Balhoofdplaatjes van oude en recentere merken
Merkplaatjes, klevers en transfers
Een balhoofdplaatje is een logo van de fabrikant of het merk dat is aangebracht op de balhoofdbuis van een fietsframe. Balhoofdplaatjes werden al eind 19e eeuw toegepast en waren vaak gemaakt van metaal. Ter bevestiging aan de balhoofdbuis kunnen daarin nagels of schroeven zijn gebruikt. Bij moderne(re) fietsen kunnen tevens, al dan niet met lijm, balhoofdplaatjes van kunststof zijn aangebracht. Ook kan een balhoofdbuis voorzien zijn van een transfer/sticker.
Zoeken in blog

Archief
  • Alle berichten
    Inhoud blog
  • LINCOLN (NL)
  • THE COURSING (?)
  • SUN YEAR (?)
  • R (?)
  • INDIANA Cycle (B)
  • CARLTON (GB)
  • NEW HUDSON (GB)
  • THE NORMAN (GB)
  • HERCULES (GB)
  • MIFA (D)
  • ROYAL (NL)
  • WARWICK (GB)
  • MARFIELD (GB)
  • CURRYS (GB)
  • SCHELDELEEUW (B)
  • VIATOR (B)
  • SPEEDY (B)
  • MONGOOSE ( USA)
  • WIM CYCLE ( Indonesië)
  • MASSHOUSE (?)
  • VENDEL (NL)
  • SHOGUN (Japan)
  • MIYATA (Japan)
  • BRIDGESTONE (Japan)
  • EASTERN STAR (NL)
  • EXCELLENT (NL)
  • AZOR (NL)
  • FOREVER (China)
  • KRONAN (ZWEDEN)
  • SIAULIAI – VAIRAI - CCCP (USSR)
  • XB3 ( Oekraïne)
  • TOMOS (Slovenië)
  • D (?)
  • CRESTON (?)
  • PARABOLE (?)
  • LD (F)
  • YANKEE (NL)
  • PVL (NL)
  • ROYAL - FERWEDA (NL)
  • WILDA (NL)
  • RAKET RIJWIELEN (NL)
  • QUICKRUN (NL)
  • DE POORT (NL)
  • B. LAAPER (NL)
  • A.D.S. (B)
  • ALFA (B)
  • GOUDEN AREND (B)
  • PAUPIN (Fr)
  • CAPTIVANTE (F)
  • NOVIA (?)
  • WILMART (B)
  • WONDER (F)
  • ZEPHYR (B)
  • SIMPLEX (B)
  • RJ. FRANCO (CONGO)
  • MOERMAN (B)
  • MAHIEU SPORTS (B)
  • SILVA (B)
  • AVM (?)
  • ORIGINAL STANDARD (D)
  • E. DE MESSMACKER (D)
  • NATION BELGE (B)
  • THORIA (B)
  • VAN BOXEM (B)
  • E. DE LOOSE -VERMEIRE (B)
  • BOXEUR (B)
  • SAFE (B)
  • THORWALD (B)
  • TORS (NL)
  • WESTA ( NL )
  • ELTI (B)
  • SUPER STYLE (NL)
  • RIH (NL)
  • ORNATUS (NL)
  • PHILIPS CYCLES (GB)
  • RIJWIELEN LUXE - IDEAL (B)
  • ERVO (NL)
  • STREAMER (NL)
  • TREK (USA)
  • TORPEDO -WERKE AG (D)
  • HERO CYCLES (INDIA)
  • VELAMOS (Tsjechoslowakije)
  • SPORTEX (NL)
  • EMMELLE (GB)
  • MANIEL (B)
  • LION ROYALE (B)
  • LAEDER (B)
  • ELIZAL (B)
  • SIKI (B)
  • ORION (NL)
  • JUMBO (NL)
  • J.N.A. (NL)
  • CYRUS (NL)
  • BANDENKONING (NL)
  • DIESEL (NL)
  • B.S.A. TRADE MARK ( B & F)
  • ALTRA (NL)
  • SPORT M (B)
  • ROBERTA (B)
  • PLUME VAINQUEUR (B)
  • NERVA (B)
  • V.D.B. SPORT (B)
  • UNIVERS (B)
  • POLE NORD (B)
  • PARIS SPORT (F)
  • ?
  • OPS (?)
  • FLORA (NL)
  • JJ (NL)
  • WILLEM II (NL)
  • WINTI (B)
  • WELDA (B)
  • O. VAN MEENEN (B)
  • ST CHRISTOPHE CYCLES (B)
  • St. BERNARD (B)
  • SPORTIF (B)
  • RIGI (B)
  • KNAEPKENS (B)
  • EM. PEERAER (B)
  • N. VLIEGER (B)
  • VLAAMSCHE LEEUW (B)
  • VAN NEVELE — Frères (B)
  • RONNY SPORT (B)
  • DERA (B)
  • DE KAMPIOEN (B)
  • CYCLES AUG. FRANS
  • AVR (B)
  • MELIOR (B)
  • GELRIA (NL)
  • THE DOG (NL)
  • VICTORIA (NL)
  • GIANT (Taiwan)
  • Elswick (GB)
  • THE SPEED (NL)
  • GOMO (NL)
  • RAPID (NL)
  • NOBLE ROYAL (NL)
  • JOCO (NL)
  • A.V.A (NL)
  • IMPERATOR (Fr of NL)
  • CYCLES (F)
  • ROYAL EPAKO (?)
  • R.A.F. (B)
  • DÜRKOPP (D)
  • Rijwielen THIJS (B)
  • SILVA (B)
  • Rijwielen MERTENS (B)
  • CYRVA (B)
  • CORNER (B)
  • KAWE FAHRZEUGE (D)
  • WINDT (D)
  • Cycles M. DEWAELE SPORT (B)
  • VATA ROYAL BUTA (CONGO)
  • RÉGOR (Fr)
  • DIAMANT (Fr)
  • Cycles M.GACHET (Fr)
  • PANDORE (Fr)
  • Cycles MARTIN (Fr)
  • Cycles G. DELION (F)
  • TERROT (F)
  • THE SUPER SHERMAN (NL)
  • Cycles SPARTA (B)
  • TCN (NL)
  • SALTOR ( B)
  • RIJWIELEN GLORIA (B)
  • COPPI (Italië)
  • Rijwielen VEDETTE (B)
  • SUPER CHROME (Fr)
  • THE OCEAN CYCLE FMG Coy (B)
  • HENOS (NL)
  • EIJKO (NL)
  • CYCLES SELECT (Fr)
  • PRESIDENT(NL)
  • CYCLES ALZAN (B)
  • SUPERLA (NL)
  • CHAMPION (Fr)
  • POLLUX (NL)
  • PIONIER (NL)
  • RUBI (NL)
  • DUMBO (NL)
  • THE BALMORAL SUPREME (NL)
  • REKTA (B)
  • ROYAL RADNOR (B)
  • RIJWIELEN St. KRISTOFFEL (NL) & (B)
  • TOURMALET(NL)
  • SIMBA (NL)
  • LOCOMOTIEF (NL)
  • MAGNEET(NL)
  • RALEIGH (GB) - (Ierland) - (USA)
  • KOGA MIYATA (KOGA) - (NL)
  • KAPTEIN (NL)
  • GAZELLE (NL)
  • GERMAAN (NL)
  • COVE (NL)
  • EMPO (NL)
  • BATO (NL)
  • MERCURIUS (NL)
  • FIETSPLAATJES ST.CRISTOFFEL
  • GODJALI CYCLE (?)
  • ROYAL GANDA (?)
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • LINCOLN (NL)
  • THE COURSING (?)
  • SUN YEAR (?)
  • R (?)
  • INDIANA Cycle (B)
  • CARLTON (GB)
  • NEW HUDSON (GB)
  • THE NORMAN (GB)
  • HERCULES (GB)
  • MIFA (D)
  • ROYAL (NL)
  • WARWICK (GB)
  • MARFIELD (GB)
  • CURRYS (GB)
  • SCHELDELEEUW (B)
  • VIATOR (B)
  • SPEEDY (B)
  • MONGOOSE ( USA)
  • WIM CYCLE ( Indonesië)
  • MASSHOUSE (?)
  • VENDEL (NL)
  • SHOGUN (Japan)
  • MIYATA (Japan)
  • BRIDGESTONE (Japan)
  • EASTERN STAR (NL)
  • EXCELLENT (NL)
  • AZOR (NL)
  • FOREVER (China)
  • KRONAN (ZWEDEN)
  • SIAULIAI – VAIRAI - CCCP (USSR)
  • XB3 ( Oekraïne)
  • TOMOS (Slovenië)
  • D (?)
  • CRESTON (?)
  • PARABOLE (?)
  • LD (F)
  • YANKEE (NL)
  • PVL (NL)
  • ROYAL - FERWEDA (NL)
  • WILDA (NL)
  • RAKET RIJWIELEN (NL)
  • QUICKRUN (NL)
  • DE POORT (NL)
  • B. LAAPER (NL)
  • A.D.S. (B)
  • ALFA (B)
  • GOUDEN AREND (B)
  • PAUPIN (Fr)
  • CAPTIVANTE (F)
  • NOVIA (?)
  • WILMART (B)
  • WONDER (F)
  • ZEPHYR (B)
  • SIMPLEX (B)
  • RJ. FRANCO (CONGO)
  • MOERMAN (B)
  • MAHIEU SPORTS (B)
  • SILVA (B)
  • AVM (?)
  • ORIGINAL STANDARD (D)
  • E. DE MESSMACKER (D)
  • NATION BELGE (B)
  • THORIA (B)
  • VAN BOXEM (B)
  • E. DE LOOSE -VERMEIRE (B)
  • BOXEUR (B)
  • SAFE (B)
  • THORWALD (B)
  • TORS (NL)
  • WESTA ( NL )
  • ELTI (B)
  • SUPER STYLE (NL)
  • RIH (NL)
  • ORNATUS (NL)
  • PHILIPS CYCLES (GB)
  • RIJWIELEN LUXE - IDEAL (B)
  • ERVO (NL)
  • STREAMER (NL)
  • TREK (USA)
  • TORPEDO -WERKE AG (D)
  • HERO CYCLES (INDIA)
  • VELAMOS (Tsjechoslowakije)
  • SPORTEX (NL)
  • EMMELLE (GB)
  • MANIEL (B)
  • LION ROYALE (B)
  • LAEDER (B)
  • ELIZAL (B)
  • SIKI (B)
  • ORION (NL)
  • JUMBO (NL)
  • J.N.A. (NL)
  • CYRUS (NL)
  • BANDENKONING (NL)
  • DIESEL (NL)
  • B.S.A. TRADE MARK ( B & F)
  • ALTRA (NL)
  • SPORT M (B)
  • ROBERTA (B)
  • PLUME VAINQUEUR (B)
  • NERVA (B)
  • V.D.B. SPORT (B)
  • UNIVERS (B)
  • POLE NORD (B)
  • PARIS SPORT (F)
  • ?
  • OPS (?)
  • FLORA (NL)
  • JJ (NL)
  • WILLEM II (NL)
  • WINTI (B)
  • WELDA (B)
  • O. VAN MEENEN (B)
  • ST CHRISTOPHE CYCLES (B)
  • St. BERNARD (B)
  • SPORTIF (B)
  • RIGI (B)
  • KNAEPKENS (B)
  • EM. PEERAER (B)
  • N. VLIEGER (B)
  • VLAAMSCHE LEEUW (B)
  • VAN NEVELE — Frères (B)
  • RONNY SPORT (B)
  • DERA (B)
  • DE KAMPIOEN (B)
  • CYCLES AUG. FRANS
  • AVR (B)
  • MELIOR (B)
  • GELRIA (NL)
  • THE DOG (NL)
  • VICTORIA (NL)
  • GIANT (Taiwan)
  • Elswick (GB)
  • THE SPEED (NL)
  • GOMO (NL)
  • RAPID (NL)
  • NOBLE ROYAL (NL)
  • JOCO (NL)
  • A.V.A (NL)
  • IMPERATOR (Fr of NL)
  • CYCLES (F)
  • ROYAL EPAKO (?)
  • R.A.F. (B)
  • DÜRKOPP (D)
  • Rijwielen THIJS (B)
  • SILVA (B)
  • Rijwielen MERTENS (B)
  • CYRVA (B)
  • CORNER (B)
  • KAWE FAHRZEUGE (D)
  • WINDT (D)
  • Cycles M. DEWAELE SPORT (B)
  • VATA ROYAL BUTA (CONGO)
  • RÉGOR (Fr)
  • DIAMANT (Fr)
  • Cycles M.GACHET (Fr)
  • PANDORE (Fr)
  • Cycles MARTIN (Fr)
  • Cycles G. DELION (F)
  • TERROT (F)
  • THE SUPER SHERMAN (NL)
  • Cycles SPARTA (B)
  • TCN (NL)
  • SALTOR ( B)
  • RIJWIELEN GLORIA (B)
  • COPPI (Italië)
  • Rijwielen VEDETTE (B)
  • SUPER CHROME (Fr)
  • THE OCEAN CYCLE FMG Coy (B)
  • HENOS (NL)
  • EIJKO (NL)
  • CYCLES SELECT (Fr)
  • PRESIDENT(NL)
  • CYCLES ALZAN (B)
  • SUPERLA (NL)
  • CHAMPION (Fr)
  • POLLUX (NL)
  • PIONIER (NL)
  • RUBI (NL)
  • DUMBO (NL)
  • THE BALMORAL SUPREME (NL)
  • REKTA (B)
  • ROYAL RADNOR (B)
  • RIJWIELEN St. KRISTOFFEL (NL) & (B)
  • TOURMALET(NL)
  • SIMBA (NL)
  • LOCOMOTIEF (NL)
  • MAGNEET(NL)
  • RALEIGH (GB) - (Ierland) - (USA)
  • KOGA MIYATA (KOGA) - (NL)
  • KAPTEIN (NL)
  • GAZELLE (NL)
  • GERMAAN (NL)
  • COVE (NL)
  • EMPO (NL)
  • BATO (NL)
  • MERCURIUS (NL)
  • FIETSPLAATJES ST.CRISTOFFEL
  • GODJALI CYCLE (?)
  • ROYAL GANDA (?)
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    18-10-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HERCULES (GB)

