Om bij tijd, eens terug te genieten van de plaatsen waar je ooit geweest bent! De wereld in een muisklik http://www.alovelyworld.com/index2.html
OP REIS MET DE BLAUWE VOGEL - Cruise op deNijl -
1.Lezers die het hele REISVERSLAG WENSEN TE LEZEN.... weet dat dit in omgekeerde orde staat.
Het begint met de terugreis 15.09.06 (zie blog vanaf 3december 06) en eindigt met het vertrek op 01.09.06 ( zie blog vanaf 3 oktober 06)
2.Verder wordt deze blog aangevuld met EGYPTE NU:actuele feiten en vondsten...
15-04-2010
doe zoals de farao's
drink wijn met kruiden
De Egyptenaren dichtten kruiden geneeskrachtige eigenschappen toe. Om hun farao's te behandelen mengden ze wijn met de kruiden. Daartoe vonden wetenschappers onlangs bewijzen.
De traditie om een wijn met kruidnagel te drinken 'om te genezen' komt dus niet uit de lucht vallen: het is een traditie die meer dan 5.000 jaar oud is.
Dat toonden wetenschappers onder leiding van Patrick E. McGovern van de universiteit van Pennsylvania na een chemische analyse van stukken aardewerk.
Boomhars De meest bekende remedie is boomhars met wijn. Dit drankje zou ziektes voorkomen en werd ook in het oude China en de middeleeuwen nog overal gebruikt.
De Egyptenaren zwoeren bij kruidenmengelingen in wijn, bier of andere vloeistoffen. De wetenschappers vonden sporen van bonenkruid, wormkruid en dragon. Ook salie, thijm, koriander, munt, citroenmelisse en senna werden teruggevonden. (edp
GESCHIEDENIS13 april 2010 om 8:32 uur0 reactiesAuteur: Caroline Hoek
Archeologen hebben in de Egyptische Bahariya Oase Grieks-Romeinse tombes uit de derde eeuw voor Christus gevonden. In de veertien graven lagen verschillende mummies, sommigen waren belegd met juwelen. Volgens de archeologen maakt de vondst deel uit van een veel grotere dodenstad.
Eén van de mummies is 97 centimeter lang. De vrouw is in gekleurd gips gegoten en dat gips is vervolgens ingelegd met juwelen en ogen (zie de foto hieronder). Maar er is nog veel meer.
De eerste opgravingen legden vier mensachtige maskers van gips, een stuk goud gegraveerd met de namen van de vier zonen van Horus, een collectie munten, klei en glasvezels bloot, vertelt het hoofd van de Egyptische archeologie, Zahi Hawass.
De gevonden namen van de Egyptische goden wijzen erop dat de Egyptische religie zelfs in het Grieks-Romeinse gebied van invloed was. De zonen van Horus zouden onder meer de maag, lever en longen van de gemummificeerde lichamen hebben beschermd.
Het is niet voor het eerst dat de Bahariya Oase zon 300 kilometer ten zuidwesten van Caïro een grote schat prijsgeeft. In 1996 werd er een collectie van zeventien tombes met daarin 254 mummies gevonden. Sindsdien draagt de oase de naam Vallei der Gouden Mummies.
Van woensdag 27 oktober tot en met woensdag 10 november 2010 leidt Huub Pragt een bijzondere cultuurreis naar het noorden van Soedan en het zuiden van Egypte
. Deze reis voert ons langs De belangrijkste monumenten uit de Meroïtische en Koesjitische koninkrijken in het noorden van Soedan. Tijdens de 25ste dynastie waren het de 'Zwarte Farao's' die vanuit HUN residentie in Napata over Egypte regeerden. In de loop van de tweede week verplaatsen we ons naar het zuiden van Egypte. In een cruise over het Nassermeer worden De belangrijkste verplaatste Nubische monumenten bezichtigd. Een hoogtepunt vormt het bezoek aan de de tempels van Aboe Simbel.
Deze bijzondere reis is tot stand gekomen in samenwerking met reisorganisatie Orion Reizen in Utrecht. Voor meer informatie klikt u hier op: 'Meroë, Koesj en Nubie'.
De Monogamie van het Westen is geërfd van Griekenland en Rome, waar mannen via de nat werden beperkt tot een vrouw, maar waren vrij om minnaressen Zoveel te Nemen, van onder de Meerderheid aan slavenbevolking, als Zij wilden. Vandaag de dag is het zo, Dat de Meeste getrouwde mannen in het Westen, buitenechtelijke relaties hebben voldaan minnaressen, vriendinnen en prostituees. Dus, de bewering van het Westen DAT Zij monogaam zijn, is fout.
. Monogamie is onlogisch. Wanneer een man de wens heeft om een tweede vrouw te Nemen, voor wie Hij zorgt, en van wie de kinderen zijn naam Dragen, en sterven Hij voorziet, dan wordt Hij beschouwt als een crimineel, een bigamist, die kan worden veroordeeld tot jaren in de cel. Wanneer hij daarentegen meerdere minnaressen en Onwettige kinderen heeft, dan worden zijn relaties beschouwd als legaal.
. Mannen hadden polygamie Gecreëerd vanwege een Behoefte binnen de samenleving. Er is over het algemeen een overschot aan vrouwen in de Meeste samenlevingen [1]. Het overschot is een Gevolg van mannen die sterven in oorlogen, gewelddadige misdaden en vrouwen die langer leven dan mannen [2]. Van (plotselinge) Grote Toename van homoseksualiteit vergroot het probleem nog meer. Als systemen niet voorzien in de Behoefte van de overschot aan vrouwen, dan zal het resulteren in corruptie binnen de samenleving. Een voorbeeld: Duitsland stelde na de Tweede Wereldoorlog voor om polygamie toe te staan, wat Werd verworpen door de Kerk. Dit resulteerde in het Toestaan van prostitutie. Duitse prostituees worden beschouwd als arbeiders, Zoals bij ieder ander Beroep. Zij ontvangen gezondheidsbaten en betalen belasting Zoals Iedere andere hamburger. Bovendien is het zo, DAT het aantal huwelijken gestaag daalt, Omdat Iedere opeenvolgende generatie het trouwen steeds meer en meer beschouwen als iets wat niet relevant is.
