Inhoud blog
  • De ene dode is de andere niet!
  • Recept: guacamole
  • Verhaaltje: benadeling
  • Schuld en boete
  • Bende
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     

    Satire

    door Isegrim

    Humor in alle mogelijke vormen. Cartoons, liedjes, columns, ... maar nooit vrijblijvend. Wij pakken politiekers en partijen aan, en ook de maatschappij krijgt ervan langs.
    Meer vruchten van onze arbeid vindt u op de blog Jef Vergif.

    14-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De ene dode is de andere niet!

    De ene dode is de andere niet!

    Dezer dagen werd de jonge inspecteur van politie Kitty Van Nieuwenhuysen begraven.
    Zij werd neergeschoten, vermoord, tijdens haar dienst op 4 december 2007. Postuum krijgt ze twee eretekens. Op haar plechtige uitvaart waren er een afvaardiging van de Koning, de minister van Binnenlandse Zaken Dewael, Vlaams minister Ceysens, en de burgemeesters van Beersel en Leuven.
    Alle Belgische media besteedden dagenlang terecht heel veel aandacht aan deze politiedode. Terwijl heel de Belgische bevolking ontroerd en gegrepen het moorddadig optreden van die gangsters aanklaagde. Ik sluit mij daar natuurlijk bij aan.

    Toch kreeg, naar mijn gevoel, die andere gedode, nu door het moordende verkeer, wel wat te weinig aandacht.
    Want op diezelfde dinsdag 4 december werd een fietster, een moeder van 34 die haar kindje naar school had gebracht, zonder enige overtreding doodgereden door een vrachtwagen (dodehoek ongeval).
    Vijf centimeter op tien, mat het berichtje op de binnenbladzijden van De Standaard.
    Verder geen commentaar, geen mogelijke oplossingen, geen rouwbetuigingen. Gewoon vermelden, punt gedaan. Of nee, wachten op de volgende, leek het mij.

    En op 8 december, stond er op de binnenbladzijden van Het Nieuwsblad, werd in Brasschaat een jongen van 13 jaar op het zebrapad doodgereden door een lijnbus van De Lijn.
    Men was er nog niet uit wie schuld had.
    Bus en jong ventje beiden op het zebrapad. Wie zal dat in een proces winnen? Maar dood is en blijft die jongen wel.
    Buiten het berichtje op de binnenbladzijden, was er niets vermeld over het hoe en waarom dit jonge verkeersslachtoffer onder de autowielen de dood vond.

    Op 8 december, dus allen op minder dan een week, vind ik in een plaatselijke krant, het kleine berichtje dat een 63 jarige vrouw overleden is na een aanrijding door een tram in Berchem.
    Het gebeurde op de middag. Ter hoogte van het woon – en zorgcentrum waar zij verbleef, had die dame de straat overgestoken met dodelijke gevolgen voor haar.
    Ik bleef op mijn honger wat betreft de oorzaak.
    Was daar in de buurt geen oversteek met lichten? Reed die tram te snel? Wat doet de Vlaamse maatschappij voor openbaar vervoer De Lijn, om dit soort ongevallen te vermijden? Worden bejaarden voldoende ingelicht over de gevaren van het verkeer, vooral bij het oversteken van de straat? Zijn er voldoende voorzieningen voor kwetsbare (en niet vervuilende) weggebruikers?

    De doden in het moordende verkeer (om van de gekwetsten nog te zwijgen) krijgen echt bitter weinig aandacht in de media.
    Misschien komt het - ik weet het is een morbide veronderstelling maar wie weet iets beters? - omdat die doden en gekwetsten in het verkeer er MOETEN zijn om het vooropgestelde getal te behalen.
    Immers de Overheid, zowel op federaal en ook Europees gebied, stellen dat we in 2010 als streefdoel hebben zowat de helft van de dodelijke ongevallen in vergelijking tegenover het gemiddelde van 1998-2000, dat is voor België 1500, of minder dan 750 doden op de Belgische wegen in het jaar 2010 (informatie van De Staten-Generaal 2001, Belgisch Instituut Verkeersveiligheid).
    Voor Europa is dat 25000, al meldt European Transport Safety Council (ETSC) dat Europa aan het huidig tempo zijn doelstelling pas tegen 2015 zal kunnen bereiken, in plaats van het vooropgestelde 2010!
    Dus kunnen we ons nu misschien nog wel een aantal doden en gewonden permitteren…

    Het kan echter anders en veel beter! Het Europese land Zweden heeft als streefdoel een verkeerssysteem waarin geen (nul) doden meer vallen, wat een gevoel creëert van gedeelde verantwoordelijkheid, het staat nu reeds op kop met het minste aantal ongevallen.
    Het is dan toch duidelijk dat er bij ons meer, veel meer, aandacht, ook van de media, moet komen voor de massa doden en gewonden in ons moordende verkeer en de overheid dwingen de bekende oorzaken aan te pakken.

    En nogmaals ik leef echt diep mee met het beroepsongeval dat de politievrouw Kitty Van Nieuwenhuysen overkomen is. Ik hoop dat ze die gangsters spoedig pakken en serieus straffen.

    Jef Foubert, Stichter en oud-voorzitter van de Voetgangersbeweging.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 03/07-09/07 2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!