    HERCULES (GB)

    De Hercules Cycle and Motor Company Limited was een Britse fietsfabrikant die op 9 september 1910 werd opgericht in Aston in Engeland.  De naam Hercules werd gekozen vanwege de associaties met duurzaamheid en robuustheid. Het bedrijf werd opgericht door Edmund en Harry Crane en begon in Coventry Street, Birmingham , Engeland , en produceerde aanvankelijk 25 fietsen per week.

    Cranes ouders kochten de Petros Cycle Company, die later werd gerund door Edmunds moeder, Edith. Hun kinderen, Harry en Ted, verlieten school op 14-jarige leeftijd en hielpen hun ouders met de zaak. In 1906 werd Jack Crane failliet verklaard en verhuisde het gezin naar Lightwoods Hill. Daar verkochten ze fietsen op veilingen. De faillissementsbevinding betekende dat ze op naam van de moeder werden gekocht en aan de zonen werden verkocht, al was zij ook failliet verklaard.

    In 1911 huurden Harry en Ted een vervallen huis in Coventry Street, met een naam die ze al in 1910 hadden geregistreerd, de Hercules Cycle and Motor Company. Harry assembleerde fietsen en Ted fietste rond in Birmingham voor onderdelen. Ted had problemen met verkopen vanwege de felle concurrentie, maar boekte al snel vooruitgang door te verhandelen aan lage prijzen en met hoge kwaliteit. De productie groeide uit de hand en de fietsen werden op de stoep gestapeld. De broers gingen binnen zes maanden van 25 naar 70 fietsen per week. Ze verhuisden naar een huis met een tuin in Conybere Street. Er werkten 10 mensen. Binnen een paar maanden was de productie verdubbeld en verhuisde het bedrijf naar een groter pand in Conybere Street, Highgate.

