Balhoofdplaatjes van oude en recentere merken
Merkplaatjes, klevers en transfers
Een balhoofdplaatje is een logo van de fabrikant of het merk dat is aangebracht op de balhoofdbuis van een fietsframe. Balhoofdplaatjes werden al eind 19e eeuw toegepast en waren vaak gemaakt van metaal. Ter bevestiging aan de balhoofdbuis kunnen daarin nagels of schroeven zijn gebruikt. Bij moderne(re) fietsen kunnen tevens, al dan niet met lijm, balhoofdplaatjes van kunststof zijn aangebracht. Ook kan een balhoofdbuis voorzien zijn van een transfer/sticker.
Zoeken in blog

Archief
  • Alle berichten
    Inhoud blog
  • GELRIA (NL)
  • THE DOG (NL)
  • VICTORIA (NL)
  • GIANT (Taiwan)
  • Elswick (GB)
  • THE SPEED (NL)
  • GOMO (NL)
  • RAPID (NL)
  • NOBLE ROYAL (NL)
  • JOCO (NL)
  • A.V.A (NL)
  • TORS (NL)
  • IMPERATOR (Fr of NL)
  • CYCLES (F)
  • ROYAL EPAKO (?)
  • R.A.F. (B)
  • DÜRKOPP (D)
  • Rijwielen THIJS (B)
  • SILVA (B)
  • Rijwielen MERTENS (B)
  • CYRVA (B)
  • CORNER (B)
  • KAWE FAHRZEUGE (D)
  • WINDT (D)
  • Cycles M. DEWAELE SPORT (B)
  • VATA ROYAL BUTA (CONGO)
  • RÉGOR (Fr)
  • DIAMANT (Fr)
  • Cycles M.GACHET (Fr)
  • PANDORE (Fr)
  • Cycles MARTIN (Fr)
  • Cycles G. DELION (F)
  • TERROT (F)
  • THE SUPER SHERMAN (NL)
  • Cycles SPARTA (B)
  • TCN (NL)
  • SALTOR ( B)
  • RIJWIELEN GLORIA (B)
  • COPPI (Italië)
  • Rijwielen LUXE - IDEAL (B)
  • Rijwielen VEDETTE (B)
  • SUPER CHROME (Fr)
  • THE OCEAN CYCLE FMG Coy (B)
  • HENOS (NL)
  • EIJKO (NL)
  • CYCLES SELECT (Fr)
  • PRESIDENT(NL)
  • CYCLES ALZAN (B)
  • SUPERLA (NL)
  • CHAMPION (Fr)
  • POLLUX (NL)
  • PIONIER (NL)
  • RUBI (NL)
  • DUMBO (NL)
  • THE BALMORAL SUPREME (NL)
  • REKTA (B)
  • ROYAL RADNOR (B)
  • RIJWIELEN St. KRISTOFFEL (NL) & (B)
  • TOURMALET(NL)
  • SIMBA (NL)
  • LOCOMOTIEF (NL)
  • MAGNEET(NL)
  • RALEIGH (GB) - (Ierland) - (USA)
  • KOGA MIYATA (KOGA) - (NL)
  • KAPTEIN (NL)
  • GAZELLE (NL)
  • GERMAAN (NL)
  • COVE (NL)
  • EMPO (NL)
  • BATO (NL)
  • MERCURIUS (NL)
  • FIETSPLAATJES ST.CRISTOFFEL
  • GODJALI CYCLE (?)
  • ROYAL GANDA (?)
  • VENDEX (NL)
  • REX (GB)
  • SUPER COURSE (?)
  • EXCELSIOR (B)
  • SABRE (B)
  • NOBLE CYCLE (?)
  • THE WILRYCK STAR (B)
  • FR. HEBBELINCK (B)
  • MASSAPRODUCTIEPLAATJES
  • SUPERSPORT (B)
  • SUBLIME (B)
  • GEEMAILLEERDE BALHOOFDPLAATJES
  • CYCLES J. PAUWELS (B)
  • PRIMUS Cycle (B)
  • RENOLD (B)
  • THE DUCHESSE (B)
  • ALL STEEL (NL)
  • RECORD (B)
  • ROYALTY (B)
  • TIELTIA (B)
  • ROYAL (NL)
  • WELLERDIEK (D)
  • ROBIJN (NL)
  • ERVO (NL)
  • ARMEEVO (NL)
  • NEDERLANDSE LEEUW (NL)
  • DUGLAS (NL)
  • RIJWIELFABRIEK HAAS (NL)
  • PRESTON (NL)
  • GEDO (NL)
  • RF (NL)
  • FAVORIET (NL)
  • BS SPECIAL BIRMINGHAM (GB)
  • VALUAS (NL)
  • VESTING (NL)
  • MONARK (Zweden)
  • KENT (USA)
  • AROFORT (NL)
  • RUTO (NL)
  • OLYMPIA (NL)
  • BURCO (NL)
  • MAXWELL (NL)
  • BS SNEEK (NL)
  • RUBICON (NL)
  • AVANTI (NL)
  • FABIOLA (NL)