. Westerse antropologen redeneren, DAT polygamie een genetische eigenschap is, waarbij de sterkste genen van de generatie worden doorgeven. Een voorbeeld: de leeuwenkoning, de sterkste van de groep, neemt de Vrouwen in beslag, waarmee Hij VERZEKERT Dat de volgende generatie leeuwenjongen zijn Nakomelingen zijn.
6. Institutionele polygamie voorkomt de Verspreiding van ziektes als herpes en AIDS. Zulke geslachtsziektes verspreiden Zich in promiscue samenlevingen waarin buitenechtelijke affaires overvloedig zijn.
. Polygamie beschermt de Belangen van vrouwen en kinderen in de samenleving. Mannen maken in de Westerse samenleving de wetten. Zij houden polygamie liever onwettig, Omdat het hen vrijspreekt van ENIGE verantwoordelijkheid. Wettelijk Toegestane polygamie zou hen verplichten om uit te geven aan andere vrouwen HUN and their Nakomelingen. Monogamie staat hen toe om buitenechtelijke relaties te hebben, zonder economische consequenties.
. Slechts een minderheid in de Moslimgemeenschap zal polygamie praktiseren. Ondanks dat polygamie is toegestaan in de moslimlanden, praktiseert slechts 10-15% van de Moslims in deze polygamie Landen. Hoewel de Meerderheid van de mannen Meer dan een vrouw zou willen hebben, Kunnen Zij Zich De kosten van het onderhouden van Meer dan een familie niet permiteren. Zelfs degenen die financieel in staat zijn om voor meerdere gezinnen te Zorgen, Vaak zijn onwillig Door de psychologische belasting van het hanteren van meer dan vrouw een. De familieproblemen en huwelijksgeschillen worden verveelvoudigd in meervoudige huwelijken.
. Er zijn voorwaarden toegevoegd aan polygamie in vele moslimlanden. Een voorbeeld, is dat in Indonesië, de Toestemming van de eerste vrouw Moet worden Verkregen. Dit en gelijke voorwaarden zijn Het Gevolg van koloniale overheersing. Geen enkele vrouw zal Haar man Toestemming geven om een tweede vrouw te nemen.
. Anderen hebben polygamie geaccepteerd onder de VOORWAARDE, DAT het niet vanwege "lust" is. Dus, Wanneer de vrouw ziek is, of geen kinderen kan Krijgen, of niet in de seksuele Behoeften van Haar man kan voorzien, enz., dan wordt het Nemen van een tweede vrouw acceptabel . Anders wordt het "Lust" van de kant van de mens en is het dus niet acceptabel. De werkelijkheid is, was dat "lust" Betrokken bij het huwelijk met de eerste vrouw. Waarom is het acceptabel in Het geval van de eerste (vrouw) en de tweede niet? Zoals al eerder is Aangegeven, zijn mannen van nature polygaam. Het proberen te beteugelen voldaan zulke voorwaarden, Alleen zal leiden tot corruptie binnen de maatschappij.
. Feministen zouden Bezwaar Kunnen hebben tegen dit mannelijke Recht door aan te dringen, DAT vrouwen ook in staat gesteld worden Moeten om polygamie te praktiseren. Echter, Wanneer een vrouw met vier mannen trouwt, dan neemt het probleem van het overschot aan vrouwen Alleen maar toe. Daarnaast zou het accepteren geen soort, Dat zijn van Haar moeder de vader identificeert via een "Iene Miene Mutte" methode.
(1) Rusland: 46,1% mannen Tegenover 53,9% vrouwen; UK: 48,6% mannen Tegenover 51,5% vrouwen; Verenigde Staten: 48,8 Tegenover mannen 51,2% vrouwen; Brazillië: 49,7% mannen Tegenover 50,27% vrouwen (The New Encyclopaedia Brittannica, volume 17, pagina's 34, 270, 244). Uitzonderingen zijn China en India deur wijdverspreide kindermoorden op nationale schaal.
(2) Volgens de statistieken van de 'Centrum voor de gezondheid hebben' Amerikaanse vrouwen een Levensverwachting van 77,9 jaar, mannen Terwijl een Levensverwachting hebben van 70,3.
Eens in de zoveel jaar gebeurt er in welk land ter wereld dan ook een wonder. Een overstroming, een wonderbaarlijke genezing, een te mooie zonsondergang van een abnormaal natuurverschijnsel.
Zo ook hier in Egypte. Het einde van de winter werd omlijst met een dozijn heftige onweersbuien, vergezeld van zware regens die de straten in de woeste rivieren veranderde van in het diepe moddermeren, die de straten nog de dagen erna teisterden.
De vele vele bliksemschichten daad Egyptenaren huiveren: "Te veel, te veel, Allah, waarom?" Maar het grootste wonder waren de ijs-stenen die uit de hemel vielen, als knikkers zo groot. Sneeuw noemen ze dat hier, of beter gezegd ijs, wil woord voor sneeuw kennen ze niet een.
Niet zo verwonderlijk natuurlijk in een land waar het (op de bergen in de Sinaï na) nimmer sneeuwt. Op de foto lever ik het bewijs van dit wonder: mijn hand gevuld met ijs. . Na de hagel en de regel kwam hier de zomer. Met temperaturen deze week tot hoog in de dertig graden. Morgen (ik ga enkele dagen terug naar Nederland) dertig graden naar beneden op slechts vier uur vliegen van hier. Ook een wonder op zich!