    In 1923 werd een derde verhuizing gemaakt naar een voormalige Dunlop -fabriek in Rocky Lane, Aston. Dit werd Hercules' Britannia Works en groeide uit tot 13 acres (53.000 m 2 ). In 1914 steeg de productie tot 10.000 per jaar. In de Eerste Wereldoorlog kwam er een opdracht om granaten te maken.

    In 1928 exporteerde Hercules één op vijf van de geproduceerde Britse fietsen en in 1935 al 40 procent. In 1929 nam het de Dunlop-fabriek in Nechells over, minder dan een mijl ten noordwesten van Long Acre. Deze locatie werd Manor Mills genoemd.

    In deze periode was Birmingham de thuisbasis van een groot aantal fietsfabrikanten, waarvan de meeste niet floreerden. Het succes van Hercules werd toegeschreven aan een aantal factoren, waaronder de naam en productiemethoden. Na 1923 produceerde Hercules zelf de meeste onderdelen van hun fietsen, afgezien van de binnenbanden en banden. Fabrieken draaiden op massaproductie en produceerden meer dan 1.000 fietsen per dag, die elk in minder dan 10 minuten in elkaar werden gezet. Ted Crane zou geen vakbondsleden in dienst nemen. Hij betaalde 10 procent beter dan het vakbondstarief, hoewel hij werknemers ontsloeg die niet 15 procent meer konden produceren dan vakbondsleden.

    Hercules exporteerde een aanzienlijk percentage van de productie. Tegen de tijd dat Sir Malcolm Campbell in 1933 werd uitgenodigd om de drie miljoenste fiets te komen bekijken, was meer dan de helft van de productie naar het buitenland verzonden. Daarmee verdiende hij £ 6 miljoen en felicitatiebrieven van de koning en de prins van Wales .

    De productie ging door en tegen het einde van de jaren dertig had Hercules meer dan zes miljoen fietsen geproduceerd en kon het zich de grootste fietsenfabrikant ter wereld noemen.

    In de jaren vijftig werd een derde fabriek toegevoegd in Plume Street, Long Acre, op korte afstand van Manor Mills. Tegen die tijd was Hercules een van de grootste bedrijven in Aston geworden. Tot op de dag van vandaag is de mascotte van voetbalclub Aston Villa Hercules de Leeuw. In 1946 verkocht Crane het bedrijf aan Tube Investments. Hij bleef in de raad van bestuur van het bedrijf.

    In 1952 raakte Eileen Sheridan betrokken bij Hercules. Ze verbrak records voor Hercules tussen 1952 en 1954. Het was ook in deze tijd dat wielrenner Derek Buttle Hercules benaderde om een raceteam te vormen. In 1953 stemde het bedrijf toe en werd een van de eerste Britse fietsfabrikanten die een professioneel wielerteam op de weg oprichtte. Het team koerste een paar jaar op het continent en werd in 1955 ontbonden. Sheridan en andere professionele tijdrijders zoals Ken Joy en het wielerteam werden geleid door een lid van Hercules verkoopteam, wielrenner Frank Southall . Hij had veel records op zijn naam staan en reed voor Groot-Brittannië op de Olympische Spelen . Hij reed ook voor Hercules als professional.

    De Britse fietsenindustrie leed in deze periode een terugval en Hercules werd getroffen door zijn afhankelijkheid van export – er werden nieuwe tarieven ingesteld in de VS en het Brite Empire begon fietsen te kopen die in Afrika en Azië waren geproduceerd. TI was de belangrijkste leverancier van Hercules geweest en leverde de buizen waaruit de fietsframes werden gemaakt. Tegen die tijd had Hercules zijn grip op de markt verloren. De racefiets had een stalen stuur toen aluminium in de mode was. Hij had vijf versnellingen toen 10 normaal was. Hij had zware buizen en geen Reynolds 531.

    Een poging in 1955 om te diversifiëren in de productie van bromfietsen was grotendeels onsuccesvol. In 1956 werden, na een patstelling met vakbonden over gewijzigde werkpraktijken, 1.250 werknemers van de British Cycle Corporation ontslagen door Tube Investments. Veel van de werknemers kwamen uit Hercules-fabrieken.

    Als gevolg hiervan kocht Tube Investments in 1960 de in Nottingham gevestigde Raleigh Cycle Company om TI Raleigh Industries te vormen. Samen controleerden ze 75% van de Britse fietsenmarkt. Het management van de British Cycle Corporation werd overgedragen aan het management van Raleigh, omdat dat bedrijf met zijn grotere binnenlandse focus groter en bekender was. Raleigh besloot snel om het aantal merken te verminderen en over te stappen op het gebruik van Raleigh-ontwerpen en -normen. De productie werd in 1960 geconcentreerd in Nottingham en in 1963 was er nog maar weinig over van een onderscheidende Hercules.

    De laatste fietsen met de naam Hercules werden geproduceerd door de fabriek van Raleigh in Nottingham. De naam mocht uitdoven, hoewel Hercules tot eind 2001 rekeningen registreerde en het bedrijf pas op 2 december 2003 werd geliquideerd. Tegen die tijd was het geregistreerd op het adres van Raleigh in Triumph Road, Nottingham.

     







    18-10-2024, 15:40 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MIFA (D)

    MIFA (D)

    MIFA Mitteldeutsche Fahrradwerke , Duitsland

    Zweirad Union e-Mobility GmbH , vooral bekend onder de vroegere naam MIFA Mitteldeutsche Fahrradwerke , is een Duitse fietsenfabrikant in Sangerhausen ( Saksen-Anhalt ).

    Naast de Diamant Fahrradwerke in Chemnitz was MIFA een van de toonaangevende fietsenfabrikanten in de voormalige DDR. De Mitteldeutsche Fahrradwerke werd in 1907 opgericht door Emil Schütze en Emil Hesse (1873–1936).

    De zakenman Emil Schütze was een horlogemaker van opleiding en had sinds het einde van de 19e eeuw een winkel aan de Kylische Straße 28 in Sangerhausen. Naast horloges, optische apparaten, naaimachines en muziekwerken verkocht hij ook fietsen van verschillende fabrikanten. Voor zijn nieuwe bedrijf was hij op zoek naar een specialist in fietsconstructie en vond hem in Emil Hesse uit Rötha , die eerder als fietstechnicus had gewerkt in de STYRIA Fahrradfabrik en Stiermarken-Dürkopp Werke (SDW) van Johann Puch in Graz . Al na een jaar produceerde het bedrijf met 35 medewerkers al een jaarlijkse productie van 1.000 fietsen, die aanvankelijk onder de merknamen “Barbarossa” en “Million” en vanaf 1912 onder het merk “Mifa” werden verkocht. In 1913 was de productie gestegen tot 4.000 stuks per jaar.

    Tijdens de Eerste Wereldoorlog verschoof de productie echter van fietsen naar granaten.

    Pas na het vertrek van de oprichter Emil Schütze en met de komst van de Berlijnse zakenman Lihmann als investeerder werd de fietsenproductie in 1920 hervat. In 1921 sloten de kooplieden Guggenheimer, Karstedt en Höfling uit Berlijn zich aan als partners totdat het bedrijf in 1925 uiteindelijk eigendom werd van de Berlijnse drukkerij Huck . De verdere uitbreiding van de productiefaciliteit in hetzelfde jaar en de introductie van lopende bandmontage maakten in 1927 de productie van 79.000 fietsen met ongeveer 700 medewerkers mogelijk. Tegelijkertijd schakelde het bedrijf over van detailhandel naar een systeem van meer dan 200 verkooppunten en directe verkoop met verzending vanaf de fabriek. Dit maakte het bedrijf enorm impopulair bij dealers, temeer omdat andere leveranciers hun voorbeeld al snel volgden, waaronder marktleider Opel . De drijvende kracht achter het bedrijf in deze jaren was het wielrennen, het bedrijf verwierf in de jaren twintig grote bekendheid door haar successen in de wielersport. Mifa leunde sterk op reclame en beschikte daarom vanaf 1925 over een eigen wielerploeg. De Italiaanse wereldkampioen Alfredo Binda , de Zwitser Heiri Suter en de Duitse renners Bruno en Rudolf Wolke waren succesvol op de fietsen van het bedrijf in de MIFA wielerploeg. De beste racefietsen van de gecontracteerde professionele wielrenners werden stuk voor stuk “kampioenschapsmodellen” genoemd en ontwikkeld tot verkoopsuccessen.