  • VENI VIDI VICI (NL)
  • KYOSO (JAPAN)
  • FLYING PIGEON (China)
  • THE FOREVER (China)
  • SK SMART (ZUID KOREA)
  • BELGISCHE KROON (NL)
  • CYCLES COOMANS (B)
  • MASSA PRODUKTIEPLAATJE (B)
  • CYCLES STAN VAN PEER (B)
  • CYCLE SALLAND (NL)
  • SUPER - Sport (B)
  • NEW ELSWICK (NL)
  • SPATBORDPLAATJES (Nl)
  • WESTA ( NL)
  • THE BEST CYCLE (GB)
  • NEW-VISPA (?)
  • WEEK-END (?)
  • THE WILMEY (?)
  • CYCLES WEALTHY (B)
  • RIVEL (NL)
  • LA PERLE (B & NL)
  • ELAND (NL)
  • FLITS (NL)
  • SPERBER (D)
  • H.G.H. ACKMANN (NL)
  • THE HUMBER ( GB )
  • L. DEPAS ( B )
  • VELOS DUSSART SPORT (B)
  • Cycles P. DARDENNE (B)
  • Cycles ROBERT (B)
  • DESPONTIN (B)
  • VELO SACOCHE (?)
  • E. GUILBERT (F)
  • ZURLA (NL)
  • CYCLES MÉTÉORE (Fr)
  • ES-KA (CZ)
  • THE RUNWELL CYCLE COMPANY (GB)
  • Cycles A.PLATEAU (B)
  • ALLRIGHT (D)
  • PERLE (D)
  • Fr. ENGELS (B)
  • Cycles J. REMY (B)
  • CONDOR (Zwitserland)
  • RIXE (D)
  • Cycles SPHINX (B)
  • ELENE (B)
  • Cycles FVL (B)
  • Cycles FRANSENS (B)
  • ROYAL RAPIDE (B)
  • Cycles LUKENIE (B)
  • ROYAL CODRON (B)
  • CYCLES Cam. RENIER (F)
  • Cycles RENOLA (B)
  • Velo’s PIETERS ( B of Fr)
  • JEMA (B)
  • DE BIJ (NL)
  • DE VOS (B)
  • MOTOBECANE (Fr)
  • TRIO (NL)
  • OLYMPIA (B)
  • CYCLES BUFFALO GAND (B)
  • INDIANA Cycle (B)
  • DELFA (B)
  • FLANDRIA (B)
  • MERCURY (B)
  • Cycles SALDOS (B)
  • Cycles L' AVENIR (B)
  • LION RAPIDE (B)
  • STAR (B)
  • L' AURORE (B)
  • The FLYER cycle (B)
  • CYCLES DETIFFE (B)
  • CYCLES DE BRUYNE (B)
  • CYCLES BURY (B)
  • SECURITAS (B)
  • CYCLES ROC (B)
  • EMKA (B)
  • CYCLES CONCURRENCE (B)
  • LECLERCQ et FILS (B)
  • Cycles MARCEL BUYZE (B)
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • GELRIA (NL)
  • THE DOG (NL)
  • VICTORIA (NL)
  • GIANT (Taiwan)
  • Elswick (GB)
  • THE SPEED (NL)
  • GOMO (NL)
  • RAPID (NL)
  • NOBLE ROYAL (NL)
  • JOCO (NL)
  • A.V.A (NL)
  • TORS (NL)
  • IMPERATOR (Fr of NL)
  • CYCLES (F)
  • ROYAL EPAKO (?)
  • R.A.F. (B)
  • DÜRKOPP (D)
  • Rijwielen THIJS (B)
  • SILVA (B)
  • Rijwielen MERTENS (B)
  • CYRVA (B)
  • CORNER (B)
  • KAWE FAHRZEUGE (D)
  • WINDT (D)
  • Cycles M. DEWAELE SPORT (B)
  • VATA ROYAL BUTA (CONGO)
  • RÉGOR (Fr)
  • DIAMANT (Fr)
  • Cycles M.GACHET (Fr)
  • PANDORE (Fr)
  • Cycles MARTIN (Fr)
  • Cycles G. DELION (F)
  • TERROT (F)
  • THE SUPER SHERMAN (NL)
  • Cycles SPARTA (B)
  • TCN (NL)
  • SALTOR ( B)
  • RIJWIELEN GLORIA (B)
  • COPPI (Italië)
  • Rijwielen LUXE - IDEAL (B)
  • Rijwielen VEDETTE (B)
  • SUPER CHROME (Fr)
  • THE OCEAN CYCLE FMG Coy (B)
  • HENOS (NL)
  • EIJKO (NL)
  • CYCLES SELECT (Fr)
  • PRESIDENT(NL)
  • CYCLES ALZAN (B)
  • SUPERLA (NL)
  • CHAMPION (Fr)
  • POLLUX (NL)
  • PIONIER (NL)
  • RUBI (NL)
  • DUMBO (NL)
  • THE BALMORAL SUPREME (NL)
  • REKTA (B)
  • ROYAL RADNOR (B)
  • RIJWIELEN St. KRISTOFFEL (NL) & (B)
  • TOURMALET(NL)
  • SIMBA (NL)
  • LOCOMOTIEF (NL)
