Wandelgroetjes uit Borgloon 2
  • 24E MARCHE DES BLES. / LES CASTORS DE BERNEAU. / DALHEM. 24/08/2022
  • OOGSTTOCHT. / AVIAT ST TRUIDEN. / GELINDEN. 22/08/2022

20-02-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MARCHE DES FRIMAS. / CLUB DE MARCHE AL VILE CINSE. / BERNEAU. 20/02/2022

Zondag 20 februari 2022.

MARCHE DES FRIMAS.

CLUB DE MARCHE AL VILE CINSE.

BERNEAU.

Berneau werd gesticht op een golvende leembodem. Oorspronkelijk spraken de inwoners van Berne een Limburgs dialect. Het dorp kende echter vanaf de achtiende eeuw een geleidelijke verfransing en behoord nu tot Franstalige Wallonië. We vertrekken in het dorp en komen dadelijk langs het kasteel Borcht. Reeds in de 9de eeuw werd er op deze plaats een kasteel gebouwd. Dit kasteel verviel en in de 14de eeuw werd er een nieuw kasteel gebouwd. Dit bestond uit een zwaar versterkte donjon en was omringt met grachten en vijvers. In 1595 werd het verbouwd tot een kasteeltje. In 1608 werd een hoog, rond torentje bijgebouwd en ook diverse bijgebouwen. Vandaag is het kasteel wat opnieuw in verval. Nu wandelen we de velden in richting Voeren. Zo komen we s’-Gravenvoeren. Dit dorp is een lintdorp langs het riviertje de Voer en ligt in het Voerdal. Hier hebben we rustpost. Daarna komen we aan het Ursulinenklooster. Het klooster werd gesticht in 1852. Het omvatte tevens een pensionaat. De Ursulinen verzorgden onderwijs voor meisjes. Het is een groot bakstenen gebouwencomplex, met een neogotische kapel, kloostergebouwen deze gebouwen zijn van de 2de helft van de 19de eeuw, de andere die eens de hoeve waren stammen uit 1775. Het klooster heeft een tuin met een Lourdesgrot. Vandaag is het een verzorgingshuis. Dan wandelen we langs de Voer hier verschillende staan nog verschillende vakwerkhuizen en oude boerderijen. Ook komen we diverse stenen en gietijzeren wegkruizen en ongelukskruizen. Wat verder wandelen we nog een eindje langs de velden en en kapel in het veld en dan komen we terug in aan ons vertrek. De wandeling heeft wel wat tegenslag door de regen en wind, veel modder. Maar toch fijn dat we in Berneau konden wandelen.

20-02-2022, 20:21 geschreven door Johnny Cloesen
    19-02-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3E MARCHE DES CROCUS. / LES JOYEUX LURONS DE FERNELMONT. / LOYERS – NAMUR. 19/02/2022

Zaterdag 19 februari 2022.

3E MARCHE DES CROCUS.

LES JOYEUX LURONS DE FERNELMONT.

LOYERS – NAMUR.

We vertrekken in het centrum van Loyers, vlak bij de kerk. De Saint-Sebastien kerk van de XIII-XIX de eeuw in gotiek en neogotiek. De kerk uitgebouwd vanuit een kasteelkapel uit de 13de eeuw met een koor en een gotische transept. Het schip is van neo-gotische stijl en werd opgetrokken in 1904 door architect Joostens. Aan de kerk ligt het kasteel met kasteelhoeve. De hoeve omgeven door water en wit gekalkt. Het kasteel in roodgekleurd. Gelegen in e prachtig park, het kasteel heeft een ronde toren. Het geheel is bijzonder mooi. We wandelen de dreef op met eeuwen oude bomen en dan gaan we de velden en bossen in. Dat we hier in de fortengordel rond Namen zijn kunnen we zien aan de vele bunkers die we tegen komen. Ook verder in het veld een prachtige grote boerderij uitzonderlijk met vierhoek torens. Wanneer we op klimmen het bos in gaan en dan achterom kijken zien we hoe groot deze hoeve is. Indrukwekkend. In het bos staat een toren van de bunker. We wandelen verder en krijgen prachtige vergezichten. Dit is toch een prachtig landschap. Zo komen we aan de eerste rustpost. Daarna maken we een lus van 4km en dit is het mooiste stuk van de wandeling weilanden, bossen heuvels zo mooi. Hier en daar een oude grote boerderij. Ook langs poelen en je ziet dat de lente in aantocht is de padden overzet is reeds bezig. Zo komen we langs Cairn de feu. Is een kunstwerk van de fransman Keltz uit 2003. Waarbij hij wil aanknopen met oude tradities. De onderbouw is uit steen en er zou een takken koepelvormige deel zijn dat in brand werd gestoken. Weer verder en we komen terug aan de rustpost nu is het niet meer ver, na de rust weer verder en dan gaan we door het veld en terug naar ons vertrek. Zo eindigt een prachtige wandeling in Loyers.

