Uit de vijfde editie van het broeikasgasrapport van de provincie Antwerpen blijkt dat de provincie op de goede weg is om tegen 2020 als organisatie klimaatneutraal te zijn. De provincie stoot al meer dan de helft minder CO2 in vergelijking met de eerste metingen uit 2006.
De provincie licht tweejaarlijks haar CO2-uitstoot door. De provinciale broeikasgasuitstoot bedroeg in 2014 4.419 ton CO2-equivalenten. Dat is 1.625 ton minder dan in 2012. Tegenover 2006, het begin van de metingen, betekent dat zelfs een vermindering van meer dan 50%.
Dat komt onder meer omdat de provincie inzet op het beperken van de uitstoot van CO2 in dienstverplaatsingen en het woon-werkverkeer. Door dienstverplaatsingen met de trein te doen, werd bijvoorbeeld 63 ton CO2-eq uitstoot vermeden: een derde meer dan in 2012. Het provinciepersoneel kiest steeds meer om al stappend of trappend naar het werk te komen, wat opnieuw 247 ton minder CO2 oplevert: een besparing van 62 ton meer tegenover 2012.
De grootste vooruitgang
Het oude provinciehuis werd ondertussen afgebroken. Door de verhuis van het provinciepersoneel naar een zuinigere tijdelijke locatie en in te zetten op energie-efficiënte maatregelen werd 800 ton CO2-uitstoot vermeden. Ook inzetten op duurzamere mobiliteit, renovaties van de stookplaatsen (onder meer in het PTS Mechelen en het gebouw van CLB Torenhof) en milieuvriendelijke aanpassing van de verlichting van gebouwen (bijvoorbeeld in het vormingscentrum Malle) zorgden voor een extra vermindering in de uitstoot.
Het broeikasgasrapport
De broeikasgasinventaris is een handig instrument in de strijd tegen de broeikasuitstoot en bovendien positief voor de portemonnee. Gedeputeerde voor Natuur en Milieu, Rik Röttger: “Het tweejaarlijkse rapport laat ons toe om kort op de bal te spelen en direct en concreet actie te ondernemen. Ook in te toekomst zullen we blijven inzetten op het ondersteunen van gemeenten, scholen en burgers bij hun klimaatvriendelijke inspanningen, onder meer via de Vriend Van-campagne.”
Europa en ons land kampen momenteel met ongeziene historische uitdagingen: de oorlogen aan de rand van Europa, terreurdaden en terreurdreiging en de komst van honderdduizenden migranten en vluchtelingen.
Fenomenen die de samenleving polariseren en die het harmonieus samenleven van de bevolking onder druk zetten.
Om over die uitdagingen te spreken organiseert de Gemeenschap van Sant’Egidio een ontbijtontmoeting tussen enkele toppolitici en de verantwoordelijken van de voornaamste kerken en godsdiensten in ons land.
Dit Interfaith Harmony Breakfast vindt plaats nu maandag, 1 februari 2016 van 8u30 tot 10u in Hotel Le Plaza, Adolf Maxlaan 118-126, Brussel.
Een veertigtal vertegenwoordigers van de christelijke kerken, de soennitische en sjiitische islam, het jodendom en andere godsdiensten gaan het gesprek aan met Minister van Justitie Koen Geens en de Vice-voorzitter van de Europese Commissie, Frans Timmermans.
Onder hen zijn de nieuwe aartsbisschop van Mechelen-Brussel Jozef De Kesel, Metropoliet Athenagoras van het Oecumenisch Patriarchaat, de Brusselse Opperrabbijn Albert Guigui, de voorzitter van de moslimexecutieve Nourredine Smaili en het hoofd van de theologische raad van de Marokaanse Oelema’s in Europa, Taher Toujgani.
Dit interreligieuze ontbijt vindt plaats in het kader van de ‘Interfaith Harmony Week’, een initiatief dat gelanceerd werd door Koning Abdullah II van Jordanië en dat ondersteund wordt door de Verenigde Naties. Heel de eerste week van februari worden wereldwijd en in het bijzonder in Brussel initiatieven georganiseerd om de ontmoeting tussen de godsdiensten te bevorderen.
Beeldmedia en andere pers zijn welkom op het begin van de ontmoeting (8u30- ca 9u). De rest verloopt achter gesloten deuren.
Gelieve wel op voorhand uw komst te melden.