  • MAGNEET(NL)
  • RALEIGH (GB) - (Ierland) - (USA)
  • KOGA MIYATA (KOGA) - (NL)
  • KAPTEIN (NL)
  • GAZELLE (NL)
  • GERMAAN (NL)
  • COVE (NL)
  • EMPO (NL)
  • BATO (NL)
  • MERCURIUS (NL)
  • FIETSPLAATJES ST.CRISTOFFEL
  • GODJALI CYCLE (?)
  • ROYAL GANDA (?)
  • VENDEX (NL)
  • REX (GB)
  • SUPER COURSE (?)
  • EXCELSIOR (B)
  • SABRE (B)
  • NOBLE CYCLE (?)
  • THE WILRYCK STAR (B)
  • FR. HEBBELINCK (B)
  • MASSAPRODUCTIEPLAATJES
  • SUPERSPORT (B)
  • SUBLIME (B)
  • GEEMAILLEERDE BALHOOFDPLAATJES
  • CYCLES J. PAUWELS (B)
  • PRIMUS Cycle (B)
  • RENOLD (B)
  • THE DUCHESSE (B)
  • ALL STEEL (NL)
  • RECORD (B)
  • ROYALTY (B)
  • TIELTIA (B)
  • ROYAL (NL)
  • WELLERDIEK (D)
  • ROBIJN (NL)
  • ERVO (NL)
  • ARMEEVO (NL)
  • NEDERLANDSE LEEUW (NL)
  • DUGLAS (NL)
  • RIJWIELFABRIEK HAAS (NL)
  • PRESTON (NL)
  • GEDO (NL)
  • RF (NL)
  • FAVORIET (NL)
  • BS SPECIAL BIRMINGHAM (GB)
  • VALUAS (NL)
  • VESTING (NL)
  • MONARK (Zweden)
  • KENT (USA)
  • AROFORT (NL)
  • RUTO (NL)
  • OLYMPIA (NL)
  • BURCO (NL)
  • MAXWELL (NL)
  • BS SNEEK (NL)
  • RUBICON (NL)
  • AVANTI (NL)
  • FABIOLA (NL)
  • VENI VIDI VICI (NL)
  • KYOSO (JAPAN)
  • FLYING PIGEON (China)
  • THE FOREVER (China)
  • SK SMART (ZUID KOREA)
  • BELGISCHE KROON (NL)
  • CYCLES COOMANS (B)
  • MASSA PRODUKTIEPLAATJE (B)
  • CYCLES STAN VAN PEER (B)
  • CYCLE SALLAND (NL)
  • SUPER - Sport (B)
  • NEW ELSWICK (NL)
  • SPATBORDPLAATJES (Nl)
  • WESTA ( NL)
  • THE BEST CYCLE (GB)
  • NEW-VISPA (?)
  • WEEK-END (?)
  • THE WILMEY (?)
  • CYCLES WEALTHY (B)
  • RIVEL (NL)
  • LA PERLE (B & NL)
  • ELAND (NL)
  • FLITS (NL)
  • SPERBER (D)
  • H.G.H. ACKMANN (NL)
  • THE HUMBER ( GB )
  • L. DEPAS ( B )
  • VELOS DUSSART SPORT (B)
  • Cycles P. DARDENNE (B)
  • Cycles ROBERT (B)
  • DESPONTIN (B)
  • VELO SACOCHE (?)
  • E. GUILBERT (F)
  • ZURLA (NL)
  • CYCLES MÉTÉORE (Fr)
  • ES-KA (CZ)
  • THE RUNWELL CYCLE COMPANY (GB)
  • Cycles A.PLATEAU (B)
  • ALLRIGHT (D)
  • PERLE (D)
  • Fr. ENGELS (B)
  • Cycles J. REMY (B)
  • CONDOR (Zwitserland)
  • RIXE (D)
  • Cycles SPHINX (B)
  • ELENE (B)
  • Cycles FVL (B)
  • Cycles FRANSENS (B)
  • ROYAL RAPIDE (B)
  • Cycles LUKENIE (B)
  • ROYAL CODRON (B)
  • CYCLES Cam. RENIER (F)
  • Cycles RENOLA (B)
  • Velo’s PIETERS ( B of Fr)
  • JEMA (B)
  • DE BIJ (NL)
  • DE VOS (B)
  • MOTOBECANE (Fr)
  • TRIO (NL)
  • OLYMPIA (B)
  • CYCLES BUFFALO GAND (B)
  • INDIANA Cycle (B)
  • DELFA (B)
  • FLANDRIA (B)
  • MERCURY (B)
  • Cycles SALDOS (B)
  • Cycles L' AVENIR (B)
  • LION RAPIDE (B)
  • STAR (B)
  • L' AURORE (B)
  • The FLYER cycle (B)
  • CYCLES DETIFFE (B)
  • CYCLES DE BRUYNE (B)
  • CYCLES BURY (B)
  • SECURITAS (B)
  • CYCLES ROC (B)
  • EMKA (B)
  • CYCLES CONCURRENCE (B)
  • LECLERCQ et FILS (B)
  • Cycles MARCEL BUYZE (B)
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    28-08-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.COVE (NL)

