Peter Leys



Inhoud blog
  • KENNISMAKING MET EEN VLAAMS PIANOCOMPONIST
  • Peter Welffens
  • Kristiaan Van Ingelgem overleden
  • Armand Preud'homme 120 jaar geleden geboren
  • Jubileumconcert
  • Nieuwjaar
  • Kerstmis
  • Kerstmis
  • Kerstnacht
  • Kerstleyse van Leys.....
  • Voces capituli zingen Jef Tinel
  • Kerstmis
  • Kerstmis
  • Kerstmuziek
  • Op weg naar Kerstmis
  • Op weg naar Kerstmis
  • kerstmis met muziek van Jef TINEL
  • SINAAI BELEEFT WERELDPRIMEUR
  • Renaat Veremans
  • Klaviermuziek van Jef TINEL gebundeld
  • Te ontdekken....
  • Orgelconcert in Nieuwpoort met Vlaamse orgelmuziek
  • 'AANBIDDING' voor orgel (Jef Tinel) door Fred Mellink
  • Ad Van de Wege speelt Vlaamse orgelmuziek
  • Orgelconcert met Vlaamse muziek
  • 11 juli
  • Orgelcomposities van Jef Tinel
  • Mgr. Jules Van Nuffel
  • 25 mei
  • Liturgische orgelmuziek van Jef Tinel:
  • 11 mei
  • Dansen voor piano
  • 8 mei
  • Introspectie
  • Pianomuziek van Jef Tinel
  • Pasen
  • Orgelmuziek van Jef Tinel
  • Orgelmuziek van Jef Tinel
  • Liturgische orgelmuziek
  • Orgelflorilegium
  • Orgelalbum Jef Tinel
  • Week van de Belgische muziek
  • week van de Belgische muziek
  • 3 orgelwerken
  • Week van de Belgische muziek
  • In exitu
  • 's Avonds als ik slapen ga
  • Wil mij indachtig zijn
  • Wat zijt ge schoon
  • PROCESSIE een orgelwerk van Jef TINEL
  • 'Fantasia' van Jef Tinel voor orgel
  • In exitu
  • Gij frissche lelie op het veld
  • Hymne voor orgel van Jef TINEL
  • ERNEST VAN DER EYKEN
  • 3 stille pianostukjes
  • Kerstmis
  • Kerstmis
  • Kerstmis
  • Kerstmis
  • Kerstmis
  • Onbevlekte Maagd
  • Vlaamse polyfonisten in Sinaai
  • 11 november
  • Klankdomein '22
  • Jef Tinel op beiaard
  • Heere God van hemelrijken
  • 15 augustus
  • 15 augustus
  • Jubilate
  • Orgelwerk bewerkt voor strijkorkest
  • 2 zomerse melodietjes....
  • Vakantie
  • 11 juli
  • 11 juli
  • Zomer
  • Moderato voor orgel
  • Jef TINEL 50 jaar overleden
  • Jef TINEL herdacht
  • Jef Tinel 50 jaar overleden
  • Fernand Van Durme
  • Jef Van Hoof
  • Robert Herberigs
  • Emma Coeckelbergh - Tinel, de echtgenote van Edgar
  • Willem Kersters
  • 'Sortie' voor orgel van Jef Tinel
  • Muziek van Jef TINEL op YouTube
  • 160 jaar geleden werd Leo Moeremans geboren: componist, pedagoog, uitgever, instrumentenbouwer
  • Maria Matthyssens: 160 jaar geleden geboren
  • Willem Pelemans: 120 jaar geleden geboren en 30 jaar geleden overleden
  • Marcel Poot 120 jaar geleden geboren
  • Staf Nees 120 jaar geleden geboren
  • Wies Pee (1911 - 1990)
  • André Laporte wordt 90 jaar
  • Harpmuziek
  • Juliaan Wilmots (1936-2000)
  • Vic Nees zou vandaag 85 jaar worden
  • Mazurka van Jef Tinel
  • Ludo Claesen 65
  • Jan Van der Roost 65
  • Lieven Duvosel 65 jaar geleden overleden
  • Alfons Moortgat 140 jaar
  • Peter Ritzen 65 jaar
  • Lode Dieltiens
  • Ecce homo, een oratorium van Raoul De Smet
  • Raoul De Smet
  • Marcel De Boeck (1921-2019)
  • Hilmer Verdin
  • Pianomuziek van Jef Tinel op YouTube
  • Pianomuziek van Jef Tinel
  • Suite 'Gregoriana'
  • Drie koningen
  • Muzikale verjaardagen in 2021
  • Kerstmis
  • Kerstmis
  • Orgelmuziek voor Kerstmis (2)
  • Orgelmuziek voor Kerstmis
  • Orgelmuziek van André Laporte
  • Herdenking WO I
  • In memoriam Frederik Devreese (1929-2020)
  • Fantasia voor trompet en orkest
  • Raf Belmans 100
  • Prettige nationale feestdag van 11 juli
  • Een vleugje muziek voor 11 juli
  • Mariamuziek van Jef Tinel (1885-1972)
  • Vlaamse (toon)dichters bezingen Maria
  • Marialiederen op Gezelleteksten
  • Wees gegroet, Maria
  • Ave Maria
  • 11 MEI
  • Moederdag
  • Tu es sacerdos
  • 83ste Vlaams Nationaal Zangfeest
  • Ballingschap...
  • Lente!
  • Corona velt 83ste Vlaams Nationaal Zangfeest
  • Herdenking Peter Benoit en uitreiking Prijs Peter Benoit 2020
  • Ryelandtfestival in Brugge schitterend ingezet
  • 150 jaar Joseph Ryelandt
  • Zangavond Grimbergen
  • Beste wensen
  • MUZIKALE VERJAARDAGEN IN 2020....
  • TINEL EN TIJDGENOTEN in Sinaai
  • Roetskalender 2020
  • MOOI LIEDERENRECITAL
  • MOOI CONCERT MET BENOIT, DE BOECK EN BLOCKX
  • Componist Jos Mertens overleden
  • En nog wat orgelklanken
  • Ook wij zijn bezeten van het orgel.....
  • Seizoen van orgelconcerten...
  • Ode aan Jef Tinel op het orgel
  • Pinksteren met Staf Nees
  • Kristiaan Van Ingelgem 75
  • Renaat Veremans 50 jaar overleden
  • Frédéric Devreese 90
  • En 's avonds is het goed
  • Pianomuziek van Jef Tinel opgenomen
  • Vlaamse zangavond
  • ORGELMUZIEK VAN FLOR PEETERS IN TURIJN
  • folKK
  • Orgelmuziek beluisteren via Youtube
  • Muzikale nieuwjaarsgroet
  • Jarige componisten in 2019
  • Muziek laat leven
  • PETER BENOIT EN KERSTMIS
  • Een filmpje met variaties op een oud-Vlaams kerstlied....
  • Op zoek naar stemmige kerstmuziek?.....
  • Kerstconcert in Sinaai
  • Facebook
  • Jef Tinel in Sinaai
  • Huldeconcert Frits Celis
  • Advent
  • Klankbeeld orgelconcert
  • Herdenkingsconcert 14 - 18
  • 11 november
  • Orgelmuziek van Jef Tinel (live - opnames) te beluisteren op het net
  • Vlaamse muziek op 11 juli
  • 11 juli op Klara
  • Lofzang voor de zwarte Madonna van Halle
  • cd Kamerkoor Terpander zingt Tinel en tijdgenoten
  • Museum August De Boeck
  • Een orgelstukje voor Pasen
  • Kamermuziek voor strijkers van Jef Tinel
  • Aswoensdag - Dies cinerum
  • Orgelmuziek
  • NIEUWE PHAEDRA – CD, IN FLANDERS’ FIELDS 97
  • A SYMPHONY OF TREES OP EEN PHAEDRA CD
  • Laudamus te - Benedicimus te - Adoramus te -Glorificamus te - Gratias agimus tibi
  • Op de eerste dag van het nieuwe jaar....
  • Bijna Nieuwjaar....
  • Kerstconcert door Gaudeamus in Sinaai
  • Vlaamse kerstmuziek op Youtube
  • Op naar Kerstmis
  • Op naar Kerstmis
  • Kerstmis
  • Een kerstliedje voor deze dagen.....
  • Melodie in de dorische toon
  • Klara's Top 100
  • Feestelijke orgelmuziek van Jef Tinel
  • Tinel versus Tinel en tijdgenoten

