





    17-11-2009 om 18:26 geschreven door Jos Dom

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dubrovnik
    Klik op de afbeelding om de link te volgen                             Dubrovnik

    Het is niet mogelijk om in bed te blijven als we in de vroege ochtend zeer langzaam vlakbij een prachtige kustlijn varen. Dit moet de kust van Kroatië al zijn.
    Terwijl het schip in de haven van Dubrovnik wordt binnengeloodst staat er in de ruime ontbijtzaal een uitgebreid ontbijtbuffet klaar.
    Thuis voor de computer, in het reisbureel en ook hier aan boord kan je een keuze maken uit een gevarieerd aanbod aan excursies. In elke aanlegplaats van de cruise kan je kiezen tussen tal van begeleide excursies, ofwel kies je voor een individuele uitstap of je blijft gewoon aan boord. We zijn aangenaam verrast door de vlotheid en efficiëntie waarmee de vele passagiers aan wal worden gebracht.
    Op deck 1 gaan we met onze seapass door de douane. Wij kiezen om de stad individueel te bezoeken en stappen in de klaarstaande shuttlebus die ons naar de historische binnenstad brengt.
    Dubrovnik is een compleet onmuurde vestingstad en staat op de werelderfgoedlijst van de UNESCO. Tijdens de Kroatische onafhankelijksoorlog in 1991 werden de vestingsmuren en historisch centrum door het Joegoslavische leger vanuit de bergen zwaar onder vuur genomen en erg beschadigd. De stad en de omwalling zijn helemaal in hun oude glorie hersteld en opnieuw ligt Dubrovnik zeer fotogeniek te blinken in de zon.
    We maken een wandeling over de twee kilometer lange vestingsmuren, helemaal rond de stad. Zeer indrukwekkend. De muren zijn tot wel 25 meter hoog en bieden een mooi, weids panorama over de vernieuwde daken met hier en daar een kerk met koepel.
    We dalen af naar de hoofdstraat van de oude stad: 'de placa' met zijn souvenirswinkels, statige kerken, sfeervolle pleintjes, nauwe steegjes en leuke restautants.
    Aan de haven is het druk. Je kan er met een 'piratenboot' een rondvaart maken. Dubrovnik is heel fotogeniek. Dat weet blijkbaar ook een oude man  dat met een uniek fototoestel uit de jaren stillekes plaatjes schiet.
    'En ze zijn nog danig goed van kwaliteit' zo vertelt hij ons.
    In de namiddag nemen we de shuttlebus terug naar de boot. Bij het aan boord gaan registreert een computer onze seapass en wordt de handbagage telkens gescand. Veiligheid voor alles. Om 18 uur stipt varen we af. Wachten op telaatkomers wordt niet gedaan. Diegenen die nu niet aan boord zijn hebben grote pech.
    's Avonds tovert de chef-kok geassisteerd  door sous-chefs, koks, patissiers en keukenhulpjes, samen 150 man sterk, een culinair festijn op de borden van de bijna 2000 opvarenden.
    De volgende bestemming is Kusadasi in Turkije waar we overmorgen zullen aanleggen.

    16-11-2009 om 16:16 geschreven door Jos Dom

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008

    Welkom op mijn blog!
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.




    Over mijzelf
    Ik ben Jos Dom, en gebruik soms ook wel de schuilnaam jodo.
    Ik ben een man en woon in Edegem (Belgie) en mijn beroep is gepensioneerd.
    Ik ben geboren op 14/04/1948 en ben nu dus 76 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Reizen.

    Foto

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!