    COVÉ  - Nederland

    Cové is een fabrikant van fietsen in de Nederlandse gemeente Blerick-Venlo. Het bedrijf werd in oktober 1945 opgericht door Coen Verberkt, van wie de twee eerste letters van voor- en achternaam tevens de merknaam is geworden.

    Cornelis (Coen) Verberckt was voor de oorlog lakspuiter geweest bij rijwielfabriek Cyrus in Venlo. Hoe het precies gelopen is na de bevrijding van Venlo in 1944 is misschien niet meer te achterhalen, maar feit is dat Verberckt niet direct bij zijn oude werkgever terug aan de slag kon. Er was een schreeuwende behoefte aan fietsen, maar er was ook een enorm gebrek aan onderdelen, verf en banden en zo gebeurde het dat Coen Verberckt in de schuur achter zijn huis een spuiterij begon. Met zijn ervaring als voormalig chef lakkerij bij Cyrus  begon hij aanvankelijk met een fietsenlakkerij. In de beginjaren beperkte hij zich niet alleen tot fietsen, maar lakte hij  onder andere ook deurkrukken en speelgoed.

    Fietsen die jarenlang verstopt waren geweest konden de mensen het frame en de spatborden opnieuw laten spuiten, steps, kinderwagens, speelgoed, het maakte niet uit. De schuur in Blerick voldeed dan al snel niet meer, er was veel meer ruimte nodig.

    Verberckt woonde in Blerick, aan de overkant van de Maas, tegenwoordig deel van de gemeente Venlo. In 1948 kocht Verberckt een army surplus nissenhut en dat werd zijn eerste bedrijfsgebouw. Het bedrijf lag vlak bij zijn huis,  hij verhuisde zijn bedrijfsinboedel naar het nieuwe pand in Venlo-Blerick. Er werd ook gestart met het produceren en lakken van eigen fietsframes voor de verkoop aan meerdere fietsfabrikanten.

    Samen met broer Hay Verberckt leverden ze in seizoen 1953 de eerste complete fietsen af, aanvankelijk nog onder de naam Coen Verberkt Fietsen, maar de oude bedrijfsnaam was niet meer passend en werd deze gewijzigd naar Rijwielfabriek Coen Verberkt. Op de fietsen werd voluit de naam van de grondlegger geplakt als merkaanduiding. Behalve hun eigen fietsen spoten ze in de loop der jaren partijen voor derden, vermoedelijk vele tientallen. In 1954 werd er een nieuwe bedrijfsnaam gekozen namelijk Cové, afgeleid van de naam van de grondlegger. Bij een eigen merknaam hoorde ook een eigen balhoofdplaatje dat trots gemonteerd werd op de eerste Cové fietsen. Cové stond garant voor een goede kwaliteit. Om dit aan te tonen werd bij elk Cové product een officieel garantiebewijs meegeleverd. Niet alleen fietsen maar ook de toen populaire autopeds werden door Cové geproduceerd. Ook hier werd al gekozen voor de maximale haalbare kwaliteit. Om de stijfheid en levensduur van het frame te waarborgen werd de Cové autoped voorzien van gesmede verbindingsstukken. Er kon zelfs voor een verchroomd stuur gekozen worden, dit tegen een meerprijs van 3,90 gulden.

    1956: De onderneming groeide, meerdere modellen met eventuele opties werden geproduceerd en aangeboden. De verkochte fietsen werden met eigen vervoer bij de dealers bezorgd.

    Het moet ook gezegd dat de broers beminnelijke mensen waren aan wie wel eens wat gegund werd, en ze hadden tenslotte vakmanschap en goede producten te bieden. Zo werden zij jarenlang de vaste leverancier van bedrijfsfietsen voor de Staatsmijnen, een klant met uitgestrekte bedrijven bovengronds (vier mijnen, 100 km eigen spoorwegbedrijf, twee cokesfabrieken, stikstofbindingsbedrijf, pharma, chemiebedrijven…).

    Gezien de onderneming flink gegroeid was werd er op het bestaande pand een extra verdieping gebouwd om zo meer ruimte te verkrijgen, maar zelfs dan was het nog passen en meten. Er werd een groot exportorder van 10.000 fietsen voor Amerika binnengehaald. Wegens gebrek aan mankracht werd de hele buurt opgetrommeld. het gebrek aan ruimte werd opgelost door 's morgens alles buiten te zetten om zo binnen werkruimte te hebben, 's avonds ging alles weer naar binnen.