    De jaren dertig brachten een neergang. Naast de gevolgen van de mondiale economische crisis leidden de beperkingen opgelegd door het economisch beleid van de nationaalsocialisten ook tot de ineenstorting van de directe verkoop. De productie daalde tot 20.000 fietsen per jaar. Na het overlijden van medeoprichter Emil Hesse in 1936, die tot het einde toe als fabrieksmanager voor het bedrijf had gewerkt, nam zijn zoon Otto (1899–1979) de leiding over. Al in 1937 werd op het terrein een explosievenmagazijn ingericht en werd er naast fietsen ook munitie geproduceerd. In 1939 werd de fietsenproductie uiteindelijk stopgezet en volledig omgezet in oorlogseconomie (inclusief staartstukken voor Junkers -vliegtuigen). Met behulp van zogenaamde buitenlandse arbeiders (lees dwangarbeiders) uit de Sovjet-Unie , Frankrijk en Italië vervaardigde Mifa al snel niet alleen granaatontstekers, maar ook kabelleggers voor inlichtingentroepen en transportkarren voor het vervoer van gewonden.

    Op 12 april 1945 trokken de Amerikaanse strijdkrachten voor het eerst Sangerhausen binnen en gebruikten de productiefaciliteiten van Mifa om hun uitrusting te repareren. In juli 1945 volgde het Rode Leger dit voorbeeld, dat de operatie prompt goedkeurde. Aanvankelijk werden aanstekers en haarkrullers gemaakt van het aluminium dat overbleef van bij de wapenproductie, maar ook kachelpijpen en diverse andere onderdelen werden op bestelling gemaakt. De productie van tweewielige karren begon in augustus en in oktober 1945 waren er 743 Mifa-karren voltooid, waarvan sommige tientallen jaren in Sangerhausen in gebruik waren.

    Nadat de vooroorlogse eigenaren zonder compensatie waren onteigend, werd het bedrijf vanaf 1 augustus 1946 onderdeel van SAG Awtowelo (AWO). Otto Hesse bleef fabrieksdirecteur tot november 1947, maar werd daarna ontslagen en bracht vervolgens enkele jaren door in de Bautzen-gevangenis , een gevangenis die door het Sovjet-militaire bestuur in Duitsland werd gebruikt voor oorlogsmisdadigers, en later in toenemende mate voor politieke gevangenen die werden omschreven als tegenstanders van het Stalinisme.

    Vanaf 1946 werden er in Sangerhausen opnieuw fietsen gebouwd, 9.483 in het eerste jaar, maar tot 1949 moesten ze bijna allemaal als oorlogscompensatie aan de USSR worden geleverd.

    In de nieuw opgerichte Duitse Democratische Republiek werd de Mitteldeutsche Fahrradwerke in 1950 omgevormd tot een staatsbedrijf. In hetzelfde jaar werden ongeveer 117.000 fietsen gebouwd door 1.100 arbeiders.

    Het productieprofiel in de jaren vijftig kenmerkte zich door klassieke toerfietsen, sportfietsen en kinderfietsen. Als gevolg van de stroomlijning van het assortiment in 1959 waren de sportfietsen niet meer verkrijgbaar. De productie van vouwfietsen begon in 1967, waarvan er in 1978 meer dan 1,5 miljoen werden gebouwd en worden beschouwd als klassiekers in de fietsgeschiedenis van de DDR.

    In 1969 werd de MIFA-fabriek aangesloten bij de Automotive Industry Association Zweiradkombinat Suhl (IFA). De productiegebouwen in Sangerhausen werden gemoderniseerd en er kwamen drie nieuwe hallen bij. In 1969 nam Mifa de productie van sportfietsen van Diamant over , omdat er plannen waren om Diamant als fietsenfabrikant op te geven. Op 23 augustus 1973 rolde de 5 miljoenste fiets sinds 1946 van de band. Grote delen van de productie werden geëxporteerd, onder meer naar West-Duitsland onder een gewijzigde merknaam. Mifa vervaardigde ook bagagefietsen, racefietsen voor kinderen, indoorsportfietsen, tandems (vanaf 1986), BMX- fietsen (vanaf 1988) en de trekkingfiets “Exkurs” (vanaf 1989). Het was de bedoeling dat in 1990 een mountainbike in productie zou gaan. Naafversnellingen waren in de DDR niet verkrijgbaar, maar in de jaren tachtig werden sportfietsen steeds vaker uitgerust met derailleurversnellingen met 3, 5 of 10 versnellingen. Nadat de export tijdelijk was stopgezet, verkocht Mifa in de jaren tachtig opnieuw meer fietsen aan West-Duitsland onder andere merknamen zoals ‘Exclusiv’ of ‘Schneider’, waar ze het lage prijssegment bedienden. Ondanks de grotere verscheidenheid aan varianten in de jaren tachtig was MIFA ver achtergebleven bij de wereldstandaard. Dit kwam vooral door de verouderde leveranciersonderdelen zoals remmen, versnellingen en trapassen. Zelfs in de jaren tachtig waren sommige modellen uitgerust met gelakte stalen velgen, stempelremmen en klokbodembeugels. Bovendien ging de verwerkingskwaliteit achteruit. In de tijd dat Mifa een staatsbedrijf was, produceerde het meer dan negen miljoen fietsen.

    In 1990 werd het bedrijf overgenomen door de Treuhandanstalt. De door Mitteldeutsche Fahrradwerke geleverde wielen, nu afgekort als MDF, bleken echter inferieur aan de nieuwe concurrentie. De poging om fietsen van hogere kwaliteit te produceren met moderne leveranciersonderdelen van Shimano en met frames van bijvoorbeeld Columbus-buizensets. B. verkopen onder de merknaam CYCO was geen succes op de markt. Het personeelsbestand werd teruggebracht van 1.500 naar ongeveer 100 werknemers en alle afdelingen die niet voor de productie werden gebruikt, werden opgeheven.

    In augustus 1993 werden machines en inventaris gekocht door Urs Haymot en Franco Knill, twee zakenlieden uit Zwitserland, en de activiteiten werden voortgezet onder de naam Fahrradtechnik Sangerhausen GmbH (FaSa) in drie hallen uit de jaren zeventig die door de trust werden gehuurd. De overige gebouwen, veelal uit de vooroorlogse periode, werden vervolgens gesloopt. Slechts twee jaar later moest het bedrijf faillissement aanvragen. In 1996 verwierven Peter Wicht en Michael Lehmann de meerderheid van de holding en keerden terug naar de traditionele naam door deze te hernoemen naar Mitteldeutsche Fahrradwerke GmbH en concentreerden zich vanaf 1999 op de verkoop voor winkelketens en postorderbedrijven. Vanaf mei 2004 werden MIFA-aandelen verhandeld op de beurs van Frankfurt . In hetzelfde jaar produceerde het bedrijf 737.000 fietsen en behaalde een omzet van 82,91 miljoen euro.

    In 2006 nam MIFA voor acht miljoen euro de voorraad en klantcontracten over van de Biria Group. In het eerste kwartaal van 2008 rapporteerde MIFA een omzetdaling van ongeveer 10% vergeleken met hetzelfde kwartaal van het voorgaande jaar, maar een winststijging van 20%. In de nasleep van de economische crisis daalde zowel het aantal verkochte fietsen (naar 614.000 in 2009) als het aantal werknemers. In maart 2012 werd Grace GmbH & Co. KG , een fabrikant van elektrische fietsen in Berlijn, overgenomen. In augustus 2012 werd de Beierse fietsenfabrikant Steppenwolf overgenomen , die onlangs het faillissement had aangevraagd. In het boekjaar 2012 verkocht MIFA 546.000 fietsen (2011: 644.000 stuks). Het behaalde een omzet van 111,3 miljoen euro. E-bikes waren goed voor 30 procent van de omzet (in 2011 was dit aandeel 12,5 procent).

