Balhoofdplaatjes van oude en recentere merken
Merkplaatjes, klevers en transfers
Een balhoofdplaatje is een logo van de fabrikant of het merk dat is aangebracht op de balhoofdbuis van een fietsframe. Balhoofdplaatjes werden al eind 19e eeuw toegepast en waren vaak gemaakt van metaal. Ter bevestiging aan de balhoofdbuis kunnen daarin nagels of schroeven zijn gebruikt. Bij moderne(re) fietsen kunnen tevens, al dan niet met lijm, balhoofdplaatjes van kunststof zijn aangebracht. Ook kan een balhoofdbuis voorzien zijn van een transfer/sticker.
Zoeken in blog

Archief
  • Alle berichten
    Inhoud blog
  • LINCOLN (NL)
  • THE COURSING (?)
  • SUN YEAR (?)
  • R (?)
  • INDIANA Cycle (B)
  • CARLTON (GB)
  • NEW HUDSON (GB)
  • THE NORMAN (GB)
  • HERCULES (GB)
  • MIFA (D)
  • ROYAL (NL)
  • WARWICK (GB)
  • MARFIELD (GB)
  • CURRYS (GB)
  • SCHELDELEEUW (B)
  • VIATOR (B)
  • SPEEDY (B)
  • MONGOOSE ( USA)
  • WIM CYCLE ( Indonesië)
  • MASSHOUSE (?)
  • VENDEL (NL)
  • SHOGUN (Japan)
  • MIYATA (Japan)
  • BRIDGESTONE (Japan)
  • EASTERN STAR (NL)
  • EXCELLENT (NL)
  • AZOR (NL)
  • FOREVER (China)
  • KRONAN (ZWEDEN)
  • SIAULIAI – VAIRAI - CCCP (USSR)
  • XB3 ( Oekraïne)
  • TOMOS (Slovenië)
  • D (?)
  • CRESTON (?)
  • PARABOLE (?)
  • LD (F)
  • YANKEE (NL)
  • PVL (NL)
  • ROYAL - FERWEDA (NL)
  • WILDA (NL)
  • RAKET RIJWIELEN (NL)
  • QUICKRUN (NL)
  • DE POORT (NL)
  • B. LAAPER (NL)
  • A.D.S. (B)
  • ALFA (B)
  • GOUDEN AREND (B)
  • PAUPIN (Fr)
  • CAPTIVANTE (F)
  • NOVIA (?)
  • WILMART (B)
  • WONDER (F)
  • ZEPHYR (B)
  • SIMPLEX (B)
  • RJ. FRANCO (CONGO)
  • MOERMAN (B)
  • MAHIEU SPORTS (B)
  • SILVA (B)
  • AVM (?)
  • ORIGINAL STANDARD (D)
  • E. DE MESSMACKER (D)
  • NATION BELGE (B)
  • THORIA (B)
  • VAN BOXEM (B)
  • E. DE LOOSE -VERMEIRE (B)
  • BOXEUR (B)
  • SAFE (B)
  • THORWALD (B)
  • TORS (NL)
  • WESTA ( NL )
  • ELTI (B)
  • SUPER STYLE (NL)
  • RIH (NL)
  • ORNATUS (NL)
  • PHILIPS CYCLES (GB)
  • RIJWIELEN LUXE - IDEAL (B)
  • ERVO (NL)
  • STREAMER (NL)
  • TREK (USA)
  • TORPEDO -WERKE AG (D)
  • HERO CYCLES (INDIA)
  • VELAMOS (Tsjechoslowakije)
  • SPORTEX (NL)
  • EMMELLE (GB)
  • MANIEL (B)
  • LION ROYALE (B)
  • LAEDER (B)
  • ELIZAL (B)
  • SIKI (B)
  • ORION (NL)
  • JUMBO (NL)
  • J.N.A. (NL)
  • CYRUS (NL)
  • BANDENKONING (NL)
  • DIESEL (NL)
  • B.S.A. TRADE MARK ( B & F)
  • ALTRA (NL)
  • SPORT M (B)
  • ROBERTA (B)
  • PLUME VAINQUEUR (B)
  • NERVA (B)
  • V.D.B. SPORT (B)
  • UNIVERS (B)
  • POLE NORD (B)
  • PARIS SPORT (F)
  • ?
  • OPS (?)
  • FLORA (NL)
  • JJ (NL)
  • WILLEM II (NL)
  • WINTI (B)
  • WELDA (B)
  • O. VAN MEENEN (B)
  • ST CHRISTOPHE CYCLES (B)
  • St. BERNARD (B)
  • SPORTIF (B)
  • RIGI (B)
  • KNAEPKENS (B)
  • EM. PEERAER (B)
  • N. VLIEGER (B)
  • VLAAMSCHE LEEUW (B)
  • VAN NEVELE — Frères (B)
  • RONNY SPORT (B)
  • DERA (B)
  • DE KAMPIOEN (B)
  • CYCLES AUG. FRANS
  • AVR (B)
  • MELIOR (B)
  • GELRIA (NL)
  • THE DOG (NL)
  • VICTORIA (NL)
  • GIANT (Taiwan)
  • Elswick (GB)
  • THE SPEED (NL)
  • GOMO (NL)
  • RAPID (NL)
  • NOBLE ROYAL (NL)
  • JOCO (NL)
  • A.V.A (NL)
  • IMPERATOR (Fr of NL)
  • CYCLES (F)
  • ROYAL EPAKO (?)
  • R.A.F. (B)
  • DÜRKOPP (D)
  • Rijwielen THIJS (B)
  • SILVA (B)
  • Rijwielen MERTENS (B)
  • CYRVA (B)
  • CORNER (B)
  • KAWE FAHRZEUGE (D)
  • WINDT (D)
  • Cycles M. DEWAELE SPORT (B)
  • VATA ROYAL BUTA (CONGO)
  • RÉGOR (Fr)
  • DIAMANT (Fr)
  • Cycles M.GACHET (Fr)
  • PANDORE (Fr)
  • Cycles MARTIN (Fr)
  • Cycles G. DELION (F)
  • TERROT (F)
  • THE SUPER SHERMAN (NL)
  • Cycles SPARTA (B)
  • TCN (NL)
  • SALTOR ( B)
  • RIJWIELEN GLORIA (B)
  • COPPI (Italië)
  • Rijwielen VEDETTE (B)
  • SUPER CHROME (Fr)
  • THE OCEAN CYCLE FMG Coy (B)
  • HENOS (NL)
  • EIJKO (NL)
  • CYCLES SELECT (Fr)
  • PRESIDENT(NL)
  • CYCLES ALZAN (B)
  • SUPERLA (NL)
  • CHAMPION (Fr)
  • POLLUX (NL)
  • PIONIER (NL)
  • RUBI (NL)
  • DUMBO (NL)
  • THE BALMORAL SUPREME (NL)
  • REKTA (B)
  • ROYAL RADNOR (B)
  • RIJWIELEN St. KRISTOFFEL (NL) & (B)
  • TOURMALET(NL)
  • SIMBA (NL)
  • LOCOMOTIEF (NL)
  • MAGNEET(NL)
  • RALEIGH (GB) - (Ierland) - (USA)
  • KOGA MIYATA (KOGA) - (NL)