19-02-2022, 00:00 geschreven door Johnny Cloesen
    17-02-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MIDWEEKWANDELTOCHT. / W.S.V.DE VELDLOPERS GULPEN. / GULPEN. 16/02/2022

Woensdag 16 februari 2022.

MIDWEEKWANDELTOCHT.

W.S.V.DE VELDLOPERS GULPEN.

GULPEN.

Voor het eerst in 2 jaar nog eens de grens overgestoken voor een wandeling in Nederland. We gaan voor de midweektocht in Gulpen. Vertrek van de wandeling in het centrum van Gulpen, deze ligt in het Heuvelland met zijn golvende landschap. De Geul vloeid door het dorp en de riviertjes de Geul en de Eyserbeek in de Geul. Deze riviertjes hebben brede beekdalen gevormt. Op het grond gebied van Gulpen liggen verschillende plateaus, plateau van Margraten, van Crapoel, Ubachtsberg en van Bocholtz. In de gemeente Gulpen-Wittem liggen verschillende beschermde dorpsgezichten. Hat is ook een gemeente met 289 rijksmonumenten vooral beschermde boerderijen. In alle dorpen en gehuchten van de gemeente zijn er carréhoeves en vakwerkboerderijen te vinden. Op onze wandeling komen we ervele tegen en dit maakt deze streek zo aangenaam om te wandelen. We wandelen vandaag in dit prachtig stukje Nederland, langs de Toeristenkerk en langs de brouwerij Gulpener bier het centrum in steken de Geul over en wandelen dan de natuur in. We wandelen langs de Neubourger molen, een middenslagmolen de naam is afgeleid van het naburige kasteel. Het waterrad staat te draaien op het snel stromend water van de Gulp. Verder met onze wandeling. Door een dreef langs achter het Kasteel Neubourg. Waar we op de terugweg langs voor wandelen. Van oorsprong een middeleeuwse burcht, in de 18de eeuw verbouwd tot barok lusthof en in de 19de eeuw verder uitgebouwd, vandaag zijn het kasteel en hoeve in restauratie. We komen ook langs de toenmalige tramlijn. De NV Centrale Limburgse Stoomtramweg Maatschappij nam in 1923 de lijn Vaals-Wijlre-Gulpen indienst twee jaar alter werd de lijn doorgetrokken tot aan het station van Maastricht. De tramlijn passeerde het Gulpdal en daar werd een stalenbrug gebouwd van 612 meter lang en 22 meter hoog. Vandaag is van deze brug niks meet te zien alleen de beding van de tram welke in 1939 opgeheven werd en de brug afgebroken. In het landschap zijn overigens de opgeworpen trambaandijk met hoge taluds, bruggenhoofden en viaducten nog steeds goed waarneembaar. Hier ook weer mooie vakwerkhoevens. Dan krijgen we een heel stuk natuur voor de voeten. Spijtig dat het zo modderig is en een beetje gevaarlijk. Door de weilanden en bos langs veldwegen waar duizende sneeuwklokjes staan. Dan komen we in Reijmerstok. Waar de rustpost is. Deze gemeente ontstond in de middeleeuwen bij de herenhoeve De Puthof. Het groeide geleidelijk uit tot een lintdorp. Verder met onze tocht komen langs het Gulpener hoptuin voorbij. Zo komen we in Euveren. Dit is een buurtschap van Gulpen. Hier weer prachtige vakwerkboerderijen en zoals overal in deze streek op bijna elk kruispunt een veldkruis. Weer verder tot we terug in Gulpen komen nu wandelen we door de dreef van het kasteel Neubourg en zo wandelen we terug naar ons vertrek. Een mooie wandeling alleen spijtig dat ze een nieuwe startplaats gekozen hebben voor hun woensdagtochten en daar mogen de honden niet binnen.