    Medio maart 2014, bij het opmaken van de jaarbalans over 2013, bleek dat MIFA het voorgaande boekjaar een tekort van 15 miljoen euro had gemaakt en in voorgaande jaren ook verliezen had geleden. De voorlopige bedrijfscijfers voor 2013 lieten een omzet zien van 110,7 miljoen euro. Toen de details bekend werden, daalde de koers van het Mifa-aandeel binnen enkele dagen met ongeveer 50%. In april 2014 trad bestuurslid en grootaandeelhouder Peter Wicht af, tegen wie een onderzoek werd gestart wegens beleggingsfraude. In hetzelfde jaar verwierf de wijk Mansfeld-Südharz het bedrijfsterrein in Sangerhausen voor 5,7 miljoen euro. Het doel was om het ernstig noodlijdende bedrijf te redden met “vers geld”. Het bedrag zou de komende vijftien jaar via huurbetalingen terugvloeien naar de wijk. In augustus 2014 maakte de Indiase fabrikant Hero Cycles bekend 60% van de aandelen van MIFA over te nemen voor 15 miljoen euro. Er moet nog eens 4 miljoen euro worden geïnvesteerd in de herstructurering van het bedrijf. Eind september 2014 waren de onderhandelingen echter afgebroken. Mifa-bestuurskringen beschuldigden Hero Cycles ervan productieprocessen te kopiëren en deze te gebruiken om hun eigen nieuwe fabriek in Azië te bouwen. Op 29 september 2014 vroeg het bedrijf het faillissement aan bij de verantwoordelijke rechtbank in Halle (Saale) . In oktober 2014 verwierf Deutsche Balaton AG ongeveer 16% van het aandelenkapitaal van MIFA (1.575.000 aandelen) en presenteerde een “alternatief herstructureringsconcept”. In het geval dat het herstructureringsconcept niet kon worden doorgevoerd, werd met de verkoper een terugdraaiing van de koop overeengekomen.

    Op 11 december 2014 nam de familie rond ondernemer Heinrich von Nathusius de fietsenfabrikant over als onderdeel van een activaovereenkomst . De overname vond met terugwerkende kracht tot 1 december plaats. De deelstaat Saksen-Anhalt ondersteunde de aankoop met een lening van de Investeringsbank Sachsen-Anhalt en door een staatsgarantie aan te nemen. De bedrijfsnaam werd veranderd in MIFA-Bike Gesellschaft mbh . Eind december 2016 werd in Sangerhausen een nieuwe fabriek ter waarde van 17 miljoen euro in gebruik genomen.

    Geruchten die in de media verschenen over de financiële problemen van het bedrijf werden aanvankelijk door de eigenaren afgewezen. Op 4 januari 2017 heeft de directie echter een verzoek tot persoonlijk faillissement ingediend bij de rechtbank. Directeur Heinrich von Nathusius verliet het bedrijf. Na een uitstelperiode van drie maanden werd eind maart een reguliere insolventieprocedure geopend. Verkooponderhandelingen met de ondernemersfamilie Puello uit Schweinfurt mislukten eind mei vanwege de nieuwe hal, die waarschijnlijk uit particuliere middelen werd gefinancierd en geen deel uitmaakte van de activa van het bedrijf. Op 1 juli 2017 stond het bedrijf op het punt te worden opgesplitst. In juli 2017 maakte de curator bekend dat er overeenstemming was bereikt met de Coburg -manager Stefan Zubcic. Zubcic had drie jaar eerder de autoleverancier Sachsenring overgenomen en was nu van plan de MIFA-fietsproductie voort te zetten onder het bedrijf Sachsenring Bike Manufaktur.

    De productie begon opnieuw in het nieuw opgerichte bedrijf, in de oude productiehal, met 130 van de vroegere bijna 600 medewerkers. De overgebleven Mifa-fiets en de nieuwe hal bleven eigendom van de familie von Nathusius. Ook Zubcic weigerde de vraagprijs voor de zaal te betalen. Na werktijdverkorting in de eerste maanden is het bedrijf begin 2018 overgestapt op reguliere productie met als doel een jaarlijkse productie van zo’n 200.000 fietsen te realiseren. Als afnemer werden dezelfde klanten aangetrokken die voorheen al door Mifa werden beleverd, vooral grote Duitse discountketens. In 2019 werd ook het fietsverhuurbedrijf nextbike toegeleverd. Op 17 november 2020 vroeg ook dit bedrijf het faillissement aan. De curator Philipp Hackländer van White & Case maakte op 16 februari 2021 bekend dat Zweirad Union e-Mobility GmbH, nieuw opgericht door verschillende Duitse en internationale investeerders , 75 van de ongeveer 120 werknemers zou overnemen en de fietsenproductie zou voortzetten in de oude Mifa locatie.

    De afzonderlijke onderdelen werden voornamelijk wereldwijd ingekocht, waarbij het spuiten en de eindmontage plaatsvonden in Sangerhausen. Toen het bedrijf in 2004 naar de beurs ging, omschreef het bedrijf zijn productie onder het motto ‘Globaal kopen, lokaal verwerken’. De bedrijfsleiding onder Peter Wicht werd vaak bekritiseerd vanwege de bijzonder lage uurlonen, maar wees erop dat zij, om qua prijs concurrerend te kunnen zijn ten opzichte van de concurrentie uit China , niet afhankelijk waren van arbeidskostendumping, maar eerder van moderne productie en nieuwe producten.

    Net als bij veel andere bedrijven in de Duitse Democratische Republiek waren er talloze uitspraken in omloop die spottend “de spot dreven” met de MIFA-fabriek en haar producten. Bv: “Wie op Mifa rijdt, rijdt nooit de verkeerde kant op, want Mifa rijdt helemaal niet” of “een stukje plaatwerk, een stukje draad en de Mifa-fiets is klaar” De afkorting MIFA werd soms ook begrepen als “MIst-FAhrrad”. De uitspraken dienden ook om Diamond -fietsen te differentiëren, die vooral in de jaren vijftig en zestig een hogere reputatie genoten en feitelijk van hogere kwaliteit waren.

    Merknamen en eigen merken

    “Barbarossa” en “Million” (1907-1912)

    “MIFA” of “Mifa” (uit 1912)

    “Siegfried” (rond 1970, geëxporteerd naar de Bondsrepubliek Duitsland) [ 33 ]

    “Exclusief” (1980–1990) DDR-exportfietsen

    “Steppenwolf” (sinds het verwerven van de merkrechten in 2012)

    “GRACE” (sinds de overname van de gelijknamige e-bikefabrikant in 2012)

    “VAUN” (sinds 2016)

    “Zündapp” (2014–2017)

    “NCM”

    Private labels voor postorderbedrijven, bouwmarkten en supermarkten

    “La Strada”

    “Cyco”

    “Gematec”

    “FunLiner”

    “McKenzie”

    “BIRIA” (sinds de verwerving van de merkrechten van het voormalige Biria in 2006), vaak met de toevoeging “made by MIFA”

    "JONG"

    “Mifa”

    “Curtis”

     









    18-10-2024, 15:00 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROYAL (NL)

    Royal -- Holland / Nederland









    18-10-2024, 12:05 geschreven door phd
    17-10-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WARWICK (GB)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    WARWICK -- Groot-Brittanië



    17-10-2024, 16:49 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MARFIELD (GB)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    MARFIELD -- Groot-Britannië



    17-10-2024, 16:47 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CURRYS (GB)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    CURRYS  Groot-Brittanië

    Henry Curry richtte in 1884 de Cycle Curry Company op, een fietsenmakerij.

    De sector is in 130 jaar enorm veranderd, maar de wens van Currys om iedereen te laten genieten van geweldige technologie is hetzelfde gebleven: van fietsen en grammofoons honderd jaar geleden tot drones en virtualreality vandaag de dag.