  • KAPTEIN (NL)
  • GAZELLE (NL)
  • GERMAAN (NL)
  • COVE (NL)
  • EMPO (NL)
  • BATO (NL)
  • MERCURIUS (NL)
  • FIETSPLAATJES ST.CRISTOFFEL
  • GODJALI CYCLE (?)
  • ROYAL GANDA (?)
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • LINCOLN (NL)
  • THE COURSING (?)
  • SUN YEAR (?)
  • R (?)
  • INDIANA Cycle (B)
  • CARLTON (GB)
  • NEW HUDSON (GB)
  • THE NORMAN (GB)
  • HERCULES (GB)
  • MIFA (D)
  • ROYAL (NL)
  • WARWICK (GB)
  • MARFIELD (GB)
  • CURRYS (GB)
  • SCHELDELEEUW (B)
  • VIATOR (B)
  • SPEEDY (B)
  • MONGOOSE ( USA)
  • WIM CYCLE ( Indonesië)
  • MASSHOUSE (?)
  • VENDEL (NL)
  • SHOGUN (Japan)
  • MIYATA (Japan)
  • BRIDGESTONE (Japan)
  • EASTERN STAR (NL)
  • EXCELLENT (NL)
  • AZOR (NL)
  • FOREVER (China)
  • KRONAN (ZWEDEN)
  • SIAULIAI – VAIRAI - CCCP (USSR)
  • XB3 ( Oekraïne)
  • TOMOS (Slovenië)
  • D (?)
  • CRESTON (?)
  • PARABOLE (?)
  • LD (F)
  • YANKEE (NL)
  • PVL (NL)
  • ROYAL - FERWEDA (NL)
  • WILDA (NL)
  • RAKET RIJWIELEN (NL)
  • QUICKRUN (NL)
  • DE POORT (NL)
  • B. LAAPER (NL)
  • A.D.S. (B)
  • ALFA (B)
  • GOUDEN AREND (B)
  • PAUPIN (Fr)
  • CAPTIVANTE (F)
  • NOVIA (?)
  • WILMART (B)
  • WONDER (F)
  • ZEPHYR (B)
  • SIMPLEX (B)
  • RJ. FRANCO (CONGO)
  • MOERMAN (B)
  • MAHIEU SPORTS (B)
  • SILVA (B)
  • AVM (?)
  • ORIGINAL STANDARD (D)
  • E. DE MESSMACKER (D)
  • NATION BELGE (B)
  • THORIA (B)
  • VAN BOXEM (B)
  • E. DE LOOSE -VERMEIRE (B)
  • BOXEUR (B)
  • SAFE (B)
  • THORWALD (B)
  • TORS (NL)
  • WESTA ( NL )
  • ELTI (B)
  • SUPER STYLE (NL)
  • RIH (NL)
  • ORNATUS (NL)
  • PHILIPS CYCLES (GB)
  • RIJWIELEN LUXE - IDEAL (B)
  • ERVO (NL)
  • STREAMER (NL)
  • TREK (USA)
  • TORPEDO -WERKE AG (D)
  • HERO CYCLES (INDIA)
  • VELAMOS (Tsjechoslowakije)
  • SPORTEX (NL)
  • EMMELLE (GB)
  • MANIEL (B)
  • LION ROYALE (B)
  • LAEDER (B)
  • ELIZAL (B)
  • SIKI (B)
  • ORION (NL)
  • JUMBO (NL)
  • J.N.A. (NL)
  • CYRUS (NL)
  • BANDENKONING (NL)
  • DIESEL (NL)
  • B.S.A. TRADE MARK ( B & F)
  • ALTRA (NL)
  • SPORT M (B)
  • ROBERTA (B)
  • PLUME VAINQUEUR (B)
  • NERVA (B)
  • V.D.B. SPORT (B)
  • UNIVERS (B)
  • POLE NORD (B)
  • PARIS SPORT (F)
  • ?
  • OPS (?)
  • FLORA (NL)
  • JJ (NL)
  • WILLEM II (NL)
  • WINTI (B)
  • WELDA (B)
  • O. VAN MEENEN (B)
  • ST CHRISTOPHE CYCLES (B)
  • St. BERNARD (B)
  • SPORTIF (B)
  • RIGI (B)
  • KNAEPKENS (B)
  • EM. PEERAER (B)
  • N. VLIEGER (B)
  • VLAAMSCHE LEEUW (B)
  • VAN NEVELE — Frères (B)
  • RONNY SPORT (B)
  • DERA (B)
  • DE KAMPIOEN (B)
  • CYCLES AUG. FRANS
  • AVR (B)
  • MELIOR (B)
  • GELRIA (NL)
  • THE DOG (NL)
  • VICTORIA (NL)
  • GIANT (Taiwan)
  • Elswick (GB)
  • THE SPEED (NL)
  • GOMO (NL)
  • RAPID (NL)
  • NOBLE ROYAL (NL)
  • JOCO (NL)
  • A.V.A (NL)
  • IMPERATOR (Fr of NL)
  • CYCLES (F)
  • ROYAL EPAKO (?)
  • R.A.F. (B)
  • DÜRKOPP (D)
  • Rijwielen THIJS (B)
  • SILVA (B)
  • Rijwielen MERTENS (B)
  • CYRVA (B)
  • CORNER (B)
  • KAWE FAHRZEUGE (D)
  • WINDT (D)
  • Cycles M. DEWAELE SPORT (B)
  • VATA ROYAL BUTA (CONGO)
  • RÉGOR (Fr)
  • DIAMANT (Fr)
  • Cycles M.GACHET (Fr)
  • PANDORE (Fr)
  • Cycles MARTIN (Fr)
  • Cycles G. DELION (F)
  • TERROT (F)
  • THE SUPER SHERMAN (NL)
  • Cycles SPARTA (B)
  • TCN (NL)
  • SALTOR ( B)
  • RIJWIELEN GLORIA (B)
  • COPPI (Italië)
  • Rijwielen VEDETTE (B)
  • SUPER CHROME (Fr)
  • THE OCEAN CYCLE FMG Coy (B)
  • HENOS (NL)
  • EIJKO (NL)
  • CYCLES SELECT (Fr)
  • PRESIDENT(NL)
  • CYCLES ALZAN (B)
  • SUPERLA (NL)
  • CHAMPION (Fr)
  • POLLUX (NL)
  • PIONIER (NL)
  • RUBI (NL)
  • DUMBO (NL)
  • THE BALMORAL SUPREME (NL)
  • REKTA (B)
  • ROYAL RADNOR (B)
  • RIJWIELEN St. KRISTOFFEL (NL) & (B)
  • TOURMALET(NL)
  • SIMBA (NL)
  • LOCOMOTIEF (NL)
  • MAGNEET(NL)
  • RALEIGH (GB) - (Ierland) - (USA)
  • KOGA MIYATA (KOGA) - (NL)
  • KAPTEIN (NL)
  • GAZELLE (NL)
  • GERMAAN (NL)
  • COVE (NL)
  • EMPO (NL)
  • BATO (NL)
  • MERCURIUS (NL)
  • FIETSPLAATJES ST.CRISTOFFEL
  • GODJALI CYCLE (?)
  • ROYAL GANDA (?)
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    09-09-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HENOS (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Henos -- Nederland