    Archief
  • Alle berichten

    15-09-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jef Tinel op beiaard

    Op 14 september sloot beiaardierster Els Debevere de concertcyclus van 2022 af in Nieuwpoort.
    Ze vertolkte verzoeknummers van de aanwezigen tijdens de vorige concerten.
    Zo bracht ze o.a. (nummer 12 in het programma) een beiaardbewerking van 'Ik hoor de klokken', een pianowerkje van Jef TINEL. Heel mooi, stemmig en licht vertolkt.


    29-08-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Heere God van hemelrijken

    Gisteren werd tijdens een openluchtmisviering het lied 'Heere God van hemelrijken' uitgevoerd. Hierbij de opname.
    Het is een gedicht van Guido Gezelle (1830-1899) getoonzet door Jef Tinel (1885-1972).

    Jef TINEL (1885 - 1972): Heere God van hemelrijken - YouTube


    15-08-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15 augustus

    15 augustus: hoogfeest van Maria ten hemel opgenomen.

    Daarom enkele Marialiederen van Vlaamse componisten, op teksten van Guido Gezelle.

    Marialiederen van Vlaamse toondichters op teksten van Guido Gezelle - YouTube


    14-08-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15 augustus
    15 augustus!
    Live-orgelmuziek ter ere van O.L. Vrouw


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jubilate

    70 jaar nadat dit werkje werd gecomponeerd (Jef Tinel was in 1952 organist bij de Gentse Augustijnen) maakten we dit filmpje.

    (1) Jef TINEL (1885 -1972): Jubilate (voor orgel) - YouTube


    10-08-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Orgelwerk bewerkt voor strijkorkest
    Jef Tinel (1885-1972) componeerde in de jaren '20 het innige 'In stille aanbidding' voor orgel.
    Guifrez Levantez (wellicht een schuilnaam voor een ons verder onbekende arrangeur) bewerkte dit orgelstuk voor strijkers.
    Het strijkorkest Stringendo o.l.v. Pascale Van Os verzorgde een uitvoering in 2021.
     


    09-08-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2 zomerse melodietjes....

    Wat verkoeling bij de hittegolf?

    Peter LEYS (1958): 2 stukjes voor hobo en orgel - YouTube


    14-07-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vakantie

    Hebt u ook het gevoel dat de tijd tijdens de vakantie sneller gaat dan anders?

    Peter Leys: 'Waarom vliegt de tijd zo snel?' voor piano - YouTube


    10-07-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11 juli
    11 juli: hier past een cantate van Peter Benoit: de Rubenscantate of 'Vlaanderens kunstroem'.
    Dit is een historische uitvoering o.l.v. Lodewijk De Vocht, dirigent en componist die als kind Peter Benoit nog gekend heeft en zelf een opvolger van Benoit was als directeur van het Antwerpse conservatorium, toen het nog Koninklijk Vlaams was.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11 juli

    Om in de sfeer te komen:

    "Groeninghe" - Flemish Patriotic Song - YouTube

    Jutho, Vooruit en Dapper - YouTube

    daar waren drie tamboers - YouTube

    vlaanderens schoonste dag - YouTube


    01-07-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zomer

    Een lied bij het begin van de zomervakantie...

    Jef TINEL(1885 - 1972): Zomerzang - YouTube


    17-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Moderato voor orgel

    Vandaag publiceerden we in alle bescheidenheid een eigen orgelstukje....

    Peter LEYS (1958): 'Moderato' voor orgel - YouTube

    Bijlagen:
    Moderato.pdf (167.8 KB)   


    25-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jef TINEL 50 jaar overleden

    Naar aanleiding van de 50ste verjaardag van het overlijden van componist-organist-dirigent-pedagoog Jef TINEL (11 mei 1885-25 mei 1972) publiceert Klassiek Centraal vandaag op haar website een uitgebreid artikel over deze veelzijdige musicus, neef en leerling van Edgar Tinel (1854-1912).

    Toondichter Jef Tinel 50 jaar overleden - Klassiek Centraal (klassiek-centraal.be)

    Naar aanleiding van deze 'verjaardag' publiceerde Michael Schopen een opname van Tinels orgelwerk 'Sortie'.