    1961: De montagebaan werd uitgebreid waardoor er meer ruimte ontstond. Nu waren er meer montageposities beschikbaar wat hard nodig was gezien het aantal frames dat gemaakt moest worden. Ook de promotie van het merk Cové werd steeds belangrijker. In 1961 produceerde het bedrijf circa 5.000 fietsen en in 1980 25.000 exemplaren.

    In 1963 werd het 50.000e fiets frame vervaardigd. 1965 Cové bestond 20 jaar. Intussen had Cové het uit 1921 stammende Amsterdamse bedrijf RIH in 1970 ( andere bron spreekt van 1973) overgenomen. Naast Cové fietsen gingen ze nu ook RIH fietsen bouwen, dat in nauwe samenwerking met Dhr. Bustraan ( ex-eigenaar van het merk RIH). Cové produceerde in 1973 de eerste RIH-fiets, geheel volgens RIH-specificaties. De bedoeling was dat Cové dan de standaardfietsen (toer, sport en race) zou maken en dat RIH-Amsterdam de racefietsen-op-maat voor de wielrennerij zou blijven maken, bij wijze van uithangbord voor RIH-Cové. RIH-Amsterdam zou dan de hoogwaardige Reynolds frames bouwen, Venlo zou ze spuiten, etc. Maar de beoogde samenwerking liep uit op een onverkwikkelijke en langdurige ruzie die ook de rechter in hoger beroep niet naar tevredenheid kon oplossen.

    Al sinds het begin was RIH sterk verbonden met de wielersport, meerdere wereldkampioenen zijn succesvol geweest op een RIH fiets. Ook werd er veel aandacht en support verleend de plaatselijke teams, zoals het Cové team van midden jaren ‘70.

    1975: De ontwikkelingen en vooruitgang werden op de voet gevolgd. In de midden jaren zeventig werd de lakkerij flink gemoderniseerd. De frames werden in een lakstraat voorzien van een uiterst harde laklaag.

    1980: Niet alleen de productie en de verkoop groeide in aantallen, ook het transport nam andere vormen aan. Er werd een heuse vrachtwagen aangekocht om het hele land te voorzien van de RIH-Cové fietsen.

    1988 : Na vele malen te hebben uitgebreid op de oorspronkelijke locatie in een woonwijk werd het hoog tijd om naar industrieterrein Groot-Boller te verhuizen. Het was fantastisch om een geheel nieuw pand te bouwen en dit optimaal te kunnen inrichten.

    In 1990 werd Leontien van Moorsel wereldkampioen achtervolging op de baan op een fiets van RIH-Cové en Ingrid Haringa in 1991 en 1992 wereldkampioen sprint.

    2001: 80-jarig bestaan van het merk RIH, de tijd ging snel en er  was veel veranderd, maar wat bleef was dat de kwaliteit en het ‘handwerk’ nog steeds voorop stond.

    2010: RIH Omega - eerste elektrische RIH-fiets geheel in eigen beheer ontwikkeld.

    2018: RIH X-Omega - de eerste elektrische RIH-fiets die met een middenmoter werd gepresenteerd. Niet alleen de middenmoter, maar ook de batterij, display (met bediening) en de software  waren door RIH ontwikkeld.

    Twee mijlpalen werden bereikt, in 2020 bestond de firma RIH-Cové BV 75 jaar en in 2021 was het merk RIH 100 jaar oud en nog steeds springlevend.

    2022: Met de Movenda kwam een geheel nieuwe generatie RIH-Ebike op de markt. De grootste verschillen met de voorgaande modellen waren de in de framebuis weggewerkte batterij en een luxe kleuren display. Volgens RIH-traditie was ook de Movenda compleet in eigen huis ontwikkeld.

    Bron:

    Wikipedia

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Cov%C3%A9

    RIH | Historie

    https://rih.nl/Historie

     

     

     











    28-08-2024, 11:20 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EMPO (NL)

    EMPO - Nederland

    De bedrijfsnaam was: Emsbroek & Poesse, Empo Rijwielfabriek H.B. Emsbroek N.V, Vorden.

    Herman Emsbroek begon in 1904 met het verkopen van fietsen vanuit de koperslagerij van zijn vader in de Dorpsstraat te Vorden. In 1913 bouwde hij een woonhuis met winkel en werkplaats op de hoek van de Dorpsstraat en de Insulindelaan. In korte tijd ontstond er een bloeiend bedrijf dat uiteindelijk verhuisde naar de Enkweg. Naast fietsen en onderdelen verkocht Empo ook huishoudelijke artikelen zoals naaimachines, wasmachines, stofzuigers en broodroosters.

    In 1919 richtte hij samen met Hendrik Poesse handelsmaatschappij Empo op (EMsbroek-POesse). Hoewel de oprichters Emsbroek en Poesse al na enige maanden uit elkaar gingen bleef de naam Empo gehandhaafd door de familie Emsbroek.

    In de loop der jaren ging Empo steeds meer zelf maken, vanaf 1929 ook met geheel eigen fietsen  en dit onder de merknaam Royal Empo.