    09-09-2024, 11:53 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EIJKO (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Eijko - De Bilt-- Nederland



    09-09-2024, 11:51 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES SELECT (Fr)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    ♦ Select ; cycles à Paris / Parijs -- Frankrijk



    09-09-2024, 11:47 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. PRESIDENT(NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    President - Nederland



    09-09-2024, 11:36 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES ALZAN (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    ALZAN --- Ludovic     ---      Bergen/Mons    Belgique



    09-09-2024, 11:33 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SUPERLA (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    SUPERLA - Nederland



    09-09-2024, 11:27 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CHAMPION (Fr)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Champion- Frankrijk

    Type Champion Mondiale 

    2 mogelijkheden:  

    ♦ Champion * , cycles à Graçay - Cher 

    ♦ Champion * ; cycles à Tours - Indre et Loire

     



    09-09-2024, 11:23 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.POLLUX (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Poollux - Nederland



    09-09-2024, 11:11 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PIONIER (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Pionier -- Nederland



    09-09-2024, 11:02 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RUBI (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Rubi -- Nederland



    09-09-2024, 10:59 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DUMBO (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Dumbo -- Nederland



    09-09-2024, 10:57 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.THE BALMORAL SUPREME (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    THE BALMORAL -- submerk van Smaragd en van Robijn (NL)- Tjalke van der Meer - Heerenveen -- Nederland



    09-09-2024, 10:55 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.REKTA (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     Rekta :  Komt voor op een lijst van Belgische fietsfabrikanten en handelaars.