17-02-2022, 18:33 geschreven door Johnny Cloesen
    15-02-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LANDSCHAPSWANDELING. / VERBORGEN MOOIS MARIËNLOF. / KERNIEL – COLEN. 14-15/02/2022

Maandag 14 & dinsdag 15 februari 2022.

LANDSCHAPSWANDELING.

VERBORGEN MOOIS MARIËNLOF.

KERNIEL – COLEN.

Regionaal Landschap Haspengouw & Voeren heeft verschillende wandelingen, de grote wandelingen zijn Greenspots en de kleinere zijn verborgen moois. Zo is Mariënlof een verborgen moois, deze wandeling start ofwel aan de abdij Colen ofwel aan het stroopfabriek. Wij vertrekken aan de stroopfabriek en volgen de aanlooproute. We wandelen nu op de Fruitspoor. De komst van de spoorweg Tongeren – Sint-Truiden aangelegd tussen 1870 en 1879, is voor de economische ontwikkeling en de ontsluiting van de streek een zegen. Daardoor werd het stationsplein van Borgloon een draaischijf voor de verwerking en het transport van fruit. Tot 1988 werd er stroop gestookt bij stroopfabriek Wijnants-Groenendaels. In 1968 rijdt de laatste trein over de sporen en vandaag zijn grote gedeelten van het fruitspoor fiets en wandelweg. We wandelen nu richting Colen, na een tijdje draaien we rechts af van de fietsroute af om naar de schelpenakker te gaan. Hier is enkele tijd geleden door een kunstenaar een reuzegrote torenschelp geplaatst. Op deze plaats komen schelpen voor want 30 miljoen jaar geleden kwam hier de zee. Nu wandelen we naar de brug van Colen en daar gaan we terug de fietsroute op om aan het volgende nieuwe stukje van de wandeling. We moeten het plankenpad op en dalen het dal in. Hier staat ook een kunstwerk, het water van de Odiliabron loopt er letterlijk door de sculptuur, omdat er veel kalk in het water zit, zal er een mooi laagje tuf of kalk op het sculptuur afgezet worden. We moeten weer de fietsroute op langs een steile trap. Nu komen we aan de stopplaats Kerniel. Hier heeft de stad een hondenweide gemaakt. We wandelen nu door het dorpje en gaan langs de kerk en langs door het paadje naar de abdij van Colen. Nu wandelen we het plankenpad op langs de beek en vallei van Colen. Zo komen we na een tijdje op de weg die ons terug naar Colen brengt. Juist voor het domein van abdij van Colen draaien we rechts af en langs de weide terug de spoorweg op. Nog even verder en we komen terug op het stationsplein met het stroopfabriek.

Dinsdag wandelen we een tweede wandeling die ons langs Klein Panis brengt dit is het tweede stroopfabriek aan het station, vele jaren diende ze als onderdak van de technische dienst van de stad.

We wandelen nu langs de spoorweg en volgen het nieuw aangelegd pad dat ons langs het natuurparkje waar vele distelvinken zitten. We wandelen verder en ja er zitten weer distelvinken, kan enkele mooie foto’s van maken, weer verder en langs het nieuwe stuk natuur met de uitkijktoren. Nu wandelen we naar de steenweg die we even volgen om zo langs de fruitveiling te gaan, daarna wandelen we de Colenweg af tot aan de brug van Colen en daar de fietsroute op naar Kerniel, vandaag wandelen we even tot bij ma op de Nielstraat, daarna wandelen we terug naar Colen en de fietsroute naar het stationsplein. Zo eindigt onze wandeling vandaag, 16,5 kilometer op de teler met deze twee wandelingen.