Van zaterdag 8 mei tot en met zaterdag 15 mei 2010 leidt Huub Pragt een reis naar Italië. De stad Rome staat bekend om zijn vele obelisken uit Egypte. Het Vaticaans museum herbergt een enorme verzameling aan Egyptische kunstschatten. Wij BRENGEN ook een bezoek aan de beeldencollectie van het Museo Baracco. Een sfinxbeeld van koningin Hatsjepsoet is een van de topstukken DAT niet mag worden gemist.Ook de stad Florence heeft een omvangrijke Egyptische collectie in het archeologische museum. Uiteraard wordt in deze Italiaanse Kunststad ook een bezoek gebracht aan de vele bouwwerken uit de renaissance. De grootste Egyptische collectie van Italië is te vinden in Turijn. Deze bijzondere reis is tot stand gekomen in samenwerking met reisorganisatie Orion Reizen in Utrecht. Voor meer informatie klikt u hier op: 'Egypte in Rome, Florence en Turijn'.
Summer School 2010
Vanaf maandag 21 juni 2010 Huub Pragt verzorgt in Leiden een intensieve cursus Egyptologie. Deze cursus bestrijkt Vijf dagen waarin steeds twee keer twee uur per dag les wordt gegeven.
De hopeloze speurtocht naar koningin Nefertiti door BSE
Als de moeder van Toetanchamon volgens het DNA-onderzoek een nicht van Achnaton zou gebleken zijn, was het wellicht Nefertiti geweest. En dat zou misschien een match hebben opgeleverd met één van de honderden Egyptische opgegraven mummies. "Het zou de kers op de taart geweest zijn van dit onderzoek", zegt egyptoloog Alain Zivie.
Maar het heeft niet mogen zijn. De moeder van Toetanchamon is een zus van Achnaton, wat Nefertiti resoluut uitsluit. "Dat wil zeggen dat we moeten blijven graven", zegt Zivie. "De woestijn heeft nog lang niet al haar geheimen prijsgegeven." Twee eeuwen lang zijn talloze archeologen de grote zandwoestijnen ingetrokken op zoek naar het graf van de koningin, en ze zijn allen gedesillusioneerd moeten afdruipen.
Verwacht wordt dat de Egyptische Hoge Orde voor Archeologie vandaag een oproep doet om opnieuw te gaan zoeken naar de vrouw achter de statige borstbeelden. "Haar naam betekent "de mooie vrouw is gekomen"", aldus Zivie. "Er mogen nog zoveel koninginnen onder het zand begraven liggen, Nefertiti blijft de natte droom van elke egyptoloog." Nefertiti was tijdens het leven van de rebelse Achnaton al opgeklommen tot regentes van het rijk. Na zijn dood verdween ook haar naam uit de annalen, maar algemeen wordt aangenomen dat zij de troon bestegen heeft om verder te regeren als farao Schmenchkare.
"Het waren woelige tijden", legt egyptologe Marleen Reynders uit. "Het was niet volkomen onmogelijk dat een vrouw farao werd, maar door haar af te beelden als man stond ze veel sterker." Sommige wetenschappers geloven dat Schmenchkare een man was die huwde met de oudste dochter van Achnaton en Nefertiti en dat zijn echtgenote zelf vluchtte naar het buitenland, of gewoon vermoord is, samen met Achnaton. "In de hiërogliefen wordt de naam Schmenchkare samen met Nefertiti genoemd", reageert Reynders. "Het is dus meer dan aannemelijk dat het één en dezelfde persoon was."
Spirituele dansreis naar Egypte Unieke reis! Luxor Cairo
Spirituele dansreis naar Egypte Unieke reis! Luxor Cairo
Op een bijzondere manier 2010 afsluiten en dansend 2011 binnen gaan?
Dat kan via deze helende en veelzijdige dansreis van Luxor naar Caïro van 19 december t/m 2 januari 2011
Een mooie combinatie van spiritualiteit, een bezoek aan schitterende tempels en oases en de oriëntaalse sluierdans, bellydance en gypsy dansen.
Deelnemen aan de dansworkshops hoeft niet, niets moet, alles mag tijdens deze reis. Je kunt gewoon heerlijk genieten van de fantastische omgevingen waar we verblijven tijdens de workshops.
Deze prachtige reis heeft een zeer veelzijdig programma met onder andere:
-Een bezoek aan de Hatsjepsoet tempel en de Luxor Tempel, gevolgd door een workshop buikdansen.
-Een bezoek aan de tempel van Hathor en de Hathors van Venus
-Workshop tempel- en sluierdans
-Dansworkshop in de White Desert -Gypsy en Dabke, kom nader tot elkaar.
-Maya zonzegel lezing van Donya Heuvelman.
-Visualiserende meditaties en oefeningen onder begeleiding van Donny Heuvelmans
-Een bezoek aan de 2 Memnon kolossen van Thebe
-Het tempelgebied van Hatsepsoet -De Luxor tempel
-Een bezoek aan het katachtige beeld van de Godin Sekhmet, die verbonden is met het hartchakra en genezingsprocessen.
-De tempel van Osiris -Amon/Ra, het Heilige Scarabeemeer
-Dendera: de tempel van Hathor en de Hathors van Venus Een feloeka vaartocht op de Nijl -Kharga: de Bagawat tombes -Dakhla oase
-De tempel van Deir Al -Hagar Farafra: badderen in de geneeskrachtige bron.
-Magic spring. Dit is een bron, omringd door palmen, midden in de woestijn
-Black Desert, (as-Sahra as-sauda) -Het oasedorpje Bawiti, een paradijselijke plek in de woestijn
-Pyramid Mountain gebied, (Gabel Dist)
-Het Gizeh plateau
-De Khan El Khalili, Egyptisch grootste Bazaar
Meer informatie en de gehele beschrijving van deze schitterende reis vindt u op onderstaande website.
Voor eventuele vragen kunt u altijd bellen naar Egypt Resourt op telefoonnummer: (0478) 69 187 7 of mailen naar: info@cosmicflower.nl
Op zondagmiddag 18 april 2010 verzorgt Huub Pragt Identieke twee rondleidingen van anderhalf uur over de Egyptische collectie van het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden.