    Met een nieuwe fabriek (1937) groeide Empo uit tot serieuze fietsenfabrikant. De handel in onderdelen bleef echter altijd belangrijk. Bekende modellen waren de tandems en het kruisframe. Empo was een bekende fietsenfabriek. Op het hoogtepunt kende de Empofabriek zeker 200 medewerkers. De producten werden door heel Nederland afgezet. Vanaf de jaren veertig speelden ook Bart en Henk – de twee zoons van oprichter Herman Emsbroek – een belangrijke rol in het bedrijf.

    In 1955 bracht men onder de naam Empo-Carley ook kortstondig de Carley-brommotor op de markt. Deze werd echter bij Polynorm in Bunschoten gebouwd. Ook monteerde Empo 47cc-TWN-blokjes in bromfietsen. In 1962 ging men bromfietsen leveren. Dit waren echter geen eigen producten: het waren Cyrus-bromfietsen die onder de naam Empo werden verkocht.

    In de jaren ’70 werden nog veel klassieke opa- en oma-fietsen gebouwd. In 1977 traden twee kleinzoons van de oprichter toe tot de directie. Eerst Piet Hein en na het overlijden van vader Henk ook zijn broer Frits. Doordat Empo er in de jaren zestig en zeventig niet in slaagde om de stap naar schaalvergroting en modernisering te maken, ging het bedrijf in 1979 failliet en werd  overgenomen door Pon.

     













    28-08-2024, 09:35 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BATO (NL)

    BATO RIJWIELEN - Nederland

    Frans Grootjans en Willem Laméris begonnen in 1903 aan de Veemarkt in Tiel een fietsenfabriek. De heren waren ambitieus en qua reclame, marketing en financiering van hun onderneming waren ze hun tijd ver vooruit. Achteraf gezien lijkt het er op dat de ambities van de heren groter waren dan het merk Bato ooit geworden is. Na de oorlog kwam het merk niet meer echt van de grond en werd het in 1958 overgenomen door Batavus. Tot eind de jaren’60 gebruikte Batavus de naam BATO als fietsmerk, daarna nog  enkel als modelnaam voor de eigen merknamen BATAVUS, FONGERS en MAGNEET.













    28-08-2024, 09:25 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MERCURIUS (NL)

    Mercurius









    28-08-2024, 00:00 geschreven door phd
    27-08-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIETSPLAATJES ST.CRISTOFFEL

    FIETSPLAATJES ST.CRISTOFFEL

    Christoffel of Christoforus (Latijn: Christophorus - "Christus-drager") is een heilige in de rooms-katholieke kerk en de oosters-orthodoxe kerken. Christoffel geldt als een belangrijke heilige die in vele landen en perioden vereerd werd en wordt. Zijn naamdag is 24 juli (vóór het Tweede Vaticaans Concilie viel zijn naamdag op 25 juli, maar omdat dat ook de naamdag van de apostel Jacobus is, werd Sint-Christoffel een dag verplaatst). In 1969 is hij echter door het Vaticaan afgevoerd van de Heiligenkalender. Hij mag nog wel als plaatselijke heilige worden vereerd. In de Orthodoxe Kerk valt zijn feestdag op 9 mei. In de oosters-orthodoxe traditie werd hij vaak afgebeeld als een reus met een hondenkop.

    In de middeleeuwen gold Christoffel als een van de Veertien Noodhelpers of Heilige Helpers, die ook als groep aangeroepen konden worden in een noodsituatie. Hij zou beschermen tegen de pest en tegen een 'onvoorziene dood', dat wil zeggen overlijden zonder de laatste sacramenten te ontvangen. Vanwege de geringe levensverwachting van de middeleeuwer waren (volks)prenten en beelden van de drager van Christus in de late middeleeuwen overal te vinden, op marktpleinen, in huizen en in kerken.

    Sint-Christoffel is de patroonheilige van de reizigers, alle verkeersdeelnemers, timmerlieden, schilders, pelgrims, fruithandelaren, boekbinders, schatgravers, hakenbusschutters, hoedenmakers, tuinmannen en kinderen en patroon tegen besmettelijke ziekten, onverwachte dood, de pest, droogte, onweer, hagel, watersnood, vuurrampen, oogziekten, tandpijn en van de bewoners van de stad Roermond, waar een groot beeld van hem met Christus op zijn schouder de top van de kathedraal siert. In die stad staat de enige Sint-Christoffelkathedraal ter wereld. In Schagen staat een St. Christophoruskerk.