Voor meer informatie, contacteer organisator en woordvoerder Jan De Volder op 0495 79 50 91
Meer informatie site : www.santegidio.be mail : pers@santegidio.be tel : +32.3.229.04.10
Jeroen staat paraat voor zowel grote als kleine renovatiewerkzaamheden JEROEN CLAUS START ALS KLUSSENIER IN HOBOKEN Hoboken -‐ Antwerpen, 28 januari 2016 – Een ervaren vakman sluit zich aan bij De Klussenier. Jeroen Claus start in februari immers als Klussenier, een veelzijdig vakman voor renovatie, onderhoud en verbouwingen. Hij richt zich zowel op particulieren als bedrijven. De Klussenier is een franchiseformule voor vakmannen die van alle markten thuis zijn. In Tv-‐ programma’s als ‘Help, mijn man is een klusser!’, ‘De Huisdokter’ of ‘Grootse plannen’, duiken ze meer dan eens op om kleine en grote renovatiewerken voor hun rekening te nemen. Jeroen zag een advertentie online en besloot om zijn kans te wagen. Na een grondig gesprek over zijn mogelijkheden en specialiteiten werd de beslissing om te starten snel genomen. Op 1 februari is het zover: voortaan gaat deze ervaren vakman verder onder de naam De Klussenier Jeroen Claus . De smaak te pakken Jeroen Claus: “Na mijn opleidingen graduaat automechanica, sanitaire installaties en computertechnieken ben ik meteen aan de slag gegaan als monteur. Na enkele jaren werd ik 2de man bij een technisch installatiebedrijf. Daarna ben ik overgestapt naar de hout & bouwsector en werd ik verantwoordelijke schrijnwerkerij in maatwerkkeukens, interieurschrijnwerkerij en meubelmakerij. Ondertussen besteedde ik al mijn vrije tijd aan mijn grote hobby: renoveren en verbouwen. Inmiddels heb ik twee eigen woningen compleet zelf verbouwd naar moderne en comfortabele woningen. Mijn grote droom was om van mijn hobby mijn werk te maken en daarom was ik begin dit jaar al als vakman gestart in bijberoep. Al snel werd duidelijk dat mijn toekomst als zelfstandig ondernemer in de renovatie-‐ en (ver)bouwsector ligt. Maar hoe maak je daar een rendabel hoofdberoep van? Een antwoord op die vraag vond ik bij bij De Klussenier. Na een 1ste vrijblijvend kennismakingsgesprek in Leuven was ik meteen enthousiast over de mogelijkheden die De Klussenier mij te bieden heeft, en ik besloot me bij deze succesvolle organisatie aan te sluiten.” Helpende handen Jeroen werkt voornamelijk alleen maar voor grotere werken kan hij rekenen op de steun van collega’s uit de buurt zoals De Klussenier Thierry Vanden Boogaert en Lee Pauwels, beide uit Hemiksem, of De Klussenier Steven Warrens uit Stad Antwerpen. En mogelijk zullen er nog meer collega’s in deze regio bij komen. Jeroen: “Het is niet zo dat we samen één bedrijf hebben, want we zijn en blijven allemaal zelfstandige ondernemers. Maar voor bepaalde werken is het handig dat je een collega kunt inschakelen om werken voor de klant sneller te kunnen afwikkelen. Of om een helpende hand toe te steken, want alleen een plafond van Gyproc platen monteren valt niet mee.” Behoefte aan veelzijdige vakmannen Het werkgebied heeft hij alvast afgebakend. Hij richt zich op particulieren, maar ook bedrijven kunnen bij hem terecht. In de praktijk blijkt het moeilijk om gekwalificeerd personeel voor kleinere renovaties te vinden, omdat bouw-‐ en aannemersbedrijven zich vooral op het grote werk als innovatie en nieuwbouw richten. De Klussenier opereert in een andere markt en daar liggen kansen voor deze kersverse ondernemer. Jeroen Claus: “Er is in deze regio behoefte aan een veelzijdige vakman die van alle markten thuis is. In deze streek gaat de klant vooral voor kwaliteit.”