    09-09-2024, 10:45 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROYAL RADNOR (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    ROYAL RADNOR -- Luysterborgh /Ernots Julien ---   Mol  ---België



    09-09-2024, 10:35 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RIJWIELEN St. KRISTOFFEL (NL) & (B)

    RIJWIELEN St. KRISTOFFEL - Nederland ---         Ook  ST. KRISTOFFEL .......... ? Olen België

    Balhoofdplaatje van fietsenhandelaar Rijwielen Sint-Kristoffel. Het koperen plaatje bevat uiterst bovenaan twee gebogen, dikke lijnen. Centraal bevindt zich bovenaan een tekstkader met een deel van de merknaam. In het midden staat de patroonheilige Sint-Kristoffel op een witte, ruitvormige achtergrond. Hier net onder is er opnieuw een tekstkader aangebracht, hier met het andere deel van de merknaam. Uiterst onderaan bevat het plaatje opnieuw twee, gebogen, dikke lijnen

    hoogte: 6.9 cm

    breedte: 3.3 cm

    diepte: 1.5 cm

    materiaal: koper

    opschrift: RIJWIELEN

    opschrift: ST KRISTOFFEL                           INFO: KOERS. Museum van de Wielersport







    09-09-2024, 10:27 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TOURMALET(NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tourmalet - Nederland



    09-09-2024, 10:13 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SIMBA (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Simba - Nederland  (Export ?)   KING OF THE ROAD

    SIMBA

    Simba Cycles is een van de toonaangevende fietsenmerken in Nigeria, met een assortiment dat onze dertig jaar ervaring in de markt vertegenwoordigt. Onze fietsen worden geproduceerd in fabrieken over de hele wereld, maar specifiek aangepast aan de smaak en voorkeuren van de Nigeriaanse consument. Ons uitgebreide assortiment omvat een uitgebreid portfolio, variërend van kinderfietsen tot mountainbikes, BMX en zogenaamde 'traditionele' fietsen.

    Simba Planet – een afdeling van Simba Group is Nigeria's eerste en enige winkelketen voor internationale fietsmerken, accessoires en originele reserveonderdelen. Naast fietsen die geschikt zijn voor bijna alle leeftijdsgroepen, bieden we hoogwaardige aftersales- en reparatieservices, ongeëvenaard in heel Nigeria.

    (De Simba Group, werd opgericht in Nigeria in 1988)



    09-09-2024, 10:00 geschreven door phd
    01-09-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LOCOMOTIEF (NL)

    LOCOMOTIEF – Nederland

    LOCO-STAR

    Locomotief was een Amsterdams merk van fietsen en bromfietsen. Locomotief produceerde vanaf 1929 fietsen, en vanaf 1955 bromfietsen. De productie van bromfietsen werd tussen 1961 en 1965 beëindigd. De productie van fietsen, die in 1952 al gefuseerd was met Simplex, werd in 1965 samengevoegd met Juncker en overgeplaatst naar Apeldoorn. In 1968 werd de productie ook daar gestopt.

    Locomotief was het merk van de gebroeders Jan, Theo en Bertus Slesker uit Amsterdam. Jan en Theo deden de winkel, Bertus deed de techniek en bouwde de frames. De winkel zat op de Dam. Fietsen bouwen gebeurde in diverse panden in de buurt. In 1945 werd de winkel overgenomen door Jan jr. en ging men zich ook meer toeleggen op het fabriceren van koerfietsen en maatframes. Piet van Ierlant ging zich bezig houden met de Locomotief wielerploeg. De Locomotiefploeg was een begrip in de jaren 50. De Nederlands kampioenen van 1951, 1952 (Hans Dekkers, Locomotief-Wego), 1955 (Thijs Roks, Locomotief-Vredestein), 1956, 1957 (Wim van Est, Locomotief-Vredestein) en 1959 (Piet Damen, Locomotief Vredestein) reden voor Locomotief.

    "Loco-Star"- fietsen werden vanaf 1959 tot en met 1962 gemaakt; daarna werd de naam Loco-Star als modelnaam voor Locomotief-fietsen verder gebruikt.

    In 1951 sponsorde Locomotief de Nederlandse Tourploeg (ploegleiders waren Kees Pellenaars en Piet van Ierlant). Slechts een paar renners koersten echter met een Locomotief.

    Locomotief ging begin jaren 60 samen met Simplex op in de VNR, Verenigde Nederlandse Rijwielenfabrieken. Iets later kwam daar ook Juncker bij en veranderde dit in de JLS-combinatie (Juncker-Locomotief-Simplex). In 1968 werd VNR ingelijfd door Gazelle. Gazelle wilde zich ook gaan begeven op de racefietsenmarkt en kon de expertise en het vakmanschap van Bertus Slesker daarbij goed bij gebruiken. In de Gazelle Champion Mondial frames kun je de hand van de meester nog duidelijk terugzien.