    17-10-2024, 16:41 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SCHELDELEEUW (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    SCHELDELEEUW :

    dit merk komt voor op een lijst van Belgische fietsfabrikanten en handelaars.



    17-10-2024, 16:30 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VIATOR (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    VIATOR  (B)

    VIATOR: dit merk komt voor op een lijst van Belgische fietsfabrikanten en fietshandelaars.



    17-10-2024, 16:25 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SPEEDY (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    SPEEDY (B)

    SPEEDY: Lion Rouge -------- Kortrijk/Courtrai ----België



    17-10-2024, 16:23 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MONGOOSE ( USA)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    MONGOOSE  -- USA

    Elk goed verhaal begint met een idee. In 1974 kwam Skip Hess met een gegoten magnesiumwiel dat duurzaam genoeg was voor BMX-rijden: het beroemde Motomag-wiel. Vijftig jaar later is Mongoose een wereldwijd erkend merk dat is gebouwd op innovatie. Het merk heeft een aantal van de meest invloedrijke BMX-fietsen in de industrie uitgebracht, van de Mongoose Motomag (jaren 70) en Supergoose (jaren 80), tot de Fuzz (jaren 90) en Title-serie (heden), en heeft een tal van rijders gesponsord, waaronder Jeff "Koz" Kosmala, Eric "Big Daddy" Rupe, Tim "Fuzzy" Hall, Craig Reynolds en huidige fabrieksrijder Payton "P-Nut" Ridenour.

    In 1985 veroverde Mongoose de industrie met zijn eerste full-size, multi-speed mountainbike, de Mongoose ATB (All-Terrain Bicycle). Na jaren van hardtail-innovatie lanceerde het merk zijn eerste full suspension bike – de Amplifier – die een van de meest succesvolle mountainbikes aller tijden werd.

    In 1986 lanceerde Mongoose de FS-1. Sindsdien staat freestyle BMX centraal in de productcollectie van het merk.

    In 1986 bracht Mongoose zijn eerste freestyle scooter uit, de Miniscoot. Volgens de legende werd deze ontwikkeld als een manier om overtollige Moose Goose balhoofdbuizen te gebruiken. De vindingrijkheid wierp zijn vruchten af ​​en er werden honderdduizenden Miniscoots verkocht. Tegenwoordig zet Mongoose zijn erfenis in deze categorie voort en biedt het rijders over de hele wereld een verscheidenheid aan freestyle scooteropties.



    17-10-2024, 16:21 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WIM CYCLE ( Indonesië)






    17-10-2024, 16:17 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MASSHOUSE (?)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    MASSHOUSE



    17-10-2024, 16:14 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VENDEL (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    VENDEL (NL)

    Vendel -- C. den Hertog  -  Mr. Sickeszlaan 10       (sinds 1932) Utrecht – Nederland

    Sub-merk van Banierhuis.

    Het begon allemaal in 1932 toen de klompenmaker Cornelis den Hertog besloot om aan de Mr. Sickeszlaan 10 in de Utrechtse buitenwijk Tuindorp een rijwielhandel te beginnen. Al gauw ontwikkelde zich de zaak tot een groothandel met de naam "De Banier".



    17-10-2024, 16:10 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SHOGUN (Japan)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    SHOGUN   -  Japan

    Opgericht in 1977 en eigendom van het Japanse handelsbedrijf Marui. Ik geloof dat ze allemaal oorspronkelijk in Japan werden gemaakt door verschillende fabrikanten in het begin, en later in de jaren 80 overstapten naar Taiwan, zoals veel andere merken deden. In de VS werden ze gedistribueerd aan de oostkust vanuit New Jersey. Uiteindelijk zou dat veranderen naar New York en de westkustdistributie vanuit Washington. Ik geloof dat ze rond 1993 stopten met de verkoop in de VS. De merknaam is nu eigendom van Kent International en Shogun-fietsen kunnen nog steeds worden gekocht.



    17-10-2024, 16:07 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MIYATA (Japan)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    MIYATA (Japan)

    Miyata is een Japanse fabrikant van fietsen , eenwielers en brandblussers. Het bedrijf is sinds 1890 actief. Miyata was ook een van de eerste producenten van motorfietsen in Japan onder de naam Asahi. De Asahi AA was de eerste massaal geproduceerde motorfiets in Japan.

    Miyata beweert de eerste Japanse fabrikant te zijn geweest van geflashlaste framebuizen (1946) en de eerste die elektrostatische verf gebruikte (1950)

    Miyata werd opgericht door Eisuke Miyata (宮田栄助 1840-1900), een boogschutter en ingenieur uit Tokio die ook onderdelen voor riksja's maakte . Eisuke's tweede zoon, Eitarō, ging in de leer bij een plaatselijke munitiefabriek en behaalde later een graad in werktuigbouwkunde aan de Universiteit van Kyoto . In 1874 verhuisde Eisuke met zijn gezin naar Shiba en in 1881 opende hij Miyata Manufacturing in Kyōbashi, Tokio . De fabriek produceerde geweren voor het Japanse Keizerlijke Leger, waaronder het Murata-geweer , en messen voor de marine . In 1889 bezocht een buitenlander Miyata om de wapenmakers te vragen zijn fiets te repareren. De ingenieurs repareerden de fiets en het bedrijf begon fietsen te repareren als bijzaak.  

    In 1890 opende Miyata een nieuwe fabriek in Kikukawa en werd het bedrijf omgedoopt tot Miyata Gun Works . Eitarō produceerde in 1890 de eerste prototypefiets van Miyata, met behulp van geweerlopen die in de fabriek werden geproduceerd. Het vroege succes van Miyata's fietsen werd versterkt door een verzoek in 1892 van kroonprins Yoshihito (later keizer Taishō ) om een ​​fiets voor hem te bouwen. Niettemin stopte Miyata de productie van fietsen om zich uitsluitend te richten op de productie van wapens tijdens de Eerste Chinees-Japanse Oorlog van 1894-95.  

    Japan wijzigde in 1900 zijn wetten om de import van buitenlandse geweren toe te staan, en de daaropvolgende overstroming van de markt met goedkope importen schaadde Miyata's bedrijf ernstig. Na Eisuke's dood op 6 juni, veranderde Eitarō de onderneming volledig in de productie van fietsen, waarbij fietsen werden geproduceerd onder de merken Asahi en Pāson . Miyata's volledige productie van Asahi-fietsen werd gekocht door het keizerlijke leger tot het einde van de Russisch-Japanse oorlog in 1905.

    In 1939 werd de fabriek van Miyata in Kamata door de overheid omgebouwd om onderdelen voor militaire vliegtuigen te produceren.

    Velen zeggen dat Miyata pionier was op het gebied van triple butting en een revolutie teweegbracht in de framebouwtechnieken. De eerste Miyatas waren bolt-upright stadsfietsen. In de loop der decennia heeft Miyata een goede positie verworven op de fietsenmarkt, en werd door meerdere lokale merken gecontracteerd om hun fietsen te bouwen. Uiteindelijk wist het Panasonic Corporation in 1959 te verleiden om aandeelhouder te worden. Panasonic Corporation , gedurende een periode de fabrikant van fietsen van de merken National en Panasonic , was van 1959 tot 2008 de grootste aandeelhouder van Miyata, toen het zijn resterende belang in Miyata verkocht.

    Gedurende de Amerikaanse fietsenhausse van de jaren zeventig en tachtig concurreerde Miyata met Amerikaanse bedrijven, waaronder Schwinn , Huffy en Murray ; Europese bedrijven, waaronder Raleigh, Peugeot en Motobecane , en andere opkomende Japanse merken , waaronder Nishiki , Fuji , Bridgestone , Centurion , Lotus en Univega , waarvan de fietsen door Miyata werden geproduceerd.  1 In Japan geproduceerde fietsen waren succesvol op de Amerikaanse markt totdat wisselkoersschommelingen eind jaren tachtig ze minder concurrerend maakten, waardoor bedrijven fietsen uit Taiwan gingen afnemen.

    Miyata-fietsen uit de late jaren zeventig tot midden jaren tachtig hebben hoogwaardige Japanse stalen frames met nokken en Shimano- of Suntour-onderdelen.