Praktisch Voor een foto van Jeroen Claus, kunt u terecht op http://www.artmedia-‐evokepr.be/media-‐corner/. Meer info Jeroen Claus, E: j.claus@klussenier.be, T: 03 -‐ 501 67 51, M: 0471 -‐ 07 36 16 Ernst Guldemond, M: 0474 – 50 29 59, E: ernstguldemond@hetklushuis.be Corneel Haine, PR Consultant Evoke PR, M: 0486-‐42 90 91, E: Corneel.Haine@evokepr.be Over de Klussenier De Klussenier is de fra nchiseformule van Het KlusHuis België BVBA. De Klussenier is marktleider in de Benelux en s teeds meer mensen ontdekken de vele voordelen om deze veelzijdige vakman in te schakelen voor renovatie, onderhoud en verbouwingen. De Maatschappelijke zetel is gevestigd in Overijse en ons kantoor bevindt zich in Leuven -‐ Hever lee . Wilt u meer informatie over onze formules en activiteiten, neem dan contact op met onze directeur Ernst Guldemond op tel. 02 -‐ 687.28.46 of 0474 -‐ 50.29.59.
Ghostrockers komen naar Pennenzakkenrock Populaire tienerband uit gelijknamige Ketnetreeks palmt op 28 juni het Zilvermeer in
De populaire band Ghostrockers is een van de headliners van de 22ste editie van Pennenzakkenrock op dinsdag 28 juni 2016. Een twintigduizendtal kinderen en hun leerkrachten zakken traditiegetrouw af naar het Provinciaal Recreatiedomein Zilvermeer om de grote vakantie in te dansen. Ook dit jaar belooft het kidsfestival een sterke muzikale affiche en een onuitgegeven aanbod randanimatie. Inschrijven voor het campingfestival en het dj-contest kan vanaf vandaag, vrijdag 29 januari omstreeks 16 uur.
De affiche
De organisatie buigt zich momenteel verder over het muzikale programma. “Er ligt een fameuze lijst op tafel, maar nog niet alle handtekeningen zijn gezet. Wie we al wel met de nodige fierheid én zekerheid mogen aankondigen zijn de Ghostrockers. De tienerband uit de gelijknamige Ketnetreeks Ghostrockers komt in volledige bezetting en met een stevig concert naar Pennenzakkenrock op dinsdag 28 juni.”, vertelt organisator Mil Kinnaer.
Start inschrijvingen campingfestival en dj-contest
Naast het muzikale programma kunnen de jongeren op dinsdag 28 juni ook genieten van randanimatie met een uitgebreide educatieve zone, een dj-contest en een speelzone. Er kunnen ook weer 200 jongeren met begeleiders logeren op de festivalcamping. Inschrijven hiervoor kan vanaf vrijdag 29 januari omstreeks 16 uur. Deze festivalcamping is een feest op zich met muziek en zomerse activiteiten vanaf maandagochtend 27 juni.
Ook voor de dj-contest kan je inschrijven vanaf vrijdag 29 januari, 16 uur. Alle informatie over de inschrijvingen vind je op www.pennenzakkenrock.be. Tijdens deze talentwedstrijd worden deejays in spe gecoacht door professionals. Alle jongens en meisjes die weg zijn van dancemuziek kunnen zich inschrijven.
Het team achter Pennenzakkenrock maakt zich duidelijk op voor een succesvolle 22ste editie van het befaamde kinderrockfestival.
PRAKTISCHE INFO PENNENZAKKENROCK 2016
Wanneer: Dinsdag 28 juni van 8 tot 17 uur campingfestival vanaf 27 juni, 8.30 uur
Europaweek voor het eerst in de Warande Leerlingen basisschool kruipen in de huid van EU-ministers
Van 1 tot en met 5 februari is er voor het eerst een Europaweek in provinciaal cultuurhuis de Warande in Turnhout. Leerlingen uit de derde graad van het basisonderwijs kruipen zelf in de huid van de Europese ministers en parlementsleden. Tijdens een interactieve sessie krijgen leerlingen informatie over het ontstaan van de Europese Unie (EU), de werking van de Europese Ministerraad en het Europees Parlement en hoe de EU hun dagelijks leven beïnvloedt. “Het is belangrijk om kinderen al van jongs af hierover te informeren, want de EU staat dichter bij ons dan we vaak denken. In de Europaweken tonen we aan dat Europa geen ver-van-mijn-bedshow is, maar een belangrijke impact en ongetwijfeld een rechtstreekse meerwaarde heeft voor iedereen.”, aldus Peter Bellens, gedeputeerde voor Europa. De Europaweek in de Warande staat in het teken van ruimtevaart.