    Contrebombarde.com Concert hall


    11-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jef TINEL herdacht

    Op de site 'KLASSIEK CENTRAAL' kan u vandaag een bijdrage lezen en beluisteren n.a.v. 11 mei: de verjaardag van componist-organist-dirigent-pedagoog Jef TINEL (11 mei 1885-25 mei 1972).

    Jef Tinel: een muzikale schets - Klassiek Centraal (klassiek-centraal.be)


    21-04-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jef Tinel 50 jaar overleden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op 25 mei is het exact 50 jaar geleden dat Jef Tinel (1885-1972) in Gent overleed

    Jef Tinel was een neef van de bekende Vlaamse componist Edgar Tinel (1854-1912).

    Jef kreeg zijn eerste lessen harmonie en orgel thuis van zijn vader Oscar Tinel (1852-1913).
    Daarna volgde hij de opleiding tot koster - organist in Sint-Niklaas en werd hij laureaat orgel, harmonie, contrapunt en fuga aan het Lemmensinstituut van Mechelen.
    Vervolgens studeerde hij compositie bij Leo Moeremans in Gent.
    Later behaalde hij ook het diploma van muziekleraar in het middelbaar onderwijs.

    Jef Tinel begon en eindigde zijn carrière als organist in Zele, Maldegem, Sint-Amandsberg en Gent.
    Hij dirigeerde koren en harmonieorkesten.
    Op de IJzerbedevaart en het Vlaams-Nationaal Zangfeest was hij een graag geziene dirigent. Zijn lied 'Wij zijn bereid' werd al vlug een topper in het repertoire van deze manifestaties.
    Hij was een tijdje muziekhandelaar in Tielt, muziekleraar en directeur van de muziekschool in Maldegem.

    Als componist schreef hij liederen (kunst- én volksliederen), religieuze en profane koormuziek, werken voor orgel en piano, suites en andere stukken voor symfonisch orkest, muziek voor harmonieën en strijkorkest.
    Bij toneelwerken van o.a. Jef Crick, Toon de Mindere en Jos Vandenberghe componeerde hij muziek voor koor, soli en orkest.

    Jef Tinel componeerde in een laat-romantische toonspraak wars van bombast en experiment.

    Een voorbeeld van een kunstlied is 'O kom met mij in de lentenacht' op een tekst van Pol De Mont (1857-1931).

    partituur: O kom met mij in de lentenacht (imslp.org)

    klankbeeld: Jef TINEL (1885 - 1972): O kom met mij in de lentenacht - YouTube

    Info en partituren:


    Category:Tinel, Jef - IMSLP


    TINEL, Jef (seniorennet.be)

    Jef Tinel - Wikipedia


    22-12-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fernand Van Durme
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We hebben in de muziek echte families die van generatie op generatie toonaangevende musici afleveren. Uiteraard kennen we de clan Bach, maar ook in Vlaanderen zijn er dergelijke muzikale families gaande van Candael, Mortelmans, Nees, Schroyens, Tinel tot Veremans. Ook de naam van de Wase familie Van Durme klinkt als een klok in de Vlaamse muziekwereld: orgelcomponisten Ferdinand en Oscar, symfonicus Jef en dan ook Fernand.

    Fernand Van Durme werd in Eksaarde geboren op 18 april 1914 en overleed in Antwerpen op 13 oktober 1993.

     

    Opleiding

    Na humaniorastudies in Lokeren en aan het Klein Seminarie in Sint-Niklaas werd  Van Durme laureaat van het Lemmensinstituut in Mechelen na een opleiding bij o.a. Flor Peeters, Marinus De Jong en Mgr. Jules Van Nuffel. Hij volgde daarnaast privélessen bij Karel Candael, Jef Van Hoof en Gaston Feremans.

    Aan de Gentse universiteit behaalde hij daarna het licentiaatsdiploma van Kunstgeschiedenis.

     

    Muzikale loopbaan

    Fernand Van Durme werd in 1933 organist van de O.L. Vrouwkerk in zijn geboortestad in opvolging van zijn vader Prudent. Ook zijn grootvader (Ferdindand) was er organist geweest en die was zelfs de eerste muziekleraar van Edgar Tinel uit Sinaai.

    Hij dirigeerde er ook succesvol het befaamde koor Sint-Gregoriusgilde dat o.a. de grote werken van Benoit en Tinel zong.

    In 1950 trok hij naar Leopoldstad in de Belgische kolonie Congo als muziekprogrammator van de BRT en dirigent van het kathedraalkoor. Na de onafhankelijkheid werd hij musicus-componist-sonorisator bij de Vlaamse televisie. Daar ontstond zijn hechte vriendschap met Mark Liebrecht (Marcel Oger).

    Na 1973 werd in Sint-Niklaas de Orde van de Reynaert geboren en Fernand van Durme werd de eerste Groot-Vos of voorzitter.

    Het brede Vlaamse publiek kent Fernand Van Durme als dirigent op IJzerbedevaarten, Vlaams-Nationale Zangfeesten, zeezangfeesten en 11-julivieringen.

     

    Componist

    Van Durme schreef verschillende volksliederen, o.a. Waasland (op tekst van E.H. J. De Wilde),  De Wase klompenboer en Waaslands Meidansje.

    Daarnaast componeerde hij kunstliederen (vb. Melopee  op tekst van Paul Van Ostayen), kamermuziek, werken voor viool en piano, koorwerken (vb. Eens Meien Morgen Vroege) en koorbewerkingen van volksliederen.

    Wanneer in mei 1973 te Sint-Niklaas voor de eerste maal een Reynaertspel werd opgevoerd, deed Mark Liebrecht, die de algemene leiding had en de regie voerde, een beroep op Van Durme voor de muziekcollage. Het werd een schitterende realisatie.

     

    Te beluisteren

    Het mannenkoor Gaudeamus uit Sinaai maakte een cd-opname van de Wase Klompenboer.

    Om het uur weerklinkt op de beiaard van Sint-Niklaas ‘Waasland’.

    Op YouTube vinden we een opname van het Waaslandlied.

     

    Waaslandlied - YouTube


    15-12-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jef Van Hoof
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Spokenhof, zwarte jas en hoed, een welige baard, een klein brilletje, brede dirigerende gebaren en een ongekuist taalgebruik… zo wordt Jef Van Hoof vaak voorgesteld.

    Men kent hem als componist van stoere strijdliederen en ritmische kopermuziek. 

    Minder mensen weten dat deze musicus nog heel wat meer in zijn mars had.