    Bron: 

    https://www.klassiekeracefiets.info/fietsmerken/locomotief/

    https://www.flickr.com/photos/letterlust/6347553283/in/album-72157628026076555/





















    01-09-2024, 15:58 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAGNEET(NL)

    Magneet

    Rond 1900 begonnen twee Amsterdamse ijzerhandelaren ook in fietsen te handelen, het waren Leman Alexander Velleman (Jzn.) en Abraham Gompert Verdoner.   In 1909, begonnen ze met de verkoop van fietsen onder het eigen merk "The Magnet", maar een eigen productie was er nog niet.

    1922:  beide heren wilden naast hun groothandel aan de Prins Hendrikkade nu ook een volledige fietsfabriek oprichten. Daarvoor namen zij Jacobus van den Berg in dienst, die in Groot-Brittannië al meerdere jaren ervaring in de rijwielsector had opgedaan. In de Gieterstraat nr. 5 in Amsterdam  kwam er een kleine fabriek waar  Magnet-rijwielen werden gebouwd. Hun merknaam ‘The Magnet’ veranderde al snel in Magneet. 1926: Na een brand verhuist Velleman & Verdoners' Rijwielindustrie naar een groot en modern fabrieksgebouw aan de Asterweg in Amsterdam-Noord.

    1928: Ook op de nieuwe locatie werd de NV Magneet Rijwielenfabriek Velleman & Verdoner geteisterd door een brand, een deel van de fabrieksgebouwen  legen in de as . In plaats van een heropbouw kocht Magneet een leegstaande fabriek aan de Groenesingel in Weesp. Kort daarna werden de groothandelsactiviteiten aan de Prins Hendrikkade beëindigd.

    1934: Magneet bouwde baanracefietsen voor de bekende wielrenner Cor Blekemolen. Daardoor werden ook andere wielrenners aangetrokken en ontstond de eerste Nederlandse professionele wielrenploeg. Renners uit deze ploeg behalen in de komende jaren talrijke grote successen, ook op internationaal niveau. Magneet legde in haar productieprogramma het accent steeds meer op de zogenaamde sportfietsen, dus lichtere fietsen voor ondermeer toeristische doeleinden - in feite de voorloper van de later gewone stadsfiets. In G.B. en Frankrijk waren deze fietsen in de jaren dertig al tamelijk gewoon, in Nederland was Magneet hiermee de koploper.

    1940: Na de inval van de Duitsers in Nederland kreeg Magneet het moeilijk: Verdoner was joods, en het bedrijf werd ook als joods beschouwd en werd dus in de loop van de oorlog grotendeels ontmanteld. Verdoner dook onder, Van den Berg oefende de leiding uit onder toezicht van een Duitse beheerder. In 1942 moest Magneet de gebouwen ontruimen om plaats te maken voor Fokker. Het inmiddels sterk gereduceerde bedrijf vond een onderkomen aan de Achtergracht in Weesp. Na de oorlog kreeg Magneet de gebouwen niet meer terug. Verdoner werd ziek en overleed in 1947. Van den Berg kocht de familie Verdoner uit.

    1948: De Magneet-fabriek aan de Achtergracht werd weeral door brand gedeeltelijk verwoest. Van den Berg kocht uiteindelijk de Villa Casparus in Weesp, de oude woning van een van de directeuren van Van Houten's chocoladefabriek. Na een verbouwing ontstond daar een zeer modern ingerichte fabriek.

    Begin jaren vijftig werd ook met de productie van hulpmotor-/bromfietsen gestart. Eind 1952 werd de bedrijfsnaam gewijzigd in Magneet Rijwielen- en Motorenfabriek NV. Wat de fietsen betreft profileerde Magneet zich vooral nog steeds met sportfietsen, die nu in Nederland doorbraken. Die sportfietsen bezorgden Magneet veel succes in de jaren ‘50 en ‘60. Magneet sloot in 1965 een contract af met Peugeot en werd importeur van Peugeot-bromfietsen voor Nederland.

    1969: Magneet was een voor Nederlandse begrippen middelgrote tot grote fietsfabriek, maar kon zich niet aan de heersende trend naar grootschaligheid onttrekken. In die periode waren veel bedrijven in de rijwielbranche  genoodzaakt om te fuseren of gingen failliet. Uitbreidingsmogelijkheden had Magneet in Weesp niet, en J.R. van den Berg was zeer kritisch wat fusies betrof. Uiteindelijk besloot hij om de rijwielproductie aan Batavus te verkopen. Magneet bleef als handelsonderneming voortbestaan, inclusief het importeurschap van Peugeot bromfietsen.

    1976: Met het verlopen van de overeenkomst met Peugeot en ook vanwege het feit dat de nu 60-jarige J.R. van den Berg geen opvolger had, werd Magneet aan het einde van het jaar opgedoekt.