‘Moet de EU onderzoeken of leven op Mars mogelijk is?’ Hierover beslissen de leerlingen als wetenschapsministers van de 28 lidstaten van de Europese Unie. Daarnaast maken ze in een fractie van het Europees Parlement de Europese begroting op. Elke klas volgt twee dagdelen. In het eerste dagdeel volgen ze een Europasessie en in het tweede worden de leerlingen ondergedompeld in de tentoonstelling ‘Exodus’ van Nicolas Provost en volgen ze een workshop. De Europaweek is een samenwerking tussen Europa Direct provincie Antwerpen en provinciaal cultuurhuis de Warande.
Deelnemende scholen Basisschool Heilig Graf (Vosselaar), Freinetschool De Klimboom (Balen), GO! Basisschool Kameleon (Turnhout), Gemeenteschool De Wissel (Wuustwezel) en Vrije basisschool De Springplank (Broechem) doen mee aan de Europaweek.
Europaweken schooljaar 2015-2016
Tijdens het schooljaar 2015-2016 bezoekt Europa Direct provincie Antwerpen met de Europaweken acht verschillende provinciale locaties. Elke Europaweek heeft een eigen thema dat gekoppeld is aan de locatie. Elke week is dus anders. Dit thema is verwerkt in het onderdeel "Ministerraad" waar de leerlingen als minister van een lidstaat hun stem uitbrengen over een wetsvoorstel. De Europaweken zijn bezig aan hun derde jaargang. Cultuurhuis de Warande is dit schooljaar voor het eerst mee opgenomen in het programma.
PRAKTISCHE INFO
Wanneer: Van maandag 1 februari tot en met vrijdag 5 februari, zijn er dagelijks twee Europasessies (m.u.v. woensdag). In de voormiddag van 10 -12 uur en in de namiddag van 13 – 15 uur.
Waar: Cultuurhuis de Warande, Warandestraat 45, 2300 Turnhout
Als u sportieve voornemens in praktijk wil omzetten en toch een beetje wil zondigen met een lekkere appelbol, kan u deelnemen aan de gratis Appelbollenrun op 30 januari in Hoboken. Wie de smaak daarna te pakken heeft, kan zich inschrijven voor de loopsessies van Run For Fun: tien weken trainen om vlot 5 kilometer te lopen.
Op zaterdag 30 januari kan iedereen gratis deelnemen aan de Appelbollenrun rond Fort 8. Trainers van atletiekclub HAKI begeleiden zowel beginnende als geoefende lopers. Eerst warmen de deelnemers gezamenlijk op aan de ingang van Fort 8. Daarna kiezen ze tussen een proefles Run for Fun, of 3 of 6 km lopen. De eerste 100 lopers die inschrijven krijgen na afloop een appelbol in het clubhuis.
Wie het loopvirus daarna te pakken heeft, kan zich inschrijven voor Run For Fun. U loopt tien weken na elkaar op dinsdag en donderdag toertjes langs de piste in park Sorghvliedt of rond Fort 8. Na deze training kan u vlot 5 km lopen en bent u klaar voor de Short Run of de Ladies Run tijdens de Antwerp 10 Miles & Marathon.
Zorgbedrijf Antwerpen organiseert bakwedstrijd voor senioren
De diensten- en woonzorgcentra van Zorgbedrijf Antwerpen lanceren ‘Héél Zorgbedrijf Bakt’. Senioren die zich bij een team inschrijven, kunnen in vijf rondes hun bakkunsten demonstreren. Een jury beslist welk team wordt uitgeroepen tot ‘Meesterbakker van Zorgbedrijf Antwerpen’. Inschrijven kan nog tot en met vrijdag.
‘Héél Zorgbedrijf Bakt’ loopt van februari tot juni. Elk team bereidt per ronde een vers gemaakt gebak volgens het opgelegde thema. Die thema’s liggen al vast: valentijnsbiscuit (taart) in februari, paasgebak in maart, dessertkoekjes in april, fruitgebak in mei en de finale met een pronkstuk in juni.
De klanten van het dienstencentrum en/of bewoners van het woonzorgcentrum kunnen uiteraard zelf smullen van hun gebak, maar er gaat ook telkens een stuk naar de jury. Die jury beoordeelt al het binnengebrachte gebak op smaak, creativiteit, presentatie, originaliteit en moeilijkheidsgraad en geeft telkens alle teams punten.
Bij de finale in juni worden alle punten samengeteld en wordt het team met de hoogste score uitgeroepen tot ‘Meesterbakker van Zorgbedrijf Antwerpen’. Een recept van het winnende team zal op donderdag 30 juni ook als dessert in alle diensten- en woonzorgcentra van Zorgbedrijf Antwerpen geserveerd worden.