    Levensverhalen:  Over het ware levens verhaal van de historische Christoffel  is er weinig tot niets te zeggen, maar er worden wel verschillende legenden over hem verteld. Al sinds de vroege Middeleeuwen draagt menig reiziger een afbeelding van Christoffel als talisman met zich mee en ook nu hebben veel reizigers, (bij)gelovig of niet, nog steeds een Christoffeltje aan een halsketting, een sleutelhanger of op het dashboard van de auto. Na 1900 werd hij vooral de patroonheilige van de verkeersparticipanten en de reizigers. In België, Frankrijk, Italië en ook in het katholieke zuiden van Nederland werden en worden de fietsen vaak voorzien van  een extra St. Christoffelplaatje op het stuur of als balhoofdplaatje, soms gewoon over het merkplaatje heen.  Ook op fietsbellendoppen, kettingschermen vinden we St Christoffel terug. In het Nederlands word de Heilige man ook soms met een K geschreven i.p.v. met Ch.

    Rijwielen Sint-Kristoffel

    Balhoofdplaatje van fietsenhandelaar Rijwielen Sint-Kristoffel. Het koperen plaatje bevat uiterst bovenaan twee gebogen, dikke lijnen. Centraal bevindt zich bovenaan een tekstkader met een deel van de merknaam. In het midden staat de patroonheilige Sint-Kristoffel op een witte, ruitvormige achtergrond. Hier net onder is er opnieuw een tekstkader aangebracht, hier met het andere deel van de merknaam. Uiterst onderaan bevat het plaatje opnieuw twee, gebogen, dikke lijnen

    hoogte: 6.9 cm

    breedte: 3.3 cm

    diepte: 1.5 cm

    materiaal: koper

    opschrift: RIJWIELEN

    opschrift: ST KRISTOFFEL                          

     

















    27-08-2024, 16:59 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GODJALI CYCLE (?)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    GODJALI CYCLE



    27-08-2024, 16:46 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROYAL GANDA (?)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    ROYAL GANDA



    27-08-2024, 16:40 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VENDEX (NL)

    VENDEX (NL)

    Vendex was het huismerk van Vroom & Dreesmann, oftewel V&D, een grote Nederlandse retailer die failliet ging. Verder kon je bij Vendex strijkplanken, kampeerspullen, koffiemachine-accessoires, typemachines en uiteraard ook fietsen kopen.







    27-08-2024, 16:31 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.REX (GB)

    Rex - Made in England ---    Groot-Britannië







    27-08-2024, 16:02 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SUPER COURSE (?)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    SUPER COURSE



    27-08-2024, 15:43 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EXCELSIOR (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Excelsior: Komt voor op een lijst van Belgische fietsfabrikanten en handelaars.

    EXELSIOR Exelsior Lanaken 

    EXELSIOR Roels Arm. St. Niklaas-St. Nicolas 



    27-08-2024, 12:18 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SABRE (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Sabre---België

    Komt voor op een lijst van Belgische fietsfabrikanten en handelaars.



    27-08-2024, 12:05 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NOBLE CYCLE (?)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    NOBLE CYCLE (?)



    27-08-2024, 11:51 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.THE WILRYCK STAR (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    THE WILRYCK STAR --  Wilryck ( Wilrijk) Antwerpen - België



    27-08-2024, 11:48 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FR. HEBBELINCK (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    FR. HEBBELINCK -- Bargiekaai 44 Gent - België



    27-08-2024, 11:42 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MASSAPRODUCTIEPLAATJES

    MASSAPRODUCTIEPLAATJES

    Met balhoofdplaatjes is het altijd uitkijken geblazen! Vanaf ongeveer 1895 toen de massaproductie van tweewielers op gang kwam werden de balhoofdplaatjes vervaardigd door naamplaatfabrikanten. Daardoor waren de kopplaatjes vaak eenvoudiger en werd de tekst er soms in geslagen met slagletters. Uiteraard waren er nog andere en luxueuzere plaatje te verkrijgen.

    Fietsenmakers konden heel lang frames en alle ander toebehoren van een fiets bij de groothandel bestellen, de fiets samenstellen en er dan vervolgens een eigen balhoofdplaatje op bevestigen. De catalogus uit 1925 van Arthur Hérold, uit Villemomble bij Parijs, toont ons diverse modellen.  Zo staat er ook een balhoofdplaatje  bij met het merk "Great-Event" uit Chicago. Dat de fiets uiteindelijk in Parijs (om zo maar een Franse plaats te noemen) in elkaar werd gezet en absoluut geen Amerikaanse fiets was deed er niet toe, maar het maakt het er nu voor de verzamelaar van oude fietsen of balhoofdplaatjes niet gemakkelijker op. Een Engels of Amerikaans klinkende naam stond toen vaak garant voor klasse en deugdelijkheid en het was ook modieuzer.













    27-08-2024, 11:36 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SUPERSPORT (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Cycles Supersport  -- J. De Vrieze - Thielt (Tielt) - België



    27-08-2024, 10:37 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SUBLIME (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Sublime  -- Belgique

    - Licence Splendor -SUBLIME Etabll Sublime Gilly –

    -SUBLIME Marlair Armand Namen-Namur -

     

     

     



    27-08-2024, 10:29 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GEEMAILLEERDE BALHOOFDPLAATJES
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    EMAILLEN KOPMERKEN/BALHOOFDPLAATJES

    Vanaf 1910 werden in Duitsland, Frankrijk, België … de balhoofdplaatjes van sommige duurdere luxe- fietsmodellen van email voorzien. Er bestaan zeker honderden zo niet duizenden Belgische geëmailleerde kopmerken, in Nederland zien we die niet.