    Bron: Herbert Kuner       http://www.rijwiel.net/magneetn.htm

















    01-09-2024, 15:32 geschreven door phd
    28-08-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RALEIGH (GB) - (Ierland) - (USA)

    Raleigh-fietsen

    De Raleigh Bicycle Company is een Britse fietsenfabrikant gevestigd in Nottingham , Engeland en werd in 1885 opgericht door Richard Morriss Woodhead uit Sherwood Forest en Paul Eugene Louis Angois, een Frans staatsburger. Richard en Paul Eugene installeerden een kleine fietsenwerkplaats in Raleigh Street, te Nottingham. In het voorjaar van dat jaar begonnen ze te adverteren in de lokale pers. In 1888 maakte het bedrijf ongeveer drie fietsen per week en had het ongeveer een zestal mannen in dienst. Het was destijds een van de vijftien fietsenfabrikanten die in Nottingham gevestigd waren.

    In december  1888 begon Frank Bowden  met Woodhead en Angois en te onderhandelen en kocht zich in als mede eigenaar. Het bedrijf kreeg een nieuwe naam; het werd The Raleigh Cycle Company, dat in januari 1889 werd geregistreerd als een naamloze vennootschap .Met Raleigh als merknaam is het een van de oudste fietsenbedrijven ter wereld.

    Toen Frank Bowden bij de onderneming betrokken raakte bestond het bedrijf uit drie kleine werkplaatsen en een serre. Onder de namen Woodhead, Angois en Ellis had de firma zich om de hoek van Raleigh Street uitgebreid naar Russell Street, waar ook Clarke's voormalige kantfabriek van vijf verdiepingen stond. Om verdere uitbreiding van het bedrijf mogelijk te maken, financierde Bowden de huur van dit pand en de installatie van nieuwe machines. Onder leiding van Bowden breidde Raleigh zich snel uit.

    Bowden creëerde een  bloeiend bedrijf, in 1913 was het grootste fietsenproductiebedrijf ter wereld. Het had een oppervlakte van zeven en een halve hectare, het bevond zich in een speciaal gebouwd pand dat in 1897 werd voltooid aan Faraday Road, Lenton, Nottingham. Vervolgens zou  het nog groeien. In 1918 werd het 30-jarig jubileum van Raleigh gevierd. Sir Frank Bowden stierf in 1921 en zijn zoon Sir Harold Bowden, 2de Baronet , nam de functie van voorzitter en CEO over en leidde het bedrijf door de volgende 17 jaar van expansie.

    Er was een heropleving van de binnenlandse en exportvraag naar trapfietsen en in februari 1932 had Raleigh alle Humber Limited- handelsmerken verworven. De productie werd overgebracht naar de fabriek in Nottingham in Raleigh. De in Raleigh gemaakte Humbers verschilden alleen van Raleighs wat betreft kettingwielen , vorkkronen en wat remwerking.

    In 1939 opende Raleigh een fietsenfabriek aan Hanover Quay 6, Dublin, Ierland en begon daar met de productie van fietsen. Het bedrijf in Raleigh (Ierland) breidde zich uit en verhuisde in 1943 naar Hanover Quay 8–11, Dublin. De fabriek produceerde complete fietsen en Sturmey-Archer- naven, en bleef in productie tot 1976, toen de fabriek afbrandde. Modellen die daar de laatste tijd werden geproduceerd, waren de Chopper en Triumph 20.

    De hoofdbadges veranderden eind jaren zestig, mogelijk na het aannemen van de Trade Descriptions Act in het VK. In Dublin gemaakte rijwielen hadden niet langer "Nottingham England" op het Heron- of Triumph- hoofdembleem, maar het paneel werd blanco gelaten.

    Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de Raleigh-fabriek in Nottingham gebruikt voor de productie van ontstekers . De productie van fietsen werd teruggebracht tot ongeveer 5% van de capaciteit in vredestijd.

    In 1899 begon Raleigh met het bouwen van motorfietsen en in 1903 introduceerde hij de Raleighette, een door een riem aangedreven driewielige motorfiets met de bestuurder achterin en een rieten stoel voor de passagier tussen de twee voorwielen. Door financiële verliezen duurde de productie slechts tot 1908. Van 1921 tot 1935 produceerde Raleigh ook motorfietsen en driewielige auto's, wat leidde tot de oprichting van Reliant Motors . Raleigh maakte eind jaren vijftig en zestig ook bromfietsen toen de fietsenmarkt terugliep. De meest populaire daarvan was de RM6 Runabout. Dit model had een onaf geveerde voorvork en een voorrem met fietsremklauw , waardoor het een zeer betaalbaar vervoermiddel was. Vanwege het succes ging de productie door tot februari 1971; 17 maanden nadat Raleigh was gestopt met de productie van alle andere bromfietsen. Met de toename van het scooterbezit in Groot-Brittannië bouwde Raleigh een kleine Italiaanse scooter, de Bianchi Orsetto 80, onder licentie, verkocht als de Raleigh Roma, en de productie ging door tot 1964.