Senioren kunnen zich nog tot en met vrijdag 29 januari inschrijven bij het dienstencentrum of woonzorgcentrum in hun buurt. Elk dienstencentrum en woonzorgcentrum van Zorgbedrijf Antwerpen kan inschrijven met 1 of 2 teams.
Laureaten internationale ontwerpwedstrijden stellen werk tentoon in Umicore Zilver- en Diamantpaviljoen (4/2-15/5/2016)
In het Diamant- en het Umicore Zilverpaviljoen kan je vanaf 4 februari luxueuze creaties van internationale edelsmeden bewonderen. Liefhebbers van diamant kunnen de laureaten van de HRD Awards 2015 bezichtigen, wie het meer heeft voor zilver kan genieten van de Schoonhoven Silver Award 2015.
HRD Awards
De HRD Awards, een initiatief van HRD Antwerp, zijn wereldwijd bekend als de meest vernieuwende wedstrijd voor ontwerpers van diamanten juwelen. HRD lanceerde deze wedstrijd in 1984 om creatieve ontwerpers van het hedendaags diamantjuweel te stimuleren. Het thema van de wedstrijd vorig jaar was "à la carte", een culinair onderwerp. De 29 genomineerde juweelontwerpen werden eerder tentoongesteld in de inkomhal van het Belgisch paviljoen op de Wereldexpo van Milaan en worden in het Diamantpaviljoen voor het eerst in ons land tentoongesteld.
Winnaar van de HRD Awards 2015 was Tomoko Kodera uit Japan, die 10.000$ kreeg voor zijn broche Rice Husks. De overige finalisten waren Shu Liang (China), Evi Bakker (Nederland), Freeman Johnson (China) en Sancha Livia Resende uit Brazilië die de publieksprijs ontving. Deze vier winnaars kregen elk 2500$.
Foto Schoonhoven Silver Award (rechts)- Copyright: Rob Glastra
Schoonhoven Silver Award
Tijdens de zesde editie van de internationale competitie voor zilversmeedkunst - de Schoonhoven Silver Award 2015 - riep het Nederlandse Zilvermuseum Schoonhoven zilversmeden en ontwerpers op om op artistiek en technisch niveau de uitdaging met zilver aan te gaan. Achttien deelnemers uit Europa, de Verenigde Staten en Korea maakten speciaal voor de Schoonhoven Silver Award nieuw werk. Verrassend waren de inzendingen geïnspireerd door videokunst en textiel, zoals zilver in een theatrale setting alsook gehaakte en gesponnen objecten. De prijs bedroeg € 7000, aangeboden door de gemeente Krimpenerwaard. Laureaat van 2015 was Yuki Ferdinandsen uit Denemarken. De jury koos haar werk Silence als winnend object omdat: “het monumentaal in omvang en in opvatting is; in zijn betekenis en symboliek aan de natuur en architectuur raakt; het een krachtige en strenge vorm heeft die staat als een huis én de technische perfectie en afwerking zelfverzekerd vakmanschap uitstralen.”
PRAKTISCHE INFO
Wanneer: van 4/2 tot 15/5/2016 (di -> zo, 10u-17u)
Waar: Schoonhoven Silver Award 2015 in het Umicore Zilverpaviljoen & HRD Awards 2015 in het Diamantpaviljoen, aan de Hanzestedenplaats, vlakbij het MAS in Antwerpen - GRATIS
Je ontvangt onze nieuwsbrief of volgt de Stadsboerderij Antwerpen op Facebook. Bedank voor je interesse in onze boerderij! We horen graag wat je boeit en wat je wensen zijn.
Het Jeugdfilmfestival start feestelijk nu zondag 31 januari om 14u in HETPALEIS in Antwerpen met de première van de vrolijke animatiefilm Mini en de Muggen. Het belooft een fijn feest te worden! De presentatie is in handen van Warre Borgmans, Minister Sven Gatz zal aanwezig zijn net als de meter en peter van Het Jeugdfilmfestival zijnde actrice Sachli Gholamalizad en regisseur Bilall Fallah én heel veel kinderen natuurlijk!
Ontvangst van 100-jarige de CHORALE in het 450-jarige stadhuis
1916 – 2016: de CHORALE = 100 JAAR = 100 STEMMEN..
Zeg nooit meer “KOOR” tegen de CHORALE!