De eerste rondleiding met als thema 'start Religie' om 12.30 uur. De tweede rondleiding vangt aan om 15.00 uur.
De kosten voor de rondleidingen Bovenstaande bedragen per persoon: 12,50 Museumjaarkaart, Rembrandtpas van Romeo-pas. 21, -. Bij deze kosten is de entree tot het Rijksmuseum van Oudheden inbegrepen. Iedere deelnemer wordt vanaf een half uur voor aanvang van de rondleiding in het museumcafe ontvangen met een kop koffie voor je. Bij aanmelding ontvangt u een bevestigingsbrief waarin de betalingsvoorwaarden staan vermeld. Het Rijksmuseum van Oudheden is gelegen aan het Rapenburg 28 te Leiden. Klik hier Wanneer u wilt Zich aanmelden voor een Rondleiding.
Op woensdagmiddag 7 april 2010 geeft Prof.dr. Olaf Kaper een lezing in Amsterdam onder de titel 'Water voor de overledene: de rol van de nabestaanden in het oude en moderne Egypte'. Voor de doden in het oude Egypte was een uitgebreid parcours uitgewerkt waarmee zij het eeuwige leven konden bereiken, en dat in het Dodenboek staat beschreven
. Maar voor de nabestaanden waren er ook rituelen om hun contact met de overledene in stand te houden. Er moest regelmatig water en voedsel aan de dode worden gebracht, er werden bijeenkomsten gehouden bij het graf, en met name de oudste zoon had een belangrijke rol bij het voortzetten van de dodencultus. In de loop van de geschiedenis van Egypte zijn de denkbeelden over de dood ingrijpend veranderd, maar juist in de rituelen rondom de rol van de nabestaanden zijn enkele tradities bewaard gebleven. In deze lezing worden de rituelen uit het dagelijks leven in het oude Egypte besproken en een vergelijking wordt gemaakt met de situatie in het moderne Egypte. Plaats: Amsterdam, Allard Pierson Museum. Nina van Leer zaal. Aanvang 14.00 uur. Einde 15.30 uur. Toegang Gratis. Samenwerking tussen de Vrienden Allard Pierson Museum en Het Huis van Horus & Mehen rond de tentoonstelling 'Doden voor de Rechter'. Gratis entree - ook voor degenen die nog geen vriend van het APM zijn. Aanmelden gewenst via 020-6755033 020-6755033 na 19.00 uur of info@huisvanhorus.nl.
Op dinsdagavond 20 april 2010 geeft Carolien van Zoest een lezing in Leiden onder de titel 'Veertig eeuwen zien op u neer, de Napoleontische expeditie in Egypte'. De Egyptologie als tak van wetenschap ving pas echt aan met de ontcijfering van het hiërogliefenschrift, door de ontdekking van de steen van Rosetta. Het waren de Fransen die de echte aanzet gaven. De bron lag bij de veldtocht van Napoleon in Egypte, waarbij vele geleerden in het kielzog van het leger het oude Egypte documenteerden en onderzochten. De lezing van Carolien van Zoest gaat in op de Napoleontische veldtocht en vertelt over de geleerden die de basis legden voor de moderne Egyptologie. Plaats: Leiden, Lipsius Gebouw. Zaal wordt nog bekend gemaakt. Aanvang 19.30 uur. Zaal open 19.15 uur. Einde ca. 20.30-20.45 uur. Toegang 8,-- voor Donateurs Huis van Horus & Mehen 10,-- voor anderen. Aanmelden gewenst via 020-6755033 020-6755033 na 19.00 uur of info@huisvanhorus.nl.
Op zondagmiddag 25 april 2010 geeft klassiek archeologe Diklah Zohar een lezing in Hilversum onder de titel 'Egypte door Romeinse Ogen'. Deze lezing gaat in op de invloeden van de Egyptische cultuur in de Romeinse tijd buiten het Nijldal. Als een van de onderwerpen zal het beroemde Nijlmozaiek van Palestrina worden besproken. Plaats: Bleeker & Stahl 3D Tandarts, Groest 71 in Hilversum. Aanvang: 16.00 uur. Kosten: 8,-. Capaciteit: 40 personen. Reserveren: info@kaits.nl.
Op donderdagmiddag 20 mei 2010 geeft dr. Maarten Raven een lezing in Leiden onder de titel 'Resultaten van opgravingsseizoen 2010 in Saqqara, Egypte'. De lezing begint om 15.00 uur en vindt plaats in de lezingenzaal op de 1ste verdieping van het Rijksmuseum van Oudheden, Rapenburg 28 te Leiden. Deze lezing wordt mogelijk gemaakt door het Nederlands Instituut voor het Oude Nabije Oosten (NINO). Toegang tot het Rijksmuseum van Oudheden en de daarin gelegen filmzaal of lezingenzaal bedraagt 8,50. Gratis voor houders van een Museumjaarkaart, RoMeO-leden en studenten met collegekaart.
Op zondagmiddag 4 april 2010 Huub Pragt verzorgt een lezing in Hilversum onder de titel 'Exodus, mythe of werkelijkheid? ". De Uittocht uit Egypte is een van de bekendste Oudtestamentische verhalen. Het staat opgetekend in het boek Genesis en beschrijft de opstand van het Joodse volk tegen het hardvochtige bestaan tijdens HUN verblijf in Egypte. In een dialezing van anderhalf uur wordt een beeld geschetst over hoe Mozes zijn volk wist te bevrijden van de Egyptische onderdrukking. Het is het verhaal over de plagen van Egypte, de Doortocht door de Schelfzee en de tien geboden. Het Bijbelse verhaal zal worden geplaatst tegen een archeologische en historische achtergrond. Algemeen wordt aangenomen Dat de Uittocht heeft plaatsgevonden tijdens het Nieuwe Rijk, de Gouden Eeuw van Egypte. Tijdens zijn lezing neemt Huub Pragt u dan ook mee naar deze roemruchte tijdsperiode voldaan als farao's Ramses II en zijn zoon Merenptah. De lezing wordt georganiseerd door de Stichting voor Cultuur Israëlische Kaits, naar Aanleiding van de viering van Pesach.