    Het merk Miyata bestaat nog steeds en hoewel het niet langer in de Verenigde Staten wordt gedistribueerd, had het tot 2010 een joint venture met het Nederlandse merk Koga, een Nederlandse fietsfabrikant, gevestigd in Heerenveen, Nederland, onder de naam Koga-Miyata . Koga maakt sinds 1998 deel uit van de Accell Group.

    Eind 2011 maakte Miyata plannen bekend om weer fietsen te gaan verkopen onder het eigen merk Miyata Japon . De nieuwe frames waren gebaseerd op het Koga Miyata-frame waarmee Peter Winnen de Alpe d'Huez -etappe van de Tour de France van 1981 won . Elk op maat gemaakt frame moest met de hand worden gebouwd en worden vervaardigd met Miyata's traditionele chroommolybdeenstaalproces, met Campagnolo- componenten, in de fabriek in Chigasaki.

     



    17-10-2024, 16:04 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BRIDGESTONE (Japan)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    BRIDGESTONE (Japan)

    Wie heeft Bridgestone-fietsen gemaakt?

    Bridgestone is een Japans bedrijf dat is opgericht door Soichiro Ishibashi nadat hij vanuit San Francisco naar Japan emigreerde. Het oorspronkelijke Bridgestone-bedrijf was het eerste bandenbedrijf in Japan en de eerste opdracht van de oprichter was het produceren van textieltassen. Kort daarna richtte hij zijn aandacht op het aanpassen van geïmporteerde  metaal versterkte rubberen banden om ze beter geschikt te maken voor Japanse wegen.

    Bridgestone Cycle Company, Ltd. is een Japans bedrijf dat fietsen en andere producten produceert, zoals banden en synthetisch rubber. Het werd op 23 september 1934 opgericht door Shojiro Ishibashi in Kurume, Japan en is uitgegroeid tot de vijfde grootste bandenfabrikant ter wereld. Bridgestone Cycle produceert fietsen en fietsaccessoires met meer dan 10.000 winkels in 50 landen. Bridgestone was het eerste bedrijf dat een fiets produceerde die geschikt was voor gebruik op onverharde en verharde wegdekken. De fietsen van Bridgestone worden geproduceerd in drie fabrieken in Japan: Kure Plant (KURE), Miyakonojo Plant (MIYA) en Azumino Plant (AZM).

    Bridgestone maakte slechts 25 jaar motorfietsen. Het bedrijf produceerde oorspronkelijk zijn eerste motorfiets in 1945, de fiets was slechts een hobbyobject. In 1951 besloot Bridgestone om te stoppen met de productie van motorfietsen, omdat het bedrijf zich op het bouwen van fietsen en het produceren van banden richtte. In 1972 begon het bedrijf weer motorfietsen te maken, tot 1987. Na 1987 maakte Bridgestone alleen nog motorfietsen onder een licentieovereenkomst.

     



    17-10-2024, 16:01 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EASTERN STAR (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    EASTERN STAR  ---- Nederland



    17-10-2024, 15:58 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EXCELLENT (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    EXCELLENT --- Nederland



    17-10-2024, 15:56 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AZOR (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    AZOR  - Nederland

    In 1997 ben ik samen met mijn toenmalige compagnon een kleine fietsenfabriek begonnen. Daarvoor werkten wij allebei bij een grote fietsenfabriek in Nieuwleusen. Wij waren niet tevreden met de gang van zaken aldaar en wij dachten “dat kan beter”. Zodoende zijn wij in 1997 voor onszelf begonnen. Eerst monteerden wij de fietsen met z’n tweeën, als de telefoon ging, legden wij het gereedschap even neer en na het telefoongesprek gingen wij weer verder met sleutelen. ’s Avonds regelden wij de papierwinkel. Onze doelstelling was een A-merk fiets te maken voor een scherpe prijs. Later kwamen wij erachter dat er meer vraag was naar fietsen met een superkwaliteit. Daar bedoel ik mee: een fiets die niet snel roest, onderdelen die niet snel stuk gaan, extra sterke wielen, etc. Dit bereikten wij door alle onderdelen uitgebreid te testen. Kortom een fiets die gewoon lang meegaat.

    Ook kwamen wij erachter dat de klanten de fiets graag zelf samenstelden. Toen hebben wij besloten om daar onze productie op af te stemmen. Je zult je afvragen, waarom zijn de Azor-fietsen niet veel duurder dan andere bekende merken, ondanks het feit dat wij de fiets per 1 stuks moeten maken (geen grote series) Dit komt omdat wij totaal niet aan reclame doen en geen vertegenwoordigers hebben. Ook is de verhouding mensen die aan de fiets sleutelen/niet aan de fiets sleutelen bij ons 3 op 1 en bij collega concurrenten 1 op 1 is.

    Nu zoveel jaren later hebben we een team van 40 personeelsleden aan het werk, waaronder een groep visueel gehandicapten van Koninklijke Visio te Echten. Wij zijn nu vooral bekend van de bakfietsen van Bakfiets. nl, de witte fietsen van Park de Hoge Veluwe en de fietsen die wij geleverd hebben aan de Koninklijke Marine en de Koninklijke Luchtmacht. Ook exporteren wij fietsen naar 15 landen in de EU, Amerika, Australië en zelfs Afrika.

    Ons doel is om voor iedereen een goede en betaalbare fiets te kunnen maken. Lange, kleine, dikke, dunne mensen, mensen die een lage instap willen, mensen die één, twee of drie kinderen hebben of als je gewoon een persoonlijk tintje aan je fiets wil geven. Alles en iedereen kan uit de voeten met een Azor.

     

    J. Rijkeboer

     

    https://www.azor.nl/ 



    17-10-2024, 15:53 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FOREVER (China)

    FOREVER (China)

    In de hoogtijdagen was het de grootste fietsenmaker van het land, en de trots van Shanghai, China.

    Ouderen zullen zich met nostalgie herinneren hoe sinds de jaren 60 de fietsen van het merk Forever ooit de straten van Shanghai domineerden. Op een gegeven moment was de waarde ervan zo groot dat het een essentieel onderdeel van de bruidsschat was in de meeste huwelijken. “De fiets was het ultieme must-have in de jaren 80. Een straatbeeld met mensen die op de fiets naar hun werk reden, was één van de representatieve beelden van China in die tijd,” zegt Zhu Zhongyan, die in 1968 op 20-jarige leeftijd als leerling bij de Shanghai Bicycle Factory, de maker van Forever, ging werken en opklom tot senior designer. In die tijd was het de grootste fietsenmaker in Shanghai. Het werd alleen geëvenaard door twee andere merken in het land: Tianjin's Feige (Pigeon) en Shenyang-based Dongfanghong (East Red).

    De reis van Forever kan worden herleid tot de jaren 40, toen een Japanse fabrikant de Changhe Workshop opzette aan Tangshan Road in het huidige Yangpu District. Het produceerde 26-inch Tiemao (Iron Anchor) fietsen, waarbij het meeste werk handmatig werd gedaan. Het verkocht ongeveer 3.000 fietsen per jaar. Na de Tweede Wereldoorlog nam de regering van de Republiek China de Japanse werkplaats over. Deze zou in 1949 weer van eigenaar wisselen toen de Volksrepubliek China werd opgericht. De merknaam van de fietsen werd veranderd in Banshou (Spanner), evenals Xiongqiu (Yongjiu), er kwam een nieuw logo met een ijsbeer bovenop de Globe, dit ter ere van de hulp van de Sovjet-experts.

    De komst van Yongjiu, of Forever, zoals het over de hele wereld bekend werd, werd officieel aangekondigd op 1 januari 1951. De fabriek die het product maakte, stond bekend als Shanghai Vehicle Factory. Forever werd gelanceerd om het nieuwe jaar te vieren, het merk en de productie van de fabriek ondergingen een aanzienlijke transformatie.