Nadat Marc Van Peel en Philip Heylen hun rondje subsidies versus bijdrage ‘uitgevochten’ hadden – en in avant- première het boek over de100-jarige getoond werd, was er een gezellige ‘receptie’. Gezien de overbevolking werd die over twee zalen verdeeld ...
Terloops werden ook nog de verschillende burgemeesters vernoemd die het ”koor” genegen waren.
Heel dikwijls hoorden we : de voorzitter en de dirigent is belangrijk – maar het allerbelangrijkst zijn de LEDEN!
Leden die in de bloemetjes gezet werden voor hun 30 jaar tot 47 (zevenenveertig!) jaar lidmaatschap…
Dit bewijst dat er niet alleen aan ‘notenkrakerij’ gedaan wordt – maar wel degelijk professioneel werk afgeleverd wordt.
Om 18 u staat na een verwelkomingsaperitief een feestelijke maaltijd op ons te wachten in CultuurCafé Moretus, Berkenrodelei 36, Hoboken. We laten het ons smaken.
Maar we maken ook tijd om het Jaaroverzicht 2015 van onze afdelingswerking voor te stellen in de vorm van een becommentarieerde (computer)diashow. En we geven je al zeker een vooruitblik op onze Plannen voor 2016. We willen ook ons bestuur versterken !!! Ben je kandidaat bestuurslid, geef dan je naam door aan voorzitter Danny of penningmeester Luk. Meer info: verder in Polder.blad.
Na het Jaaroverzicht en de Planning voor 2016 zal Dirk Vandorpe een presentatie geven over het droomeiland Socotra, gelegen in de Indische Oceaan en behorend tot Jemen. Wij krijgen een verhaal over het ontstaan, zijn geschiedenis, de bewoners en hun leven ginds in een unieke natuur. Voor de presentatie met foto's voorzien we ongeveer 45 minuten.
Wat staat er op het menu?
Aperitief met verrassende hapjes - Parelhoen of Visschotel: pangasiusrolletjes, kabeljauw en zalm of Vegetarische burger of steak Alles vergezeld van een groentenbuffet - Dessertenpalletje met koffie/thee
Gelieve je keuze van hoofdgerecht door te geven bij je inschrijving en dit uiterlijk 25 januari!
Kan je komen? Al deze verwennerijtjes (aperitief met hapjes - warme hoofdschotel - dessertenpalletje met koffie/thee), maar ook de zaalhuur komt neer op 25 euro per persoon). Maar we willen jou extra vertroetelen en bieden dit alles aan aan 15 euro per persoon. Inschrijven door storting van 15 euro p/p op onze rekening BE81 5230 8065 0424 van Natuurpunt Hobokense Polder ten laatste 25 januari met als mededeling "Gezellig samenzijn" + keuze hoofdmenu. Dranken (wijnen, bieren, frisdranken) dienen ter plekke afgerekend te worden. Heel welkom!
De Hollebeek ontspringt in het zuiden van de stad Antwerpen nabij de grens met Hemiksem. Het brongebied ligt ca. 21 m boven de zeespiegel op een heuvelrug die zich uitstrekt van het centrum van Hemiksem via Wilrijk naar Mortsel. De Hollebeek vormt vanaf haar bron tot aan het Kiel de grens tussen de districten Hoboken en Wilrijk. Ze loopt afwisselend door sterk verstedelijkt gebied en mooie groengebieden, o.a. het Schoonselhof. Ter hoogte van De Bruynlaan verdwijnt de beek onder de grond en stroomt ze via het gemengde rioleringsstelsel naar het RWZI Antwerpen-Zuid. Wij laten u vandaag wat verborgen natuur zien en vertellen u over de geschiedenis van de Hollebeekvallei.
Praktisch: Vertrekplaats: Hollebeekstraat tegenover nr 27 op het pleintje (Zwaantjes). Einde tussen 12 u en 13 u. Inschrijven via mail bij Dirk. Vermeld naam en aantal deelnemers. Voorzie warme kledij. Stapschoenen zijn voldoende. Verrekijker en fototoestel.
Kijkwand geplaatst: uw steun is nog steeds welkom
In onze flits van 1 augustus hebben we je gemeld dat de werken voor de kijkhut gestart waren met een onderzoek van de bodem. Ondertussen zijn ook de grondvesten gegoten, de Cortenstalen wand gefabriceerd en ter plaatse gemonteerd.