    Hij werd in Antwerpen geboren op 8 mei 1886 en overleed er op 24 april 1959.

     

    Opleiding

    Josephus Bonifacius Emilius Michael Van Hoof was de zoon van de koster-organist van de Sint-Michielskerk in Antwerpen, Frans Van Hoof.

    Hij studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen bij Jozef Huybrechts, Paul Gilson, August De Boeck (harmonie), Joseph Callaerts, Arthur De Hovre (orgel), Jozef Bossiers (piano) en Lodewijk Mortelmans (contrapunt en fuga). Hij was een exponent van de Benoit-school. Jefs broer, Emiel, vertelde hoe Jef door het overlijden van Benoit in 1901 tot tranen toe bewogen was. Op die dag zou de vijftienjarige knaap het rotsvast besluit genomen hebben om componist te worden.

     

    Professionele loopbaan

    In 1916 volgde Van Hoof zijn vader op als titularis van het orgel in de Sint-Michielskerk.

    Tijdens WO I koesterde Van Hoof activistische sympathieën en werd na die oorlog veroordeeld. Daarna gaf hij privélessen en organiseerde hij concerten waarbij hij zelf als pianist optrad. Hij was actief als pianist en dirigent van het Antwerps Koperensemble.

    Als grote aanhanger van de Vlaamse muziekbeweging in het kielzog van Peter Benoit waren zijn muziekactiviteiten dan ook sterk verbonden met Vlaamsgezinde organisaties zoals het ANV, het Vlaamsch Nationaal Verbond (VNV) en de Groeningerwacht, die hij mee oprichtte en waarvan hij het mannenkoor dirigeerde.

    Hij was ook medestichter van het Genootschap van Vlaamse Componisten (1922), van de Vlaamse Concerten (1926) en van de Nationale Vlaamse Fanfare (1930).

    Hij dirigeerde op IJzerbedevaarten en Guldensporenvieringen en in 1933 was hij naast Willem De Meyer medeoprichter van het Vlaams Nationaal Zangfeest waarvan hij tot 1936 de enige dirigent was. Toen daar ook liederen van andere componisten aan bod kwamen die hun eigen liederen dirigeerden, trok Van Hoof zich terug.

    Vanaf 1924 was hij leraar harmonie en compositie aan de Mechelse Beiaardschool en in 1936 werd hij leraar aan het Koninklijk Conservatorium in Antwerpen waarvan hij in 1942 directeur werd in opvolging van Flor Alpaerts. Zijn tegenkandidaat was Lodewijk De Vocht.

    In 1944 werd hij uit zijn ambt ontzet en veroordeeld tot één jaar gevangenisstraf. Lodewijk De Vocht volgde hem als directeur op.

    Na de repressieperiode trad Van Hoof nog een paar maal op als dirigent, onder meer op de Dag van het Vlaamse Lied in 1953 (een kortstondige onsuccesvolle afscheuring van het zangfeest van het ANZ) en op de Vlaamse dag van de Wereldtentoonstelling in 1958.

     

    Componist

    Jef Van Hoof componeerde vanaf 1903 liederen, religieuze muziek, koorwerken, theatermuziek, piano-, beiaard- en orgelstukken, kamermuziek en symfonische werken (een oeuvre van 280 titels).

    Zijn eerste werken waren Vlaamse strijdliederen zoals Groeninge (1909 op tekst van Guido Gezelle. Dit lied is tot vandaag een onbetwiste topper op het Vlaams Nationaal Zangfeest en 11-julivieringen. Emiel Hullebroeck noemde het ‘de Vlaamse Marseillaise’. Van Hoof behaalde er de Prijs van het Algemeen Nederlands Verbond (ANV) mee.

    Van zijn liederen – op teksten van o.a. Guido Gezelle, Eugeen van Oye, Raf Verhulst, René De Clercq, Pol De Mont, Alice Nahon, Albrecht Rodenbach, Jan Van Nijlen, Angèle De Bremaeker – vermelden we Aanroepinghe, Daar is maar één land, Goedendag, Psalm, Eed van trouw, Nacht-deun, ’t Is stille, 4 Ritschl-liederen, Nanoen in huis, De vriezeman, De lotusbloem, Lentestemming, Suja, nu Suja, Marialiedeken, Ik heb u lief, ABN-lied….

    In de kerkliedbundel ‘Zingt Jubilate’ (nummer 377) is het passielied Aan Uw stam, o Kruis  opgenomen (tekst F. Clinckaert en G. Smet). Een heel eenvoudige, innige en mooie melodie.

    Jef Van Hoof verklaarde zelf ‘Het lied is de kleinste der muzikale vormen. De moeilijkste!’ Hij beheerste deze vorm echter uitstekend, geïnspireerd door zijn leraar Lodewijk Mortelmans en de Duitse romantiek. Ook de missie van Benoit om een nationale muziek te schrijven, inspireerde hem.

    In zijn liederen overheerst de menselijke stem. De pianobegeleiding heeft een dienende en sfeerscheppende functie. Lange voor-, tussen- of naspelen worden vermeden. De melodie volgt de natuurlijke prosodie.

    Door hun gevatheid doen Van Hoofs liederen moderner aan dan die van zijn oudere tijdgenoten.

    Behalve in de Vlaamse strijd zocht Van Hoof inspiratie in het religieuze, de natuur, de liefde en het kind.

    Zijn religieuze ingesteldheid leidde tot het componeren van verschillende missen: Missa de Deo voor gemengd koor, koper en slagwerk en het Te Deum voor gemengd koor en koperensemble. In deze werken horen we een vinnige ritmiek.

    Voorts componeerde hij nog 3 missen (De angelis, De Sanctis en De beata) en een gedialogeerde Volksmis op een Nederlandse tekst van pater Monden.

    Elke mis schrijft een verschillende bezetting voor.

    Voor liturgisch gebruik leverde hij drie, telkens als Lof betitelde bundels motetten. Vooral het Derde Lof behoort tot de meest treffende kerkmuziek uit die jaren. Voor gemengd koor schreef hij Caecilia en Klaar bloed, beide Gezelleteksten.

    In zijn beginperiode schreef Van Hoof twee dramatische schetsen die eigenlijk wedstrijdstukken voor de Romeprijs waren: De Legende van Sint-Hubertus en Tycho Brahé op tekst van Herman Baccaert. Met dit laatste werk behaalde hij in 1911 de Tweede Romeprijs. In 1916 componeerde hij op tekst van Nico Gunzburg het koorwerk Oproep dat werd uitgevoerd bij de opening van de door de Duitse bezetter georganiseerde Nederlandstalige universiteit Gent.