    In 1952 fuseerde de overheid de fabriek met de Heli Toolmaking Workshop van de Huang-broers om zo de staatseigendom Shanghai Red Star Vehicle Factory te worden, het jaar daarop  veranderde men de naam in Shanghai Bicycle Factory. De broers haalden veel geschoolde werknemers naar de nieuwe vestiging, waaronder technici, chemici en managers, van wie de meesten afgestudeerd waren aan het hoog aangeschreven Henry Lester Institute of Technical Education in Shanghai. Het zette de wielen van verandering in beweging.

    Veel van de automatisering werd ontworpen en gefabriceerd in de fabriek met zelfontwikkelde technologie. De technicus die het transportsysteem ontwierp, werd gepromoveerd tot ingenieur. De fabriek kwam met andere arbeidsbesparende apparaten om de efficiëntie te verhogen en de kwaliteitscontrole te verbeteren. In 1952 had de jaarlijkse productie van Forever-fietsen  de 28.767 bereikt, dat was goed voor meer dan een derde van de nationale fietsproductie.

    Tegen het einde van 1956 had de Shanghai Bicycle Factory het 28-inch PA-11 Model uitgebracht, dat de standaardfiets van het land zou worden. Voor altijd nam de PA-11 het metrische systeem over, waarbij de specificaties van veel fietsonderdelen werden vastgelegd, waaronder het frame, de vork, wielen, pedalen, remmen en reflectoren.

    In 1958 verscheen het Forever 81-model op de markt. Samen met de Shanghai 135 Camera 58-1, de Shanghai Watch en de Hero Pen behoorde Forever 81 tot de 10 innovatieve Shanghai light industrial-producten. De lichtgewicht, efficiënte en agressieve racefiets werd door het Shanghai-wielerteam geselecteerd om het jaar daarop deel te nemen aan de eerste nationale spelen in Beijing. De renners wonnen die wedstrijd.

    In 1962 kwam de Shanghai Bicycle Factory met een ander juweeltje op de proppen. De Forever Mail Bike, met zijn kenmerkende stevige stalen frame werd hij geïntroduceerd voor de postbedeling in het hele land. Er was een rustige periode tijdens de moeilijke periode van 1966-68, maar de innovatie en productie in de fabriek stopten nooit.

    Een Forever-fiets kostte ongeveer 120 yuan, bijna vier keer zoveel als het gemiddelde salaris van een arbeider, dat ongeveer 36 yuan per maand was. Zelfs als je genoeg geld had gespaard, had je nog een coupon nodig die afgestempeld was door de directeur van de fabriek om er zeker van te zijn dat je er een in de winkel kon kopen. Op de zwarte markt kostte een coupon wel 100 yuan. Daarom was het zo’n kostbaar item voor een pasgetrouwde stel, vooral de Forever PA-13, die gemaakt was van mangaanstaal en bekend was om zijn hoge slagvastheid en slijtvastheid,  en die 188 yuan kostte.

    De lokale concurrenten doken al snel op. De No.2 Bicycle Factory specialiseerde zich in de productie van Xingfu (Happiness) bromfietsen, relatief sneller dan fietsen. De No.3 Bicycle Factory produceerde Fenghuang (Phoenix) fietsen, een favoriet onder vrouwen en stedelijke jongeren vanwege hun chique uiterlijk. De No.4 Bicycle Factory produceerde voornamelijk fietsen met kleine wielen onder de merknaam Feida (Godspeed). Maar Forever bleef nog steeds het populaire eigendom.

    Eind jaren 70 werden nieuwe modellen ontwikkeld om aan de binnenlandse en buitenlandse vraag te voldoen. Het SC67-model was gericht op de Europese en Amerikaanse markt. Zhu, een autodidactische ontwerper, kreeg de opdracht om de 10-speed 27-inch herensportfiets een facelift te geven, inclusief een nieuw logo. De meeste ontwerpen werden met de hand uit de assemblage geselecteerd. Na intensieve tests door professionals in de Verenigde Staten, werd de SC67-fiets  al snel een rage onder de Amerikaanse jeugd, die de kwaliteit van de bouw en de uitstekende waarde ervan waardeerden.

    Met de  roem kwam er de vraag. Forever maakte zijn ambities duidelijk door in 1986 fabrieken te bouwen in vijf provincies. Met een dagelijkse productiecapaciteit van 10.000 Forever-fietsen van bijna 166 soorten, werkten zijn werknemers in drie shifts per dag. Het was ook het begin van geplande marketingstrategieën met beloften van nieuwe modellen elk jaar.

    In 1990 werden er al meer dan 5 miljoen fietsen geëxporteerd naar meer dan 90 landen, waaronder Rusland, Canada, Duitsland, Japan en Singapore. De onverzadigbare vraag naar fietsen was voor de overheid aanleiding om de sector verder te ontwikkelen.

    In China wou bijna iedereen een fiets. Het was een snelle, betaalbare, stijlvolle manier van vervoer. Als een geavanceerd staatsbedrijf in een bloeiende industrie, voorzag Forever haar werknemers ook van gesubsidieerde maaltijden in de bedrijfskantine, sociale huisvesting, medische zorg, onderwijs en training.

    Begin jaren negentig kwam de fietsenfabriek in Shanghai in het nieuws door de volledige productielijn naar Cuba te exporteren om het land te helpen met het openbaar vervoer.

    In 1993 werd de Shanghai Bicycle Factory genoteerd op de Shanghai Stock Exchange als Shanghai Forever Ltd Co. Als een oud merk wist het bedrijf Forever als merknaam te behouden onder de herziene Trademark Law.

    Nadat de vraag naar fietsen zijn hoogtepunt had bereikt, begon deze halverwege de jaren 90 te dalen. Auto's waren de "nieuwe fiets". De fabriek van Forever in Yangpu werd onderdeel van het stedelijke vernieuwings- en ontwikkelingsproces toen de industriële structuur van Shanghai een drastische transformatie onderging.

    In 2001 kocht de Zhonglu Group het merk Forever op om groene en milieuvriendelijke producten te ontwikkelen. De productie van fietsen  was vroeger een van de grootste en meest innovatieve industrieën van China was."







    17-10-2024, 14:40 geschreven door phd
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Over mijzelf
    Ik ben Delameilleure Philippe, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Phil.
    Ik ben een man en woon in Marke (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
    Ik ben geboren op 27/09/1960 en ben nu dus 64 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wielrennen - Verzamelen van fietsmerkenplaatje en fietstaksplaten.
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • KOERS, Wielermuseum Roeselare
  • Belgische fietsfabrikanten
  • Rijwielindustrie Nederland
  • Utrechtse rijwielhandel
  • Burgers E.N.R. (Eerste Nederlandse Rijwielfabriek)
  • Balhoofdplaatjes, Fietsmuseum Mommen (NL)
  • De Oude Fiets
  • Klassieke Nederlandse Racefiets
  • Amsterdamse rijwielfabrieken
    Mijn favorieten
  • Cycles Peugeot
  • De Kampioen
  • Franse bakkersfietsensite
  • L’encyclo du vélo
  • Repertoire-des-marques
  • Liste de fabricants de bicyclettes
  • Bicycle headbadges
  • RUDGE & RUDGE-WHITWORTH Cycle Co
  • Website balhoofdplaatjes
  • Fietsemblemen en balhoofdplaatjes
    Mijn favorieten
  • Encyclo du vélo
  • Online Bicycle Museum UK
  • VERZAMELING VAN JAN V D ZANDEN
  • Balhoofdplaatjes Diamant
  • Balhoofdplaatjes
  • Facebook balhoofdplaatjes
  • Gruno
  • Gazelle
  • Germaan
  • Steuerkopfschilder von Rädern der Fa. Todtenhöfer. MASOVIA.
    Mijn favorieten
  • Neurenbergse fietsgeschiedenis!
  • OLDTIMER FAHRRAD STEUERKOPFEMBLEM - STEUERKOPFSCHILD
  • Gastenboek
  • Zegen op deze woensdag middag
  • Goedenavond vriend.
  • Zegen op deze maandag middag, avond en nieuwe week
  • Goedenavond,
  • Wens u nog een hele fijne zondag

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    jospeeters
    blog.seniorennet.be/jospeet
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    rikki
    blog.seniorennet.be/rikki

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!