    Exportmarkt

    Na de Tweede Wereldoorlog werd Raleigh bekend om zijn lichtgewicht sport- roadster- fietsen, vaak met behulp van Sturmey-Archer -transmissies met drie en vijf versnellingen. Deze fietsen waren aanzienlijk lichter en sneller dan de oude, zware Engelse roadsters of de Amerikaanse cruiserfietsen met ballonbanden. In 1946 waren Raleigh en andere Britse fietsenfabrikanten verantwoordelijk voor 95% van de fietsen die in de Verenigde Staten werden geïmporteerd.  Raleigh's sportroadster of Britse racefietsen werden over de hele wereld geëxporteerd, inclusief de Verenigde Staten. Het bedrijf bleef de import naar de Verenigde Staten verhogen tot 1955, toen een tariefverhoging van de buitenlandse fietstarieven een verschuiving in de import veroorzaakte ten gunste van fietsen uit West-Duitsland en Nederland . Dit bleek echter slechts een tijdelijke tegenslag, en in 1964 was Raleigh opnieuw een belangrijk verkopend merk op de Amerikaanse fietsenmarkt.

    Uitbreiding

    Terwijl de productie van fietsen halverwege de jaren vijftig gestaag was gestegen, begon de Britse markt, als gevolg van de toenemende betaalbaarheid en populariteit van de auto,  te krimpen Gedurende een groot deel van het naoorlogse tijdperk hadden Britse fietsenfabrikanten grotendeels met elkaar geconcurreerd zowel op de thuis- als de exportmarkt, maar in 1956 werd de British Cycle Corporation opgericht door de Tube Investments Group , die al Phillips, Hercules, Armstrong en Norman bezat.

    In 1957 kocht Raleigh de BSA Cycles Ltd., de fietsendivisie van BSA, waardoor ze exclusief gebruik konden maken van de voormalige merknamen New Hudson en Sunbeam. Raleigh was ook al eigenaar van het merk Robin Hood en Three Spires met Triumph (fietsen) stond ook tot hun beschikking.

    BSA had Triumph Cycle Co. Ltd. slechts vijf jaar eerder zelf overgenomen. Ti voegde het fietsenbedrijf Sun in 1958 toe aan hun stal, en nu twee ‘supergroepen’ nu een groot deel van de markt beheersten, was het misschien onvermijdelijk dat Tube Investments in 1960 Raleigh overnam en de British Cycle Corporation met Raleigh samenvoegde om TI-Raleigh, dat nu 75% van de Britse markt in handen had. TI-Raleigh nam vervolgens datzelfde jaar Carlton Cycles over in Worksop, Engeland, destijds een van de grootste semi-custom lichtgewichtfabrikanten in het Verenigd Koninkrijk. Ti Raleigh gaf de volledige controle over zijn fietsdivisie aan Raleigh en begon al snel met het op de markt brengen van veel van de verworven namen als budgetreeksen, zij het met Raleigh-frames. De oude Lines Bros.-fabriek in Handsworth, overgenomen in 1971, produceerde tot ver in de jaren tachtig producten die niet van het merk Raleigh waren, samen met modellen van het merk Raleigh, zoals de populaire Raleigh Arena. Het merendeel van de modellen van het merk Raleigh werd echter gebouwd in de hoofdfabriek in Nottingham. Fietsen van het merk Sun werden gemaakt in de Carlton-fabriek in Worksop, Engeland.

    Als verticaal geïntegreerde fabrikant was TI-Raleigh halverwege de jaren zestig eigenaar van Brooks (een van de oudste zadelmakers ter wereld), Sturmey-Archer (pionier van naven met 3 versnellingen) en Reynolds (maker van 531-buizen ). Carlton, dat er niet in was geslaagd om door te dringen op de Amerikaanse markt na een mislukte rebranding deal met Huffy , vond eind jaren zestig succes door zichzelf om te vormen tot "Raleigh-Carlton", een fiets met het Raleigh-logo en enkele Carlton-badges, en het Amerikaanse dealernetwerk gebruiken om fietsen te importeren en distribueren.

    In 1982 werden de rechten op de naam Raleigh USA gekocht door de Huffy Corporation , na tientallen jaren de Amerikaanse distributeur van Raleigh-fietsen uit Engeland te zijn geweest. Volgens de voorwaarden van de overeenkomst gaf Raleigh uit Engeland Huffy een licentie om Raleigh-fietsen in de VS te ontwerpen en te distribueren, en kreeg Huffy onmiddellijke toegang tot een landelijk netwerk van fietsenwinkels. De hernoemde Raleigh Cycle Company of America verkocht hun fietsen in de VS. In de rest van de wereld varieerde de herkomst. Het merendeel van de gebieden ontving fietsen van Raleigh in Engeland, maar andere markten, zoals Zuid-Afrika en India, hadden bijvoorbeeld hun eigen onafhankelijke "Raleigh" bedrijven, zoals bij Huffy in de VS. Destijds werd de productie van enkele Amerikaanse Raleigh-modellen verplaatst naar Japan, waarbij Bridgestone de meeste van deze fietsen produceerde. In 1984 werden alle Raleighs voor de Amerikaanse markt, met uitzondering van de topklasse Team Professional (gemaakt in Ilkeston) en Prestige racefietsen (gemaakt in Nottingham), geproduceerd in het Verre Oosten.

    In 1987 kocht de toonaangevende Duitse fietsenfabrikant Derby Cycle Raleigh van Ti en Raleigh USA van Huffy. In 1988 opende Derby een fabriek in Kent, Washington , waar twee Raleigh-lijnen werden vervaardigd. De fabriek werd in 1994 gesloten. Alle onderdelen en frames van de Raleigh Cycle Company of America vanaf 1995 werden vervolgens in massa geproduceerd in China en Taiwan en in andere fabrieken geassembleerd.