Op dinsdagavond 18 mei 2010 Huub Pragt geeft een lezing in Leiden onder de titel 'Nubie: Land van de Zwarte Farao's'. Nubie, het land langs de Nijl ten zuiden van de eerste cataract, kent een lange en rijke geschiedenis. Voor Egypte is Nubie van cruciaal Belang voor het goud en andere Kostbare statusproducten. Het gebied Werd eeuwenlang Gecontroleerd door de faraonische cultuur. In de Late Tijd (25e Dynastie) werden de rollen omgedraaid voor korte tijd. Nubische heersers veroverden Egypte en kroonden Zich tot Farao. De invloed van de faraonische cultuur zou nog in Nubie naklinken tot in de Meroïtische tijd.
In het Rijksmuseum van Oudheden te Leiden is tot en met zondag 4 april 2010 de tentoonstelling 'Het Egypte van Gustave Flaubert' te zien. De tentoonstelling belicht de reis door Egypte die de Franse schrijver Gustave Flaubert maakte in 1849 en 1850, samen met zijn vriend en fotograaf Maxime Du Camp. De tentoonstelling combineert fragmenten uit Flauberts dagboek met de foto's van Du Camp en Egyptische voorwerpen.
In het gebouw van de Alte Postdirektion, ingang Dammtorwall 4 te Hamburg is tot en met zondag 18 april 2010 de tentoonstelling 'Tutanchamun - Sein Grab und die Schätze' te zien. De meeste originele voorwerpen uit het graf van Toetanchamon zijn zo waardevol dat zij Egypte niet langer verlaten. Deze tentoonstelling bestaat daarom louter uit replica's met onder meer het beroemde gouden masker van Toetanchamon. De vakkundig nagemaakte voorwerpen uit de tentoonstelling zijn nog wel van echt te onderscheiden:
In het Allard Pierson Museum te Amsterdam is tot en met zondag 23 mei 2010 de tentoonstelling 'Doden voor de Rechter, Het Egyptisch dodengericht in perspectief' te zien. Voor de oude Egyptenaren was de laatste reis het belangrijkste. In het graf werd alles meegenomen wat nodig was voor het eeuwige leven in het hiernamaals. Mummies, sarcofagen en talloze grafgiften zijn hier de stille getuigen van. Deze laatste reis kon echter niet beginnen zonder eerst verantwoording af te leggen voor het doen en laten tijdens het leven. Van de Egyptenaren is het oudste uitgewerkte ritueel bekend waarin deze verantwoording na de dood centraal staat. De overledene moest zich namelijk rechtvaardigen voor een godenrechtbank. In de tentoonstelling 'Doden voor de Rechter' wordt via een interculturele dialoog de vergelijking gemaakt tussen hedendaagse christelijke en islamitische denkbeelden rondom de dood en die van het Oude Egypte. De bezoeker legt als het ware de weg van de overleden Egyptenaar af en maakt onderweg steeds kennis met parallellen uit deze twee wereldreligies
In het egyptisches Museum aan Regina-Pacis-Weg 7 in Bonn is tot en met zondag 30 mei 2010 de tentoonstelling 'Das geheimnisvolle Grab 63 - Die neueste Entdeckung aus dem Tal der Könige' te zien. Getoond worden de tekeningen van Susan Osgood die zij heeft gemaakt van de voorwerpen die door het team van Otto Schaden in het graf KV 63 zijn aangetroffen:
In het Museum für Völkerkunde aan de Rothenbaumchaussee 64 in Hamburg is vanaf zondag 21 maart tot en met zondag 6 juni 2010 de fototentoonstelling 'A Secret Voyage' te zien. Deze tentoonstelling toont zestig zeer grote foto's (sommigen zelfs 1 bij 3 meter) van uitzonderlijke kwaliteit. De foto's zijn gemaakt door de beroemde Italiaanse fotograaf Sandro Vannini. De thema's van de tenoontstelling zijn liefde, schoonheid, feest in het Oude Egypte, monumenten aan de Nijl, de kosmos, het Dodenrijk en het leven na de dood
"De ontdekking van de mummie van Hatsjepsoet is een van de belangrijkse ontdekkingen in de geschiedenis van Egypte", bevestigde Zahi Hawass, de grote baas van de staatsafdeling voor Egyptische Oudheden. Reeds in maart 2006 had hij verkondigd dat hij de mummie van farao Haptsjepsoet had ontdekt, een vrouw die hijzelf -van elke bescheidenheid verstoken- "de meest fascinerende heerseres" van het Oude Egypte noemde, nog voor Cleopatra en Nefertete.
Vallei der Koningen Een van twee reeds in 1903 gevonden mummies is met grote waarschijnlijkheid die van koningin Hatsjepsoet, liet Hawass vooraf meedelen. De gemummificeerde lijken werden in 1989 in een eenvoudig, herontdekt graf in de Vallei der Koningen nabij Luxor gevonden, dat blijkbaar aan de voedster van de koningin had toebehoord.
Reeds jaren voordien had egyptologe Elizabeth Thomas vermoed, dat het bij een van de mummies om de heerseres uit de 18e dynastie ging, die van 1503 tot 1482 voor Christus regeerde. De positionering van de rechterarm op de borst van de vrouw had op een koninklijke afkomst gewezen.
Te grote borsten Hawass gelooft evenwel dat Thomas met haar hypothese verkeerd zit. De vrouw was veel te kloek en had te grote borsten, schrijft de egyptoloog in een op zijn homepage gepubliceerde tekst.
De koningin zou eerder de oorspronkelijk als voedster geïndentificeerde mummie zijn: "Ik denk dat haar gezicht koninklijke trekken heeft en iedereen die haar ziet, zal dat beamen".