    Verder componeerde hij verschillende profane koorwerken voor zowel mannenkoor als gemengd koor: Vijf driestemmige Liederen of de cantates Rodenbach ter ere en Lieven Gevaert Gedenkklank , beide met koperbegeleiding. Vermelden we ook 't Lied der Hogeschool, Het Lied van de Vlaamse Staatsbediende of andere kleine cantates zoals Het Lied van het Recht of Groeningerwacht, Bekender zijn Hangt nen truisch en het mijmerende Ik wist niet. Voor gemengd a capella-koor vermelden we Vijf Koren op teksten van Willem Gijssels en bewerkingen van Geuzen- en volksliederen.

    Van Hoof componeerde ook opera's: Meivuur (libretto Pol De Mont), Vertraagde film (libretto Herman Teirlinck) en Jonker Lichthart (libretto Edgar den Haene).

    De opvoeringen van Meivuur in de Vlaamse Opera in 1924 lokten flinke rellen uit  omwille van Van Hoofs activistische sympathieën tijdens de oorlog. Hoewel hij voor dit stuk heel wat complimenten mocht in ontvangst nemen (o.m. van Lodewijk Mortelmans), kreeg het nooit nog een tweede kans.

    De eenakter Jonker Lichthart werd pas postuum (1961) scenisch opgevoerd. Het is een verrukkelijke Straussiaanse partituur.

    Beïnvloed door Peter Benoits pleidooi voor het lyrisch drama schreef Van Hoof een declamatorium of stuk voor lyrische voordracht: Derde Nacht.

    Naast deze vocale muziek bevat de opuslijst van Jef Van Hoof ook heel wat instrumentale muziek.

    Opgeleid als organist schreef hij enkele orgelwerkjes, bv. Rist van 6 orgelstukken.

    Voor piano schreef hij Drie Walsen.

    Van Hoof componeerde in een laat-romantische stijl. Dat is in zijn geval geen synoniem van zwoele en lange uitweidingen. Hij bleef trouw aan het ideaal van Benoit én aan het idioom van Gilson en opende zo een weg naar het modernisme. Op 2 gebieden was hij (internationaal) vernieuwend en baanbrekend.

    Als leraar aan de Mechelse beiaardschool schreef hij vijf werken voor beiaard.

    Daarnaast creëerde hij een hoogst merkwaardig repertoire voor de ‘harde’ kopers (trompetten, trombones en contrabastuba, zonder hoorns) en slagwerk. Voor het koper koesterde hij een bijzondere voorliefde. Hij beschouwde ze als de ziel van het orkest. Hij componeerde talrijke oproepen voor kopers te dienste van openluchtmanifestaties, IJzerbedevaarten en zangfeesten, een Openingsfanfare op het Wilhelmus, de Ritmische Suite die oorspronkelijk als begeleiding diende voor gymoefeningen van jongeren, en vooral de schitterende Sinfoniëtta. Hier zien we hoe Van Hoof opkeek naar Paul Gilson die hij beschouwde als zijn belangrijkste leraar, de vader van de Belgische blaasmuziek.

    Klein Kwartet in C en Nietigheden zijn twee erg aantrekkelijke composities voor strijkkwartet. En bij zijn kamermuziekwerken zijn ook nog Suite voor drie fagotten en Moderato voor pianosextet te vermelden.

    Vaak vergeten wij dat de componist van strijdliederen ook verrukkelijk mooie orkestbladzijden schreef.

    Hij componeerde 6 symfonieën gekenmerkt door een zeer verzorgde en evenwichtige vormgeving. De 6de bleef echter onvoltooid. Van het 4de deel zijn slechts enkele partijen van de beginmaten genoteerd.

    Hij schreef een vrolijke Herinneringsouverture waarin verschillende bekende (volks)liederen verwerkt worden met een extra groet aan Benoits Lied der Vlamingen. De jonge Herbert Von Karajan dirigeerde dit werk in Aken in 1935.

    Van Hoof componeerde concertino’s voor viool en fagot, een Scherts voor cello en orkest,  een Symfonische Inleiding voor een Feestgelegenheid, Perseusouverture, Ouverture Willem De Zwijger en symfonische suites.

     

    Erkenning

    Voor zijn liederen ontving hij de Lodewijk Mortelmansprijs.

    De Missa De Deo en de Missa De Beata werden in Aken gecreëerd en kenden er veel bijval.

    In 1968 werd ter zijner nagedachtenis een driejaarlijkse prijs voor Vlaamse componisten in het leven geroepen.

    De meeste van zijn werken werden uitgegeven door de muziekuitgeverij De Crans, door hemzelf in 1917 opgericht. De handschriften berusten hoofdzakelijk in het AMVC. De Crans gaf in 1951 een huldeboek uit ter gelegenheid van Van Hoofs 65ste verjaardag.

    Mark Liebrecht schreef in zijn monkelende anekdotische stijl ‘Met Jef Van Hoof onder één hoed’ en Paul De Raedt schreef een monografie over Van  Hoof in de reeks Meesters der toonkunst.

     

    Te beluisteren

    Het VRT-archief bevat verschillende opnames van werken van Van Hoof.

    Het lied ‘Groeninghe’ werd o.a. door bariton Renaat Verbruggen gezongen en verscheen op verschillende langspeelplaten (mede onder impuls van Willem De Meyer).

    Alt Ria Bollen, tenor Zeger Vandersteene begeleid aan de piano door Jozef De Beenhouwer en Levente Kende verzorgden een LP met liederen van Jef Van Hoof. Er zijn verschillende LP’s (Fama, Philips, Cultura, RCA LPM, Telemann-gezelschap) en cd-opnames (In Flanders Fields) in de handel verkrijgbaar (geweest) met symfonisch werk en liederen.

    En uiteraard is er YouTube waar men enkele interessante opnames kan beluisteren: jef van hoof - YouTube    

    Rist van zes kleine stukken - Jef Van Hoof (1886-1959) - YouTube


    07-12-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Robert Herberigs
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Schilder, auteur, wijnbouwer, zanger en componist… hij was het allemaal.