Linker helft van de kijkwand - Dirk Vandorpe
Let wel: de site is nog een bouwwerf en mag nog niet bezocht worden omwille van de veiligheid!
Enkele bedrijven sponsorden ons en ook stad en district geven een welkome subsidie. Toch blijft het kostenplaatje nog hoog. Wacht daarom niet om je steun te geven. Stort een bijdrage op rekening BE56 2930 2120 7588 van Natuurpunt met vermelding van "F-04010 Kijkhut Hobokense Polder". Aan de vele leden die dit reeds deden onze welgemeende dank.
PS: Voor giften vanaf 40 euro ontvang je automatisch een fiscaal attest, waardoor je minder belastingen betaalt. Op een gift van 60 euro krijg je op die manier ongeveer 27 euro terug van Vadertje Staat.
Cursus Bomen en struiken herkennen
De inschrijvingen voor deze cursus lopen goed en worden weldra afgesloten. Er zijn nog enkele plaatsen vrij. Wil je erbij zijn, wees dan snel.
Vrijdag 20 tot zondag 22 mei: Wandelweekend Corsendonk
In samenwerking met Natuurpunt Aartselaar.
Hotel Priorij Corsendonk is een prachtig middeleeuws klooster met een gewelvenkelder, een monumentale kapittelzaal en omringd door een al even prachtige natuur.
Een ideale locatie om ons een weekend onder te dompelen in natuur en cultuur.
Vrijdag maken we o.l.v. lokale gidsen kennis met de natuurgebieden Tikkebroeken en De Liereman. Zaterdagmorgen krijgen we een rondleiding, eveneens door een plaatselijke gids, in het Natuurpunt Museum in Turnhout incluis een bezoek aan hun depot met o.a. 2000 opgezette dieren. Zaterdagmiddag maken we een wandeling door het Turnhouts Vennengebied en mogelijk ook de Ravelse Gewestbossen. Zondagmorgen staat een deskundig gegidste rondleiding in de priorij zelf gepland.
Van tijd tot tijd brengen we je via e-mail op de hoogte van dringende berichten, die via ons tijdschrift niet tijdig kunnen meegedeeld worden of als herinnering. Verspreid dit zo veel mogelijk met de "mondelinge tamtam". Kent u nog geïnteresseerden ? Mail hen dan deze Polder.flits zeker door. Natuurliefhebbers die nog niet ingeschreven zijn op Polder.flits, zenden een mail naar flits@hobokensepolder.be met vermelding van naam en "ja, Polder.flits". Overeenkomstig de wet op de privacy worden je gegevens enkel gebruikt in functie van de werking van Natuurpunt. Je kan steeds je gegevens opvragen en laten aanpassen. Ontvang je zulke berichten liever niet meer, vraag dan met een korte e-mail aan flits@hobokensepolder
Plattelandsproject ‘de Merode’ speelt in op maatschappelijke evoluties
Met de recente goedkeuring van minister Schauvliege heeft het plattelandsproject de Merode de volgende 3 jaar een subsidie van 375.000 euro te pakken voor het strategisch project ‘de Merode: wonen, werken en (be)leven in een prinsheerlijk platteland’. De focus ligt op leefbare woonkernen, open ruimtegebruik, versterking van streekidentiteit en alternatieve gebiedsfinanciering. Er wordt een projectcoördinator aangeworven om concrete acties rond deze 4 speerpunten te begeleiden. “In onze aanpak van deze gebiedsontwikkeling staan de inwoners van de Merode centraal.”, aldus Peter Bellens, voorzitter van de Merode.
De gemeenten Aarschot, Diest, Geel, Herselt, Hulshout, Laakdal, Scherpenheuvel-Zichem, Tessenderlo en Westerlo, de provincies Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant bouwen sinds 2006 samen met VLM, ANB, Agentschap Onroerend Erfgoed en verschillende private organisaties aan een aantrekkelijk en toegankelijk gebied. Met 100.000 euro per jaar van Ruimte Vlaanderen, aangevuld met 25.000 euro vanuit Provincie Antwerpen plannen de ruim 20 organisaties verenigd in ‘de Merode’ de komende 3 jaar heel wat concrete acties die het gebied moeten versterken en maatschappelijke evoluties aanpakken.