Als indicatie ter staving van zijn theorie wijst Hawass ook op de lengte van de mummie. Zij is met 1,50 meter te klein voor de sarcofaag. De mummie van Hatsjepsoet zou in de sarcofaag van haar voedster kunnen verborgen zijn om haar voor haar stiefzoon en opvolger Thoetmoses III te beschermen, die haar uit de annalen wilde schrappen.
Bouwactiviteiten Hatsjepoet werd ook wegens haar ambitieuze bouwactiviteiten beroemd. In de tempel Deir el-Bahri op de westelijke Nijloever in Thebe liet ze de geschiedenis van haar goddelijke geboorte afbeelden. "Deze tempel is een van de juwelen van de Oud-Egyptische architectuur", zei Hawass. De uit de rotsen oprijzende drie terrassen zijn een passend monument voor een buitengewone heerseres.
Momenteel bevindt het lijk van Hatsjepsoet zich op de derde verdieping van het Egyptisch museum in Kaïro, zei Hawass. De televisiezender Discovery Channel noemde de ontdekking reeds de belangrijkste vondst sinds die van de mummie van farao Toetanchamon in 1922.
Droom van archeologen wordt nachtmerrie voor arme Egyptenaren
Droom van archeologen wordt nachtmerrie voor arme Egyptenaren
De Egyptische stad Luxor ruimt de laatste huizen weg die de voorbije eeuwen bovenop een drieduizend jaar oude sfinxenlaan zijn gebouwd. De verdreven bewoners en ook de Unesco protesteren tegen de 'bulldozerarcheologie'.
Hajj Khodari schudt zijn vuist tegen de sloopmachine die het huis van zijn buurman verpulvert. "Ik vertrek hier niet zonder een eerlijke compensatie", zegt hij. "Als ze mijn huis eerder onder handen willen nemen, sluit ik mezelf erin op".
De buitenmuren van het eenvoudige huis waar Khodari met dertien familieleden woont, zijn beschilderd met taferelen uit zijn pelgrimstocht naar Mekka, vier jaar geleden. Hij zegt dat zijn familie hier al tweehonderd jaar woont, maar van het stadbestuur moet hij opkrassen.
1300 sfinxen
Het huis van Khodari moet verdwijnen om een 2,7 kilometer lange laan vrij te leggen die in de oudheid de tempels van Luxor en Karnak verbond. Waar drieduizend jaar geleden processies aan 1300 stenen sfinxen voorbijvoerden, moeten bussen binnenkort ladingen toeristen kunnen afzetten.
De werkzaamheden begonnen drie jaar geleden. Het leeuwendeel van de 850 huizen die in de weg stonden, is nu verwijderd. Een lege strook van honderd meter breed snijdt nu doorheen de dichtbevolkte armenwijken en de aanpalende velden. Op twee delen van het traject zijn het puin en de dikke lagen aarde al weggehaald, zodat de oude plaveien en tientallen sfinxen zichtbaar zijn. Die delen moeten volgende maand opengaan voor het publiek. Twee nieuwe straten aan weerszijden van de oude laan moeten de toeristen aanvoeren.
De laan werd aangelegd onder farao Amenhotep III (1386-1349 voor Christus) en kreeg haar definitieve uitzicht onder farao Nectanebo I (380-362 voor Christus). In de vijfde eeuw van onze jaartelling deponeerde een overstroming een dikke laag slib over het gebied en raakte de laan in vergetelheid.
"Het was altijd onze droom om deze heilige weg vrij te leggen", zegt Mansour Boraik van de Hoge Raad voor Oudheidkunde in Luxor. "Het is de langste en grootste religieuze laan die ooit werd aangelegd in de antieke wereld".
Bulldozerarcheologie
Bij de opgravingen werden al oude kapellen, een Romeinse wijnkelder en 620 sfinxen blootgelegd. Maar volgens critici worden er ook veel schatten vernield in de haast om snel munt te slaan uit de nieuwe site. "Je kan niet aan archeologie doen met de bulldozer", zegt een buitenlandse archeoloog die zijn naam niet wil vermeld zien. "Er zijn jaren nodig om een site goed op te graven en te documenteren". De Cultuurorganisatie van de VN, de Unesco, die toekijkt op de tempels van Luxor en Karnak die als werelderfgoed zijn erkend, liet al in 2008 horen dat er volgens haar te zware machines werden ingezet en te snel werd gewerkt bij het vrijleggen van de laan.
Er is ook veel kritiek op de onteigeningen. Samir Farrag, de gouverneur van Luxor, zegt dat de mensen die moeten vertrekken de keuze krijgen tussen een nieuw appartement of 75.000 Egyptische pond (10.000 euro). "De nieuwe appartementen liggen op amper tweehonderd meter van de oude woningen".
Maar de gezinnen die IPS contacteerde, zeggen dat ze veel minder kregen aangeboden. Sommigen ontvingen maar 30.000 pond (4000 euro). Andere gezinnen zeggen dat ze appartementen kregen aangeboden die nog helemaal niet klaar waren of die een heel eind in de woestijn lagen.
Experts schatten dat de sfinxenlaan Luxor zeker 37 miljoen euro per jaar kan opleveren aan extra toeristische inkomsten. Voor de compensatie van de arme gezinnen die moeten verhuizen, is nog geen 4 miljoen euro uitgetrokken.
"Ik heb vol spanning uitgekeken naar de resultaten van deze studie", zegt Alain Zivie, professor aan het Franse Centre National de la Recherche Scientifique. "Er komt nu misschien een eind aan de jarenlange speculatie over de kleine farao." Het geheim van zijn afstamming had dan ook al veel eerder opgelost kunnen worden, als Egypte niet zo begaan was geweest met zijn eigenbelang. In 2000 al hadden de Japanse universiteiten van Waseda en Nagoya alles in handen om een gelijkaardige DNA-studie uit te voeren. Ze hadden stukjes haar, nagel en huid verzameld van zes verschillende mummies, waaronder die van Toetanchamon. Tot er plots, zonder enige verklaring, een njet kwam van de Egyptische overheid. De nationale kranten legden het verbod uit als een voorzorgsmaatregel die moest voorkomen dat de koninklijke erfenis in vreemde handen viel.