    Geboren in Gent op 18 juni 1886 en in Oudenaarde overleden op 20 september 1974 leidde hij een lang en rijk gevuld leven gewijd aan de kunst en de natuur. ‘Een enig fenomeen in het Vlaamse cultuurleven’, zo beschreef August Corbet hem.

     

    Opleiding

    Robertus Henricus Maria Joseph Herberigs liep school in het Gentse (elitaire) jezuïetencollege Sint-Barbara met de bedoeling rechtenstudies te doen.

    Maar het draaide anders uit.

    Vader Herberigs was amateur fluitist en voorzitter van de Koninklijke Harmonie Sint Cecilia. Twee zussen van Robert speelden piano en Robert speelde eerst  viool en daarna ook klarinet. Als klarinettist in de harmonie waagde hij zich al vlug aan enkele composities.

    Met de goedkeuring van zijn ouders trok Robert naar het Gentse conservatorium. Hij volgde er zang, piano en viool en op achttienjarige leeftijd behaalde hij reeds eerste prijzen notenleer (bij Léon Van der Haeghen) en zang (bij Oscar Roels).

    Met het oog op het behalen van de Romeprijs volgde Herberigs privélessen compositie bij de bekende muziekpedagoog Leo Moeremans samen met o.a. de componisten Georges D’Hoedt en Jef Tinel en de violist-dirigent Désiré Defauw.

    In 1909 won Herberigs als jongste componist ooit de ‘Prix de Rome’ met zijn cantate De legende van Sint Hubertus.

    Met de beurs aan deze prijs verbonden reisde Herberigs drie jaar in Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en Italië.

     

    Professionele loopbaan

    Bij de creatie van zijn cantate zong Herberigs zelf de titelrol. Maar hij had intussen al zijn strepen als bas-baritonsolist verdiend (1908-1909) aan de Koninklijke Vlaamse Opera in Antwerpen met glansrollen als Reinaert de Vos in de creatie van August De Boecks gelijknamige opera, De Evangelieman van Kienzl  en de titelrol van Heinrich Zöllers opera Faust.

    Van 1951 tot 1953 was hij directeur van diezelfde Koninklijke Vlaamse Opera te Antwerpen.

    Voor het overige verdeelde hij sinds 1925 zijn tijd tussen zijn woonplaatsen in Oudenaarde en Bourg-Saint-Andéol in de Ardèche waar hij een vruchtbare abrikozenplantage uitbaatte op het landgoed Château Rochecolombe waar zijn nageslacht nu wijn verbouwt.

    Naast het componeren schreef hij enkele toneelstukken en een tiental volkse en historische romans, o.a. Pasterke Candeels en Het wolvenhof en schilderde hij honderden landschappen, marines en abstracten.

     

    Componist

    Het oeuvre van Herberigs is zeer gevarieerd en gaat van kunstliederen, pianomuziek, koorwerken, kamermuziek tot filmmuziek, muziek voor koperblazers, orkestwerken, concerti, opera’s en een groots openluchtspel.

    Ook zijn stijl maakte verschillende evoluties door gaande van laat-romantiek, impressionisme over neoclasicisme tot tonaalvrije en dan weer zeer klassieke harmonieën.

    In 1912 componeerde hij een van zijn bekendste werken: het symfonisch gedicht voor hoorn en orkest naar het verhaal van Cyrano de Bergerac. Een jeugdig en fris klinkende compositie, schalks, opgewekt en laat-romantisch.

    Andere symfonische werken zijn Nachtelijke Wapenschouw, De vrolijke vrouwtjes van Windsor, Sinfonia Breve, Ode aan de muzen, De vier jaargetijden naar Brueghel, Hiawatha, Vier odes aan Botticelli, Hamlet, Antonius en Cleopatra en pianoconcerti. Dit zijn zeer sprekende en plastische werken die vaak een duidelijke band met de schilderkunst en literatuur weerspiegelen. De orkestraties zijn nu eens stoer en krachtig met fauvistische contrasten en een sterke motoriek. Andere orkestwerken zijn dan echter heel week en freel. Zo zijn de Schetsen en Impromptu’s veel serener, soberder en bedaarder dan de eerder geciteerde werken. Ze kaderen in een neo-classicistische stijl net zoals zijn sonates voor viool en klarinet.

    Naast de laat-romantische invloed treffen we in Herberigs’ composities ook sporen van het Franse impressionisme. Vooral dan in zijn pianowerken: Trois ballades, Pièces brèves, Poèmes elégiaques en de suites A la fontaine bellerie en Ariane. Ook hier weer is er de link met de literatuur van o.a. Ronsard, Baudelaire, Mallarmé en Musset. De partituren vertonen een druk notenbeeld dat vaak over drie notenbalken uitgeschreven is.

    In diezelfde sfeer kadert de liedcyclus La chanson d'Eve op gedichten van Charles Van Lerberghe.

    Naast zijn Verlaineliederen componeerde Herberigs een groot aantal liederen op teksten van Guido Gezelle.

    Herberigs vertrok voor een lied steeds vanuit de tekst. Tekst en muziek moeten volgens hem een monoliet vormen. De muziek moet het ritme en de sfeer van de tekst volgen en uitbeelden.

    In de tweede helft van de jaren twintig schreef Herberigs vooral religieuze muziek, vaak opgedragen aan Mgr. Jules Van Nuffel en zijn Sint-Romboutskoor: 9 missen, antifonen, communiones, motetten, geestelijke liederen. Heel bekend werd zijn koorwerk Van Jezus en Sint – Janneke.

    De opera Le mariage de Rosine werd in 1925 in de Gentse opera gecreëerd. Eerder schreef hij al de opera L’ amour médecin.

    Bij het brede publiek werd Herberigs het meest bekend dankzij zijn muziek voor het openluchtspel Het Lam Gods in Gent in 1949. Het is een groots en indrukwekkend epos voor gemengd koor, kinderkoor, orkest, orgel en solisten. Het 3 uur durend werk behandelt de verschillende scènes van het gelijknamige schilderij van de gebroeders Van Eyck. Dit werk past in de traditie van de openluchtspelen van Alfons Moortgat (Mariaspel; Arnoldusspel), Arthur Meulemans (Heilig Bloedprocessie), Jef Tinel (Arnoldusspel; Fra Angelico) en anderen.

    In september 1974, twee weken voor het overlijden van de componist, werden fragmenten van dit oratorium in de Gentse kathedraal uitgevoerd onder leiding van Léonce Gras. Herberigs was bij de uitvoering nog zelf aanwezig.