    Raleigh Canada had van 1972 tot 2013 een fabriek in Waterloo, Quebec. Derby Cycle nam in 1999 Diamondback Bicycles over. In hetzelfde jaar stopte Raleigh met de volumeproductie van frames in het Verenigd Koninkrijk en werd de apparatuur voor het maken van frames verkocht per opbod.

    In 2000 controleerde Derby Cycle Raleigh USA, Raleigh UK, Raleigh Canada en Raleigh Ierland. In de laatste drie markten was Raleigh de grootste fietsenfabrikant. Derby Cycle begon met een reeks afstotingen vanwege financiële druk. In 2001, na aanhoudende financiële problemen bij Derby Cycle, vond er een management buy-out plaats van alle resterende Raleigh-bedrijven onder leiding van Alan Finden-Crofts.  In 2003 werd de assemblage van fietsen in Groot-Brittannië beëindigd en kwamen de fietsen komen  nu uit Vietnam en andere centra van 'goedkope, hoogwaardige' productie. De eindmontage vond plaats in Cloppenburg  Duitsland.

    In 2012 stemde Derby ermee in om te worden overgenomen door Pon Holdings , een Nederlands bedrijf, als onderdeel van hun nieuwe fietsengroep. In april 2012 werden Raleigh, VK, Canada en de VS, overgenomen door een afzonderlijke Nederlandse groep Accell wiens portefeuille de fietsmerken Lapierre en Ghost omvatte. Raleigh Bicycle is nu een deel van het Nederlandse bedrijf Accell.

    Raleigh had een lange band met de wielersport. Het meest opvallend is het TI-Raleigh- team uit de jaren zeventig en tachtig. In 1980 won Joop Zoetemelk de Tour de France op een Raleigh. Halverwege de jaren tachtig werd het Raleigh-team mede gesponsord door Panasonic . In 1984 behaalde Team USA op fietsen met Raleigh-badges verschillende indrukwekkende overwinningen op de Olympische Spelen in Los Angeles. Het bedrijf leverde eind jaren tachtig ook fietsen aan het Franse Système U -team, waar Laurent Fignon de Tour de France van 1989 met 8 seconden verloor van Greg LeMond.

    De afdeling speciale producten van het bedrijf maakte raceframes, waaronder die van het professionele Raleigh-team uit de jaren zeventig. Momenteel is Raleigh als bedrijf ook eigenaar van het merk Diamondback Bike.

    In de jaren tachtig ondersteunde Raleigh ook Britse professionele teams, waaronder Raleigh Banana en Raleigh Weinmann . sponsorde begin jaren negentig ook een mountainbiketeam dat ook deelnam aan wegevenementen.

    In 2009 werd aangekondigd dat het bedrijf een nieuw wielerteam op continentaal niveau zou oprichten, genaamd Team Raleigh. Aan het einde van het seizoen 2017 besloot Raleigh zich terug te trekken uit de sponsering van een wegploeg.

     

     





















    28-08-2024, 12:23 geschreven door phd
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Over mijzelf
    Ik ben Delameilleure Philippe, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Phil.
    Ik ben een man en woon in Marke (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
    Ik ben geboren op 27/09/1960 en ben nu dus 64 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wielrennen - Verzamelen van fietsmerkenplaatje en fietstaksplaten.
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • KOERS, Wielermuseum Roeselare
  • Belgische fietsfabrikanten
  • Rijwielindustrie Nederland
  • Utrechtse rijwielhandel
  • Burgers E.N.R. (Eerste Nederlandse Rijwielfabriek)
  • Balhoofdplaatjes, Fietsmuseum Mommen (NL)
  • De Oude Fiets
  • Klassieke Nederlandse Racefiets
  • Amsterdamse rijwielfabrieken
    Mijn favorieten
  • Cycles Peugeot
  • De Kampioen
  • Franse bakkersfietsensite
  • L’encyclo du vélo
  • Repertoire-des-marques
  • Liste de fabricants de bicyclettes
  • Bicycle headbadges
  • RUDGE & RUDGE-WHITWORTH Cycle Co
  • Website balhoofdplaatjes
  • Fietsemblemen en balhoofdplaatjes
    Mijn favorieten
  • Encyclo du vélo
  • Online Bicycle Museum UK
  • VERZAMELING VAN JAN V D ZANDEN
  • Balhoofdplaatjes Diamant
  • Balhoofdplaatjes
  • Facebook balhoofdplaatjes
  • Gruno
  • Gazelle
  • Germaan
  • Steuerkopfschilder von Rädern der Fa. Todtenhöfer. MASOVIA.
    Mijn favorieten
  • Neurenbergse fietsgeschiedenis!
  • OLDTIMER FAHRRAD STEUERKOPFEMBLEM - STEUERKOPFSCHILD
  • Gastenboek
  • Zegen op deze woensdag middag
  • Goedenavond vriend.
  • Zegen op deze maandag middag, avond en nieuwe week
  • Goedenavond,
  • Wens u nog een hele fijne zondag

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    leopold33
    blog.seniorennet.be/leopold
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    yannickhaha
    blog.seniorennet.be/yannick

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!