In 2005 was het opnieuw raak. Toen had de Egyptische Hoge Raad voor Archeologie, onder leiding van Zahi Hawass, een onderzoek op poten gezet met National Geographic. In samenwerking met Siemens zou een ettelijke miljoenen euro"s kostende scanner opgesteld worden in Caïro, om de Egyptische mummies te bestuderen.
Elf mummies passeerden probleemloos de revue. Maar toen het Toetanchamons beurt was, liep het opnieuw fout. Volgens de afspraken met National Geographic werd de scanner verplaatst naar zijn tombe in de Vallei der Koningen in Luxor. Het onderzoek werd gevoerd in aanwezigheid van camera"s en een select kransje internationale journalisten. Onder hen was er geen enkele Egyptische reporter, wat een dag voor de opnames tot een enorme mediarel leidde.
Toen ook Saleh Bedeir, de chef van de wetenschappelijke ploeg, opstapte, was het hek van de dam. Hij verweet de initiatiefnemers amateurisme, wat het sein was voor de Hoge Raad om een veto te stellen. Sindsdien heeft Hawass alles in het werk gesteld om een eigen project in de steigers te zetten. De persconferentie in Caïro vandaag moest de bekroning worden van het werk van de nazaten van de farao"s, ook al was er hulp van Italianen en Duitsers. Maar daar hebben de internationale wetenschappelijke wereld en de perslek dus anders over beslist.
n Zahi Hawass (r.), hoofd van het nieuwe onderzoek.
Egyptologen leggen 3.500 jaar oude granieten deur bloot
Egyptologen leggen 3.500 jaar oude granieten deur bloot
Archeologen hebben in de zuidelijke stad Luxor een 3.500 jaar oude met inscripties getooide roodgranieten deur blootgelegd. Op de massieve deur staan religieuze teksten in hiëroglyfen. Ze sloot indertijd het graf van koninklijk adviseur User en zijn vrouw Toy, aldus Mansoer Boraik, het hoofd van het Egyptisch opgravingsteam.
Niettegenstaande User een belangrijke adviseur was van koningin Hatshepsut, is de deur van zijn graf weggenomen om deel te worden van een muur van de fameuze Karnak-tempel tijdens de Romeinse periode, meer dan 1.000 jaar na zijn dood.
Voor geschiedkundigen gold Hatshepsut als één van de meest succesvolle keizerinnen. Tijdens het leeuwendeel van haar 22-jarig durend bewind kende Egypte vrede. Zo kon ze ook handelsroutes uitbouwen die de schatkist vulden waardoor de bouw mogelijk werd van monumenten en gebouwen die nu stromen toeristen aanlokken. (belga/gb)
De Bijbelse plagen die volgens het Oude Testament Egypte hebben geteisterd, zijn geen verzinsel. Dat beweren wetenschappers. De plagen zouden echter niet door de hand van God, maar door klimaatverandering en een vulkanische uitbarsting tot stand zijn gekomen.
Onderzoekers denken het bewijs te hebben gevonden dat de natuurrampen die in de Bijbel beschreven staan ook echt gebeurd zijn. De tien plagen van Egypte werden volgens de Bijbel op het land losgelaten, omdat de farao de Israëlieten als slaven gebruikte en ze ook na dringende verzoeken van God niet wilde vrijlaten. De plagen zouden in de oude stad Pi-Ramses, aan de Nijldelta hebben plaatsgevonden. Dit was de hoofdstad van Egypte onder farao Ramses II. Hij regeerde van 1297 tot 1213 voor Christus.
Kettingreactie
Volgens de onderzoekers zijn de plagen echter niet aan God, maar aan een kettingreactie ten gevolge van klimaatveranderingen toe te schrijven. Zon 3000 jaar geleden werd Pi-Ramses plotseling door alle inwoners verlaten. Dat zou met de plagen te maken kunnen hebben. Klimatologen hebben het gebied bestudeerd en concluderen dat er aan het eind van het bestuur van Ramses II een plotselinge klimaatverandering optrad. Die conclusie is gebaseerd op onderzoek naar stalagmieten. Deze gesteenten in Egyptische grotten bevatten radioactieve elementen waaruit af te leiden valt welk weerpatroon er in Egypte heerste. Enkele millennia geleden veranderde dat patroon drastisch.
Droogte
Pi-Ramses zou eerst een vochtig en warm klimaat hebben gehad, maar zon 3000 jaar geleden plotseling met droger weer te maken hebben gekregen. Farao Ramses II regeerde tijdens een heel gunstige periode, legt onderzoeker Augusto Magini uit. Er viel veel regen en zijn land bloeide. Maar deze natte periode duurde maar een paar decennia. ( ) Er kwam een droge periode en die had serieuze consequenties.
Eerste plaag Eén van die consequenties zou het opdrogen van de Nijl zijn geweest. Dit wordt in de Bijbel als de eerste straf van God genoemd. De Nijl zou veranderd zijn in een modderstroom. In de Bijbel wordt zelfs gesproken van rivierwater dat in bloed veranderde. Volgens onderzoekers kan die beschrijving wel eens te maken hebben met giftige algen die door het langzaam stromende water in het Nijlwater terecht kwamen. Zodra deze algen sterven, kleurt het water rood.
Tweede, derde en vierde straf
Ook de tweede, derde en vierde plaag zou met de klimaatverandering te maken hebben gehad. Het land werd volgens de Bijbel achtereenvolgens geteisterd door kikkers, luizen en vliegen. Doordat er giftige algen in het Nijlwater zaten, moesten de kikkers het water verlaten. Door de stress van zon verhuizing, veranderden de kikkervisjes razendsnel in volwassen exemplaren. De kikkers stierven al snel op het droge land, waardoor insecten als muggen en vliegen niets meer te vrezen hadden en zich rap vermenigvuldigden.