     

    Erkenning

    Een eerste erkenning van Herberigs’ kwaliteiten als componist was uiteraard de Romeprijs in 1909.

    Hij was voorzitter van de auditiecommissie van het toenmalige NIR (vandaag VRT) en lid van de Koninklijke Vlaamse Academie voor wetenschappen, letteren en schone kunsten.

    Zijn vitale, solide en plastisch georkestreerde werken werden bijna allemaal gecreëerd door het NIR-orkest o.l.v. Daniël Sternefeld.

    In 1963 ontving hij voor zijn hele oeuvre de Peter Benoitprijs.

    Nog in 1963 werd Herberigs gelauwerd met de prijs van de Lodewijk Mortelmans-Stichting Noordstarfonds voor een bundel van 6 Gezelleliederen. Ze verschenen op LP in een luxe-editie waarin ook een gesproken opname zat van de componist zelf met enkele richtlijnen bij het componeren van liederen.

    Ter gelegenheid van zijn dertig jaar overlijden in 2004 werd in het najaar een reeks concerten gepland gecombineerd met een tentoonstelling en een cd-uitgave

    In 2008 werd een project goedgekeurd tot inrichting van een Herberigsmuseum in het gemeentelijk domein De Ghellinck te Elsegem, deelgemeente van Wortegem-Petegem. Het plan werd echter niet gerealiseerd.

    Herberigs werd wel benoemd tot ereburger van Oudenaarde en in 2014 verscheen er een biografie over hem geschreven door Marcel Lequeux.

     

    Te beluisteren

    In het rijke VRT-archief is heel wat muziek van Herberigs bewaard.

    Op LP en cd is heel wat van zijn muziek verschenen. (Zoeken | Databank | Kunstenpunt)

    En natuurlijk heeft ook YouTube een aanbod van  Herberigsmuziek.

    robert herberigs - YouTube

     


    21-11-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Emma Coeckelbergh - Tinel, de echtgenote van Edgar
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    EMMA, DE VROUW NAAST EDGAR TINEL

     

    Voor het jaarconcert 2021 koos het Edgar Tinelcomité in Sinaai voor een originele invalshoek.

    Het is precies 100 jaar geleden dat Tinels echtgenote, Emma Coeckelbergh overleed. Zij was de sterke vrouw naast de toondichter, moeder van 6 zonen én dichteres. Een vrouw die het verdient om eens in de schijnwerper te staan.

     

    Ondanks de vierde coronagolf was de Katharinakerk in Sinaai goed gevuld voor dit herdenkingsconcert.

    Nadat comitévoorzitster Nelly Maes de aanwezigen – inwoners van Sinaai en omstreken én verwanten van Tinel uit heel het land – had verwelkomd en de avond had geduid, lichtte historicus Marc Laceur het leven en werk van Emma Coeckelbergh toe. Spruitend uit een Antwerpse Franstalige bourgeoisiefamilie (°22 september 1851) en verhuisd naar het Waasland ontwikkelde ze zich tot een dichteres die o.a. de bewondering van de Franse dichter Evariste Carrance en onze eigen Hendrik Conscience wegdroeg.

    In 1875 kruiste haar pad dat van Edgar Tinel en in 1877 werd hun huwelijk ingezegend. Ze kregen 6 zonen.

    Edgar componeerde liederen op haar Franse teksten en anderzijds vertaalde Emma enkele Vlaamse teksten waarop Tinel componeerde naar het Frans (o.a. Franciscus). Een hele klus.

    Emma overleed in Elsene op 17 februari 1921.

    Maar uiteraard stond de poëzie van Emma centraal.

    Dirk Vermeiren declameerde 5 van Emma’s gedichten in de originele taal en Karin De Wael droeg een vertaling voor.

    Vanzelfsprekend mocht ook de muziek op haar teksten weerklinken.

    Met haar zuivere, transparante, flexibele en heldere sopraanstem vertolkte Nel Vanhee 6 Coeckelberghliederen getoonzet door Edgar Tinel en 5 gecomponeerd door Willem Ceuleers. Willem Ceuleers begeleidde accuraat en inspirerend aan de vleugel. Hij soleerde ook in 2 poëtische pianostukken van Schumann en Debussy.

    De kwaliteit van Tinel als liedcomponist was ons bekend, maar we waren zeer aangenaam verrast door de tekstgetrouwe en stijlvolle composities van Ceuleers. Opmerkelijk vonden we de rijke pianobegeleidingen in zijn liederen.

    Als kers op de taart kwam Ward Bohé, conservator STEM-Sint-Niklaas een schilderij van Edouard Agneessens schenken aan het comité. Het schilderij toont Edgar Tinel in zijn jonge jaren. Een mooie aanvulling van het rijke archief van het Tinelmuseum.

    Onnodig te zeggen dat deze avond meer dan geslaagd was en ons doet uitkijken naar de volgende concerten in Sinaai.

     


    18-11-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Willem Kersters
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hij werd net geen 70 jaar. Geboren in Antwerpen op 9 februari 1929 overleed hij er op 29 december 1998.

    Hij liet een rijke erfenis aan composities en leerlingen die bij hem compositie studeerden na.

    Zowel percussionisten, organisten, orkesten en koren kunnen hun hartje ophalen aan zijn werken.

     

    Opleiding

    Het minste wat je kan zeggen is dat Kersters een fantastische opleiding gekregen heeft. Hij studeerde bij niet de minsten. Vanaf 1945 studeerde hij aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium in Antwerpen waar hij achtereenvolgens eerste prijzen behaalde voor notenleer, harmonie en piano. Daarna voltooide hij zijn studies aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Brussel bij Jean Louël (contrapunt), Jean Absil en Marcel Quinet (fuga), Marcel Poot (compositieleer) en bij René Defossez (orkestdirectie).

    Hij behaalde ook het diploma van muziekleraar.

     

    Professionele loopbaan

    Willem Kersters begon zijn loopbaan als muziekleraar aan de athenea van Tienen, Leuven en Aarschot.

    Van 1961 tot 1968 was hij muziekprogrammaleider bij de Belgische Radio en Televisie, Gewestelijke Omroep Limburg.

    Vanaf 1962 was hij aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium van Antwerpen aanvankelijk leraar harmonie en daarna ook titularis van de compositieklas.

    Daarbovenop doceerde hij van 1967 tot 1989 muziektheoretische vakken aan het Muziekconservatorium van Maastricht.