“Samen met alle partners hebben we een analyse gemaakt van onze troeven en de maatschappelijke realiteit van dit gebied. Denk aan de verdwijnende detailhandel in verschillende woonkernen, de vergrijzing en een gebrekkige mobiliteit, de druk op het ruimtegebruik en het gebrek aan afstemming tussen de verschillende ruimtelijke processen rond natuur, landbouw en erfgoed. We buigen deze uitdagingen om naar kansen om de Merode aantrekkelijker te maken om in te wonen, te werken en te recreëren. Met de subsidie kunnen we de nodige impulsen geven aan concrete initiatieven die hiertoe bijdragen.”, motiveert Peter Bellens, voorzitter van de Merode en gedeputeerde voor Platteland uit.
Het Merodegebied in kaart
Vier speerpunten en mogelijke acties:
1.Leefbare dorpskernen, met specifieke aandacht voor mobiliteitsarmoede, detailhandel, verdichting en verlinting.
Bvb. De aanwezigheid van basisvoorzieningen (bakker, slager, buurtwinkel,…) in
dorpskernen stimuleren.
Bvb. Mobiliteit tussen dorpen verbeteren: van realiseren van trage wegen en groene verbindingen tot aanpakken van vervoersarmoede.
Bvb. Publieke ruimte in dorpskernen vergroenen en aantrekkelijker maken
2.Duurzaam open ruimte gebruik, met specifieke aandacht voor ruimte voor (zachte) recreatie, waterberging en de verwevenheid tussen landbouw, natuur en erfgoed.
Bvb. Productieve landbouw ondersteunen door in te zetten op nieuwe technieken en landbouwers wegwijs maken in het aanbod van financiële ondersteuning.
Bvb. De schat aan monumenten en landschappen bewaren zonder nieuwe initiatieven onmogelijk te maken.
3.Versterking van de streekidentiteit door gerichte communicatie- en participatie-acties. Zo betrekken we inwoners en kunnen we hen trots maken op de Merode, zodat ze uitgroeien tot echte gebiedsambassadeurs. We doen hiervoor beroep op individuele burgers én op het verenigingsleven zodat we tot een gedragen identiteit komen.
Bvb. Ondernemers en inwoners engageren om als ambassadeur de troeven van de Merode uit te dragen en bezoekers op een aantrekkelijke manier te ontvangen.
Bvb. Bezoekers en ondernemingen overtuigen om vrijwillige de gebiedswerking financieel te ondersteunen (visitor giving, streekfonds, …).
4.Experimenteren met alternatieve gebiedsfinanciering om de toekomst van het plattelandsprogramma niet volledig te laten afhangen van de financiële mogelijkheden van de betrokken overheden. De subsidie van Ruimte Vlaanderen vormt een hefboom om bijkomende financiering aan te trekken. We kijken niet alleen naar publieke subsidiestromen, maar proberen ook particulieren en ondernemingen te overtuigen om samen te investeren in de Merode.
Bvb. Visitor giving, een streekfonds en andere alternatieve financieringsmodellen genereren bijkomende middelen om de Merode nog aantrekkelijker te maken voor inwoners en bezoekers.
Bijkomende subsidies mogelijk
Ruimte Vlaanderen voorziet de mogelijkheid om een bijkomende subsidie tot 500.000 euro aan te vragen voor het verwerven van gronden en constructies die noodzakelijk zijn om het strategisch project te realiseren. De Vlaamse subsidie dekt tot 40% van de aankoop. De overige 60% moet door de aankoper voorzien worden.
De inhuldiging op woensdag 20 januari om 13 uur in de hondenloopzone Desguinlei (tussen spoorweg en Singel, ter hoogte van Desguinlei 246). Door de hevige regenval is het aangeraden laarzen te dragen.
Programma
13.00 uur: ontvangst en toelichting door Nabilla Ait Daoud, schepen voor dierenwelzijn
13.15 uur: workshop met vzw Het Stadsbeest
De stad Antwerpen telt 76 hondenloopzones waar honden zonder leiband mogen rondlopen en spelen. Voor het eerst vormt de stad een hondenloopzone om tot een speeltuin waar de viervoeters en hun baasjes zich kunnen uitleven. In de hondenloopzone Desguinlei staan speeltuigen zoals een brug, een wip, tractorbanden, een klimpiramide en hordes.
Tijdens de inhuldiging organiseert vzw Het Stadsbeest een workshop om honden en hun baasjes wegwijs te maken tussen de speeltuigen. Alle Antwerpse hondenscholen waren uitgenodigd
Met dit initiatief wil het stadsbestuur de hondenloopzones kwaliteitsvoller en aantrekkelijker maken voor de Antwerpse honden en hun baasjes.