    België telde een groot aantal fietsmerken, bijna iedere serieuze fietsenmaker had zijn eigen merk waarvoor er veelal weer meerdere uitvoeringen van balhoofdplaatjes met diverse typeaanduidingen werden gemaakt. Een grootdeel van die kopmerken, Vlaams voor balhoofdplaatjes, was voorzien van duurzaam email. Helaas zijn in de loop der tijd veel van die plaatjes beschadigd doordat door vervorming het email er helemaal of gedeeltelijk is afgesprongen. Email heeft een hele mooie, unieke uitstraling. Er is geen enkel ander materiaal dat de duurzaamheid en uitstraling van email kan evenaren. Email was al in de 15e eeuw een veel gebruikt materiaal. Emailleren is een dus eeuwenoude techniek om sieraden en andere gebruiksvoorwerpen te decoreren. Email is glas met kleurpigment. Het kleurpigment bestaat als poeder of als brokken. Het email wordt aangebracht op metaal of edelmetaal zoals zilver of goud en wordt op ongeveer 800 graden gebakken. De email poeder of brokken smelten en veranderen in vloeibaar glas. Email is hard, glad en kan niet branden. Er kan geen water en zuurstof bij het metaal komen waardoor het goed beschermd is tegen corrosie.

     











    27-08-2024, 00:00 geschreven door phd
    26-08-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES J. PAUWELS (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Cycles J. Pauwels

    Balhoofdplaatje van fietsenhandelaar Cycles J. Pauwels uit Berchem. Op het koperen plaatje hebben alle lijnen, letters en afbeeldingen een zwarte kleur. Uiterst bovenaan het koperen plaatje wordt het hechtpingat geflankeerd door een streep. Onder het gat prijkt een opschrift, dat het tweede deel van de merknaam toont. Centraal staat er een gestileerd, gespaakt wiel afgebeeld. Bovenaan bevindt er zich een opschrift met het eerste deel van de merknaam. Centraal staat er een gevleugeld wiel afgebeeld. Onderaan de band loopt er een gebogen opschrift dat de afgebeelde spaken omsluit. Het opschrift verwijst naar een straatnaam en huisnummer. Uiterst onderaan bevat het plaatje een dubbel opschrift dat verwijst naar een plaatsnaam. Het opschrift wordt geflankeerd door een halve cirkel.

    hoogte: 5.9 cm

    breedte: 3.2 cm

    diepte: 1 cm

    materiaal: koper

    opschrift: J. PAUWELS

    opschrift: CYCLES / PATRIOTTENSTRAAT .39

    opschrift: BERCHEM / ANTWERPEN



    26-08-2024, 17:40 geschreven door phd
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Over mijzelf
    Ik ben Delameilleure Philippe, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Phil.
    Ik ben een man en woon in Marke (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
    Ik ben geboren op 27/09/1960 en ben nu dus 63 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wielrennen - Verzamelen van fietsmerkenplaatje en fietstaksplaten.
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • KOERS, Wielermuseum Roeselare
  • Belgische fietsfabrikanten
  • Rijwielindustrie Nederland
  • Utrechtse rijwielhandel
  • Burgers E.N.R. (Eerste Nederlandse Rijwielfabriek)
  • Balhoofdplaatjes, Fietsmuseum Mommen (NL)
  • De Oude Fiets
  • Klassieke Nederlandse Racefiets
  • Amsterdamse rijwielfabrieken
    Mijn favorieten
  • Cycles Peugeot
  • De Kampioen
  • Franse bakkersfietsensite
  • L’encyclo du vélo
  • Repertoire-des-marques
  • Liste de fabricants de bicyclettes
  • Bicycle headbadges
  • RUDGE & RUDGE-WHITWORTH Cycle Co
  • Website balhoofdplaatjes
  • Fietsemblemen en balhoofdplaatjes
    Mijn favorieten
  • Encyclo du vélo
  • Online Bicycle Museum UK
  • VERZAMELING VAN JAN V D ZANDEN
  • Balhoofdplaatjes Diamant
  • Balhoofdplaatjes
  • Facebook balhoofdplaatjes
  • Gruno
  • Gazelle
  • Germaan
  • Steuerkopfschilder von Rädern der Fa. Todtenhöfer. MASOVIA.
    Mijn favorieten
  • Neurenbergse fietsgeschiedenis!
  • OLDTIMER FAHRRAD STEUERKOPFEMBLEM - STEUERKOPFSCHILD
  • Gastenboek
  • Zegen op deze woensdag middag
  • Goedenavond vriend.
  • Zegen op deze maandag middag, avond en nieuwe week
  • Goedenavond,
  • Wens u nog een hele fijne zondag

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    lisboa
    blog.seniorennet.be/lisboa
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    quo
    blog.seniorennet.be/quo

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!