    Enkele van zijn meest bekende leerlingen zijn Alain Craens, Koen Dejonghe, Jan De Maeyer, Luc Van Hove, Wim Henderickx en Marc Verhaegen.

     

    Componist

    Kersters liet ons een gigantisch en gevarieerd oeuvre na.

    Voor orkest componeerde hij 5 symfonieën, Capriccio,Plechtige ouverture - Ouverture solennelle voor groot orkest, Sinfonietta voor kamerorkest, een vioolconcerto, een pianoconcerto (= plichtwerk in de finale van de KEW-1978), een concerto voor gitaar en kamerorkest, Contrasten voor slagwerk en orkest, Meditation uber den Namen BACH voor trompet in D en strijkers, Ballade voor altsaxofoon en strijkorkest, Divertimento per archi voor strijkorkest, Serenade nr.2 voor strijkorkest, harp en slagwerk en een concertino voor hobo en strijkorkest.

    Nog voor orkest schreef hij enkele balletten zoals Triomf van de geest, Halewijn en Uilenspiegel de geus.

    Ook de koperblazers werden door Willem Kersters bedacht met enkele composities zoals Laudes voor koperblazers en slagwerk, Sinfonietta voor harmonieorkest en Incantations voor brassband.

    Hij schreef werken voor percussie-ensemble, orgel en kamermuziekensembles (vb. koperkwintet en fagot met piano).

    Heel wat Vlaamse koren (gemengd of gelijkstemmig) zingen zijn bewerkingen van Vlaamse volksliederen of De wolkenschaapjes, Zonnelied, Avondlied, Pater noster, Salve Regina en Lentesuite. Verrassend fris klinken de Circuscapriolen voor kinderkoor en instrumenten.

    Teksten van Paul Van Ostaijen inspireerden hem meermaals: Melopee, Huldegedicht aan Singer en De Feesten van Angst en Pijn.

    In deze vocale werken volgt de melodie nauwgezet de woordaccenten met frequente maatveranderingen als gevolg. De harmonie is hier ook klassieker.

    Voor grotere vocale bezettingen met orkest verwijzen we naar Psalmen voor alt solo, mannenkoor, orgel, pauken en koperblazers en de oratoria A hymn of praise voor spreker, vocaal-trio, koor en orkest en De feesten van angst en pijn voor tenor solo, alt solo, recitant, koor harp, piano, slagwerk en strijkers.

    Vermelden we ook De geestelijke bruiloft voor sopraan, althobo, klarinet, piano en strijkkwartet, Barbaarse dans voor alt solo, tenor solo, vrouwenkoor en instrumentaal ensemble, Angst - een dans voor tenor solo, spreekstem, gemengd koor, harp, piano en percussie-orkest en De dans der kristallen voor middenstem en strijkorkest.

    Vergeten we ook zijn opera Baes Gansendonck niet.

    In zijn eerste composities, voor 1960, hanteerde Kersters een harmonisch zeer intuïtieve stijl met klassieke vormstructuren zoals de sonate, het rondo…

    Ondanks een duidelijke invloed van Bartok treffen we in deze vroegste composities ook laat-romantische en expressionistische kenmerken aan.

    In een volgende periode ontwikkelde Kersters een nieuwe compositietechniek gebaseerd op het principe van de tritonusverwantschap. Dit is een soort bitonaal stelsel waarbij twee tonaliteiten op een tritonusafstand van elkaar volkomen worden verenigd in een autonome nieuwe tonaliteit. De harmonische basis van deze werken is terug te brengen tot hetzelfde akkoord, waarin de zevende en elfde boventoon de essentiële componenten zijn (bijvoorbeeld tegenover grondtoon do respectievelijk si mol en fa kruis). Dat combineerde hij met een studie van de dodecafonie en een vrije seriële schrijfwijze. Voorbeelden hiervan zijn de eerste en tweede symfonie (1963 en 1964), de Plechtige Ouverture (1963) en Concertmuziek (1964).

    In de tweede helft van de jaren 60 werden  het tonale en het atonale principe met elkaar versmolten. Bijvoorbeeld in de derde symfonie (1967) werd al wat bruikbaar is uit het verleden én uit de hedendaagse muziektaal op een organische wijze geïntegreerd. Er was nog nauwelijks sprake van traditionele thematische verwerking. Het slagwerk kreeg meer en meer een belangrijke en boeiende rol toegewezen als kleurelement (vb. Capriccio uit 1972) of als zelfstandig instrumentarium (Anaglyphos uit 1969).

    Halfweg de jaren ’70 greep Kersters terug naar zijn intuïtieve schrijfstijl, zowel muzikaal als qua vorm. Zijn activiteit als componist nam dan geleidelijk aan af.

     

    Erkenning

    Componist Kersters ontving nationale en internationale prijzen en onderscheidingen: Internationale Compositiewedstrijd Koningin Elisabeth in 1961; Prijs van de stad Triëste in 1963, Internationale Compositiewedstrijd voor Strijkkwartetten te Luik in 1965,   Prijs Eugène Baie van het Provinciebestuur van Antwerpen in 1968  en Sabamprijs in 1972.  

    Hij was lid van de Koninklijke Academie voor Wetenschappen, Letteren en Schone Kunsten van België.

     

    Te beluisteren

    Naast opnames door BRT (VRT)-radio en televisie, LP’s en cd’s kan men op YouTube heel wat composities van Willem Kersters beluisteren.

    willem kersters - YouTube


    Beste bezoeker

    indien u een vraag of opmerking hebt, kan u die hier formuleren.


    Interessante sites op het net
  • Algemeen Nederlands Zangverbond (ANZ)
  • Koor en Stem
  • Studiecentrum voor Vlaamse Muziek (SVM)
  • IMSLP: partituren op het net
  • Leven en werk van JEF TINEL
  • Partituren op het net (CPDL)
  • Componisteninfo (Matrix)
  • Componisteninfo (Cébédem)
  • Muziekcentrum Vlaanderen
  • PETER LEYS op Soundcloud

  • Website LODEWIJK MORTELMANS
  • Website AUGUST DE BOECK
  • Youtubekanaal PETER LEYS
  • Website LUDO CLAESEN
  • Website JAN VAN DER ROOST
  • Website EDGAR TINEL
  • Koor en Stem - Vlaams Brabant
  • Website EMMANUEL DURLET

  • Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!