Vijf en zes Dat leidt vervolgens tot de vijfde en zesde plaag: ziek vee en bulten. De insecten zouden ziektes als malaria hebben meegebracht waardoor epidemieën hoogtij vierden.
Zeven, acht en negen
De zevende, achtste en negende plaag (respectievelijk hagel, sprinkhanen en duisternis) worden volgens de wetenschappers verklaard door een natuurramp die een eind verderop gebeurde. Daar barstte de vulkaan Thera uit en werden miljarden tonnen vulkanisch as in de atmosfeer gebracht. Gevolg: het as komt boven Egypte in botsing met onweersbuien en de hagel komt met bakken uit de hemel. Door de as valt er meer regen en is de luchtvochtigheid hoog: een ideaal klimaat voor sprinkhanen. Zij vermenigvuldigen zich snel en teisteren vervolgens Egypte. Ondertussen voorkwam as dat zonlicht het aardoppervlak bereikte en werd het donker.
En tien De laatste plaag: alle eerstgeborenen in Egypte sterven, zou verklaard kunnen worden door een schimmel in het graan. De oudste in het gezin mocht altijd als eerste van het graan eten en zou zo als enige het slachtoffer zijn geworden.
Robert Miller, professor aan de katholieke universiteit van Amerika ziet niets in de verklaringen van de wetenschappers. Ik ben terughoudend in het verzinnen van natuurlijke oorzaken van alle rampen. Volgens hem zorgen de verklaringen ervoor dat de plagen van God hun doel verliezen. Het punt was dat je Egypte niet kon verlaten door natuurrampen, maar wel door de hand van God.
Beschermen tegen Ongewenste intimiteiten op straat
Meer en meer vrouwen in de Arabische wereld dragen een sluier om zich te beschermen tegen ongewenste intimiteiten op straat,
Zo stellen vrouwenorganisaties uit 17 landen. In Caïro hielden ze voor het eerst een twee-daagse conferentie over het probleem. 'Maar uit ons onderzoek blijkt dat dit niet helpt', aldus Nehad Abul Komsan van het Egyptische Centrum voor Vrouwenrechten (ECWR) in een telefonisch interview met 'De Morgen'.
Tot voor een paar jaar waren ongewenste intimiteiten in de Arabische wereld een zaak van hchouma van schaamte, iets waar je beter over zwijgt. En ook de overheid doet en daad in de meeste gevallen af alsof de neus bloedt. "Toen we een paar jaar geleden ons eerste onderzoek publiceerden", zo vertelt Nehad Abul Komsan van het Egyptische Centrum voor Vrouwenrechten, "kregen we erg negatieve reacties van de autoriteiten. We werden voor het slechte imago dat we Egypte gaven gewaarschuwd en de problemen werden weggewuifd.
Uit een onderzoek van ECWR-Centrum voor Vrouwenrechten blijkt dat 83 procent van alle vrouwen last heeft van ongewenste intimiteiten En dat bijna twee derden van de mannen toegeeft er zich aan te bezondigen.
"Een van de conclusies van de duidelijke verschillende studies is dat het niet uitmaakt wat je draagt.
Veel vrouwen reageren op de ongewenste intimiteiten met het dragen van een sluier of een niqab maar dat vermindert hun kansen om seksueel te worden lastiggevallen niet.
Integendeel, uit het onderzoek bleek juist dat gesluierde vrouwen net zo vaak betast en achterna gefloten worden als meisjes in spijkerbroek. Bovendien is de achterliggende gedachte pervers: het probleem wordt op de vrouw verhaald, op het slachtoffer dus, in plaats van op de dader ".
"In Egypte gaat hetde goede kant op", vindt men: "het taboe is doorbroken. Als je bij het googelen op dit thema nu meteen bij Egypte uitkomt, dan is dat niet omdat het hier erger is dan elders, maar omdat wij er niet langer over zwijgen ".
Apophis of Apepi is in de Egyptische mythologie een reusachtige slangendemon.
Apophis of Apepi is in de Egyptische mythologie een reusachtige slangendemon.
Hij is het meest algemeen bekend onder de Griekse naam Apophis. Apophis gold als tegenspeler van de zonnegoden Aton en Ra, en was als zodanig symbool van de donkere machten. Apophis probeerde bij zonsopkomst en zonsondergang de zonnegod op te slokken als die 's nachts door de onderwereld reisde. Als Apophis daar in zou slagen kwam de zon niet meer op en dan zou de wereld levenloos worden. Gelukkig beschermde Seth de zonnegod en verjoeg het monster. Het bloed van de gewonde demon kleurde de hemel rood als bewijs van de overwinning van Aton.
De god is voor het eerst gezien op wanden in het Middenrijk. De god werd als vruchtbaarheidsgodheid aanbeden in tijden van paniek en armoe (als de Nijl niet stroomde). In het Nieuwe Rijk wordt deze godheid het meeste uitgebeeld op wanden bij farao's.
Verschijning Apophis wordt afgebeeld als een grote, kronkelende slang. Het kronkelen zou benadrukken dat de slang zeer groot was. Verschillende soorten slangen hebben model gestaan voor deze god. Altijd is Apophis afgebeeld in een verwarde toestand en vechtend met Ra of een andere god, waarbij hij dan meerdere messen in zijn lijf heeft.
Verering De antigod werd niet vereerd in tempels in een stad, maar werd wel afgebeeld in tempels, waar hij bestreden werd door verschillende goden. De god heeft een eigen boek, het "boek van Apophis", waarin verschillende magische spreuken stonden die Apophis konden vernietigen.
Ook in het Boek der doden staat een spreuk ter bestrijding van deze god. In de late tijd werden spreuken in tempels gebruikt om de wereld (Egypte) te beschermen.